Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
9
17%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
0
Inga röster
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
10
19%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
9
17%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
1
2%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
7
13%
Nej (tror inte på covid-19)
1
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
2
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
10
19%
Vet inte
3
6%

Antal röster : 52

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-17 21:37:07

Om man inte vill vaccinera sig, så verkar kinesiskt medborgarskap vara ett bra skydd rent statistiskt...
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Inläggav Zia1985 » 2020-11-17 21:46:02

RapeRegs skrev:
Zia1985 skrev:Om den som är i riskgruppen valt att vaccinera sig så är väl

Det är inte så ett vaccin fungerar. För många grupper kommer vaccinet inte fungera alls, eller väldigt bristfälligt.

Det vanliga är att äldre får mindre skydd än yngre och att de som har problem med immunförsvaret i övrigt inte kan tillgodogöra sig ett vaccin.

Men även om dom äldre inte får ett fullgott skydd så kan vaccineringen leda till att dom får en lindring av symptom.
Äldre kan dessutom få högdosvaccin eller vaccin som boostar det immunologiska svaret och därmed ger mer effektiva skydd, sen vet jag inte om det finns som alternativ för covid-19 vaccin eller inte, men det kommer väl också förr eller senare.
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav MatthiasM » 2020-11-17 22:11:54

Kan också tillägga att den här pandemin är något helt annat än svininfluensan. Dödligheten globalt låg då på 280 000, vilket är ungefär samma som en vanlig säsongsinfluensa. Dödsfallen för corona är just nu över 1 300 000.
MatthiasM

Anslöt: 2020-11-03

Inläggav RapeRegs » 2020-11-17 22:43:21

MatthiasM skrev:”Har du slutat slå din fru?” Dumheter och fultolkningar. Vi ska inte offra några barn alls. Prova igen.

Men vilken konstig reaktion? Jag tolkar det som att du försöker säga att "man kan ju se lite till proportionerna" när man analyserar för- och nackdelar med en eventuell vaccination. I det här stycket:

MatthiasM skrev:Av dessa fick runt 350 barn narkolepsi, vilket givetvis är 350 för många, men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin.

Då är det väl naturligt att man ber dig förklara vad du menar är proportionerligt? Eller var det bara en tom klyscha du hävde ur dig?
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav RapeRegs » 2020-11-17 22:50:30

Zia1985 skrev:Äldre kan dessutom få högdosvaccin eller vaccin som boostar det immunologiska svaret och därmed ger mer effektiva skydd, sen vet jag inte om det finns som alternativ för covid-19 vaccin eller inte, men det kommer väl också förr eller senare.

Alla andra vaccin fungerar så att äldre får ett sämre skydd och att det finns grupper som står helt utan skydd. Det är rimligt att anta att vi kommer få samma situation även denna gång.

Därför är det viktigt att alla i befolkningen vaccinerar sig, för att skydda de utsatta.

Zia1984 skrev: Väljer den som befinner sig i en riskgrupp att inte vaccinera sig, då innebär ju det att den personen också är beredd att ta konsekvenserna ifall den kommer i kontakt med smittan?!

Ditt argument att de i riskgrupperna som inte kan uppnå fullgott skydd ska skylla sig själva håller inte. Riskgrupperna vinner på att du vaccinerar dig.
RapeRegs

Inläggav MatthiasM » 2020-11-17 23:40:23

RapeRegs skrev:
MatthiasM skrev:”Har du slutat slå din fru?” Dumheter och fultolkningar. Vi ska inte offra några barn alls. Prova igen.

Men vilken konstig reaktion? Jag tolkar det som att du försöker säga att "man kan ju se lite till proportionerna" när man analyserar för- och nackdelar med en eventuell vaccination. I det här stycket:

MatthiasM skrev:Av dessa fick runt 350 barn narkolepsi, vilket givetvis är 350 för många, men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin.

Då är det väl naturligt att man ber dig förklara vad du menar är proportionerligt? Eller var det bara en tom klyscha du hävde ur dig?

