Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
23
21%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 110

Inläggav yumxi » 2021-01-03 22:22:33

Och snart träder pandemilagen i kraft, får se vad den bär med sig.
yumxi

Anslöt: 2016-08-19

Inläggav nallen » 2021-01-03 23:23:33

MatthiasM skrev:På vilket sätt piskar media upp en panikstämmning? Svensk media har ju (med några få undantag) fram till hösten inte gjort annat än förmedla det myndigheterna säger.

Corona är ju typ halva förstasidan på DN varenda dag i veckan, till och med nyheten om jordskredet i Norge knuffades ut som en sidonotis.

MatthiasM skrev:Och vilken panikstämmning?

Det finns ett antal forumister här (ingen nämnd och ingen glömd) som tycks vara livrädda, som påstår sig inte träffat en människa sen i Mars och så vidare.

EDIT:
MatthiasM skrev: Pandemier varierar ju i hur smittsamma och allvarliga de är, men coronapandemin ska vara den värsta pandemin sen spanska sjukan (även om det ska sägas spanska sjukan var långt mycket värre).

På tal om att sprida paniken.... :roll:
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2021-01-03 23:30:18

Furienna skrev:Du har egentligen ingen aning om hur sjukdomen skulle drabba just dig.
Eller alla personer, som du troligtvis skulle kunna smitta.

Nej, precis, således än mindre anledning att oroa sig - det som sker det sker.
nallen

Inläggav nallen » 2021-01-03 23:35:02

yumxi skrev:Och snart träder pandemilagen i kraft, får se vad den bär med sig.

Säg adjö till en binge av era sista friheter :evil:
nallen

Inläggav Furienna » 2021-01-04 0:09:39

nallen skrev:

Jag lever ju utan "friheter" ändå.
Så bara vi får kontroll över smittan och kan sluta vara rädda, så får vi offra oss.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav MatthiasM » 2021-01-04 0:14:03

nallen skrev:
MatthiasM skrev:På vilket sätt piskar media upp en panikstämmning? Svensk media har ju (med några få undantag) fram till hösten inte gjort annat än förmedla det myndigheterna säger.

Corona är ju typ halva förstasidan på DN varenda dag i veckan, till och med nyheten om jordskredet i Norge knuffades ut som en sidonotis.

Inte konstigt när det är något som påverkar hela samhället och allas vår vardag. Jag tycker media inte legat på latsidan när det kommer till bevakningen av jordskredet. Jag hör något om det i varje nyhetssändning. Att corona ändå överskuggar har att göra med närhetsprincipen. Det som direkt berör vårt land har mest aktualitet.

nallen skrev: Det finns ett antal forumister här (ingen nämnd och ingen glömd) som tycks vara livrädda, som påstår sig inte träffat en människa sen i Mars och så vidare.

Ser det ut så i samhället överlag? Vi har aspergers. Isolering är vanligt oavsett. Tror du vissa kommer isolera sig mindre om de från myndighetshåll blir tillsagda att isolera sig? Och så råkar media förmedla exakt det myndigheterna säger.

EDIT:
nallen skrev:
MatthiasM skrev: Pandemier varierar ju i hur smittsamma och allvarliga de är, men coronapandemin ska vara den värsta pandemin sen spanska sjukan (även om det ska sägas spanska sjukan var långt mycket värre).

På tal om att sprida paniken.... :roll:

Läste du inte det sista jag skrev?

Moderator: Korrigerade citeringen.
Senast redigerad av MatthiasM 2021-01-04 0:17:15, redigerad totalt 1 gång.
MatthiasM

Anslöt: 2020-11-03

Inläggav BellaBelle » 2021-01-04 4:24:17

nallen skrev:

:evil:
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Paladinen » 2021-01-04 10:54:52

