Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
11
12%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
0
Inga röster
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
16
17%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
14
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
14
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
4
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
22
24%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 92

Inläggav Furienna » 2020-12-31 20:17:33

antonius skrev:Hoppas jag har fel men i min omgivning, verkar det som att de som är avogt inställd till vaccinering, verkar det vara många av de som har åsikter om klimatförändringar, människoraser och allmänt faktaresistenta. T.o.m. var det en på mitt jobb som tyckte att pandemin var bra för då blev man av med svaga och sjukliga människor, och så tittade han på mig, antagligen för jag är både gammal och ofta sjuk...haha, i nöden prövas vännen, som sagt... :-)051

Jag har fått samma intryck.
Det är som om vi har de mest avoga angående Covid-19 på den politiska högerkanten.
En del av dem verkar vara närmast nynazister, som tror att det bara är en vanlig förkylning.
Sedan har en del kristna församlingar inte begripit allvaret och vill ha sina lokaler fulla.
Och det var väl inte heller klokt av Donald Trump att raljera om pandemin som han har gjort.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-31 21:13:18

Så om man har funderingar och frågor eller kritik och inte bara "vill ta sprutan" så är man nazist eller galen Trump supporter.... :roll:

Furienna, varför måste du åka över Atlanten för att hitta "dåliga förebilder" ?
Har vi inte gott om det i vårt eget land?
Kolla på hur våra egna politiker och så kallade experter har agerat.
Och kolla hur vi behandlat och behandlar våra sjuka och gamla både innan och under pandemin.
Hur har "solidariteten mot sina medmänniskor" varit tycker du ?

Men nu ska alla ta ett nytt vaccin som tagits fram på rekordsnabb tid och som vi inte vet de långsiktiga biverkningarna av av ren solidaritet och i god tro?

Är man i riskgrupp så förstår jag om man kanske tycker det är värt risken.

Men personligen känner jag mig skeptisk.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-31 21:16:58

slackern skrev:Fast nu lever vi ju i Sverige, det är väl strängerligt förbjudet att föra sådan slags register i Sverige? OK för att det kommer att stå i sjukvårdens journaler och varje gång man söker vård kommer personalen att tjata och älta om att man ska ta det men knappast mer tvång än så i Sverige.

Mja för vi har ju ingen som helst historik av att föra högst tvivelaktiga register i Sverige...
triggerhappyD

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-31 21:20:47

Har vaccinet verkligen tagits fram "rekordsnabbt"? Vilket tidsspann är rimligt för att det skall kännas säkert? Ett år?
Anti-vaxxare verkar tro att det står ett gäng klåpare i nåt skumt källarlabb och bara: "Grisblod, farfars gamla kalsonger, malört, pastellkritor, cyanid...och så några minttabletter för smakens skull! Så, då var vaccinet klart!"
"Nej vänta, vi glömde de aborterade fostren!"
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav kullan » 2020-12-31 21:27:31

Vaccinforskare har forskat på Sars - viruset i minst 15 år. Minns inte när men först bröt Sars ut. Det höll på bli en pandemi men de lyckades hejda den. Sedan för drygt 10 år sedan bröt det ut en liknande pandemi som kallades för MERS. Under dessa utbrott har de forskat på vaccin och antiviralt läkemedel. Vaccinet som är aktuellt nu är i princip slutfasen på dessa tidigare efterforskningar. Dessutom har både regeringar och medicintillverkar lagt enorma mängder pengar och dessutom har man globalt samarbetat forskare emellan för att snabba på processen. Jag är mer rädd för att bli sjuk i Covid 19 och dess ev följdsjukdomar än vad vaccinet kan ge för biverkningar på lång sikt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-31 21:43:17

MERS fick de väl stopp på?
Kahlokatt

Inläggav slackern » 2020-12-31 21:48:23

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Fast nu lever vi ju i Sverige, det är väl strängerligt förbjudet att föra sådan slags register i Sverige? OK för att det kommer att stå i sjukvårdens journaler och varje gång man söker vård kommer personalen att tjata och älta om att man ska ta det men knappast mer tvång än så i Sverige.

Mja för vi har ju ingen som helst historik av att föra högst tvivelaktiga register i Sverige...

Jo alla har vi väl hört talas om IB-affären och rom-registret men bägge gångerna har ju medierna blåst upp det med rätta.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2020-12-31 21:49:02

Kahlokatt skrev:MERS fick de väl stopp på?

Fast inget vaccin väl? Utan det är som med Ebola att det dör ut utav sig själv?
slackern

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-31 22:37:31

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:MERS fick de väl stopp på?