Nej, det var ingen konstig reaktion alls på en ledande fråga. Att lirka in mig i ett låst läge där det bara finns två alternativ (vi ska antingen offra barn eller inte) är inte att be om en förklaring. Som jag sa 350 barn är 350 barn för många. Det är faktiskt oproportionerligt många barn. Det ska inte ske överhuvudtaget. Jag kan inte nog understryka det. Men som svar på din nu mer hederliga frågeställning: Om vi ser det som att vi i en riskbedömning ska applicera det som gick snett med Pandemrix-vaccinet på det nya vaccinet (vilket förmodligen är en grov förenkling, men vi gör det för sakens skull) så ligger risken på 0,00006 procent. Det är upp till var och en att bedöma om den är en proportionerlig risk i sammanhanget.
MatthiasM

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-17 23:44:41

Narkolepsi var väl även en biverkning av Svininfluensan...

Jag kommer att ta vaccinet. Av solidaritet och att jag inte vill bli sjuk.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav RapeRegs » 2020-11-18 0:45:25

MatthiasM skrev:Om vi ser det som att vi i en riskbedömning ska applicera det som gick snett med Pandemrix-vaccinet på det nya vaccinet (vilket förmodligen är en grov förenkling, men vi gör det för sakens skull) så ligger risken på 0,00006 procent. Det är upp till var och en att bedöma om den är en proportionerlig risk i sammanhanget.

Det här illustrerar väl problemet med vanliga människors uppfattning statistik och storleksordningar.

För det första har du tänkt helt fel, två tiopotenser för att vara exakt. Svaret på det du räknat ut är 0.006%.

För det andra har du i din beräkning antagit att man bara vaccinerade barn och unga vuxna, det stämmer naturligtvis inte heller.

Antalet barn och unga vuxna är runt en miljon, och även om vi räknar med marginal (samt att alla i gruppen blev vaccinerade) blir risken att drabbas av narkolepsi ungefär 0.35‰ (0.35 promille).

För det tredje behöver du och de flesta andra vanliga människor något att jämföra med. I det här fallet kan vi jämföra med risken att dö i Covid-19, vilket är avsevärt mindre än 0.0035‰. Det finns inga rapporterade dödsfall i Sverige i åldersgruppen 0-19 och vi måste gå till internationell statistik för att skapa oss en uppfattning. Vi använder en säker signifikansgräns.

Det är åtminstone mer än 100 gånger så hög risk att drabbas av narkolepsi jämfört med att dö av covid när du befinner dig i åldersgruppen 0-19 och blir smittad. Och först måste du som sagt bli smittad, långt ifrån alla blir smittade.

Vaccinet är en risk du aktivt och med berått mod själv väljer att utsätta din barn för. I godhetens namn.
RapeRegs

Inläggav Odal_ » 2020-11-18 1:05:00

Jag tror inte ni ska lita på raperegs matematikkunskaper.
Vissa personer överskattar gravt sin egen förmåga.
Tex raperegs.
Han är jättedålig på statistik och matematik.
Han är dålig på att googla också.
Odal_

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav RapeRegs » 2020-11-18 1:10:30

Odal_ skrev:Jag tror inte ni ska lita på raperegs matematikkunskaper.
Vissa personer överskattar gravt sin egen förmåga.
Tex raperegs.
Han är jättedålig på statistik och matematik.

Rätta mig gärna om jag har fel :-)Happy
RapeRegs

Inläggav Odal_ » 2020-11-18 1:10:54

Till att börja med är inte IFR ett statiskt nummer och inte är heller risken att få covid19 statisk så att räkna fram en sådan siffra tyder på retardation.

atoms -

Inlägget ingår i en varning, se - post1610939.html#p1610939
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Odal_

Inläggav RapeRegs » 2020-11-18 1:13:39

Odal_ skrev:Till att börja med är inte IFR ett statiskt nummer och inte är heller risken att få covid19 statisk så att räkna fram en sådan siffra tyder på retardation.