Det som är intressant när man talar om Afrika är ju att i Sverige är en av dom värst drabbade grupperna personer med utomeuropeisk bakgrund . Det är inte konstigt då invandrare ofta har större familjekonstellationer än svenskar och ofta umgås över generationsgränser och med utsträckt familj så som kusiner , och farbröder och mostrar osv . Jag har därför väldigt svårt att tro att Afrika skulle vara något föredöme när det kommer till Corona , dels iom att dom har denna umgängeskultur och dels för att den genomsnittlige afrikanen ute i bushen är ganska lågutbildad .
Paladinen

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Leffe » 2021-01-04 11:45:03

Paladinen skrev:Det som är intressant när man talar om Afrika är ju att i Sverige är en av dom värst drabbade grupperna personer med utomeuropeisk bakgrund . Det är inte konstigt då invandrare ofta har större familjekonstellationer än svenskar och ofta umgås över generationsgränser och med utsträckt familj så som kusiner , och farbröder och mostrar osv . Jag har därför väldigt svårt att tro att Afrika skulle vara något föredöme när det kommer till Corona , dels iom att dom har denna umgängeskultur och dels för att den genomsnittlige afrikanen ute i bushen är ganska lågutbildad .

Det kan ju inte vara den tid de tillbringat framför skrivbordet som gör att högutbildade klarar coronan bättre i så fall, utan att de äter mer näringsrik mat, upplever sig ha mer prestige odyl.
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav Furienna » 2021-01-04 12:04:13

nallen skrev:

Det finns ett antal forumister här (ingen nämnd och ingen glömd) som tycks vara livrädda, som påstår sig inte träffat en människa sen i Mars och så vidare.

Här kände jag mig utpekad. :shock:
Jag har i och för sig träffat människor sedan mars, fast jag slutade gå i affärer och så då.
Men det är på avstånd utomhus.
Furienna

Inläggav Leffe » 2021-01-04 13:10:54

Det är ganska positivt tycker jag med corona-tiden att slippa trängseln i kollektivtrafiken, arbetsmiljöproblem och så. För mig är mer hemarbete inget problem... Tidigare var det en problematik...
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav Kidzi » 2021-01-04 15:42:06

Frihet att röra sig hur man vill är viktigt.

Men vi ser ju att folk inte har vett att låta bli att nästan medvetet smitta andra. Slutat gå i affärer helt därför att det alltid är någon pandemiförnekare som medvetet hostar på en eller som ställer sig i kön precis bakåt och följer efter, närmare än man normalt gör. De gör så för att demonstrerar sin frihet.

De inskränker då min frihet. Dvs jag måste isolera mig.

Vi kommer nog få en liknande lag som Norge, som också har liknande grundlag men redan har ett undantag vid pandemi.

Klart att man vill ha frihet. Men frihet från att bli smittad då?

Det hjälper ju inte att FHM har hjälpt till att strula bort våra friheter genom att ständigt och olagligt utsatt befolkningen för smitta. Nu är regeringen trött på dem.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav nallen » 2021-01-05 13:04:49

Furienna skrev:Här kände jag mig utpekad.

Ja, jag får erkänna att du är en av flera som jag tänkte på.
Jag valde att inte skriva ut några nick eftersom det ändå inte är er som personer det här handlar om och jag vet inte hur jag skulle ha kunnat göra de mer anonymt.

Jag ber om ursäkt för eventuellt obehag som mitt exempel givit upphov till.
nallen

Inläggav Furienna » 2021-01-05 18:09:26

nallen skrev:
Furienna skrev:Här kände jag mig utpekad.

Ja, jag får erkänna att du är en av flera som jag tänkte på.
Jag valde att inte skriva ut några nick eftersom det ändå inte är er som personer det här handlar om och jag vet inte hur jag skulle ha kunnat göra de mer anonymt.

Jag ber om ursäkt för eventuellt obehag som mitt exempel givit upphov till.

Fast jag tycker inte att jag fick något obehag, så det är lugnt.
Furienna

Inläggav nescio » 2021-01-05 18:30:33

Mänskligheten befinner sig i krig mot viruset. De som vägrar vaccinera sig ska avrättas som förrädare.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav triggerhappyD » 2021-01-05 18:38:03

nescio skrev:Mänskligheten befinner sig i krig mot viruset. De som vägrar vaccinera sig ska avrättas som förrädare.

