Tänka eller uppleva

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Tänka eller uppleva

Inläggav gbglass » 2018-10-19 14:35:02

Hej,

Jag undrar om ni har något tips för att skifta fokus från tankar till känslor? Ett annat sätt att beskriva vad jag menar är hur man går från att tänka på någonting till att uppleva det?

Detta är någonting som jag tänker på konstant. Har provat allt jag kunnat hitta, men ingenting verkar fungera. Jag upplever allting genom att tänka på det. Jag vet att det är en skillnad, för cirka två gånger per år händer det att jag hamnar i den typen av sinnesstämning där jag gör saker och bara upplever det, utan att tänka på vad jag gör, men så fort jag blir medveten om detta, så försvinner det.

Har testat många olika typer av meditation, eftersom det verkar vara relaterat till detta, men förstår fortfarande inte hur man ska skifta uppmärksamhet exempelvis till andningen. Jag kan tvinga mig själv att tänka på andningen men det skapar bara mer tankar. Så det som besvärar mig är att jag hela tiden går runt med tankar om tankar, vilket sedan blir tankar om dom tankarna och så vidare, oändliga meta-tankar. Detta är ett enormt problem för mig och det känns som jag nästan inte kan göra någonting på grund av det, till exempel kan jag inte längre läsa böcker eftersom jag bara tänker på hur jag läser och därför inte kan koncentrera mig på själva innehållet. Det är som att jag inte längre kan göra saker automatiskt, och ju mer jag blir medveten om det, ju värre blir det.

Har Aspergers, ADD och dystymi, vet inte om det är någon av dessa diagnoser, eller kombinationen av dom, som kan orsaka detta. Finner det svårt att förklara exakt vad det är jag menar. Är det någon som känner igen det jag beskriver?

Jag undrar även om ni har något sätt eller någon strategi för att öka automatiken i hjärnan/kroppen, så att man kan utföra uppgifter och sysslor mer automatiskt?
gbglass
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-10-19

Tänka eller uppleva

Inläggav Lulis » 2018-10-19 17:22:23

Först vill jag säga att jag själv inte har någon egen erfarenhet av ADD eller dystymi (vet också väldigt lite om dystymi), men jag hoppas något jag skriver kan hjälpa dig.

En tanke är om du vill testa att uppleva omgivningen mer medvetet, att testa olika sinnesintryck?
När jag går i skogen vill jag gärna känna på stenarna och trädstammarna, jag stannar till om något luktar extra mycket skog och upplever doften ordentligt, ibland stannar jag i en ljusstrimma mellan träden och njuter av solstrålarna i ögonen (fast jag blundar). Finns det harsyra, blåbär eller även bara granbarr smakar jag gärna på dem.

Kanske det hjälper dig att träna på att identifiera dina känslor?
Jag har tränat en hel del på att sätta "rätt" ord på vad jag känner. Jag märker oftast mitt humör när jag sitter i bilen (ofta är det att jag är arg, stressad eller sårad) men så länge man är själv funkar det att säga högt för sig själv hur man känner sig och varför (jag är förbannad för att den jävla kärringen avbröt mig när jag försökte förklara! Jag är ledsen för att min kompis ställde in vår fika imorgon. Jag är stressad för att jag inte kommer hinna hem innan min tvättid börjar). För mig känns det som att känslan kommer fram bättre när jag "erkänner" att den finns, och då känns den mer verklig. Har också märkt att jag blir bättre på att berätta för andra hur jag mår, mer än bara "bra" eller "dåligt".

Vet inte om det funkar i ditt fall, men det var vad jag kom att tänka på. :-)063
Lulis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-08-24

Tänka eller uppleva

Inläggav nallen » 2018-10-19 18:29:00

gbglass skrev:Jag undrar om ni har något tips för att skifta fokus från tankar till känslor? Ett annat sätt att beskriva vad jag menar är hur man går från att tänka på någonting till att uppleva det?

Jag undrar varför i all världen man skulle vilja det? :-)063
Känslor är det ju ingen ordning på, tankar har man åtminstone en del möjligheter att hålla i schack.
nallen
 
Inlägg: 15979
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid flodkröken

Tänka eller uppleva

Inläggav Fabela » 2018-10-19 20:05:43

gbglass, tror att jag förstår vad du menar. Har också ADD, är övertygad om att det är därför min hjärna är så på.

Men flow då? Upplever du det nån gång?
Eller fokus helt på att pyssla med nåt specialintresse?

Man pratar mycket om meditation, men det funkar nog inte för alla. Jag själv har aldrig lyckats komma nån som helst vart med det.
Däremot finns det annat jag använder som min egen motsvarighet: t.ex. att gå, långt. Gärna minst en mil, ensam, i rask jämn takt. Det stillar/tömmer skallen på mig, mer eller mindre effektivt beroende på.

Du får säkert bättre svar av andra, men det är iaf mina två cent :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 3928
Anslöt: 2013-12-08

Tänka eller uppleva

Inläggav Fabela » 2018-10-19 20:38:51

nallen skrev:Jag undrar varför i all världen man skulle vilja det? :-)063
Känslor är det ju ingen ordning på, tankar har man åtminstone en del möjligheter att hålla i schack.