Jaha, du trollade bara som vanligt :(
RapeRegs

Inläggav Odal_ » 2020-11-18 1:16:22

RapeRegs skrev:
Odal_ skrev:Till att börja med är inte IFR ett statiskt nummer och inte är heller risken att få covid19 statisk så att räkna fram en sådan siffra tyder på retardation.

Du kan också få covid 19 fler än en gång.
Odal_

Inläggav RapeRegs » 2020-11-18 1:17:49

Odal_ skrev:
RapeRegs skrev:

Du kan också få covid 19 fler än en gång.

Du kanske också måste vaccinera dig mer än en gång, kanske en gång per halvår :cry:
RapeRegs

Inläggav Odal_ » 2020-11-18 1:20:17

RapeRegs skrev:

Jag kommer här med referera till dig som "Tom Britton" hoppas det är ok med dig.
Det blir lätt fel när odynamiska personer försöker förstå dynamiska komplexa system.
:cry:
Odal_

Inläggav Gräddfil » 2020-11-18 1:51:39

Är ärligt talat mer rädd för vanliga influensan och den vaccinerar jag inte mot.
Gräddfil

Anslöt: 2020-08-10

Inläggav Vildsvin » 2020-11-18 2:03:50

Quagmire skrev:Första inlägget, yay! Vet dom varför mycket unga inte verkar få den mera allvarliga formen av covid-19? Jag är 20+ och tror att jag har viruset, och det är ganska jobbigt.

Man delar in virus i sådana som dödar sina värdceller och sådana som får dem att producera virus och i övrigt fortsätta fungera som vanligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Viral_shedding

Coronavirus hör till dem som beskrivs under "viral budding". De använder cellmembranet och får på sikt de infekterade cellerna att dö, men symptomen beror till största delen på immunförsvarets reaktion som varierar från minimal till att omgivande frisk vävnad förstörs. Ju äldre man är desto vanare vid vid virus är immunförsvaret och desto starkare reaktion.

Coronavirus fäster dessutom vid cellerna på ACE2, vars funktion är att omvandla blodtryckshöjande angiotensin II till blodtryckssänkande angiotensin 1-7. Äldre, feta och diabetessjuka människor har stelare blodkärl än yngre, smala icke-diabetiker så hos dem höjs blodtrycket mest när ACE2 blockeras. De löper högre risk att få proppar och (hjärn)blödning.

https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.120.016793
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav MatthiasM » 2020-11-18 12:09:39

RapeRegs skrev:
MatthiasM skrev:Om vi ser det som att vi i en riskbedömning ska applicera det som gick snett med Pandemrix-vaccinet på det nya vaccinet (vilket förmodligen är en grov förenkling, men vi gör det för sakens skull) så ligger risken på 0,00006 procent. Det är upp till var och en att bedöma om den är en proportionerlig risk i sammanhanget.

Det här illustrerar väl problemet med vanliga människors uppfattning statistik och storleksordningar.

För det första har du tänkt helt fel, två tiopotenser för att vara exakt. Svaret på det du räknat ut är 0.006%.

För det andra har du i din beräkning antagit att man bara vaccinerade barn och unga vuxna, det stämmer naturligtvis inte heller.

Antalet barn och unga vuxna är runt en miljon, och även om vi räknar med marginal (samt att alla i gruppen blev vaccinerade) blir risken att drabbas av narkolepsi ungefär 0.35‰ (0.35 promille).

För det tredje behöver du och de flesta andra vanliga människor något att jämföra med. I det här fallet kan vi jämföra med risken att dö i Covid-19, vilket är avsevärt mindre än 0.0035‰. Det finns inga rapporterade dödsfall i Sverige i åldersgruppen 0-19 och vi måste gå till internationell statistik för att skapa oss en uppfattning. Vi använder en säker signifikansgräns.

