Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
23
21%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 110

Inläggav Furienna » 2020-12-29 15:05:17

MatthiasM skrev:Ok, ja det är ju en bit att gå.

Det är omstritt hur effektiva munskydd är för allmänheten, men de flesta rekommendera dem nu på platser där det är svårt att hålla avstånd. WHO rekommenderar dem, Kungliga vetenskapsakademien, tom Folkhälsomynidgheten rekommenderar dem numera, åtminstone i kollektivtrafiken.

Allt det här är ju såklart upp till dig, men isolering är en bara en kortsiktig lösning. Man kan skydda sig mot smittan även om man ger sig ut i samhället. Folk gör det hela tiden.

Jag får kanske beställa munskydd åt mig och mamma då, så vi kan åka taxi.
Vi har ju annars varit isolerade sedan mars och har klarat oss rätt bra.
Senast redigerad av Furienna 2020-12-29 15:14:43, redigerad totalt 1 gång.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Furienna » 2020-12-29 15:13:53

Alien skrev:Att gå 5 km skulle nog ta mig en timme, jag går inte så fort. Så det gäller att räkna med en ordentlig marginal, ifall man skulle behöva stanna och vila på en bänk (om det finns några bänkar på vägen).

Furienna, du kan inte cykla till vårdcentralen?

Om du är för sjuk/svag för att gå el cykla till vårdcentralen och tillhör en riskgrupp, kan du inte ringa distriktssköterskan så hon kan komma hem och ge dig sprutan?

Jag är nog ännu långsammare än du på att gå.
Jag har slutat cykla sedan jag fick kronisk värk i ryggen, och det är dessutom vinter nu.
Möjligtvis skulle jag kunna fråga efter ett hembesök av distriktssköterskan.
Furienna

Inläggav earlydayminer » 2020-12-29 16:20:07

Kunde inte bry mig mindre om ifall jag blir sjuk. Däremot handlar det om att se 34 steg framåt i ledet. när skiten JAG INTE BRYR MIG OM, kommer till ett äldre par som hälsade på familjen till polarens flickväns bästa väns ingifta halvsyskons fosterbroders systerson i Hej-kom-o-hjälp-mig.

Jag vaccinerades senast när jag var typ 10, men jag vill varken ta eller inte ta spruta med potentiellt fungerande vaccin, men jag gör det för ALLA DOM.

För alla dom som relaterar,
Till mycket stil men lite fleece att inkassera,
Dedikerat till knegartyper som bollar flera,
Jobb för att tjäna mer ett minimun för att existera.
För lillebror som blivit stor så himla snabbt,
För pappa drog och mamma drar med sprit och lack,
Men ingen hör och ingen ser så ingen vet,
Adet är en hemlighet han bär på i sin ensamhet
För varje tom själ som kämpar mot beroende,
Slaggar i källarutrymme utan ett boende,
Drömmer om varma nätter, hoppas på bättre dagar,
Långt bort från gatan och att kunna somna med mätta magar,
För lillasyster, som är så dyster, för juletid betyder att pappa aldrig är nykter.
En sång för alla er, som inte pallar mer, men håller huvet högt, och vägrar falla ner.

Skämt åsido. Det där är en text ur känt musikstycke. Jag gör det för att min mamma är den enda jag vet med absolut säkerhet är min sanna familj och hon älskar mig gränslöst. Hon har kämpar riktigt hårt med och för, ibland mot mig. Jag behöver veta att jag gör allt jag vet kan underlätta fär alla andra som likt min mamma, är i en helvetetisk riskzon med multipla skitsaker som tynger ner tillvaron när jag tänker på hennes snäva möjlighet till en hälsoberikande framtid i särskilt många år extra-

Alla som nekar, rör sig bland folk, vägrar och så vidare.... Jag ser så här på det: Jag gör det för att min mamma ska känna och röra sig som risken är obefintlig. Alla som gör tvärtom ser jag alltså som FIENTLIGA. Och det förstår varenda en, förmodar jag. Det går inte att förneka allvaret. Jag gör det för ökat skydd till mamma som kanske kan få fler år, men även om ingen gör det för att döda så många gamlingar o sjuka som möjligt.... Det är absolut ställningstagande som kan kosta min mamma o sjuka, äldre o svaga, livet- i ONÖDAN. Icke-vaccinerade ses på som direkt fientliga, ovilliga göra sin skyldighet gentemot samhällets svaga - SKYLDIGHET, varför? För vi bor i Sverige, för fan. Finns det något bättre land att bo i om man vill slippa ansvar, sanning och göra rätt? Nja.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav yumxi » 2020-12-29 16:23:46

Furienna skrev:
MatthiasM skrev:Om du känner dig otrygg kan du ju gå, dvs om du inte bor i glesbygden och har flera mil till sjukhuset. Annars sitt i baksätet och bär munskydd. Sjukvårdspersonalen vet vad de gör.

Jag bor 5 km från någon vårdcentral och vågar varken åka taxi eller buss.
Jag har inte skaffat mig munskydd, för jag vet inte hur mycket de skyddar ändå.

