Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
22
20%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
16%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 109

Inläggav antonius » 2021-01-15 21:45:31

Leibniz skrev:Vaccinet är inte helt riskfritt heller. 23 personer har dött i Norge efter att ha fått Pfizers vaccin. Det verkar vara en majoritet äldre som dör av vaccinet, men det finns några yngre som dött av vaccinet också.

Lite kul får man ju säga att det är efter att media har idiotförklarat alla som foliehattar som varnat för vaccinskador.

https://nypost.com/2021/01/15/23-die-in ... 9-vaccine/

https://legemiddelverket.no/nyheter/cov ... -are-frail

Men hur många hade strukit med om de inte vaccinerats, de är väl det som är mest intressant? :o
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav johan88 » 2021-01-15 23:07:11

Kidzi skrev:Vet inte ens vad för vaccin som man använder i Sverige.

Pfizer, enligt folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... n-utlovat/
johan88
Tekniker

Anslöt: 2011-08-28

Inläggav slackern » 2021-01-15 23:40:46

johan88 skrev:
Kidzi skrev:Vet inte ens vad för vaccin som man använder i Sverige.

Pfizer, enligt folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... n-utlovat/

Det där är bara en utav märken som har blivit godkända i EU och som Sverige har köpt in.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coro ... hmainbody1

Här har du listan där även Modernas vaccin står med.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2021-01-18 14:25:14

En vanlig biverkan är feber och illamående. De 13 personer i Norge som dog efter vaccineringen var gamla och skröpliga. De skulle förstås ha dött av covid-19 också. Men är man redan i livets slutskede ska man inte vaccineras.

Alla de som dött är över 80 år gamla, några över 90 år.

Därför funderar Läkemedelsverket i Norge nu på om man alls ska vaccinera de som är så pass sjuka att också lindriga biverkningar kan bli farliga.

I Finland ser man redan nu över varje enskilt fall separat, enligt Mia Kontio som är ledande sakkunnig vid Institutet för Hälsa och välfärd.

- Läkaren diskuterar alltid det här med personen själv och hens anhöriga om personen själv är för sjuk för att föra sin talan. Personens och de anhörigas önskemål beaktas, säger Kontio.
---
När det gäller personer som redan är väldigt nära döden är det ändå viktigt att ställa frågan om det är klokt att vaccinera.

Detta eftersom också lindriga biverkningar som feber kan vara farliga för personer som är mycket gamla och svaga.

- Om vaccinet är farligt för personen så ska man naturligtvis inte vaccinera, säger Kontio.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/ ... -halsorisk

Men eftersom jag inte är i livets slutskede så tänker jag vaccinera mig.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2021-01-18 14:41:40

Är man ung och fått narkolepsi av vaccinet mot svininfluensan så tvekar man förstås att ta vaccinet mot covid-19.

UNT 18 JANUARI 2021 skrev:– När jag först fick reda på att det fanns ett coronavaccin tänkte jag "aldrig att jag tar det", säger hon.

Under svininfluensapandemin 2009-2010 vaccinerades miljoner svenskar mot viruset. Då drabbades över hundra svenskar av den obotliga biverkningen narkolepsi. Då tioåriga Julia Wallsten var en av dem.

– Jag kunde plötsligt bara falla ihop utan anledning. Så fort jag tog en paus så somnade jag, säger hon.

Det finns inga bevis för att coronavaccinet ska medföra några allvarliga biverkningar. De konsekvenser som Julia Wallsten fått leva med efter den tidigare massvaccineringen har dock medfört en oro.
---
I grunden är Julia Wallsten för vaccin och hon berättar att hon flera gånger vaccinerat sig efter att hon tog Pandemrix (svininfluensavaccinet). Hon har bland annat tagit vaccin mot livmoderhalscancer, hepatit A och B. Hon menar dock att detta är vaccin vars biverkningar man känner till då de har använts under en längre tid.
https://unt.se/lokalt/uppsala/artikel/j ... a/l7mgw30l

Ja, i hennes fall finns det all anledning att avvakta. Dels brukar inte unga människor drabbas så hårt av covid-19 (men i hennes fall finns ju en underliggande sjukdom), dels minskar ju risken att smittas ju fler som fått vaccinet.

Men även Julias familj och vänner tvekar att ta vaccinet. De har ju sett på nära håll hur Julia drabbats.

Genom åren får hon ett flertal mediciner utskrivna, men inte förrän 2018 hittar hon något som hjälpte henne att leva ett normalt liv igen.