:lol:
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Furienna » 2021-01-05 18:59:21

nescio skrev:Mänskligheten befinner sig i krig mot viruset. De som vägrar vaccinera sig ska avrättas som förrädare.

Viruset avrättar nog många ändå. Det är knappast så att vi borde skämta om fler dödsfall.
Furienna

Inläggav Vildsvin » 2021-01-08 2:31:41

Kahlokatt skrev:
yumxi skrev:
Kahlokatt skrev:Man har vaccinerat bort smittkoppor och nära nog vaccinerat bort polio, så ja.

Polio var väl nästan utrotat tills några antivaxxers bestämde sig för att inte låta sina barn vaccineras?

Vet inte, hoppas att det inte är så. Lär vara utrotat överallt utom i Afghanistan och Pakistan, vad jag har läst. Afrika förklarades fritt från polio i år.

På landsbygden i Afrika, Afghanistan och Pakistan vaccinerar man främst med droppar med förädlade poliovirus som sväljs eftersom det inte kräver kylförvaring, rena nålar och injektionskunskaper. Dessa har odlats i kalla apnjurodlingar och har förlorat förmågan att infektera nervvävnad, men förökar sig bra i människans tarmkanal där de ger immunitet. Dålig hygien gör att de sprider sig till omgivningen, vilket länge setts som bra då de smittade blir immuna mot vild polio. Viruset kan dock i sällsynta fall korsas med andra vilda virus och på så sätt återfå förmågan att angripa nervsystemet (cVDPV = circulating vaccine-derived poliovirus). Nu när vild polio försvunnit från Afrika och Sydostasien är det fortfarande människor som blir förlamade av cVDPV.

Man håller därför på att utveckla poliovirus som har mycket svårare att omvandlas till cVDPV.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav slackern » 2021-01-08 14:53:51

Lite drygt 9000 personer har dött hitintills utav detta virus, vill man riskera att lägga till ett nummer på den siffran struntar man i att vaccinera sig, själv har jag ingen dödslängtan så valet för mig är rätt så enkelt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kidzi » 2021-01-08 17:37:52

Blir jag vaccinerad sitter jag nog kvar där en timma eller så. En kvinna på sjukhuset här utan tidigare allergier fick en allvarlig allergisk reaktion när hon hunnit hem, det bar bara att ta ambulansen tillbaka till sjukhuset. De brukar kunna stoppa allergiska chocker men det handlar om tid. Kommer man in för sent kan det vara kört.
Kidzi

Inläggav Chrilleb » 2021-01-15 16:01:44

Måste kolla upp med min läkare, i och med att jag har en tendens att blöda lätt efter att ha fått vaccinet mot covid-19. Ja, det ordnar nog sig, ville bara skriva av mig lite. Jag ska nog hursomhelst ta det under denna eller nästa månad. Kul med lite positivt i tillvaron :D

Fått mer info från mitt jobb hur läget är. Insticksplatsen kan klia, eller bli rodnat efteråt.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Lightworker » 2021-01-15 19:56:51

Nä fan heller, man kan inte vaccinera sig mot livet självt!
Lightworker

Anslöt: 2020-03-05

Inläggav Leibniz » 2021-01-15 21:37:11

Vaccinet är inte helt riskfritt heller. 23 personer har dött i Norge efter att ha fått Pfizers vaccin. Det verkar vara en majoritet äldre som dör av vaccinet, men det finns några yngre som dött av vaccinet också.

Lite kul får man ju säga att det är efter att media har idiotförklarat alla som foliehattar som varnat för vaccinskador.

https://nypost.com/2021/01/15/23-die-in ... 9-vaccine/

https://legemiddelverket.no/nyheter/cov ... -are-frail
Leibniz

Anslöt: 2018-01-07

Inläggav Kidzi » 2021-01-15 21:40:29

Vet inte ens vad för vaccin som man använder i Sverige.
Kidzi

Återgå till Aspergare och vården

Logga in