Fast inget vaccin väl? Utan det är som med Ebola att det dör ut utav sig själv?

Jag tror det var så, men jag vet inte säkert.
Kahlokatt

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-31 23:09:27

Kahlokatt skrev:Har vaccinet verkligen tagits fram "rekordsnabbt"? Vilket tidsspann är rimligt för att det skall kännas säkert? Ett år?
Anti-vaxxare verkar tro att det står ett gäng klåpare i nåt skumt källarlabb och bara: "Grisblod, farfars gamla kalsonger, malört, pastellkritor, cyanid...och så några minttabletter för smakens skull! Så, då var vaccinet klart!"

Normalt tar det mellan 5 till 10 år enligt World Economic Forum.
https://www.weforum.org/agenda/2020/06/ ... ronavirus/

Angående aborterade foster så är det bara cellodlingar från "gamla" cellvävnader från aborterade foster från flera decennier sedan så vitt jag vet.
Men det är väl det vissa hänvisar till som "aborterade foster"
Personligen har jag inget direkt problem med den aspekten om det är det effektivaste sättet.
triggerhappyD

Inläggav Paladinen » 2020-12-31 23:18:36

Kommer definitivt att vaccinera mig, vad är alternativet ta vaccinet och eventuellt få biverkningar eller skippa vaccinet och riskera att eventuellt stryka med av covid-19? Jag tar nog hellre mina chanser med vaccinet, dessutom har jag 4 familjemedlemmar som är i riskgrupp.
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Furienna » 2021-01-01 0:51:23

triggerhappyD skrev:Så om man har funderingar och frågor eller kritik och inte bara "vill ta sprutan" så är man nazist eller galen Trump supporter.... :roll:

Furienna, varför måste du åka över Atlanten för att hitta "dåliga förebilder" ?
Har vi inte gott om det i vårt eget land?
Kolla på hur våra egna politiker och så kallade experter har agerat.
Och kolla hur vi behandlat och behandlar våra sjuka och gamla både innan och under pandemin.
Hur har "solidariteten mot sina medmänniskor" varit tycker du ?

Men nu ska alla ta ett nytt vaccin som tagits fram på rekordsnabb tid och som vi inte vet de långsiktiga biverkningarna av av ren solidaritet och i god tro?

Är man i riskgrupp så förstår jag om man kanske tycker det är värt risken.

Men personligen känner jag mig skeptisk.

Jag har inte sagt att alla som är kritiska tillhör dessa grupper.
Det verkar å andra sidan som om de mest extrema och faktaresistenta finns bland dem.
Jag är faktiskt själv Trump-supporter, utom i denna fråga.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Chrilleb » 2021-01-01 2:14:54

Vi på vårt boende kommer ( troligtvis ) kunna vaccinera oss mot covid-19 under Februari.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Alien » 2021-01-01 3:15:10

Kahlokatt skrev:Har vaccinet verkligen tagits fram "rekordsnabbt"? Vilket tidsspann är rimligt för att det skall kännas säkert? Ett år?

Kullan har redan svarat på det. Men jag tycker mig ha sett flera gånger "det här vaccinet har hastats och slarvats fram, det litar jag inte på".

Så detta kan tydligen inte repeteras nog ofta:

svt skrev:Hur kunde man utföra vad som normalt tar flera år på bara några månader? LIF har analyserat just den frågan och listar ett antal särskilt viktiga faktorer som ligger till grund för den rekordsnabba utvecklingen.

En viktig sådan är att orsaken till sjukdomen blev känd tidigt och att den genetiska koden till coronaviruset delades i forskarvärlden.

– Normalt kan det ta flera år att forska på själva sjukdomsmekanismen, säger Jonas Vikman.

Dessutom fanns erfarenheter från tidigare forskning på andra coronavirus, som sars och mers.

Allvaret spelade in
Allvaret i pandemin är en annan orsak till att det gått så snabbt. Tekniska framsteg och strategiska samarbeten mellan små biotechföretag, universitet och stora läkemedelsbolag har också bidragit.

– De stora bolagens förmåga att producera och genomföra studier har kombinerats med de små bolagens innovation.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/atta ... vid-vaccin

Det finns inga vaccin mot Sars och Mers, men de verkar mycket mindre smittsamma än Covid-19.

Sars
Sars är en förkortning av det engelska namnet Severe Acute Respiratory Syndrome. Det betyder ungefär allvarlig akut lungsjukdom. Viruset som orsakar sars kallas SARS-CoV.