Det är åtminstone mer än 100 gånger så hög risk att drabbas av narkolepsi jämfört med att dö av covid när du befinner dig i åldersgruppen 0-19 och blir smittad. Och först måste du som sagt bli smittad, långt ifrån alla blir smittade.

Vaccinet är en risk du aktivt och med berått mod själv väljer att utsätta din barn för. I godhetens namn.

Märkligt. Du verkar vara säker på hur jag räknat, men ändå tror du att jag antagit att bara barn och unga vaccinerades. Det är fel. Scrolla upp i tråden så märker du att jag jämfört 350 fall av de 5 300 000 (5,3 miljoner) som vaccinerades. Har du alltså själv räknat fel? Jag är mycket väl medveten om att halva Sveriges befolkning inte består av barn och unga.

Hursomhelst, vilket jag varit inne på tidigare, är det vanskligt att se på risken för den individuella dödligheten i sitt beslut. Återigen: Det här gör man inte bara för risken att själv bli smittad. Man gör det för att inte andra ska bli smittade, för att vi ska så fort som möjligt kunna gå tillbaka till något så närt normalt, med en vård som inte går på knäna. Den är redan nu helt slutkörd. För att sektorer i samhället som är utsatta för en ekonomisk kollaps ska kunna börja fungera igen.

Det här är inte en vanlig säsongsinfluensa. Genomsnittet för de tio senaste åren har varit runt 2000 dödsfall per år. För coronapandemin har vi hittills, sedan smittan kom hit i mars, över 6200 dödsfall. Och det är inte slut än. Vi är nu inne i andra vågen. Om du misstror min skolmatematik (jag är ju ändå en bara en "vanlig människa"), så kan du väl själv ta en titt på siffrorna svart och vitt:

https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Man kan med eventuella biverkningar i åtanke se det som en risk att vaccinera sig, men det är framför allt en risk att låta bli. Oavsett dödligheten är Covid-19 en för jävlig sjukdom.

Till sist är det för tröttsamt att använda godhet som skällsord. Vi ska sträva efter att göra gott. Punkt slut. Det finns missriktad strävan att göra gott, men devalvera inte ords mening på det sättet.
MatthiasM

Inläggav RapeRegs » 2020-11-18 17:31:29

MatthiasM skrev:Märkligt. Du verkar vara säker på hur jag räknat, men ändå tror du att jag antagit att bara barn och unga vaccinerades.

Ja. Du har slagit 350/5.3 miljoner och fått det till 0,00006 procent. Det är fel. två tiopotenser fel.

En orsak kan vara att du inte förstår vad procent betyder.

1/100 = 1 procent. Inte 0.01 procent. Är du med?

Jag är mycket väl medveten om att halva Sveriges befolkning inte består av barn och unga.

Därför kan vi inte dela gruppen som drabbas av narkolepsi med alla i hela Sverige som vaccinerades. Istället delar vi antal barn och unga som drabbats med antalet barn och ungdomar som vaccinerdes.

Gör man rätt får man ett mått på sannolikheten att drabbas av narkolepsi om man väljer att vaccinera sig när man ingår i riskgruppen (dvs partitionen, eller ekvivalensgruppen) barn/unga vuxna. Det visar sig att detta tal ligger i storleksordningen tusendelar (0.35 promille). Är du med på det?

För att sätta detta mått, i relation till något (dvs förstå proportionerna) väljer vi att jämföra med risken att dö i Covid-19 om man ingår i gruppen barn/unga vuxna (dvs samma partition). Man kommer då fram till att risken att drabbas av narkolepsi är åtminstone 100 gånger högre än risken att dö i Covid-19.

Skulle ett nytt vaccin ha liknande karaktäristik är det uppenbart att gruppen barn och unga vuxna bör avstå vaccination. Barn dör inte av Covid-19. Det finns inte ett enda rapporterat dödsfall i denna grupp i Sverige.

