Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
11
12%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
0
Inga röster
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
16
17%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
14
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
14
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
4
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
22
24%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 92

Inläggav Furienna » 2021-01-02 0:44:44

Leffe skrev:Var det inlägget till mig...? Mitt inlägg handlade inte om huruvida enskilda personer borde ta eller inte ta vaccinet, utan om ifrågasättande av bilden att de skeptiska som allmänt "faktaresistenta", vilket är vad Wikipediatexten handlade om om för övrigt sid 25 i tidskriften Nio-Femhttp://www.tam-arkiv.se/sites/default/files/documents/tam_publikationer/Nio-Fem_nr%202-20_LR.pdf

Jag skulle nog inte kalla folk "faktaresistenta" om detta inte var en fråga om liv och död.
Jag får helt enkelt panik av det viruset och har svårt för att vissa inte fattar faran.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Leffe » 2021-01-02 12:58:11

Hur vet vi i vilken fas av pandemin vi är? I somras var det ju knappt några dödsfall alls i Stockholm kanske 10 personer på sjukhus. Kanske har vi nått pandemins "peak"?
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav nallen » 2021-01-02 15:57:14

Furienna skrev:Jag gissar att du inte tillhör en riskgrupp och därför inte är rädd att bli sjuk?

Inte för att jag tycker att det hör hit, men jag är en fetlagd man i 50 års-åldern, det sätter mig i någon riskgrupp.
Baserat på samma statistiksida som förut så finns det för närvarande drygt 80000 diagnostiserade i min åldersgrupp varav 60 har dött - även om fetman ökar risken 10 gånger så innebär det ändå ändå bara 0,75% risk att dö OM jag blir smittad och faktiskt blir så sjuk att jag behöver testas och då konstateras vara smittad.

Furienna skrev:Jag är helt säker på att dö om jag blir sjuk [...]

Jag tror att den rädslan är klart överdriven, men jag kan inte räkna på dina risker.
Det är väl bra att vara på den säkra sidan, men frågan är vad det är värt om det inte blir nåt liv alls kvar i överlevnaden.

Furienna skrev:Förresten så brukar jag undvika cigarettrök också för att slippa de sjukdomarna.

OK, det hade ingenting med Covid eller dig specifikt att göra, men ger en klar indikation på vad kollektivet är villiga att acceptera när media inte piskar upp panikstämmningen.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2021-01-02 16:22:09

MatthiasM skrev:Den är inte van vid att ställa om verksamheten för att ta hand om en massa patienter den inte tagit hand om tidigare, med tusentals i intensivvård. [---] Vården går på knäna. Det är en kris.

Och det är inte vårt fel. OM diverse politiker och tjänstemän faktiskt hade gjort det de är satta att göra så hade regionerna haft en rimlig beredskap, tillräckliga förråd och nog med bemanning att sätta upp 10000 IVA platser på 48 timmar. Men, det har varit ofarligt att skita i att se till att ens organisation är beredd, det händer inget när såna människor inte tar ansvaret som hänger ihop med jobbet.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nescio » 2021-01-02 16:47:22

Furienna skrev:Jag är faktiskt själv Trump-supporter
Jaha, du är nazist alltså!

Alien
Det är inte acceptabelt att anklaga andra medlemmar för att vara nazister. Det bryter mot dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

Du får en tillsägelse för detta inlägg.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Zia1985 » 2021-01-02 17:02:19

nescio skrev:
Furienna skrev:Jag är faktiskt själv Trump-supporter
Jaha, du är nazist alltså!

Vad har Trump med nazism att göra?
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav Leffe » 2021-01-02 17:25:44

Den officiella budskapet är väl - om jag förstår - att alla borde vaccinera sig så snart som möjligt av solidaritetskäl och för att stoppa viruset. Men det finns en del frågor också tycker jag. Hur vet vi att det inte blir klart bättre till vår/sommaren likt förra året då nästan ingen drabbades, att nästa vinter också kan bli klart bättre. Alla andra pandemier tonade ju ut efter en period.

Och vad händer långsiktigt om vi måste vaccinera oss också mot alla framtida pandemier ty som det framgår av Gotzche https://www.amazon.com/Vaccines-controv ... B0848FPKNP se slutet här "Raising critical questions to vaccines is essential because there are still unresolved issues. For example, we know virtually nothing about what happens when we use many vaccinations and what the long-term effects are on the immune system".
Leffe

Inläggav MatthiasM » 2021-01-02 18:10:59

nallen skrev:
Furienna skrev:Förresten så brukar jag undvika cigarettrök också för att slippa de sjukdomarna.