Skaffa ett andningsskydd av typen FFP2 eller FFP3.
yumxi

Anslöt: 2016-08-19

Inläggav slackern » 2020-12-29 17:10:10

Furienna skrev:
Alien skrev:Att gå 5 km skulle nog ta mig en timme, jag går inte så fort. Så det gäller att räkna med en ordentlig marginal, ifall man skulle behöva stanna och vila på en bänk (om det finns några bänkar på vägen).

Furienna, du kan inte cykla till vårdcentralen?

Om du är för sjuk/svag för att gå el cykla till vårdcentralen och tillhör en riskgrupp, kan du inte ringa distriktssköterskan så hon kan komma hem och ge dig sprutan?

Jag är nog ännu långsammare än du på att gå.
Jag har slutat cykla sedan jag fick kronisk värk i ryggen, och det är dessutom vinter nu.
Möjligtvis skulle jag kunna fråga efter ett hembesök av distriktssköterskan.

Sedan jag blev diagnostiserad med diabetes går jag mer eller mindre en daglig promenad på 9 km. Dom säger att motion är bra eller till och med nödvändig om man har diabetes för att slippa amputera fötter och andra otrevlig komplikationer som diabetskoma och död, så knalla 10 km tur och retur är nog en billig livförsäkring som dessutom med största sannolikhet kommer att skänka dig ett längre liv om du gör det varje gång du ska till VC eller handla och bära hem det i en rygga.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2020-12-30 4:18:19

I Spanien kommer de att registrera dem som inte vaccinerar sig.

BBC News igår skrev:Spain is to set up a register of people who refuse to be vaccinated against coronavirus and share it with other European Union nations, the health minister has said.

Salvador Illa said the list would not be made accessible to the public or to employers.

He said the way to defeat the virus was "to vaccinate all of us - the more the better".

Spain has been one of the countries in Europe worst affected by the virus.
https://www.bbc.com/news/world-europe-55471282

Jag antar att det betyder att de utlänningar som inte vill vaccinera sig inte kommer in i Spanien.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zia1985 » 2020-12-30 11:23:28

Alien skrev:I Spanien kommer de att registrera dem som inte vaccinerar sig.

BBC News igår skrev:Spain is to set up a register of people who refuse to be vaccinated against coronavirus and share it with other European Union nations, the health minister has said.

Salvador Illa said the list would not be made accessible to the public or to employers.

He said the way to defeat the virus was "to vaccinate all of us - the more the better".

Spain has been one of the countries in Europe worst affected by the virus.
https://www.bbc.com/news/world-europe-55471282

Jag antar att det betyder att de utlänningar som inte vill vaccinera sig inte kommer in i Spanien.

Herregud va obehagligt.. En syndabocklista.
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav Huggorm » 2020-12-30 11:34:02

Ytterligare en anledning till att inte åka till Spanien.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Chrilleb » 2020-12-30 12:34:16

@yumxie

Hej, jag tänkte angående munskydd, funderar på att köpa ett. Är det de lite dyrare som är det "vanliga" och bättre eller ? Det finns tydligen engångsskydd oxå ?
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav yumxi » 2020-12-30 16:35:19

Chrilleb skrev:@yumxie

Hej, jag tänkte angående munskydd, funderar på att köpa ett. Är det de lite dyrare som är det "vanliga" och bättre eller ? Det finns tydligen engångsskydd oxå ?

De som är dyrare är oftast de som vårdpersonalen som jobbar med covid-sjuka använder sig av (andningsskydd eller halvmask) och finns i olika skyddsklasser och filtrerar därmed olika bra beroende på vilken modell det är. Exempelvis FFP2 filtrerar ca 95 % av inandningsluften medan en FFP3-modell filtrerar ca 99 % av inandningsluften.
Vanliga munskydd finns som kirgurgiska (engångs) och tygmunskydd (återanvändningsbara) och dessa skyddar främst omgivningen och har mest effekt om alla bär dem, det är därför så många länder har krav på munskyddsanvändning.

Om du vill känna dig mer trygg skulle jag köpa andningsskydd eftersom de är bättre i det avseendet att de även skyddar dig som bär den, kanske även ett visir för skydd mot de stora dropparna :-)Happy
yumxi

Inläggav Chrilleb » 2020-12-30 17:52:27

@yumxi

Tackar så mycket för info :) Ska nu fundera vilken typ det blir...
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav antonius » 2020-12-30 18:20:56

yumxi skrev:
Chrilleb skrev:@yumxie

De som är dyrare är oftast de som vårdpersonalen som jobbar med covid-sjuka använder sig av (andningsskydd eller halvmask) och finns i olika skyddsklasser och filtrerar därmed olika bra beroende på vilken modell det är. Exempelvis FFP2 filtrerar ca 95 % av inandningsluften medan en FFP3-modell filtrerar ca 99 % av inandningsluften.
Vanliga munskydd finns som kirgurgiska (engångs) och tygmunskydd (återanvändningsbara) och dessa skyddar främst omgivningen och har mest effekt om alla bär dem, det är därför så många länder har krav på munskyddsanvändning.