– Då kunde jag äntligen vara mig själv. Jag mådde så mycket bättre och jag kunde börja träna igen, säger hon. Lyckan varade dock inte länge. UNT pratade med Julia Wallsten i januari 2020. Då hade det beslutats att hennes medicin skulle dras in på grund av kostnadsskäl, vilket gjorde att hon kände oro inför framtiden. Idag berättar hon att den nya medicinen försämrat hennes levnadsstandard.

– Nu när jag har behövt byta medicin så känner jag mig mer trött igen, säger hon.

Ja, det är bittert att behöva avstå från den bästa medicinen. Ibland finns ingen tillräckligt bra medicin. Här finns det med den är för dyr.

Julia måste sova en timme mitt på dagen på jobbet. När hon kommer hem från jobbet måste hon också sova direkt.

För att hon ska vaccinera sig mot covid-19 vill hon veta vilken hjälp som finns att tillgå om hon råkar ut för nya biverkningar.

– Jag vill veta att det finns en plan för hur man ska hjälpa de människor som får biverkningar. Vi som fick narkolepsi har knappt fått någon hjälp, säger hon.

Smittskyddsläkaren Johan Nöjd menar att det är stor skillnad på vaccineringen nu och då. Då vaccinerades barn och ungdomar i första hand, nu vaccineras äldre och riskgrupper först.

Vilka rekommenderas att inte ta vaccinet?

– Gällande personer som tidigare fått anafylaktiska reaktioner av vaccin bör man göra en individuell bedömning ifall de ska ta det, säger Johan Nöjd.
---
Huruvida personer under 18 år ska vaccineras är inte bestämt. I ett senare skede kommer det bedömas om det är nödvändigt, beroende på hur smittläget ser ut i början av sommaren. Eftersom flera miljoner människor världen över då har vaccinerats så kommer det också finnas mer data över biverkningar, enligt Johan Nöjd.
https://unt.se/lokalt/uppsala/artikel/e ... t/rxkp642j
Alien
Moderator

Inläggav Kahlokatt » 2021-01-18 21:41:48

Jag känner en som inte kan ta vaccinet p.g.a. olika autoimmuna diagnoser. En vaccinspruta skulle tydligen kunna betyda döden för hen. :shock:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kidzi » 2021-01-18 22:42:07

Va fan. Blev erbjuden en covidspruta för jag räknas som gruppen boende på boende och i stort behov av vård eller något. Jaha? För att jag bor i min lägenhet och har boendestöd ska jag gå före samtliga äldre som inte har hjälp?

Men varför då? Får boedenstödjarna vaccin?

Det kanske borde vara de som får eftersom de inte kan använda munskydd och vägrar det.

Kan iallafall inte svara. Kan inte tänka tillräckligt klart för att ladda telefonen.

(Haha minns en gång jag inte kunde SMS:a dem för jag hade inga pengar, sa det sedan, och de såg konstigt på mig och säger SMS är gratis. Det vet du väl.

ÖÖÖHHHH va?

Iofs kanske jag kan hitta en gratistjänst från internet att skicka till dem på. Någon som vet en som funkar?
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Huggorm » 2021-01-18 23:01:51

Kidzi skrev:Va fan. Blev erbjuden en covidspruta för jag räknas som gruppen boende på boende och i stort behov av vård eller något. Jaha? För att jag bor i min lägenhet och har boendestöd ska jag gå före samtliga äldre som inte har hjälp?

Men varför då? Får boedenstödjarna vaccin?

Det kanske borde vara de som får eftersom de inte kan använda munskydd och vägrar det.

Kan iallafall inte svara. Kan inte tänka tillräckligt klart för att ladda telefonen.

(Haha minns en gång jag inte kunde SMS:a dem för jag hade inga pengar, sa det sedan, och de såg konstigt på mig och säger SMS är gratis. Det vet du väl.

ÖÖÖHHHH va?

Iofs kanske jag kan hitta en gratistjänst från internet att skicka till dem på. Någon som vet en som funkar?
Du kan förmodligen sälja den där vaccinationen till någon orolig stackare som går och väntar på sin tur
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Kidzi » 2021-01-18 23:09:26

Kahlokatt skrev:Jag känner en som inte kan ta vaccinet p.g.a. olika autoimmuna diagnoser. En vaccinspruta skulle tydligen kunna betyda döden för hen. :shock:

Nu har jag säkert helt andra sjukdomar, men eftersom jag är i två grupper tror jag inte de skulle kolla mina sjukdomar nu. Utan bara gruppen friska autister. Och förutsätta att jag inte har något alls.