OK, det hade ingenting med Covid eller dig specifikt att göra, men ger en klar indikation på vad kollektivet är villiga att acceptera när media inte piskar upp panikstämmningen.

På vilket sätt piskar media upp en panikstämmning? Svensk media har ju (med några få undantag) fram till hösten inte gjort annat än förmedla det myndigheterna säger.

Och vilken panikstämmning? Ja, folk hamstrade pasta och toapapper i mars, men har du på senare tid sett någon överdriven respekt för restriktionerna?
MatthiasM

Anslöt: 2020-11-03

Inläggav Alien » 2021-01-02 18:38:25

Ibland publiceras artiklar om folk som genomgått covid-19. Kanske det kan kallas för att "piska upp stämningen"? Men det är verkliga människor. Det är ju inte så intressant att skriva om folk som lever som vanligt, inte varit sjuka och inte känner någon som dött.

I dagens tidning står om läkaren Fredrik som haft covid-19. Han kom hem från sjukhuset på annandagen men är fortfarande svag och andfådd

UNT 2 JANUARI 2021 skrev:"Vaccinera er! Bara gör det! Ingen ska behöva uppleva det som jag har gjort", säger han.
---
Han, som själv är barnläkare och 55 år, tog blodförtunnande sprutor och mätte sin syresättning av blodet. Läget var stabilt första veckan. Men vecka två blev han sämre och började känna sig bekymrad.

– Det blev alltmer jobbigt att andas, som om lungorna inte fungerade.
---
– Av iva-personalen har jag fått lära mig att covid slår så olika. En 90-åring kan klara sig bra medan en 40-åring kan dö. Jag är inte riskgrupp, har visserligen övervikt och lite högt blodtryck men rör på mig och är i okej form. Jag trodde aldrig att jag skulle drabbas så hårt.
---
Spoiler: visa
Allt började som en lätt influensa med låg feber och han isolerade sig från familjen.
---
Veckan innan jul åkte han till sjukhuset och blev inlagd på infektionsavdelningen. Där fick han syrgas via en apparat som skapar övertryck i näsan och värmer upp luften. Gradvis blev han sämre och fick koncentrera sig på varje andetag.

– Jag kände hur det svartnade för ögonen.

På fredagen fick han intensivvård. Han blev inte nersövd och lagd i respirator – med vårens erfarenheter används inte den intensivvårdsmetoden lika ofta numera inom covidvården – i stället fick han ständig andningshjälp.

– Fredagen var mest kritisk och risken att jag skulle dö ökade hela tiden. Jag förstod det. Men fick ingen dödsångest utan hamnade i ett meditativt tillstånd och tänkte att kanske går det bra, kanske inte. Efteråt har jag fått veta att jag svävade mellan liv och död, säger han.

På intensiven blev han uppmanad att ligga på mage. Det var plågsamt och jobbigt.

– Jag är 100 procent övertygad att det som räddade mig var att jag låg tolv timmar på mage.
---
På onsdagen hade tillståndet förbättrats och han flyttades tillbaka till infektionsavdelningen. Julafton tillbringade han på sjukhuset. På parkeringsplatsen utanför stod hans hustru och barn. Och de vinkade till varandra genom fönstret.
https://unt.se/nyheter/artikel/lakaren- ... r/l602239l

Detta säger han till alla som tvekar att vaccinera sig:

– När ni nu får chansen; vaccinera er utan tjafs. Gör det för er egen skull, för dem ni tycker om och för att hela världen ska få bort det här jävla viruset. Tillsammans kan vi göra det.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav MatthiasM » 2021-01-02 20:06:41

nallen skrev:
MatthiasM skrev:Den är inte van vid att ställa om verksamheten för att ta hand om en massa patienter den inte tagit hand om tidigare, med tusentals i intensivvård. [---] Vården går på knäna. Det är en kris.

Och det är inte vårt fel. OM diverse politiker och tjänstemän faktiskt hade gjort det de är satta att göra så hade regionerna haft en rimlig beredskap, tillräckliga förråd och nog med bemanning att sätta upp 10000 IVA platser på 48 timmar. Men, det har varit ofarligt att skita i att se till att ens organisation är beredd, det händer inget när såna människor inte tar ansvaret som hänger ihop med jobbet.