Sars upptäcktes i Kina 2002 och spreds till flera länder. Utbrottet pågick fram till 2004, och totalt blev cirka 8000 personer sjuka.

Spridningen av sars kunde stoppas och inga personer har rapporterats sjuka sedan dess.
---
Mers
Mers är en förkortning av det engelska namnet Middle Eastern Respiratory Syndrome corona virus. Namnet syftar på att sjukdomen upptäcktes i länder på den Arabiska halvön. De som har fått mers har haft en koppling till länder där. Viruset som orsakar mers kallas MERS-CoV.

Mers upptäcktes 2012 i Saudiarabien. Sjukdomen förekommer fortfarande där. Hittills har cirka 2300 personer insjuknat men de senaste åren är det bara enstaka personer som man vet har fått sjukdomen.
https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... ronavirus/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2021-01-01 15:59:54

Vaccinet för svininfluensan togs väl även det fram rätt så snabbt? I och för sig är det en influensa så det kan ju spela in.
slackern

Inläggav Leffe » 2021-01-01 17:58:08

det hävdas att det är mest faktaresistenta som är vaccinationsskeptiska. I Wikipedia hävdas (se under orsaker bakom vaccinationsmotstånd) att högutbildade är överrepresenterade, de är vana att kritiskt granska och ifrågasätta auktoriteter...
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav triggerhappyD » 2021-01-01 18:54:36

Jag har inte sagt åt någon att inte ta vaccinet.

Men många i den här tråden beter sig mycket tvivelaktigt när dom helt utan kunskap inom området mer eller mindre uppmanar folk att ta vaccinet samtidigt som dom försöker shame:a dom som är tveksamma eller ifrågasättande som själviska och onda nazister m.m.

Vaccinet har tagits fram rekordsnabbt.
Det kommer vi inte ifrån hur mycket ni än gaggar runt.
I flera av vaccinen används dessutom ganska ny teknik kallad mRNA som inte är speciellt beprövad, milt uttryckt.

Att vaccinutvecklarna mer eller mindre fått frisedel från allt ansvar över biverkningar m.m. tycker jag säger en hel del.
Kan det vara så att inga försäkringsbolag vill gå in för att det är för stora potentiella risker?

Det finns ju heller inga solida bevis för att vaccinen vare sig fungerar eller är säkra i längden.

Hur vida det är värt gamblingen att bara köra på ändå för att ha en chans att stoppa pandemin vet jag inte. Men det är möjligt att det är det, det kan jag inte bedöma.

Men det känns ju helt klart som ett experiment där mänskligheten nu blir försökskanin.

Och instinktivt känner jag i hela mitt väsen att jag inte vill ta dom här vaccinen.
Men det är min personliga "magkänsla", jag är inte heller kunnig inom området.

Så jag säger bara vad jag tycker, tror och känner.
Att säga åt andra att dom borde eller inte borde ta vaccinet tycker jag är lite väl vågat.
triggerhappyD

Inläggav Leffe » 2021-01-01 19:13:55

Var det inlägget till mig...? Mitt inlägg handlade inte om huruvida enskilda personer borde ta eller inte ta vaccinet, utan om ifrågasättande av bilden att de skeptiska som allmänt "faktaresistenta", vilket är vad Wikipediatexten handlade om om för övrigt sid 25 i tidskriften Nio-Femhttp://www.tam-arkiv.se/sites/default/files/documents/tam_publikationer/Nio-Fem_nr%202-20_LR.pdf

Moderator: Gjorde länken klickbar.
Leffe

Inläggav triggerhappyD » 2021-01-01 19:21:06

Nej det var inte menat till någon specifik, men flertal känner sig kanske träffade.
triggerhappyD

Inläggav Tulson74 » 2021-01-01 20:16:44

För mig är vaccinationen en överlevnadsfråga
Tulson74

Anslöt: 2020-03-04

Inläggav Alien » 2021-01-01 20:47:57

Leffe skrev:det hävdas att det är mest faktaresistenta som är vaccinationsskeptiska. I Wikipedia hävdas (se under orsaker bakom vaccinationsmotstånd) att högutbildade är överrepresenterade, de är vana att kritiskt granska och ifrågasätta auktoriteter...

Det står också i samma wikipediartikel:
Unga är mer skeptiska till vaccin än äldre, vilket kan bero på att unga använder internet mer vilket och detta gör dem mer mottagliga för "fake news".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaccinationsmotst%C3%A5nd

Det finns rimlig kritik och konspirationsteoretisk kritik. Att googla är inte bästa sättet att få kunskap.