Eller får man info när man får vaccinet? Att det står när man inte ska ta sprutan?
Kidzi

Inläggav Kahlokatt » 2021-01-19 0:18:42

Kidzi skrev:
Kahlokatt skrev:Jag känner en som inte kan ta vaccinet p.g.a. olika autoimmuna diagnoser. En vaccinspruta skulle tydligen kunna betyda döden för hen. :shock:

Nu har jag säkert helt andra sjukdomar, men eftersom jag är i två grupper tror jag inte de skulle kolla mina sjukdomar nu. Utan bara gruppen friska autister. Och förutsätta att jag inte har något alls.

Eller får man info när man får vaccinet? Att det står när man inte ska ta sprutan?

Ingen aning, men den här personen är något av en medicinsk gåta; hen är typ allergisk mot sig själv, så det är ingen risk att du har samma.
Kahlokatt

Inläggav Kidzi » 2021-01-19 0:21:30

Kahlokatt skrev:Ingen aning, men den här personen är något av en medicinsk gåta; hen är typ allergisk mot sig själv, så det är ingen risk att du har samma.

Alla autoimmuniteter är att vara allergisk mot sig själv, att se kroppens egna byggstenar som främmande.

Om det inte finns några regler för vem som får ta och inte så hoppar jag över. Tar hellre senare på sjukhuset där man kan stanna tills risken för anafylaxi är över, istället för att bli vaccinerad på boendestödets lokal.
Kidzi

Inläggav Alien » 2021-01-19 1:51:00

Det kan väl inte gälla alla autoimmuna sjukdomar, att de inte ska vaccineras? Jag har ju hypotyreos men det är väl rätt vanligt. Dessutom muskelreumatism men det är oklart om det är en autoimmun sjukdom.

1177 skrev:När rekommenderas inte vaccination?
I nuläget rekommenderas inte barn och ungdomar som är 17 år eller yngre att vaccinera sig. Du som är gravid rekommenderas inte heller vaccin i nuläget.
---
Du som tidigare har fått en allvarlig allergisk reaktion
Rådgör med en läkare innan vaccinationen om du tidigare har fått en allvarlig allergisk reaktion som krävde vård på sjukhus. Detsamma gäller om du tidigare har fått en så kraftig reaktion efter en vaccination att du har behövt söka vård.
---
Övriga
Du kan inte boka tid för vaccineringen ännu, vi kommer att informera när du kan göra det och hur det kommer att gå till. Vaccinationen för din grupp kommer att inledas i mitten av april.
https://www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdom ... ion-120317
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2021-01-19 1:56:35

Har man skov får man inte ta några vacciner utom covidvaccinet. Det räknas att det är viktigare att folk får vaccinet än att vi bevarar deras hälsa.
Kidzi

Inläggav Kahlokatt » 2021-01-19 1:57:10

Jag vet inte ens om det den här personen säger är sant, att hen verkligen skulle dö av vaccin, det är bara som hen säger. Hen har en tendens att överdriva också...
Hoppas jag inte gjorde folk jätteoroliga nu. Att dö av vaccin är trots allt väldigt, väldigt ovanligt, risken att dö i Covid är så mycket större.
Kahlokatt

Inläggav triggerhappyD » 2021-01-19 19:17:31

Kahlokatt skrev:Jag vet inte ens om det den här personen säger är sant, att hen verkligen skulle dö av vaccin, det är bara som hen säger. Hen har en tendens att överdriva också...
Hoppas jag inte gjorde folk jätteoroliga nu. Att dö av vaccin är trots allt väldigt, väldigt ovanligt, risken att dö i Covid är så mycket större.

Du har verkligen ingen skam i kroppen du.
Dels sitter du o snackar skit om någon du känner.
Sen sitter du och vilseleder och ljuger rakt upp och ner.

Enligt FHM (refererar till dom för att du inte ska säga att jag använder påhittade siffror.)
Personligen har jag ingen tilltro till dom.
Men deras studie dom gjorde i somras kom väl fram till 0.6-0.7% dödlighet.
WHO säger väl 1-2% globalt.
Men då ska man komma ihåg att väldigt många som blivit smittade inte ens vet om det så dom räknas inte in i statistiken eftersom dom aldrig testat sig med det labila PCR testet som kan ge både falska positiva och falska negativa resultat.

Sen så räknar dom ju ofta in folk som dött med Covid-19 också, så det är inte bara dom som dött av Covid-19 som räknas in.

