Tänker för mkt...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-31 20:58:19

Titti skrev:
Börje Frylmark skrev:Jag måste alltid ha koll framåt. Som när jag är på väg hem och fortfarande med någon mil kvar så har hjärnan siktet inställt på om jag ska parkera framför huset eller på garageuppfarten. Och OM jag väljer garageuppfarten, ska jag då köra in bilen i garaget när jag ändå står där, eller ska jag ställa mig utanför.


Väljer du inte mellan om du skall köra in och backa ut eller tvärtom?


Hahaha! Jo! Det gör jag också! Likaså när jag ska parkera ex vis utanför en stormarknad, då får min sambo spel på hur jag liksom "provar" en till flera parkeringsrutor innan jag är nöjd; nej, jag stannar inte och slår av motorn eller så, utan jag glider in på plats för att upptäcka ännu en plats lite längre fram, och så glider jag runt i slalom mellan bilarna - tills jag är nöjd.

Hmm...
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-31 22:02:48

Börje Frylmark skrev:
Titti skrev:
Börje Frylmark skrev:Jag måste alltid ha koll framåt. Som när jag är på väg hem och fortfarande med någon mil kvar så har hjärnan siktet inställt på om jag ska parkera framför huset eller på garageuppfarten. Och OM jag väljer garageuppfarten, ska jag då köra in bilen i garaget när jag ändå står där, eller ska jag ställa mig utanför.


Väljer du inte mellan om du skall köra in och backa ut eller tvärtom?


Hahaha! Jo! Det gör jag också! Likaså när jag ska parkera ex vis utanför en stormarknad, då får min sambo spel på hur jag liksom "provar" en till flera parkeringsrutor innan jag är nöjd; nej, jag stannar inte och slår av motorn eller så, utan jag glider in på plats för att upptäcka ännu en plats lite längre fram, och så glider jag runt i slalom mellan bilarna - tills jag är nöjd.

Hmm...


Så kan jag göra med fik att äta lite på. Nej, för mycket folk idag, nej, vibben var inte bra nu, nej, fel personal idag, nej, dagens rätt var tråkigt... Hopplös när det gäller att välja. Inte alltid, men ofta nog.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Glimma » 2009-01-31 23:29:40

alfapetsmamma skrev:
Börje Frylmark skrev:
Titti skrev:[quote="Börje Frylmark"]Jag måste alltid ha koll framåt. Som när jag är på väg hem och fortfarande med någon mil kvar så har hjärnan siktet inställt på om jag ska parkera framför huset eller på garageuppfarten. Och OM jag väljer garageuppfarten, ska jag då köra in bilen i garaget när jag ändå står där, eller ska jag ställa mig utanför.


Väljer du inte mellan om du skall köra in och backa ut eller tvärtom?


Hahaha! Jo! Det gör jag också! Likaså när jag ska parkera ex vis utanför en stormarknad, då får min sambo spel på hur jag liksom "provar" en till flera parkeringsrutor innan jag är nöjd; nej, jag stannar inte och slår av motorn eller så, utan jag glider in på plats för att upptäcka ännu en plats lite längre fram, och så glider jag runt i slalom mellan bilarna - tills jag är nöjd.

Hmm...


Så kan jag göra med fik att äta lite på. Nej, för mycket folk idag, nej, vibben var inte bra nu, nej, fel personal idag, nej, dagens rätt var tråkigt... Hopplös när det gäller att välja. Inte alltid, men ofta nog.[/quote]

Snacka om att känna igen sig. Har inte tänkt på sambanden med Asperger & detta betenden, men ack så träffande det är.Haha! För att inte tala om att parkera bilar. Känner igen mig lite i Börjes slalom mellan parkeringsplatser. Men det skyller jag i första hand på att vår bil inte har servo vilket försvårar min backning & förmågan att svänga på trånga parkeringsfickor. Ibland parkerar jag längst bort där det är som tomast bara för att vara säker på att slippa svänga för mkt.........Folk måste undra ibland...haha.
"Vibben"känslan går jag nästan för mkt efter överallt. Även om jag bestämt mig att jag ska göra en massa på stan en dag & det plötsligt inte känns bra då skiter jag i det & åker hem. Då är det bara hem som gäller. Oavsett allt viktigt man skulle göra.....Bara för att vibbarna inte känns som de ska.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Clovis » 2009-02-04 14:26:31

TS:
"Jag har kommit underfund med att mitt kanske största problem är att jag tänker för mycket."