Men just om vaccinationsmotstånd finns det redan andra trådar, t ex vaccinera-eller-inte-ett-av-orosmolnen-ar-autism-t57846.html.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Leffe » 2021-01-01 21:30:10

kanske borde jag flyttas... Men det har ju lite att göra med frågan som ställs i denna tråd också tycker jag. Huruvida man är ointresserad av mer kunskap generellt. Bokligt eller via internet, ty det finns ju vetenskapliga artiklar på internet också. En annan intressant bok "How vaccines became controversial" från 2017 är inte skriven av en generellt vaccinationsmotståndare tydligen, han köper t.ex. vaccinationen mot polio osv. Men i tredje stycket "However, he argues that teh marketisation of vaccine development and production has created an environment where problems have to be exaggerated in order to sell the solutions to government and the public" https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... 9566.12664.

Det i en bok som kom 2017. Alltså inte om dagens situation. Utan att vara alltför konspiratorisk, idag framstår väl pandemin som något akut hotande hela samhället stängs ned nästan samtidigt som vaccinet är på väg....
Leffe

Inläggav Micke » 2021-01-01 22:56:23

triggerhappyD skrev:Men många i den här tråden beter sig mycket tvivelaktigt när dom helt utan kunskap inom området mer eller mindre uppmanar folk att ta vaccinet samtidigt som dom försöker shame:a dom som är tveksamma eller ifrågasättande som själviska och onda nazister m.m.

Vaccinet har tagits fram rekordsnabbt.
Det kommer vi inte ifrån hur mycket ni än gaggar runt.
I flera av vaccinen används dessutom ganska ny teknik kallad mRNA som inte är speciellt beprövad, milt uttryckt.

Att vaccinutvecklarna mer eller mindre fått frisedel från allt ansvar över biverkningar m.m. tycker jag säger en hel del.
Kan det vara så att inga försäkringsbolag vill gå in för att det är för stora potentiella risker?

Det finns ju heller inga solida bevis för att vaccinen vare sig fungerar eller är säkra i längden.

Hur vida det är värt gamblingen att bara köra på ändå för att ha en chans att stoppa pandemin vet jag inte. Men det är möjligt att det är det, det kan jag inte bedöma.

Men det känns ju helt klart som ett experiment där mänskligheten nu blir försökskanin.

Och instinktivt känner jag i hela mitt väsen att jag inte vill ta dom här vaccinen.
Men det är min personliga "magkänsla", jag är inte heller kunnig inom området.

Så jag säger bara vad jag tycker, tror och känner.
Att säga åt andra att dom borde eller inte borde ta vaccinet tycker jag är lite väl vågat.

Jag instämmer med det du skriver här och tycker det är viktigt det du lyfter fram.

Sannolikt kommer vaccinationerna leda till en bättre situation för dom allra flesta utav oss, men alla har rätt att få göra ett medvetet val (åtminstone om man är myndig) och då är det ju bra om man känner till hur det ligger till med saker och ting. Desinformation är icke önskvärt, speciellt inte när det gäller sådana här ingrepp i ens kroppsliga "klimat".
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav MatthiasM » 2021-01-01 23:18:06

nallen skrev:
Furienna skrev:Har du missat att tusentals människor bara i Sverige har dött i Covid-19?

Jag tycker paniken helt saknar proportoner.
I skrivande stund har, enligt Folkhäslomyndigheten 8727 svenskar dött med laboratoriebekräftad Covid-19 (jag hämtade antalet från FOHMs statistiksida).
Det ska nog ganska mycket till för att pressa upp den siffran mycket över 10000 till Mars, det vill säga på ett år med Corona, men det är för all del min gissning.

Det är tämligen exakt lika många som dör av rökning varje år:
Folkhälsomyndigheten skrev:Uppskattningsvis dog 12 000 personer per år i Sverige under 2010–2012 till följd av rökning. Samtidigt insjuknade runt 100 000 per år i rökrelaterade sjukdomar.

Nu är det visserligen tusentals personer som skulle ha levat om det inte var pandemi, men det är inte riktigt det som det handlar om. Rökning är vården van att hantera. Den är inte van vid att ställa om verksamheten för att ta hand om en massa patienter den inte tagit hand om tidigare, med tusentals i intensivvård. (https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Man ska inte göra något panikartad, men man ska inte förringa att läget är allvarligt. Vården går på knäna. Det är en kris.
MatthiasM

Anslöt: 2020-11-03

Återgå till Aspergare och vården

Logga in