Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
22
20%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
16%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 109

Inläggav Micke » 2020-12-30 23:34:37

yumxi skrev:Vanliga munskydd finns som kirgurgiska (engångs) och tygmunskydd (återanvändningsbara) och dessa skyddar främst omgivningen och har mest effekt om alla bär dem, det är därför så många länder har krav på munskyddsanvändning.

Vad beror det där på egentligen? Luften torde väl filtreras lika effektivt oavsett riktning?
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav slackern » 2020-12-30 23:37:08

Micke skrev:
yumxi skrev:Vanliga munskydd finns som kirgurgiska (engångs) och tygmunskydd (återanvändningsbara) och dessa skyddar främst omgivningen och har mest effekt om alla bär dem, det är därför så många länder har krav på munskyddsanvändning.

Vad beror det där på egentligen? Luften torde väl filtreras lika effektivt oavsett riktning?

Det är från droppsmitta det ska stoppa från att lämna din mun/näsa och sprida sig till andra.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Micke » 2020-12-30 23:46:18

slackern skrev:Det är från droppsmitta det ska stoppa från att lämna din mun/näsa och sprida sig till andra.

Men varför skyddar det inte lika bra mot andras droppar när man andas in?
Micke

Inläggav slackern » 2020-12-31 0:03:25

Micke skrev:
slackern skrev:Det är från droppsmitta det ska stoppa från att lämna din mun/näsa och sprida sig till andra.

Men varför skyddar det inte lika bra mot andras droppar när man andas in?

Det har nog att göra med att dropparna som lämnar din mun/näsa stannar i masken, medans en annans droppsmitta transporteras till hela din kropp, därför antar jag att det är så pass viktigt att du tvättar dina händer noga inte tar dig på ansiktet och allt möjligt.
slackern

Inläggav Micke » 2020-12-31 0:13:11

slackern skrev:Det har nog att göra med att dropparna som lämnar din mun/näsa stannar i masken, medans en annans droppsmitta transporteras till hela din kropp, därför antar jag att det är så pass viktigt att du tvättar dina händer noga inte tar dig på ansiktet och allt möjligt.

Det låter rimligt.
Micke

Inläggav Furienna » 2020-12-31 3:02:31

triggerhappyD skrev:
Kahlokatt skrev:Nu är det ju inte så att man vaccineras under dödshot; vill man inte så är det väl bara att låta bli, även om jag personligen tycker att det är själviskt att inte ta det. Men man bestämmer själv.

Inte dödshot kanske.

Men det kommer bli problematiskt för dom som inte vill vaccinera sig.

Dom kommer nog få mycket svårt att resa, framförallt mellan länder.
Och det blir nog även så att man inte får besöka vissa ställen om man inte har ett immunity pass.

Covid (Certificate of vaccination ID) :-)018

Och är det fel egentligen? Vi måste ju stoppa smittspridningen!
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-31 3:24:47

Furienna skrev:
triggerhappyD skrev:
Kahlokatt skrev:Nu är det ju inte så att man vaccineras under dödshot; vill man inte så är det väl bara att låta bli, även om jag personligen tycker att det är själviskt att inte ta det. Men man bestämmer själv.

Inte dödshot kanske.

Och det blir nog även så att man inte får besöka vissa ställen om man inte har ett immunity pass.

Konstaterade bara att Khalokatts påstående inte riktigt stämmer.
Många saker tvingas man ju indirekt på för att kunna fungera i samhället.
Har du inte en mobil eller ett betalkort tex så blir det problematiskt.

Och att indirekt tvinga folk att injicera sig med något som tagits fram under rekordkort tid och som man inte vet de långsiktiga biverkningarna av tycker jag personligen känns lite olustigt, om nu så blir fallet.

Hur vida det är befogat eller inte att göra ett sådant personligt intrång på mer eller mindre hela mänskligheten tycker jag iaf man kan fundera och resonera kring.