- Gör saker där du inte kan sitta och fundera och älta. Läs böcker, se på TV, lyssna på radio, prata med folk, gå promenader, motionera. Håll dig borta från dom situationerna där du bara är med dig själv och dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet.

Ett konkret tips mot plågsamt ältande som aldrig slutar, är att fokusera/koncentrera dig på din andning (vanlig meditation helt enkelt) Försök slappna av och ta kontroll över dina tankar.

Det är svårt för många, men när man fått in koncentrationen och allt fokus ligger på hur man andas in och andas ut, så försvinner tankarna.
Det sker en hjärnaktivitetsminskning och tankarna avstannar ju längre man håller på. Väldigt skönt och avslappnande för hjärnan att få sluta älta i 30 minuter.

Kan tänka mig att detta är extremt svårt för en person med koncentrationssvårigheter, men i såfall ännu viktigare att träna på.

Paradoxen är att det krävs en stor viljekraft/styrka att kontrollera sina tankar för att slappna av.

Om ältandet
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=828495
Senast redigerad av Clovis 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Clovis
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2009-01-19
Ort: Göteborg

Inläggav Proffe Slimp » 2009-02-04 14:27:54

Ett knep jag har är att försöka rensa tankeprocesserna från alla *ord*.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-04 14:31:34

alfapetsmamma skrev:"Äh, du har ju inte Aschberger fattarula. Du är inte ett dugg lik min grannes son och han har det, och han samlar på kartor och atlasar och säger knappt Hej inte ens om man själv kramar honom!! Du är ju inte sån! Du kan ju prata! I så fall har alla en släng av det, haha! De där psykopatrikierna är ju inte kloka!! Vill du ha mer kaffe?"

Lysande parodi på det sk bondförnuftet! :lol:
Och en träffande beskrivning av vad folk kommer säga om man nämner att man har AS i fikarummet...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2009-02-04 14:37:05

Är du säker?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav barracuber » 2009-02-04 14:40:28

earlydayminer skrev:Är du säker?


Antar att du menar Krigis svar till a-mamman?

Jag gillar inte hur Krigis använde ordet "bondförnuft" i det sammanhanget - det kändes nedlåtande (mot bönder alltså).

Men i sak har Krigis och a-mamman rätt:

Stereotypen råder.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-04 14:50:13

barracuber skrev:
Jag gillar inte hur Krigis använde ordet "bondförnuft" i det sammanhanget - det kändes nedlåtande (mot bönder alltså).

/Barracuber


Fast med bondförnuft avses sunt förnuft/folkvett... Nu ska vi nog inte frossa i bokstavstolkning! :) (T ex anses väl folkvett gälla även för adeln, eller?)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-04 14:56:05

Tja, svenssonförnuft kanske hade varit ett bättre ordval om det fortfarande finns folk som tror att jag rackar ner på en yrkeskår när jag använder ordet bonde. Men det bryr jag mig föga om.

När man använder ordet 'bonde' i ett resonemang gör man det mer för att gestalta en allmän föreställning än för att tala precist om en viss yrkesgrupp.

Det jag avsåg var att åskådliggöra textförfattarens träffsäkerhet i att efterhärma vad svensson, vanligt folk, gemene man, arbetskamraterna etc regelmässigt brukar säga när samtalen halkar in i ämnen de inte förstår sig på.

Jag hoppas verkligen inte att någon av er heter Svensson för då kommer diskussionen att bli minst sagt tröttsam...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-04 15:24:19

KrigarSjäl skrev:Tja, svenssonförnuft kanske hade varit ett bättre ordval om det fortfarande finns folk som tror att jag rackar ner på en yrkeskår när jag använder ordet bonde. Men det bryr jag mig föga om.

När man använder ordet 'bonde' i ett resonemang gör man det mer för att gestalta en allmän föreställning än för att tala precist om en viss yrkesgrupp.

Det jag avsåg var att åskådliggöra textförfattarens träffsäkerhet i att efterhärma vad svensson, vanligt folk, gemene man, arbetskamraterna etc regelmässigt brukar säga när samtalen halkar in i ämnen de inte förstår sig på.