Du har inte ADHD/ADD va?
Skulle önska att jag kunde släppa in folk på studiebesök i min skalle när det går i 180 i 15 olika riktningar samtidigt, och varje tanke föder tio nya spår.
Hålla i schack..? Inte mycket :roll:

Jag skulle väl också önska bort känslorna emellanåt, men på riktigt? Nope.
Då skulle man ju inte kunna glädjas åt eller njuta av nåt alls, som t.ex. musik, konst, naturen, eller vad man nu råkar gilla.
Fabela
 
Inlägg: 3928
Anslöt: 2013-12-08

Tänka eller uppleva

Inläggav gbglass » 2018-10-19 23:21:11

Lulis skrev:En tanke är om du vill testa att uppleva omgivningen mer medvetet, att testa olika sinnesintryck?
När jag går i skogen vill jag gärna känna på stenarna och trädstammarna, jag stannar till om något luktar extra mycket skog och upplever doften ordentligt, ibland stannar jag i en ljusstrimma mellan träden och njuter av solstrålarna i ögonen (fast jag blundar). Finns det harsyra, blåbär eller även bara granbarr smakar jag gärna på dem.


Det var ett väldigt bra förslag! Ska definitivt testa det nästa gång jag går ut på promenad.

Lulis skrev:Kanske det hjälper dig att träna på att identifiera dina känslor?
Jag har tränat en hel del på att sätta "rätt" ord på vad jag känner. Jag märker oftast mitt humör när jag sitter i bilen (ofta är det att jag är arg, stressad eller sårad) men så länge man är själv funkar det att säga högt för sig själv hur man känner sig och varför (jag är förbannad för att den jävla kärringen avbröt mig när jag försökte förklara! Jag är ledsen för att min kompis ställde in vår fika imorgon. Jag är stressad för att jag inte kommer hinna hem innan min tvättid börjar). För mig känns det som att känslan kommer fram bättre när jag "erkänner" att den finns, och då känns den mer verklig. Har också märkt att jag blir bättre på att berätta för andra hur jag mår, mer än bara "bra" eller "dåligt".


Har provat detta lite, men är inte säker på om jag har så mycket att sätta ord på. Upplever alltid bara två olika känslor, rastlöshet och oro/ångest som tävlar med varandra. Tänker väldigt ofta på hur jag känner, men vet inte riktigt hur jag ska komma vidare med det, för svaret blir alltid detsamma när jag försöker ta reda på vad det är.

nallen skrev:Jag undrar varför i all världen man skulle vilja det? :-)063
Känslor är det ju ingen ordning på, tankar har man åtminstone en del möjligheter att hålla i schack.


Börjar bli trött på att gå och älta hela tiden, så skulle vara skönt att kunna fokusera på någonting annat.

Fabela skrev:Men flow då? Upplever du det nån gång?
Eller fokus helt på att pyssla med nåt specialintresse?

Man pratar mycket om meditation, men det funkar nog inte för alla. Jag själv har aldrig lyckats komma nån som helst vart med det.
Däremot finns det annat jag använder som min egen motsvarighet: t.ex. att gå, långt. Gärna minst en mil, ensam, i rask jämn takt. Det stillar/tömmer skallen på mig, mer eller mindre effektivt beroende på.


Mjo, kan uppleva flow när jag spelar datorspel tror jag, men det är nog enda gången, annat än vid de två tillfällen per år som jag beskrev då det varar i några sekunder bara. Alla andra intressen tröttnar jag snabbt på och det blir så fruktansvärt tråkigt att jag till slut inte kan fortsätta, hur mycket jag än försöker. Önskar att jag också hade något sådant som du beskriver, som lugnar.
gbglass
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-10-19

Tänka eller uppleva

Inläggav Lulis » 2018-10-22 17:27:19

gbglass skrev:
Det var ett väldigt bra förslag! Ska definitivt testa det nästa gång jag går ut på promenad.


Vad kul! Hoppas det hjälper, åtminstone lite grann! :D

gbglass skrev:
Har provat detta lite, men är inte säker på om jag har så mycket att sätta ord på. Upplever alltid bara två olika känslor, rastlöshet och oro/ångest som tävlar med varandra. Tänker väldigt ofta på hur jag känner, men vet inte riktigt hur jag ska komma vidare med det, för svaret blir alltid detsamma när jag försöker ta reda på vad det är.


Åh vad jobbigt! Har läst på lite grann om dystymi, vad jag förstår kan det kanske vara grunden till att du känner så? Så klart att alla diagnoser påverkar varandra, och att de tar med sig sina objudna gäster. (Jag kallar dem för objudna gäster, har man en diagnos kommer fler på köpet...t.ex. AS ger ofta ångest, långvarig ångest ger depression, enkelt uttryckt.)