Och när man blir censurerad för sådan uppfattning eller attackeras som självisk m.m för att man ens tycker att det bör tas upp till diskussion så tycker jag det känns ytterligare olustigt.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-31 3:38:14

Och på tal om att stoppa smittspridningen så har jag varit en av de som förespråkat hårda restriktioner och åtgärder för att stoppa smittan.

Men vad jag tycker mig sätt är att man mer eller mindre lät viruset sprida sig över världen i flera månader samt inte vidtog starka åtgärder direkt för att stoppa det bortsett från i ett fåtal länder.

Och nu ska dom sälja lösningen på problemet dom har skapat, och inte enbart sälja det utan tvinga på världen det även om indirekt.

Och nu lagom till att vaccinerna rullas ut och många är skeptiska till att ta dom så kommer det passande nog nya mutationer för att ytterligare skrämma folk till att acceptera vaccinet.

Moo cows! You are about to get tagged.
triggerhappyD

Inläggav Leffe » 2020-12-31 4:17:33

Man kanske inte ska vara överdrivet konspiratorisk men ändå... Men skepticism här härstammar ju delvis från erfarenheten av psykiatrin och tendensen att förespråka/pracka på psykofarmaka som ju kan ge väldigt obehagliga konsekvenser. så till mig Peter Gozsche en del...
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav Furienna » 2020-12-31 6:47:03

triggerhappyD skrev:
Furienna skrev:
triggerhappyD skrev:
Inte dödshot kanske.

Konstaterade bara att Khalokatts påstående inte riktigt stämmer.
Många saker tvingas man ju indirekt på för att kunna fungera i samhället.
Har du inte en mobil eller ett betalkort tex så blir det problematiskt.

Och att indirekt tvinga folk att injicera sig med något som tagits fram under rekordkort tid och som man inte vet de långsiktiga biverkningarna av tycker jag personligen känns lite olustigt, om nu så blir fallet.

Hur vida det är befogat eller inte att göra ett sådant personligt intrång på mer eller mindre hela mänskligheten tycker jag iaf man kan fundera och resonera kring.

Och när man blir censurerad för sådan uppfattning eller attackeras som självisk m.m för att man ens tycker att det bör tas upp till diskussion så tycker jag det känns ytterligare olustigt.

Jag kan ju inte se att det är fråga om tvång eller personligt intrång.
Ingen kommer ju behöva ta vaccinet mot sin vilja.
Furienna

Inläggav johan88 » 2020-12-31 12:18:42

triggerhappyD skrev:Men vad jag tycker mig sätt är att man mer eller mindre lät viruset sprida sig över världen i flera månader samt inte vidtog starka åtgärder direkt för att stoppa det bortsett från i ett fåtal länder.

I sverige finns det ju inget lagligt stöd för starka åtgärder, men det kommer i och med pandemilagen.
johan88
Tekniker

Anslöt: 2011-08-28

Inläggav slackern » 2020-12-31 12:24:53

Furienna skrev:
triggerhappyD skrev:

Inte dödshot kanske.

Vill vi ha ett storebrorssamhälle? Jag står nog gärna över det, nu ser inte jag övervakningskameror på offentliga platser som ett övervakningssamhälle i och med att du är rätt anonym i folkmängden om du inte gör något olagligt och blir upptäckt.
slackern

Inläggav Furienna » 2020-12-31 13:24:37

slackern skrev:Vill vi ha ett storebrorssamhälle? Jag står nog gärna över det.

Har du missat att tusentals människor bara i Sverige har dött i Covid-19?
Just nu lever vi inte i en normal situation och måste tåla begränsningar i våra liv.
Furienna

Inläggav nallen » 2020-12-31 14:09:00

Furienna skrev:Och är det fel egentligen? Vi måste ju stoppa smittspridningen!

Jag tycker det är väldigt fel att inskränka folks rättigheter. Just när det internationella resor är det väl ingen större fara, gränskontrollerna borde återinföras av andra skäl. Men det är ju bara början, snart kommer de som väljer att inte vaccinera sig att ses som andra klassens medborgare, och sen... får vi hoppas att det inte går längre.