Fast det förtar ju inte allvaret. Poängen är att en pandemi inte är normalläget och är något hela samhället tillsammans måste hantera för att kuva. Att jämföra rökning med en pandemi är lite som att jämföra en trafikolycka med ett terrordåd.

Leffe skrev:Den officiella budskapet är väl - om jag förstår - att alla borde vaccinera sig så snart som möjligt av solidaritetskäl och för att stoppa viruset. Men det finns en del frågor också tycker jag. Hur vet vi att det inte blir klart bättre till vår/sommaren likt förra året då nästan ingen drabbades, att nästa vinter också kan bli klart bättre. Alla andra pandemier tonade ju ut efter en period.

Och vad händer långsiktigt om vi måste vaccinera oss också mot alla framtida pandemier ty som det framgår av Gotzche https://www.amazon.com/Vaccines-controv ... B0848FPKNP se slutet här "Raising critical questions to vaccines is essential because there are still unresolved issues. For example, we know virtually nothing about what happens when we use many vaccinations and what the long-term effects are on the immune system".

Det blev bättre, men inte så pass bättre att vi kunde leva normalt, i princip ställdes ju hela sommaren in. Sjukdomen kommer finnas kvar, men är tillräckligt många vaccinerade når vi lättare flockimmunitet. Pandemier varierar ju i hur smittsamma och allvarliga de är, men coronapandemin ska vara den värsta pandemin sen spanska sjukan (även om det ska sägas spanska sjukan var långt mycket värre).
MatthiasM

Inläggav triggerhappyD » 2021-01-02 20:47:55

Micke skrev:Jag instämmer med det du skriver här och tycker det är viktigt det du lyfter fram.

Sannolikt kommer vaccinationerna leda till en bättre situation för dom allra flesta utav oss, men alla har rätt att få göra ett medvetet val (åtminstone om man är myndig) och då är det ju bra om man känner till hur det ligger till med saker och ting. Desinformation är icke önskvärt, speciellt inte när det gäller sådana här ingrepp i ens kroppsliga "klimat".

Jag tycker du ofta uttrycker dig väldigt resonabelt och gör alltid ditt bästa för att förstå varför någon har en åsikt och du försöker även se den andras perspektiv, oavsett om du håller med om det eller inte.
Sympatisk egenskap i dessa polariserade tider.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav MatthiasM » 2021-01-02 21:21:32

Alien skrev:Ibland publiceras artiklar om folk som genomgått covid-19. Kanske det kan kallas för att "piska upp stämningen"? Men det är verkliga människor. Det är ju inte så intressant att skriva om folk som lever som vanligt, inte varit sjuka och inte känner någon som dött.

Och inte sällan har man sett smärtsamma reportage från IVA. Ja, det kan säkert med en illvillig tolkning upplevas som medel att ingjuta skräck, men det handlar om att skildra verkligheten. Så här ser pandemin ut.
MatthiasM

Inläggav Leffe » 2021-01-02 22:05:22

MatthiasM skrev:
nallen skrev:

Fast det förtar ju inte allvaret. Poängen är att en pandemi inte är normalläget och är något hela samhället tillsammans måste hantera för att kuva. Att jämföra rökning med en pandemi är lite som att jämföra en trafikolycka med ett terrordåd.

Leffe skrev:Den officiella budskapet är väl - om jag förstår - att alla borde vaccinera sig så snart som möjligt av solidaritetskäl och för att stoppa viruset. Men det finns en del frågor också tycker jag. Hur vet vi att det inte blir klart bättre till vår/sommaren likt förra året då nästan ingen drabbades, att nästa vinter också kan bli klart bättre. Alla andra pandemier tonade ju ut efter en period.

Det blev bättre, men inte så pass bättre att vi kunde leva normalt, i princip ställdes ju hela sommaren in. Sjukdomen kommer finnas kvar, men är tillräckligt många vaccinerade når vi lättare flockimmunitet. Pandemier varierar ju i hur smittsamma och allvarliga de är, men coronapandemin ska vara den värsta pandemin sen spanska sjukan (även om det ska sägas spanska sjukan var långt mycket värre).