Tyvärr tror jag det är svårt att gå vidare i den här frågan ensam. Har du kontakt med psykiatrin? Får du den hjälp du känner att du behöver? Ibland måste man stå på sig, i mitt fall fick jag tio tillfällen KBT till att börja med. Det var en bra början, men långt ifrån tillräckligt. Som tur var har jag en bra läkare som följt mig sen dess och som ordnade med samtalsterapi och senare utredning för AS, och nu har jag lite allt möjligt stöd från både psykiatrin, habiliteringen och Aspergercentrum.

I mitt fall har nyckeln varit att jag berättat hur det verkligen är. När jag dricker "lite för mycket" så har jag berättat det (till slut), när jag hade självmordstankar och "riskbeteende" berättade jag det, jag bröt med mina föräldrar i samma veva och var ärlig med vad som hände och varför, kände mycket skuld osv. Ibland kom jag in och bara sa att jag har inte känt någonting sen sist vi sågs. Jag har inte varit glad, arg, eller ens gråtit, allt är bara mörkt och hopplöst och ingenting blir bättre. Ibland grät jag varje dag och slutade sminka mig för det var ingen idé. Det är skitsvårt, och speciellt när man inte kan förklara eller ens vet vad som är på gång, men man berättar man vad man har märkt. En duktig psykolog kommer känna igen symptomen och speciellt om de känner till dina diagnoser kommer de åtminstone kunna ställa rätt frågor, och till slut hittar man något som gör livet lite bättre - så bygger man på det.

Hoppas du hittar något som funkar!! :-)Hug
Lulis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-08-24

Tänka eller uppleva

Inläggav AutisticArt » 2018-11-22 14:01:57

Som jag ser det måste du först ha en solid förståelse innan du kan förändra ditt beteende. Varje tanke har alltid en känslomässig känsla, hela tiden. Tar vi bort vår syn, hörsel, doft och föreställer oss att vi är i ett rum där vi inte känner kläderna eller marken så har vi ett medvetande fortfarande. Medvetandet är således en känsla. Oavsett om den är avslappnad, rädd, ilsken, glad etc.


Jag rekommenderar att du gör väldigt små övningar varje dag där du tränar på att fokusera på att känna dina känslor och utrycka dom. Inte förstå dina känslor, utan att känna dom. Öva bara 5 min varje dag till en början. Du kan sedan trappa upp med ex 10 min. Öva också på att överdriva känslan, dvs att du låtsas som att den känns mer än vad den gör. Välj något som du upplever frambringar känslor. Här är det individuellt men det kan ett exempel vara dans, konst, film, en tanke etc. När du tränat länge så kan du uppnå ett tillstånd där du är ett med känslan.


Hjärnan har två olika system. (subjektivt/instinktivt tänkande/fast thinking), objektivt logiskt analytiskt tänkande (slow thinking) Du använder detta system för mycket. Och måste vänja hjärnan ditt nya tänk och utnyttja hjärnans plasticitet.
AutisticArt
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Tänka eller uppleva

Inläggav antonius » 2018-11-22 21:31:44

Skaffa en kk, börja träna, eller ät något gott. Men ett sätt att få focus på saker är att planera dem i förväg, ex ska du bygga en trappa, lägg fram plankor, hammare och spik dagen innan, så kommer flowet lättare, när man inte behöver börja med att leta prylarna utan kan börja direkt.

Och det gäller väl för det mesta här i livet, ofta tänker vi för mycket, ist för att omsätta tankar till handling, är ett slitet uttryck men faktum är att det ofta stämmer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 14887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tänka eller uppleva

Inläggav Fretshi » 2018-11-22 22:09:24

Har du testat att gå i terapi?
Där jobbar man ju mycket med tankarna. Att man ska lära sig förstå varför man har vissa.

Annars så är en underskattad sak att vara regelbundet fysiska aktiv. Det hjälper mot min ångest och nedstämdhet. Även om jag inte gjort det så länge regelbundet. Man kan också slappna av lite bäter och få bättre koncentration.

Att du inte kan känna gläde låter som en svår depression. Även här ska fysisk aktivitet vara bra samt medicin. Att hitta en som funkar.
Fretshi
 
Inlägg: 1012
Anslöt: 2015-05-26

Tänka eller uppleva

Inläggav Fretshi » 2018-11-22 22:11:22

antonius skrev:Skaffa en kk, börja träna, eller ät något gott. Men ett sätt att få focus på saker är att planera dem i förväg, ex ska du bygga en trappa, lägg fram plankor, hammare och spik dagen innan, så kommer flowet lättare, när man inte behöver börja med att leta prylarna utan kan börja direkt.

Och det gäller väl för det mesta här i livet, ofta tänker vi för mycket, ist för att omsätta tankar till handling, är ett slitet uttryck men faktum är att det ofta stämmer... :-)063


Vet att ajahn brahm fått tipset när han var trött på att köra skottkärra.
"Doing the wheelnbarrows is easy. Thinking about it is The Hard part".
Tänker på det när jag läser ditt svar
Fretshi
 
Inlägg: 1012
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in