Vi kan inte stoppa smittspridningen. Viruset finns över hela världen och ingen vet hur många djurpopulationer som skulle hålla det vid liv även om vi skulle kunna isolera varenda människa helt i ett år.

EDIT:
Furienna skrev:Har du missat att tusentals människor bara i Sverige har dött i Covid-19?

Jag tycker paniken helt saknar proportoner.
I skrivande stund har, enligt Folkhäslomyndigheten 8727 svenskar dött med laboratoriebekräftad Covid-19 (jag hämtade antalet från FOHMs statistiksida).
Det ska nog ganska mycket till för att pressa upp den siffran mycket över 10000 till Mars, det vill säga på ett år med Corona, men det är för all del min gissning.

Det är tämligen exakt lika många som dör av rökning varje år:
Folkhälsomyndigheten skrev:Uppskattningsvis dog 12 000 personer per år i Sverige under 2010–2012 till följd av rökning. Samtidigt insjuknade runt 100 000 per år i rökrelaterade sjukdomar.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Leffe » 2020-12-31 14:56:53

En person dog i hjärtstopp https://www.dn.se/sverige/misstankta-bi ... jartstopp/ rapporteras det om, i samband med vaccination. Samband undersöks. Redan nu... Kan det inte finns viss berättigad oro...?
Leffe

Inläggav slackern » 2020-12-31 15:04:26

Leffe skrev:En person dog i hjärtstopp https://www.dn.se/sverige/misstankta-bi ... jartstopp/ rapporteras det om, i samband med vaccination. Samband undersöks. Redan nu... Kan det inte finns viss berättigad oro...?

Jag har en medicin där plötslig död står med som en biverkning, så helt orimligt verkar det ju inte vara, fast medicinen jag tar måste man tydligen ha något hjärtfel för att det ska kunna ske.
slackern

Inläggav johan88 » 2020-12-31 15:07:05

Leffe skrev:Samband undersöks. Redan nu... Kan det inte finns viss berättigad oro...?

Personen var "multisjuk man i 85-årsåldern". Både "multisjuk" och "85-årig man" samt den kombinationen är betydande riskfaktorer för hjärtstopp oavsett vaccination.

Edit: Längre ner i DN-artikeln:
Ulla Wändel Liminga menar att det kommer att inträffa dödsfall, eftersom de som får vaccinet redan är sköra och kan dö av andra orsaker.

– Det vore ganska konstigt om ingen skulle avlida nära vaccination.

Ulla är vetenskaplig ledare för läkemedelssäkerhet på Läkemedelsverket.
johan88
Tekniker

Anslöt: 2011-08-28

Inläggav Leffe » 2020-12-31 15:17:13

Jag kommer inte att stå först i kö...
Leffe

Inläggav Furienna » 2020-12-31 15:46:15

nallen skrev:
Furienna skrev:Och är det fel egentligen? Vi måste ju stoppa smittspridningen!

Jag tycker det är väldigt fel att inskränka folks rättigheter. Just när det internationella resor är det väl ingen större fara, gränskontrollerna borde återinföras av andra skäl. Men det är ju bara början, snart kommer de som väljer att inte vaccinera sig att ses som andra klassens medborgare, och sen... får vi hoppas att det inte går längre.

Vi kan inte stoppa smittspridningen. Viruset finns över hela världen och ingen vet hur många djurpopulationer som skulle hålla det vid liv även om vi skulle kunna isolera varenda människa helt i ett år.

EDIT:
Furienna skrev:Har du missat att tusentals människor bara i Sverige har dött i Covid-19?

Jag tycker paniken helt saknar proportoner.
I skrivande stund har, enligt Folkhäslomyndigheten 8727 svenskar dött med laboratoriebekräftad Covid-19 (jag hämtade antalet från FOHMs statistiksida).
Det ska nog ganska mycket till för att pressa upp den siffran mycket över 10000 till Mars, det vill säga på ett år med Corona, men det är för all del min gissning.