Om du misstror min skolmatematik (jag är ju ändå en bara en "vanlig människa"), så kan du väl själv ta en titt på siffrorna svart och vitt:

Länken du ger har inget med dina räknefel att göra. Det vi diskuterar är vilken risk som är acceptabel, dvs hur många barn du är beredd att offra och vilka biverkningar som är "proportionerliga" givet ett nytt vaccin.

Om det är 100 gånger högre risk att drabbas av något allvarligt eller att dö av vaccinet än av sjukdomen man vaccinerar sig mot är det en dålig deal. Anders Tegnell + Pandemrix är ett exempel på en riktigt jävla dålig deal.

Jag vill veta vad du menar när du säger "men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin". Vad är egentligen proportionerligt och varför tar du upp Pandemrix som exempel, det var ju inte det minsta proportionerligt?
RapeRegs

Inläggav MatthiasM » 2020-11-18 18:45:05

RapeRegs skrev:
MatthiasM skrev:Märkligt. Du verkar vara säker på hur jag räknat, men ändå tror du att jag antagit att bara barn och unga vaccinerades.

Ja. Du har slagit 350/5.3 miljoner och fått det till 0,00006 procent. Det är fel. två tiopotenser fel.

En orsak kan vara att du inte förstår vad procent betyder.

1/100 = 1 procent. Inte 0.01 procent. Är du med?

Jag är mycket väl medveten om att halva Sveriges befolkning inte består av barn och unga.

Därför kan vi inte dela gruppen som drabbas av narkolepsi med alla i hela Sverige som vaccinerades. Istället delar vi antal barn och unga som drabbats med antalet barn och ungdomar som vaccinerdes.

Gör man rätt får man ett mått på sannolikheten att drabbas av narkolepsi om man väljer att vaccinera sig när man ingår i riskgruppen (dvs partitionen, eller ekvivalensgruppen) barn/unga vuxna. Det visar sig att detta tal ligger i storleksordningen tusendelar (0.35 promille). Är du med på det?

Du sa att jag antagit att alla som vaccinerades var barn och unga. Hur kom du fram till det när du ju faktiskt förstått hur jag räknat?

Ja, jag missade att avrunda till procent. Det går bra nu att tala till mig som den vuxna person jag är.

RapeRegs skrev:För att sätta detta mått, i relation till något (dvs förstå proportionerna) väljer vi att jämföra med risken att dö i Covid-19 om man ingår i gruppen barn/unga vuxna (dvs samma partition). Man kommer då fram till att risken att drabbas av narkolepsi är åtminstone 100 gånger högre än risken att dö i Covid-19.

Skulle ett nytt vaccin ha liknande karaktäristik är det uppenbart att gruppen barn och unga vuxna bör avstå vaccination. Barn dör inte av Covid-19. Det finns inte ett enda rapporterat dödsfall i denna grupp i Sverige.

Om du misstror min skolmatematik (jag är ju ändå en bara en "vanlig människa"), så kan du väl själv ta en titt på siffrorna svart och vitt:

Länken du ger har inget med dina räknefel att göra. Det vi diskuterar är vilken risk som är acceptabel, dvs hur många barn du är beredd att offra och vilka biverkningar som är "proportionerliga" givet ett nytt vaccin.

Om det är 100 gånger högre risk att drabbas av något allvarligt eller att dö av vaccinet än av sjukdomen man vaccinerar sig mot är det en dålig deal. Anders Tegnell + Pandemrix är ett exempel på en riktigt jävla dålig deal.

Det är en falsk motsättning du gör. Valet är inte mellan narkolepsi och att dö. Jag vet inte hur många gånger jag behöver upprepa det. Man vaccinerar sig inte bara för risken att dö. Den risken är liten. Man vaccinerar sig för att Covid-19 är en för jävlig sjukdom oavsett om du dör. Man vaccinerar sig för att undvika att andra ska smittas, för att minska belastningen på vården och för att vi ska kunna leva normalt igen.

