Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
22
20%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
16%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 109

Inläggav triggerhappyD » 2021-02-07 19:03:34

Alien skrev:Hur får du att behöva ett intyg för att resa utomlands till att betyda "inte får vistas vid offentliga platser"?

Och varför ska din frihet att slippa vaccinera dig betyda att andra riskerar att smittas? Det är ju just detta fria resande som gjort att vi fick en pandemi.

Det brukar ju vara praxis när nya totalitära verktyg implementeras att det sker stegvis så att folk inte motsätter sig det i någon större utsträckning.
Om dom direkt skulle gå ut med att du behöver intyget för mer än utlandsresor så skulle det bli större motstånd, men det är ju föga troligt att det kommer stanna vid enbart utlandsresor utan fler områden kommer garanterat läggas till allt eftersom.

De flesta infektionsvirus är en följd av exploatering och konsumtion av andra djurarter.
Men sure det "fria resandet" bidrog ju helt klart till smittspridningen.
Men då får vi komma ihåg att många länder var väldigt sena med o stänga ner flygtrafiken också. Så dom lät ju smittade flyga in.

Många länder var sena med testning, många länder avrådde till och med från munskydd i början.
Det är lite lustigt hur många av dom som inte ville ha seriösa åtgärder för att stoppa smittspridningen nu är dom som hetsar på som mest om vaccinering.

Nu helt plötsligt låtsas dom bry sig om sina medmänniskor när våra friheter skall inskränkas.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Kidzi » 2021-02-07 19:27:02

Är direkt inte för kontroll och märkning av människor. Men kan förstå när det gäller just resande. Det som är viktigt är att folk förstår när det råder en slags undantagstillstånd i världen och när den ska vara fri. Att man inte vänjer sig vid kontroll och att man protesterar om det blir kontroll på andra områden.

Folk blir mer positiva till kontroll när hemska saker händer som terrorism och infektionssjukdom. Efter Paris ville en del ha kameror överallt. Därför är det viktigt att utvärdera när man får ett nprmalläge igen.

Det verkar inte som antiterrorism innebär mer kontroll som vissa befarade. Det blev inte kameror överallt.

Och pass har vi ju när vi reser. Det är också kontroll. För att inte tala om länder som kräver visum. Ingen gnällde över att aspergare inte fick komma in i USA när de hade visumregler. Nu när det bara är inresetillstånd igen så får vi.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav slackern » 2021-02-07 20:32:56

triggerhappyD skrev:
Alien skrev:Hur får du att behöva ett intyg för att resa utomlands till att betyda "inte får vistas vid offentliga platser"?

Och varför ska din frihet att slippa vaccinera dig betyda att andra riskerar att smittas? Det är ju just detta fria resande som gjort att vi fick en pandemi.

Det brukar ju vara praxis när nya totalitära verktyg implementeras att det sker stegvis så att folk inte motsätter sig det i någon större utsträckning.
Om dom direkt skulle gå ut med att du behöver intyget för mer än utlandsresor så skulle det bli större motstånd, men det är ju föga troligt att det kommer stanna vid enbart utlandsresor utan fler områden kommer garanterat läggas till allt eftersom.

De flesta infektionsvirus är en följd av exploatering och konsumtion av andra djurarter.
Men då får vi komma ihåg att många länder var väldigt sena med o stänga ner flygtrafiken också. Så dom lät ju smittade flyga in.

Många länder var sena med testning, många länder avrådde till och med från munskydd i början.
Det är lite lustigt hur många av dom som inte ville ha seriösa åtgärder för att stoppa smittspridningen nu är dom som hetsar på som mest om vaccinering.

Nu helt plötsligt låtsas dom bry sig om sina medmänniskor när våra friheter skall inskränkas.

Men du varken TBC, smittkoppor eller mässlingen har väl aldrig varit obligatoriskt att vaccinera sig för här i Sverige?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav triggerhappyD » 2021-02-07 21:02:55

slackern skrev:
Men du varken TBC, smittkoppor eller mässlingen har väl aldrig varit obligatoriskt att vaccinera sig för här i Sverige?