Vad du sitter och siar ihop för dödlighet av de obeprövade och experimentella covid-19 vaccinen vet väl bara andarna du får din information ifrån.
Att du ens kommer på tanken att jämföra dem med de klassiska vaccin som genomgått rigorösa testfaser säger väl ganska mycket om hur seriöst man bör ta dina nonchalanta och dåraktiga påståenden.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav nescio » 2021-01-19 19:48:52

Jag hörde idag att man inte blir kallad för vaccination utan måste höra av sig själv. I så fall minskar sannolikheten för att jag vaccinerar mig drastiskt.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Kahlokatt » 2021-01-19 21:08:53

Förlåt om jag har varit elak och förlåt om jag har skrämt folk.
Senast redigerad av Kahlokatt 2021-01-19 21:20:42, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2021-01-19 21:20:21

Jag hade ingen aning om att några små förflugna ord skulle göra någon så jävla upprörd. Jag menade faktiskt inget illa. Har jag sårat någon så förlåt.
Kahlokatt

Inläggav Kidzi » 2021-01-19 21:34:36

Jag väntar tills jag kallas som riskgrupp. Då vet jag om jag behöver övervakas. Känns säkrare än att bli vaccad i hemmet och sitta hemma ensam om något händer.
Kidzi

Inläggav triggerhappyD » 2021-01-19 22:05:04

Kahlokatt, du har även tidigare skrivit att folk som inte vill ta vaccinet är själviska enligt din mening samt gjort narr av folk som är skeptiska till de experimentella mRNA vaccinen eller hur snabbt man hastat fram dem genom att klumpa ihop dom med "Anti-vaxxers" som mer eller mindre är emot vaccin överlag.
Och nyligen påstod du helt utan underlag att Covid-19 är betydligt dödligare än vaccin, fast mRNA vaccinet som verkar vara det vi får i Sverige inte är ett klassiskt vaccin.
Och när man konfronterar det du säger så spelar du oskyldig eller inte ens svarar på det man skriver.
Flera av argumentationsmetoderna du använder klassas som härskartekniker.

Jag är varken emot vaccin överlag och jag utesluter inte heller att mRNA vaccinen potentiellt skulle kunna vara ett medicinskt framsteg.
Men det vet vi inte, det kan ju visa sig om ett par år att dom var väldigt skadliga.

Jag tycker inte man ska varken skrämma eller använda sig av oärliga metoder för att påverka folk till att vare sig att ta eller inte ta vaccinet.

Men jag får väl tro på dig när du säger att du inte menade något illa eller försökt skrämma någon.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Kidzi » 2021-01-19 22:15:50

Alien skrev:Det kan väl inte gälla alla autoimmuna sjukdomar, att de inte ska vaccineras?

Har en läkemedelsutlöst anafylaktisk chock i bagaget. Därför misstror jag lite sådana som bara springer runt och vaccinerar folk och går därifrån. De verkar ju nästan inte ställa frågor. Så därför väntar jag med vaccin, vill inte att de bara kommer hem till mig utan att veta något om mig, ger spruta och går.

Tycker även det är konstigt att de med boendestöd ska vaccineras innan riskgrupper. Men då räknar man väl som att man bodde på ett boende för de med blandat nedsatt intelligens och andra sjukdomar.
Kidzi

Inläggav sussi83 » 2021-01-20 2:53:23

Jag är så förbaskat trött på Covid, detta kommer landet sent att glömma hoppas jag.
Det har verkligen dragit ner många människor till botten av grytan och undrar hur lång tid detta tar att återställa. Skyhög arbetslöshet bland unga så de kommer väl få arbeta gratis, högsta sedan 90-talet tror jag det var.

Boenden står tomma, var hamnade personalen?
Är de kommunanställda så ska de väl placeras om, det gjordes ju någon sådan omorganisering i min kommun att folk från alla möjliga verksamheter fick ställa upp med timmar. Men det togs bort, förmodligen för det tar tid från arbetet med alla introduktioner och medicinutlåtanden och papper som ska ordnas.

Vad tror ni kommer påverka samhället mest efter Covid har lagd sig lite?
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav antonius » 2021-01-20 3:07:43

sussi83 skrev:Vad tror ni kommer påverka samhället mest efter Covid har lagd sig lite?

De har reda börjat att inskränka på utrymmen osv, när de ser att skickar man hem de som inte behövs hela tiden kan man minska på ytorna för folk, så vi kommer att bli mer trångbodda så att säga och de får lägre hyror som de givetvis stoppar i egen ficka, medan folk kommer att bli oftare sjukare när de få inte bara covid skiten utan även valiga influensa osv.

Vi kommer få strängare restriktioner kring allt mjöligt för nu får de ett nytt instrument att använda mot folk och kräva ansiktsmask lite överallt, ett billigt sätt att styra buset med åxå, när man kan styra dem till att hållas på problem områden... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav nallen » 2021-01-20 9:41:38

Kahlokatt skrev:risken att dö i Covid är så mycket större

Och den risken är också liten.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till Aspergare och vården

Logga in