Så här långt har corona skördat 1.8 miljoner enligt världshälsoorganisationen. Enligt Wikipedia varierar uppgifterna om Asiaten men 1-4 miljoner kan ha avlidit i världen, Hong Kong kan också ha skördat några miljoner, spanska sjukan mellan 50-100 miljoner. Så här långt är väl skillnaden inte så stor mellan Asiaten/Hong Kong och dödligheten i Corona så här långt i alla fall. Spanska sjukan var något annat. Den stora skillnaden väl i hur den nuvarande pandemin hanteras, det fanns inga dagliga presskonferenser vad jag minns när jag var liten 1968 då Hong Kong härjade. Jag fick den, det var inte roligt. Men jag läste inte om hur det var långt bort i världen...
Leffe

Inläggav Furienna » 2021-01-02 22:25:32

nallen skrev:
Furienna skrev:Jag gissar att du inte tillhör en riskgrupp och därför inte är rädd att bli sjuk?

Inte för att jag tycker att det hör hit, men jag är en fetlagd man i 50 års-åldern, det sätter mig i någon riskgrupp.
Baserat på samma statistiksida som förut så finns det för närvarande drygt 80000 diagnostiserade i min åldersgrupp varav 60 har dött - även om fetman ökar risken 10 gånger så innebär det ändå ändå bara 0,75% risk att dö OM jag blir smittad och faktiskt blir så sjuk att jag behöver testas och då konstateras vara smittad.

Furienna skrev:Jag är helt säker på att dö om jag blir sjuk [...]

Jag tror att den rädslan är klart överdriven, men jag kan inte räkna på dina risker.
Det är väl bra att vara på den säkra sidan, men frågan är vad det är värt om det inte blir nåt liv alls kvar i överlevnaden.

Du har egentligen ingen aning om hur sjukdomen skulle drabba just dig.
Eller alla personer, som du troligtvis skulle kunna smitta.
Furienna

Inläggav Abbreviation » 2021-01-02 23:44:47

Jag kommer avvakta tills majoriteten av alla andra är vaccinerade. Delvis för att jag har en gammal princip om att inte ta läkemedel och dylikt som är nyare än 10 år (jag får alltid de ovanligaste biverkningarna av alla läkemedel så helst vill jag att dessa ska vara kända), delvis för att jag lever på ett sätt som gör att jag kan isolera mig mycket effektivt och därför är det låg prio på att vaccinera mig.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav MatthiasM » 2021-01-03 2:20:32

Leffe skrev:
MatthiasM skrev:
nallen skrev:Och det är inte vårt fel. OM diverse politiker och tjänstemän faktiskt hade gjort det de är satta att göra så hade regionerna haft en rimlig beredskap, tillräckliga förråd och nog med bemanning att sätta upp 10000 IVA platser på 48 timmar. Men, det har varit ofarligt att skita i att se till att ens organisation är beredd, det händer inget när såna människor inte tar ansvaret som hänger ihop med jobbet.

Så här långt har corona skördat 1.8 miljoner enligt världshälsoorganisationen. Enligt Wikipedia varierar uppgifterna om Asiaten men 1-4 miljoner kan ha avlidit i världen, Hong Kong kan också ha skördat några miljoner, spanska sjukan mellan 50-100 miljoner. Så här långt är väl skillnaden inte så stor mellan Asiaten/Hong Kong och dödligheten i Corona så här långt i alla fall. Spanska sjukan var något annat. Den stora skillnaden väl i hur den nuvarande pandemin hanteras, det fanns inga dagliga presskonferenser vad jag minns när jag var liten 1968 då Hong Kong härjade. Jag fick den, det var inte roligt. Men jag läste inte om hur det var långt bort i världen...

https://www.researchgate.net/publication/340389292_Assessing_the_severity_of_COVID-19
Här är en uppsats där brasilianska forskare försöker bedöma hur allvarlig pandemin är enligt ett verktyg som USA:s hälso‑ och socialdepartement använder "Pandemic Severity Assessment Framework – PSAF." Bedömning görs utifrån en skala där man tar hänsyn både till smittspridning och "klinisk svårighetsgrad." Coronapandemin landade på den högsta nivå för smittspridning (nivå 5) och från nivå 4 till högsta nivån (7) på "klinisk svårighetsgrad." Asiaten bedöms ha legat på nivå 4 och 4.