Vad är din poäng?
Att det inte heller nu kommer bli det med de rådande vaccinen? Inte ens indirekt?

Tycker även det är komiskt att folk tror att världen kommer återgå till det normala bara alla tar de experimentella vaccinen.

Det här är bara början, Neo-fascismen kommer inte avta i och med att folk fogar sig inför den.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Kidzi » 2021-02-07 21:39:27

Finns inget tvång att vaccinera men har du TBC och inte vill bli behandlad så blir det polishämtning och behandling med tvång.
Kidzi

Inläggav slackern » 2021-02-07 22:45:03

Kidzi skrev:Finns inget tvång att vaccinera men har du TBC och inte vill bli behandlad så blir det polishämtning och behandling med tvång.

Nej det stämmer inte det du påstår det är direkt felaktig information.

En person kan inte tvingas till behandling, men vägrar hen att genomgå behandling kan personen efter domstolsbeslut isoleras på en infektionsklinik tills hen inte längre är smittsam.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar ... ulos--tbc/
slackern

Inläggav Heliora » 2021-02-07 22:52:38

De har redan gått ut med att de inte är främmande för att utvidga kravet till att även gälla näringsidkare generellt. Det handlar inte bara om ett "intyg". Intyget innebär ett vaccinationstvång. Det inskränker våra samhälleliga friheter och vårt medicinska självbestämmande. Och det handlar inte om ett väl beprövat vaccin som funnits på marknaden i många år, utan om ett nytt experiment.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Kidzi » 2021-02-07 23:22:38

slackern skrev:
Kidzi skrev:Finns inget tvång att vaccinera men har du TBC och inte vill bli behandlad så blir det polishämtning och behandling med tvång.

En person kan inte tvingas till behandling, men vägrar hen att genomgå behandling kan personen efter domstolsbeslut isoleras på en infektionsklinik tills hen inte längre är smittsam.

Jag vet iaf att en jag kände förr blev polishämtad för att hon inte gick på sina kontroller efter behandling, för att se att sjukdomen var borta. Hon sket i det och då kom polisen och körde henne till sjukan. Där tvingade de henne till röntgen. Hon gjorde så för att det var gratis för henne att åka med copsen och de var även tvungna att ta hand om hennes barn under tiden.
Kidzi

Inläggav Kidzi » 2021-02-07 23:26:43

Jag menar att medicinskt tvång inte är nytt.

Någon som är konstigt är att folk som jobbar med omvårdnad vägrar vaccinera sig. Tycker man har valt fel yrke då. Nu är ju USA värre, där blir du avskedad om du väljer bort vaccin. De fria där är mycket mer tvingade eftersom de ägs av sin arbetsgivare, och utan jobb svälter man ihjäl.

Men vill ändå säga att folk väljer fel. T o m en kompis som förr var mot influensavaccin fast hon jobbade tätt intill svårt sjuka, har fattat att hon ska ta covidvaccinet och välkomnar det.

Vi har ett fritt land så länge folk tar rätt beslut.

Vi såg ju hur bra det gick med bara frivilliga åtgärder mot covid. De som valde själva åstadkom massor av dödsfall.
Kidzi

Inläggav slackern » 2021-02-08 0:01:34

Kidzi skrev:
slackern skrev:

Jag vet iaf att en jag kände förr blev polishämtad för att hon inte gick på sina kontroller efter behandling, för att se att sjukdomen var borta. Hon sket i det och då kom polisen och körde henne till sjukan. Där tvingade de henne till röntgen. Hon gjorde så för att det var gratis för henne att åka med copsen och de var även tvungna att ta hand om hennes barn under tiden.

Men gud vilken avskyvärd människa som beter sig på det där sättet, det kostar ju skattebetalarna jätte mycket pengar totalt i onödan.
slackern

Inläggav Kidzi » 2021-02-08 1:24:55

slackern skrev:Men gud vilken avskyvärd människa som beter sig på det där sättet, det kostar ju skattebetalarna jätte mycket pengar totalt i onödan.