Jag hoppas verkligen inte att någon av er heter Svensson för då kommer diskussionen att bli minst sagt tröttsam...



:lol:

Kanske man kunde uppfinna en smiley som stod för Brasklapp?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Globetrotter » 2009-02-04 22:02:37

Nu är jag kanske lite sen in i diskussionen men jag skriver ändå lite grann om den ursprungliga frågan.

Centralstimulerande mediciner trubbar av tankeverksamheten och en del upplever då att de får ro i sinnet, dvs de behöver inte tänka så mycket.
Jag har själv provat och det var inget för mig. Upplevde att jag blev hemskt trög i hjärnan. Fast kanske skulle det va nödvändigt, man kan bli rätt utmattad av alla tankar.
Senast redigerad av Globetrotter 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Globetrotter
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-01-31

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-04 23:51:21

Dreja en klum lera är bra för det går inte att tänka på något annat samtidigt för då åker leran iväg.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav tahlia » 2009-02-05 2:34:46

Aspkvinna skrev:Dreja en klump lera är bra för det går inte att tänka på något annat samtidigt för då åker leran iväg.


Låter som om det skulle bli omåttligt kladdigt om jag skulle ge mig på det.

Jag tänker konstant. Det är aldrig tyst. Jag kan inte ens lyssna till en ljudbok för efter tre ord far tankarna iväg och jag har inte hört ett ord som lästs under de senaste 20 minuterna.
Enda sättet är att läsa själv, men även då händer det att jag har läst två-tre sidor jag inte minns för tankarna rusat.

Har undvikit den här tråden.. vet inte varför.. antagligen för att jag ogillar det faktum att mina tankar sällan eller aldrig samarbetar med mig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-05 8:37:42

tahlia, har du vägen förbi Stockholm så får du gärna komma förbi och prova.....det är lite ovant först men en märbar känsla att utsätta hjärnan för detta expriment.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav earlydayminer » 2009-02-05 9:14:07

Hm. Har alltid velat testa det, måste fasiken göra det! Innan 2010 är slut skall jag ha gjort en kruka. SHIT! OMG! Det är ju 2009. :shock: :shock: :shock: :shock:
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-05 16:28:44

Noterar EDM och och tahlia på drejkurs.......vilken dag ska vi säga? 8)
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alexandra » 2009-02-05 22:29:12

Proffe Slimp skrev:Ett knep jag har är att försöka rensa tankeprocesserna från alla *ord*.


Och HUR lyckas du med detta?!? Konkret?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Proffe Slimp » 2009-02-06 13:55:24

tahlia skrev:
Aspkvinna skrev:Dreja en klump lera är bra för det går inte att tänka på något annat samtidigt för då åker leran iväg.


Låter som om det skulle bli omåttligt kladdigt om jag skulle ge mig på det.

Jag tänker konstant. Det är aldrig tyst. Jag kan inte ens lyssna till en ljudbok för efter tre ord far tankarna iväg och jag har inte hört ett ord som lästs under de senaste 20 minuterna.
Enda sättet är att läsa själv, men även då händer det att jag har läst två-tre sidor jag inte minns för tankarna rusat.

Har undvikit den här tråden.. vet inte varför.. antagligen för att jag ogillar det faktum att mina tankar sällan eller aldrig samarbetar med mig.
Har du prövat jonglering? Om du inte jonglerar med bowlingklot så kommer inget värre än att du måste plocka upp bollen att hända (Fler Bollar i Luften AB.)

Ett annat knep är att andas in, hålla andan och sedan andas ut långsamt genom näsan. Den relativa syrebristen gör att hjärnan lugnar ner sig.

Och om du är på ett skämtsamt humör och vill bli av med orden så rekommenderar jag att du och en god vän är boffertomtar för en eftermiddag. :wink:
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 17:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-10 14:07:03

Alexandra skrev:
Proffe Slimp skrev:Ett knep jag har är att försöka rensa tankeprocesserna från alla *ord*.


Och HUR lyckas du med detta?!? Konkret?
Ledsen för det sena svaret. Men dels så tänker jag på andningen och dels så försöker jag att få tankarna att vara mer fokuserade på bilder.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in