Inte konstigt att Anthony Fauci, "USA:s Tegnell" kallat coronapandemin den värsta pandemin på hundra år: https://www.idse.net/Covid-19/Article/10-20/Fauci--COVID-19-Worst-Pandemic-in-100-Years/60937
MatthiasM

Inläggav Micke » 2021-01-03 7:35:32

triggerhappyD skrev:Jag tycker du ofta uttrycker dig väldigt resonabelt och gör alltid ditt bästa för att förstå varför någon har en åsikt och du försöker även se den andras perspektiv, oavsett om du håller med om det eller inte.
Sympatisk egenskap i dessa polariserade tider.

Tack det var fint sagt. (Men det finns absolut utrymme för förbättring från min sida, men ska inte gå in på det här.)
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Leffe » 2021-01-03 14:25:17

MatthiasM skrev:
Leffe skrev:
MatthiasM skrev:Fast det förtar ju inte allvaret. Poängen är att en pandemi inte är normalläget och är något hela samhället tillsammans måste hantera för att kuva. Att jämföra rökning med en pandemi är lite som att jämföra en trafikolycka med ett terrordåd.

https://www.researchgate.net/publication/340389292_Assessing_the_severity_of_COVID-19
Här är en uppsats där brasilianska forskare försöker bedöma hur allvarlig pandemin är enligt ett verktyg som USA:s hälso‑ och socialdepartement använder "Pandemic Severity Assessment Framework – PSAF." Bedömning görs utifrån en skala där man tar hänsyn både till smittspridning och "klinisk svårighetsgrad." Coronapandemin landade på den högsta nivå för smittspridning (nivå 5) och från nivå 4 till högsta nivån (7) på "klinisk svårighetsgrad." Asiaten bedöms ha legat på nivå 4 och 4.

Inte konstigt att Anthony Fauci, "USA:s Tegnell" kallat coronapandemin den värsta pandemin på hundra år: https://www.idse.net/Covid-19/Article/10-20/Fauci--COVID-19-Worst-Pandemic-in-100-Years/60937

Jag tycker i alla fall att det verkar vara en otrolig skillnad mellan dödligheten i spanska sjukan för 100 år senda om den tog 50-100 miljoner liv 1918-19 då världens befolkning ju var mkt mindre!!! Och de som har avlidit i covid 19 som - i alla fall än så länge - är närmare Asiaten eller Hong Kong. Men OK vi måste se det ur ditt perspektiv. Dessa experter har uttalat sig om klinisk svårighetsgrad och smittspridning. Många har avlidit och råkat illa ut, du och jag kan också göra det. Långtidssjuka och vårdens situation. Men det finns en ett annat sätt att se det också. Pandemin har drabbat de rika länderna mest med mkt gammal befolkning, många afrikanska länder har inte alls drabbats så hårt där är dödligheten i många andra sjukdomar mkt större. Kanske är konsekvenserna av nedstängningarna där svält och död. Saken kan ses på olika sätt...
Leffe

Inläggav Leffe » 2021-01-03 16:22:08

Kanske har det att göra med aspergeregenskaper. I början var jag nästan paniskt rädd för sjukdomen, lutade åt att hårdare restriktioner var lösningen och isolerade mig. Jag följde inte strömmen som ju trodde annorlunda. Nu lutar jag åt att våra corona-läkare kanske ändå hade rätt när de menar att man inte kan hejda pandemin trots allt. Nu är jag obenägen att tycka det är självklart med vaccinationen istället. Man borde läsa på - det har jag inte gjort tillräckligt - och tänka självständigt. Kanske också det ett uttryck för benägenheten att inte följa med strömmen...
Leffe

Inläggav Alien » 2021-01-03 17:38:38

Men om man inte kan hejda pandemin utan måste leva med den även i framtiden, då tycker jag det finns ännu större orsak att låta vaccinera sig. En del kanske inte kan vaccinera sig pga vissa sjukdomar. Barn ska ju inte heller vaccinera sig. Kanske inte heller gravida. Så för att hålla nere antalet sjuka och döda så borde de som kan vaccinera sig.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Furienna » 2021-01-03 18:30:31

Alien skrev:Men om man inte kan hejda pandemin utan måste leva med den även i framtiden, då tycker jag det finns ännu större orsak att låta vaccinera sig. En del kanske inte kan vaccinera sig pga vissa sjukdomar. Barn ska ju inte heller vaccinera sig. Kanske inte heller gravida. Så för att hålla nere antalet sjuka och döda så borde de som kan vaccinera sig.