OT, ja hon var jobbig, elak mot sonen (mycket troligt aspergare) men hon var skadad av sin mor som hade torterat henne under hennes barndom. Viktigt att vi har så bra barndomar som möjligt så att vi enklare kan bli bra människor. Synd när det bara går vidare och de skadade är elaka mot sina egna barn.

Hennes dotter som sedan dog tror jag blev tvångsvaccinerad mot TBC. Men är osäker om det var det eller bara utpressning.

Konstigt nog känner jag bara till två barn i senare tid som blev TBC-vaccinerade och båda dog i SIDS.
Kidzi

Inläggav Alien » 2021-02-08 3:13:58

Min dotter blev vaccinerad mot TBC på BB. De frågade först förstås, det var ingen tvångsvaccinering.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Vildsvin » 2021-02-08 3:30:41

triggerhappyD skrev:Det brukar ju vara praxis när nya totalitära verktyg implementeras att det sker stegvis så att folk inte motsätter sig det i någon större utsträckning.

Eftersom du lyssnar på Markus och Malcoms podd antar jag att du hört när de beskrivit Nazityskland som blind auktoritetstro medan Sovjet och häxprocesserna var masspsykoser. Jag tycker att det senare även passar in på reaktionerna på coronapandemin, det finns ingen Führer som bestämmer, men däremot politiker som försöker bibehålla sina positioner genom att kanalisera folks oro. Betänk nyhetsflödet innan coronapaniken kom igång i Europa, Erdogan ville ha mer pengar av EU, att turkar skulle få resa visumfritt i EU etc, och startade en ny flyktingvåg när EU inte lydde. Några dagar senare stängde EU-länderna sina gränser med hänvisning till pandemin. Jag tror därför att pandemin var en rumsren ursäkt för att inte ta emot fler flyktingar.

Många människor i EU oroar sig för gränsöverskridande brottslighet. Men att folks brottsregister och om de har uppehållstillstånd kontrolleras vid gränspassager är inte okej att säga att man vill ha. En kontroll av vaccinationsintyg vid gränspassager inom EU underlättar dock sådana kontroller. Inga fler marockanska gatubarn.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Odal_ » 2021-02-08 12:46:46

1340 talets Europa

-Hej Måns Månson varför har du stora bölder i ansiktet kan det vara pesten?
-Alltså jag är så jävla trött på din pestalarmism.
-Men...
-käften din jävla pest bög gå ut och lev lite med oss andra istället!
-vilka andra?
-host...eeek urrghh..
-Måns?
Odal_

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav Kidzi » 2021-02-08 18:00:05

Alien skrev:Min dotter blev vaccinerad mot TBC på BB. De frågade först förstås, det var ingen tvångsvaccinering.

Men hon vaccinerades väl inte som riskgrupp från utlandet?
Kidzi

Inläggav slackern » 2021-02-08 19:28:56

Kidzi skrev:
Alien skrev:Min dotter blev vaccinerad mot TBC på BB. De frågade först förstås, det var ingen tvångsvaccinering.

Men din kompis blev väl inte vaccinerad utan behandlad så att hon inte skulle kunna sprida smittan vidare? Vad jag har förstått så kan ingen tvingas att behandlas för det i Sverige men vad som däremot kan hända är att om man har smittan är att man blir isolerad typ utav karantän för att skydda allmänheten och det har inte jag något problem med att folk blir. Jag känner en som blev isolerad pga att han fick någon skum form utav salmonella där där den började att "käka upp" vederbörandes skelett eller hur det var.
slackern

Inläggav Kidzi » 2021-02-08 19:57:33

slackern skrev:Men din kompis blev väl inte vaccinerad utan behandlad så att hon inte skulle kunna sprida smittan vidare? Vad jag har förstått så kan ingen tvingas att behandlas för det i Sverige men vad som däremot kan hända är att om man har smittan är att man blir isolerad typ utav karantän för att skydda allmänheten och det har inte jag något problem med att folk blir. Jag känner en som blev isolerad pga att han fick någon skum form utav salmonella där där den började att "käka upp" vederbörandes skelett eller hur det var.