Om du vill känna dig mer trygg skulle jag köpa andningsskydd eftersom de är bättre i det avseendet att de även skyddar dig som bär den, kanske även ett visir för skydd mot de stora dropparna :-)Happy

FFP2 och FFP3 är en beteckning på hur många partiklar större än 2mμ för FFP2 och 3mμ för FFP3 de filtrerar bort, där jag jobbar kör vi med FFP3 dvs de tar bort allt som är 3 miljondels mm eller större, för vi håller ofta på med skadliga emissioner och det krävs mask... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Leffe » 2020-12-30 19:11:37

Det är en intressant diskussion. Det finns ju många expertförutsägelser som slagit fel. Vad vet vi om vaccineringen? Bör man inte vara lite avvaktande här? Har man vaccinerat bort en pandemi tidigare? Måste det till nya vaccineringar varje år? Det är många frågor...
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-30 19:15:39

Man har vaccinerat bort smittkoppor och nära nog vaccinerat bort polio, så ja.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Leffe » 2020-12-30 19:19:47

Peter Gotzsche som skrivit lite ifrågasättande om psykofarmaka och diagnoser har jag tidigare skrivit om på aspergerforum. Han har också skrivit om vacciner https://www.amazon.com/Vaccines-controversy-Peter-C-G%C3%B8tzsche-ebook/dp/B0848FPKNP....

Moderator: Fixade länken.
Leffe

Inläggav yumxi » 2020-12-30 19:21:49

Kahlokatt skrev:Man har vaccinerat bort smittkoppor och nära nog vaccinerat bort polio, så ja.

Polio var väl nästan utrotat tills några antivaxxers bestämde sig för att inte låta sina barn vaccineras?
yumxi

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-30 19:48:29

yumxi skrev:
Kahlokatt skrev:Man har vaccinerat bort smittkoppor och nära nog vaccinerat bort polio, så ja.

Polio var väl nästan utrotat tills några antivaxxers bestämde sig för att inte låta sina barn vaccineras?

Vet inte, hoppas att det inte är så. Lär vara utrotat överallt utom i Afghanistan och Pakistan, vad jag har läst. Afrika förklarades fritt från polio i år.
Kahlokatt

Inläggav Leffe » 2020-12-30 19:52:40

Jo, men ni talar ju lite om annat, läser ni på? Det finns en risk för cherry picking att bara presentera fakta som stöder en viss åsikt - samtidigt som man igonerar information som kan peka i en annan
Leffe

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-30 19:54:58

Nu är det ju inte så att man vaccineras under dödshot; vill man inte så är det väl bara att låta bli, även om jag personligen tycker att det är själviskt att inte ta det. Men man bestämmer själv.
Kahlokatt

Inläggav Furienna » 2020-12-30 20:08:14

slackern skrev:Sedan jag blev diagnostiserad med diabetes går jag mer eller mindre en daglig promenad på 9 km. Dom säger att motion är bra eller till och med nödvändig om man har diabetes för att slippa amputera fötter och andra otrevlig komplikationer som diabetskoma och död, så knalla 10 km tur och retur är nog en billig livförsäkring som dessutom med största sannolikhet kommer att skänka dig ett längre liv om du gör det varje gång du ska till VC eller handla och bära hem det i en rygga.

Missade du att jag har kronisk värk?
Och det är kallt och mörkt och halt på vintrarna också.
Jag får dessutom ont i fötter och knän av att gå på hårda vägunderlag.
Sedan tycker jag inte om att gå på trånga trottoarer och träffa folk heller i dagens läge.
Behöver du fler skäl till att alla inte kan vara lika duktiga som du?
Furienna

Inläggav nallen » 2020-12-30 21:09:52

yumxi skrev:Skaffa ett andningsskydd av typen FFP2 eller FFP3.

FFP2 och FFP3 är inte typer av andningsskydd, de är skyddsklasser i EN 149 (https://en.wikipedia.org/wiki/FFP_standards).
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-30 21:30:10

Kahlokatt skrev:Nu är det ju inte så att man vaccineras under dödshot; vill man inte så är det väl bara att låta bli, även om jag personligen tycker att det är själviskt att inte ta det. Men man bestämmer själv.

Inte dödshot kanske.

Men det kommer bli problematiskt för dom som inte vill vaccinera sig.

Dom kommer nog få mycket svårt att resa, framförallt mellan länder.
Och det blir nog även så att man inte får besöka vissa ställen om man inte har ett immunity pass.

Covid (Certificate of vaccination ID) :-)018
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Leffe » 2020-12-30 21:55:15

kanske vaccinationspass vid flyg och gränskontroller...?
Leffe

Inläggav triggerhappyD » 2020-12-30 23:08:04

Leffe skrev:kanske vaccinationspass vid flyg och gränskontroller...?

Det är redan massa snack om det.

World Economic Forum har snackar om det redan, och Chile ser ut o bli första land att införa det.
I Spanien och Filippinerna har det också varit på tapeten redan.
Globalist lobbyisterna lär nog lobba för det ganska hårt världen över.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Aspergare och vården

Logga in