RapeRegs skrev:Jag vill veta vad du menar när du säger "men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin". Vad är egentligen proportionerligt och varför tar du upp Pandemrix som exempel, det var ju inte det minsta proportionerligt?

Se vad jag skrev ovan. Det är det förhållandet vi får jämföra med den eventuella risken för en Pandemrix-skandal. En eventuell risk som ligger på promillen, jämfört med att vi kan rädda liv och få ett normalt samhälle, menar jag inte är en proportionerlig jämförelse. Jag tar upp Pandemrix just för att illustrera detta faktum, för jag vet att det kommer väga in när folk ska ta beslutet om att vaccinera sig. Jag kan ha tolkat dig fel, men det verkar styra ditt beslut.

Sen får folk tycka jag är cynisk och jättehemsk och tro att jag är villig att offra barn för "den goda saken skull." Det är jag inte. Då läser de inte vad jag skriver.
MatthiasM

Inläggav Marjatta » 2020-11-18 19:03:38

Huruvida jag kommer vaccinera mig? Kanske. Vi är inte där än. Svårt att säga än. Putin-vaccinet aldrig i helvete men Modernas, Astra-Zenecas eller Pfizers - kanske.

Jag trodde ju verkligen att det i första hand bara skulle komma ifråga för riskgrupper och vårdpersonal. Antar att ett vaccin baserat på virusets gener istället för dess proteiner går så mycket fortare att tillverka att det ändrar ekvationen.

MatthiasM skrev:Hursomhelst, vilket jag varit inne på tidigare, är det vanskligt att se på risken för den individuella dödligheten i sitt beslut. Återigen: Det här gör man inte bara för risken att själv bli smittad. Man gör det för att inte andra ska bli smittade, för att vi ska så fort som möjligt kunna gå tillbaka till något så närt normalt, med en vård som inte går på knäna. Den är redan nu helt slutkörd. För att sektorer i samhället som är utsatta för en ekonomisk kollaps ska kunna börja fungera igen.

Ja.

Samtidigt anses det normalt strida mot medicinsk etik, att be människor ta risker för andra om deras egen nytta av behandlingen är noll eller minimal. Detta med mRNA-vacciner kanske visar sig vara de perfekta, biverkningsfria vaccinerna, eller så har de massor av problem som man inte kommer ifrån. Alternativt kanske metoden har "barnsjukdomar" som man kommer lära sig fint hantera, men inte har klarat av än. Det är ingen kul tanke att alla "nybörjarmisstag" på denna splitter nya typ av vaccin ska göras live, på hela befolkningen. (Om det är så det kommer bli. Vi får se.) Det är ett tag sen nu men jag minns några experter som ansåg det som uteslutet att massvaccinera hela befolkningen, av etiska skäl.

Det har säkert redan sagts i tråden men siffrorna på vaccinens effektivitet handlar om minskning av symtom. Symtomfria infektioner har man inte alls kollat efter. Först tyckte jag det var konstigt. Sen tyckte jag att tja, det är väl så man brukar göra? med flunsavaccin osv. Det är just bara just med sars-cov-2 som vi letar efter infektioner även där inga symtom finns. Tänket "flockimmunitet via vaccin" blir dock mer komplicerat, om även vaccinerade kan bli infekterade och smitta. Uppenbarligen räknar man med att helt asymtomatisk smitta är en försumbar del av all smitta som överförs vilket också är rimligt. Jag undrar bara hur mycket våra liv kommer förändras av den där sprutan. Hur stor effekten på smittspridning och samhälle blir. "Alla vaccinerar sig och sen börjar vi leva som vanligt" är nog inte vad som kommer ske.

I mer auktoritära stater är det inga problem att kräva av medborgarna att de ska ta sprutan, genom direkt tvång eller indirekt (genom att man inte får tillgång till somliga tjänster eller möjligheter om man inte är vaccinerad, inte får gå i skola etc). Hos oss bör man egentligen inte kunna kräva det. Undrar hur det kommer bli i realiteten.