Hennes barn blev vaccinerat. Och en annans barn, den tjejen kom från ett annat land.
Kidzi

Inläggav Odal_ » 2021-02-09 0:46:14

Saker folk inte är rädda för:
SARS

Saker folk är rädda för:
Flour i tandkrämen
"gifter" från icke ekologiska grönsaker och frukt
Aspartam
Natriumglutamat i Knorrs buljong
Odal_

Inläggav Odal_ » 2021-02-09 4:22:48

Även det kinesiska vaccinet ska fungera.

Situationen i Israel ger också på hand att vaccinet minskar smittsamheten.
Odal_

Inläggav Alien » 2021-02-09 13:17:52

Kidzi skrev:

Kanske det var den egentliga orsaken. Men de sade att det var för att hon inte skulle bli smittad när hon reste utomlands.

Spoiler: visa
Lika bra att ha det gjort, tyckte jag och gick bort för att slippa höra hennes skrik. En annan mamma kom tillbaka alldeles förstörd och gråtande för att de gett hennes baby någon annan spruta och han hade gallskrikit. Hon ville vara där som stöd för babyn. Det blir väl så när man har för mycket NT-empati.
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2021-02-09 16:22:19

Alien skrev:
Kidzi skrev:

Kanske det var den egentliga orsaken. Men de sade att det var för att hon inte skulle bli smittad när hon reste utomlands.

Spoiler: visa
Lika bra att ha det gjort, tyckte jag och gick bort för att slippa höra hennes skrik. En annan mama kom tillbaka alldeles förstörd och gråtande för att de gett hennes baby någon annan spruta och han hade gallskrikit. Hon ville vara där som stöd för babyn. Det blir väl så när man har för mycket NT-empati.

Man slutade vaccinera hela befolkningen mot TBC så fort det ansågs vara säkert. Alla vaccin är inte lika milda och TBC-vaccinet ansågs hårt. Och gjorde förbaskat ont med. För man skulle få en krusta som skulle stimulera immunförsvaret. Så kan undra om de barnen vaccinerades för tidigt och dog i SIDS därför. De var nästan nyfödda. Minns inte när man själv vaccinerades mot TBC fast jag har kollat mina papper.

Förr vaccinerade man ju barnen utan frågor, det fanns bara en tacksamhet att barnen slapp sjukdomar, vi var ändå tvungna att gå igenom röda hund, mässlingen och påssjukan. Fanns inget vaccin mot det. Så man behövde aldrig tjata på folk. De enda som inte vaccinerade var de som slarvade med barnen. Det fanns inget aktivt motstånd.

Men nu ska alla bråka och vara motvalls. FHM tror att svenskar är likadana som för 30 år sedan. Att de bara välkomnar vaccin. Gör som alla andra.
Kidzi

Inläggav Kidzi » 2021-02-09 16:23:33

Jag undrar om jag gjorde ett dåligt beslut som struntade i att vaccinera mig i fas 1. De har ett bättre vaccin som jag förstår. Någon får gärna tala om för mig vilka vacciner de olika faserna får.
Kidzi

Inläggav Alien » 2021-02-09 17:09:47

Pfizer fungerar tydligen bra för alla, bara man klarar av att förvara det superkallt (minus 70 grader). Astra-Zeneca är inte lämpligt för dem över 65 år (el över 55 år). Kanske för att de inte testat på den åldersgruppen.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2021-02-09 17:32:03

Kidzi skrev:Jag undrar om jag gjorde ett dåligt beslut som struntade i att vaccinera mig i fas 1. De har ett bättre vaccin som jag förstår. Någon får gärna tala om för mig vilka vacciner de olika faserna får.

Du får väl inte ens vaccinera dig i fas 1? Har för mig att det bara omfattar äldre människor som bor på särskiltboende och personalen på dom boenden och du tillhör väll inte den kategorin? Du kanske skulle kunna komma i fråga under fas 2 då tar dom även med personer som bor på LSS-boende men det gör du väl inte heller har för mig att du bor i vanlig lägenhet? Så du kommer nog med i fas 3 skulle jag tro.
slackern

Återgå till Aspergare och vården

Logga in