Det är tämligen exakt lika många som dör av rökning varje år:
Folkhälsomyndigheten skrev:Uppskattningsvis dog 12 000 personer per år i Sverige under 2010–2012 till följd av rökning. Samtidigt insjuknade runt 100 000 per år i rökrelaterade sjukdomar.

Jag gissar att du inte tillhör en riskgrupp och därför inte är rädd att bli sjuk?
Jag är helt säker på att dö om jag blir sjuk och stöder alla möjliga restriktioner i samhället.
Förresten så brukar jag undvika cigarettrök också för att slippa de sjukdomarna.
Furienna

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-31 16:59:54

Leffe skrev:Jag kommer inte att stå först i kö...

Det kommer du inte att göra heller, du är förmodligen varken 70 plus eller sjukvårdspersonal.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-31 19:16:30

Furienna skrev:Jag kan ju inte se att det är fråga om tvång eller personligt intrång.

Hoppas du har rätt.

Vad jag ser framför mig är dock att många kommer behöva ta vacciner mot sin vilja.
För det kommer skapas besvär för de som inte vill.
Man kommer helt enkelt exkluderas från diverse saker om man inte tagit vaccinet.
I fattiga länder kommer det säkert vara krav för att få matransoner eller ekonomisk hjälp osv.

Så även om ingen kommer spänna fast dig och tvångsinjicera dig så kommer väldigt många ta det mot sin vilja för att det blir för besvärligt annars.
triggerhappyD

Inläggav slackern » 2020-12-31 19:46:28

triggerhappyD skrev:
Furienna skrev:Jag kan ju inte se att det är fråga om tvång eller personligt intrång.

Hoppas du har rätt.

Vad jag ser framför mig är dock att många kommer behöva ta vacciner mot sin vilja.
Man kommer helt enkelt exkluderas från diverse saker om man inte tagit vaccinet.
I fattiga länder kommer det säkert vara krav för att få matransoner eller ekonomisk hjälp osv.

Så även om ingen kommer spänna fast dig och tvångsinjicera dig så kommer väldigt många ta det mot sin vilja för att det blir för besvärligt annars.

Fast nu lever vi ju i Sverige, det är väl strängerligt förbjudet att föra sådan slags register i Sverige? OK för att det kommer att stå i sjukvårdens journaler och varje gång man söker vård kommer personalen att tjata och älta om att man ska ta det men knappast mer tvång än så i Sverige.
slackern

Inläggav Furienna » 2020-12-31 19:51:24

triggerhappyD skrev:Hoppas du har rätt.

Men det har med solidaritet mot sina medmänniskor att göra.
Det är mycket farligt för äldre och redan sjukliga att få Covid-19.
Jag tycker ju att bara det kan vara värt en spruta.
Sedan kan ju till och med tidigare friska personer som överlever få långvariga besvär.
Till exempel fick min farmor spanska sjukan när hon var ung.
Hon överlevde (annars skulle jag ju inte vara här), men hon fick reumatism senare i livet.
Vi tror nu att det kan ha att göra med att viruset förstörde hennes immunförsvar.
Och det är tydligt att även Covid-19 kan förstöra ens kropp minst ett halvår framåt i tiden.
Så nej, vi ska inte tvinga någon att ta vaccinet.
Men det är ganska korkat att inte göra en så enkel sak för allas bästa.
Furienna

Inläggav antonius » 2020-12-31 19:58:19

Hoppas jag har fel men i min omgivning, verkar det som att de som är avogt inställd till vaccinering, verkar det vara många av de som har åsikter om klimatförändringar, människoraser och allmänt faktaresistenta. T.o.m. var det en på mitt jobb som tyckte att pandemin var bra för då blev man av med svaga och sjukliga människor, och så tittade han på mig, antagligen för jag är både gammal och ofta sjuk...haha, i nöden prövas vännen, som sagt... :-)051
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Aspergare och vården

Logga in