Tackar! :-)049
Furienna

Inläggav MatthiasM » 2021-01-03 18:55:34

Leffe skrev:Jag tycker i alla fall att det verkar vara en otrolig skillnad mellan dödligheten i spanska sjukan för 100 år senda om den tog 50-100 miljoner liv 1918-19 då världens befolkning ju var mkt mindre!!! Och de som har avlidit i covid 19 som - i alla fall än så länge - är närmare Asiaten eller Hong Kong. Men OK vi måste se det ur ditt perspektiv. Dessa experter har uttalat sig om klinisk svårighetsgrad och smittspridning. Många har avlidit och råkat illa ut, du och jag kan också göra det. Långtidssjuka och vårdens situation. Men det finns en ett annat sätt att se det också. Pandemin har drabbat de rika länderna mest med mkt gammal befolkning, många afrikanska länder har inte alls drabbats så hårt där är dödligheten i många andra sjukdomar mkt större. Kanske är konsekvenserna av nedstängningarna där svält och död. Saken kan ses på olika sätt...

Ja, det är en stor skillnad, vilket jag också påpekade. Om jag får killgissa lite (vilket borde vara tillåtet för aspergare) så kan jag tänka mig att skillnaderna dels har att göra med att samhällen som drabbades av spanska sjukan redan var försvagade efter ett omfattande krig i fyra år (första världskriget ju), dels att influensavirus sprids på ett annat sätt än coronaviruset, det senare smittas vad jag kan se inte primärt via luften (fast det kanske behövs mer forskning där). Jag läste faktiskt igår en rätt träffande beskrivning i Hans Roslings "Factfullnes" av hur en person smittad med influensavirus kan gå in i en tunnelbanevagn och smitta varenda passagerae utan att ens ha rört vare sig någon person eller något föremål. I ett sånt läge hjälper armbågshälsningar föga.

Ja, Afrika har inte blivit lika drabbat, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det har en yngre befolkning, men jag kan tänka mig att vanan av tidigare epidemier gjort att man är förberedd på rätt åtgärder. Att man t.ex. i Västafrika och Kongo kan det här med social distansering efter Ebolautbrotten. Åter igen är det jag som spekulerar. Om någon vet bättre får den gärna rätta. Haha!

Jag blir faktiskt inte klok på om nedstängningsåtgärderna är de bästa eller inte. De verkar vara lämpliga om man gör det snabbt, initialt. De verkar ha funkat i tidigare epidemier i Afrika och det verkar ha funkat med coronapandemin i Australien och Nya Zeeland, men Folkhälsomyndigheten verkar tycka att det är världen som blivit galen, som inte lyssnar på forskningen och att vi är dom ändå som gör rätt.

För egen del är jag ganska matt. Myndigheterna har haft fel från första början, de var övertygade om att smittan inte skulle nå Sverige och senare att vi skulle nå peaken av andra vågen förra månaden, de har sagt att strategin inte bygger på att uppnå flockimmunitet samtidigt som interna mejl verkar visa på att den gör de, de har utarbetat en strategi som bygger på att isolera en stor (sårbar) del av befolkning i mer eller mindre ett år och sen när det blir tydligt att det gör att den delen av befolkningen mår piss menar de att man övertolkat rekommendationerna och så vidare...

Jag har hela tiden försökt vara ödmjuk och nyanserad, men det blir alltmer svårt när det känns som man lever i bizarrovärlden. När Sverige i utländsk media genomgående utmålas som ett avskräckande exempel och dessutom som att den svenska strategin är direkt farlig eftersom den inspirerar reaktionära krafter i andra länder. Hur ska jag som är en progressiv person känna kring det, att det dessutom i Europa bara är diktaturen Belarus som ens kan sägas ha något som liknar Sveriges strategi? (Eller ja, Islands har väl varit typ densamma, men dom har dels varit grymma på att testa, dels ändå varit mer restriktiva än Sverige.) Som sagt, "Bizarro World". Upp och ner-vända världen.