Det har ju talats en del om "lång covid", och om virusets möjlighet att sätta igång automimmuna sjukdomar, MS etc. Ännu är det oklart hur stort problem detta är, men om jag var väldigt rädd för dessa följdverkningar skulle jag ta sprutan. Nu är jag inte det. Vi får se om jag får skäl att vara det.

På ett sätt får jag lust att säga "jag är gärna med i en studie, om ni randomiserar mig till vaccin eller kontrollgrupp". Det här måste ju utvärderas vetenskapligt, annars ... vi kan inte massvaccinera folk utan att ens ha en rimlig möjlighet att efteråt bedöma hur lyckat det hela blev.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Marjatta » 2020-11-18 19:04:59

MatthiasM skrev:Ja, jag missade att avrunda till procent. Det går bra nu att tala till mig som den vuxna person jag är.

Om du lyckas förmå RR till det kommer jag applådera.

Hajar inte varför ni gräver ner eri detaljer kring Pandemrix (om det nu är så det heter och stavas). Om dessa nukleinsyre-baserade vacciner har allvarliga biverkningar kommer de förmodligen se helt annorlunda ut än vad vi hittills sett. Vi har isåf ingen aning om vad. Finns inget skäl att tro att barn särskilt drabbas.
Senast redigerad av Marjatta 2020-11-18 19:12:41, redigerad totalt 1 gång.
Marjatta

Inläggav Alien » 2020-11-18 19:09:48

Huggorm skrev:Jag röstade på ett av Nej-alternativen, men jag kunde egentligen ta vilket som helst av dom. Det räcker att de som är oroliga för corona vaccinerar sig, vi andra kan ta sjukdomen och med nära 100% säkerhet överleva.

Jag tycker det verkar illa nog att bli sjuk, även om man överlever.

Vi har ju fallet med den friske och vältränade brandmannen som blev jättesjuk.

Expressen 7 nov 2020 skrev:När brandmannen Kent Östling, 47, blev sjuk i corona kunde han inte förutse att viruset skulle slå ut honom fullständigt.

Efter två månader i respirator har han kämpat hårt för att komma tillbaka till vardagen.

– Jag hade inte sett mig i spegeln på 75 dagar och det var hemskt. Jag såg ett monster. Ett smalt monster, säger Kent.
---
– Jag blev flyttad till Piteå när jag var nedsövd och där blev jag ännu sämre och jag höll helt enkelt på att stryka med. Då ringdes ett ECMO-team in för att sätta in en mer avancerad hjärt- och lungmaskin. De kom från Karolinska universitetssjukhuset och jag blev flyttad dit tillsammans med teamet.

Till och ifrån väcktes Kent när han vårdades i den avancerade maskinen men han kommer inte ihåg något av den tiden.

– Först den 15 maj fick jag åka tillbaks till Piteå och intensivvårdsavdelningen där. Sedan den 1 juni togs respiratorn bort efter sammanlagt 61 dagar, säger Kent.
https://www.expressen.se/nyheter/brandm ... espirator/

Sedan fick han men för livet också. Ärr i lungorna och delvis förlamad i diafragman, vilket gör det svårt att andas.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Marjatta » 2020-11-18 19:24:19

De fallen finns, Alien. Men de är väldigt, väldigt få. Större risk att sätta sig i en bil eller gå över gatan, bland de som är såpass unga och friska. Att använda honom som argument är anekdotisk bevisföring.

Man kan absolut välja att resonera så och göra sina egna val utifrån det. Vi gör det alla, hela tiden, fast det inte håller logiskt. Men försöker man övertyga mig med det i en sån här diskussion avvisar jag det blankt. Det går alldeles utmärkt att drabbas hårt även av andra sjukdomar som vanligen är relativt harmlösa. Vill du ha bättre argument måste du tyvärr ge dig in i statistikens förtrollande värld.
Marjatta

Återgå till Aspergare och vården

Logga in