Ursäkta att det blev lite långt, antar att jag behövde skriva av mig lite...
MatthiasM

Inläggav Furienna » 2021-01-03 20:20:24

MatthiasM skrev:
Leffe skrev:Jag tycker i alla fall att det verkar vara en otrolig skillnad mellan dödligheten i spanska sjukan för 100 år senda om den tog 50-100 miljoner liv 1918-19 då världens befolkning ju var mkt mindre!!! Och de som har avlidit i covid 19 som - i alla fall än så länge - är närmare Asiaten eller Hong Kong. Men OK vi måste se det ur ditt perspektiv. Dessa experter har uttalat sig om klinisk svårighetsgrad och smittspridning. Många har avlidit och råkat illa ut, du och jag kan också göra det. Långtidssjuka och vårdens situation. Men det finns en ett annat sätt att se det också. Pandemin har drabbat de rika länderna mest med mkt gammal befolkning, många afrikanska länder har inte alls drabbats så hårt där är dödligheten i många andra sjukdomar mkt större. Kanske är konsekvenserna av nedstängningarna där svält och död. Saken kan ses på olika sätt...

Ja, det är en stor skillnad, vilket jag också påpekade. Om jag får killgissa lite (vilket borde vara tillåtet för aspergare) så kan jag tänka mig att skillnaderna dels har att göra med att samhällen som drabbades av spanska sjukan redan var försvagade efter ett omfattande krig i fyra år (första världskriget ju), dels att influensavirus sprids på ett annat sätt än coronaviruset, det senare smittas vad jag kan se inte primärt via luften (fast det kanske behövs mer forskning där). Jag läste faktiskt igår en rätt träffande beskrivning i Hans Roslings "Factfullnes" av hur en person smittad med influensavirus kan gå in i en tunnelbanevagn och smitta varenda passagerare utan att ens ha rört vare sig någon person eller något föremål. I ett sånt läge hjälper armbågshälsningar föga.

Ja, Afrika har inte blivit lika drabbat, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det har en yngre befolkning, men jag kan tänka mig att vanan av tidigare epidemier gjort att man är förberedd på rätt åtgärder. Att man t.ex. i Västafrika och Kongo kan det här med social distansering efter Ebolautbrotten. Åter igen är det jag som spekulerar. Om någon vet bättre får den gärna rätta. Haha!

Jag blir faktiskt inte klok på om nedstängningsåtgärderna är de bästa eller inte. De verkar vara lämpliga om man gör det snabbt, initialt. De verkar ha funkat i tidigare epidemier i Afrika och det verkar ha funkat med coronapandemin i Australien och Nya Zeeland, men Folkhälsomyndigheten verkar tycka att det är världen som blivit galen, som inte lyssnar på forskningen och att vi är dom ändå som gör rätt.

För egen del är jag ganska matt. Myndigheterna har haft fel från första början, de var övertygade om att smittan inte skulle nå Sverige och senare att vi skulle nå peaken av andra vågen förra månaden, de har sagt att strategin inte bygger på att uppnå flockimmunitet samtidigt som interna mejl verkar visa på att den gör de, de har utarbetat en strategi som bygger på att isolera en stor (sårbar) del av befolkning i mer eller mindre ett år och sen när det blir tydligt att det gör att den delen av befolkningen mår piss menar de att man övertolkat rekommendationerna och så vidare...

Jag har hela tiden försökt vara ödmjuk och nyanserad, men det blir alltmer svårt när det känns som man lever i bizarrovärlden. När Sverige i utländsk media genomgående utmålas som ett avskräckande exempel och dessutom som att den svenska strategin är direkt farlig eftersom den inspirerar reaktionära krafter i andra länder. Hur ska jag som är en progressiv person känna kring det, att det dessutom i Europa bara är diktaturen Belarus som ens kan sägas ha något som liknar Sveriges strategi? (Eller ja, Islands har väl varit typ densamma, men dom har dels varit grymma på att testa, dels ändå varit mer restriktiva än Sverige.) Som sagt, "Bizarro World". Upp och ner-vända världen.

Ursäkta att det blev lite långt, antar att jag behövde skriva av mig lite...

Jaha... Vad tycker du att vi ska göra då?
Furienna

Inläggav MatthiasM » 2021-01-03 22:20:05

Furienna skrev:Jaha... Vad tycker du att vi ska göra då?

Finns ju inte mycket att göra åt det som varit mer än att lära sig av det. De striktare åtgärderna är väl tecken på det.
MatthiasM

Återgå till Aspergare och vården

Logga in