Tandvårdsstödsintyg?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav NewAspie » 2019-01-04 17:01:35

Har just fått mitt tandvårdsstödsintyg från landstinget.

Vad gäller? Det står mycket om ”tandvårdskort” på nätet, är det något annat eller hette det så tidigare? Det står även något om att om man har behov av ”nödvändig tandvård’ gäller vissa saker. Så nödvändig tandvård är inte samma sak som intyget? Så förvirrad och förstår inte! Hjälp :*(
NewAspie

Anslöt: 2016-12-31

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav ankhh » 2019-01-04 21:05:51

Tandvårdsstödsintyg är ett korrekt namn på det vi slarvigt kallar tandvårdskort, eftersom många av oss får ett kort att visa upp hos tandläkaren så att vi bara betalar vanlig hälso- och sjukvårdstaxa istället för de oftast dyrare avgifterna hos tandläkare.

Så läser du den här tråden gäller det ditt intyg också: om-tandvardskortet-t25575.html
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav cirkusfreak » 2019-01-05 0:05:22

Mycket riktigt. Tandvårdsstödsintyget gäller för "nödvändig tandvård", det vill säga det mesta av alla icke-kosmetiska ingrepp. Besök, laga tänder, hål, även bettskenor och liknande ingår och bekostas av den vanliga sjukvårdstaxan.
cirkusfreak

Anslöt: 2017-03-16

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav marxisten » 2019-01-12 22:03:53

NewAspie skrev:Har just fått mitt tandvårdsstödsintyg från landstinget.

Vad gäller? Det står mycket om ”tandvårdskort” på nätet, är det något annat eller hette det så tidigare? Det står även något om att om man har behov av ”nödvändig tandvård’göler vissa saker. Så nödvändig tandvård är inte samma sak som intyget? Så förvirrad och förstår inte! Hjälp :*(

Finns två olika typer.

Finns dels "N-Kort" (grönt) som är Nödvändig Tandvård och fås via LSS-insats bl.a.

Sen finns F-kort (blått) som kan ges av bl.a psykiatrin pga vissa psykiska funktionsnedsättningar.

Med F-kort ingår avtagbara proteser men inte fasta implantat som tandkronor, vilket kan ges med N-kott om det ses som nödvändigt, men om vi ser till "normal tandvård" som tandhygienist, rotfyllning och lagningar täcker såväl N-kort som F-kort dessa.

Båda dessa benämns slarvigt som "tandvårdskort", vanligast bland oss är grönt som också är mer omfattande, men förhoppningsvis slipper vi nyttja implantatdelen.
marxisten
Moderator

Anslöt: 2010-01-12

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav Flinta » 2019-01-12 23:24:26

marxisten, är det samma kort i alla Sveriges landsting och regioner eller? Mitt kort är inte grönt och inget N-kort heller men det har också några år på nacken och måste väl bytas ut om drygt ett år eller så.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav slackern » 2019-01-13 3:29:59

marxisten skrev:
NewAspie skrev:Har just fått mitt tandvårdsstödsintyg från landstinget.

Vad gäller? Det står mycket om ”tandvårdskort” på nätet, är det något annat eller hette det så tidigare? Det står även något om att om man har behov av ”nödvändig tandvård’göler vissa saker. Så nödvändig tandvård är inte samma sak som intyget? Så förvirrad och förstår inte! Hjälp :*(

Finns två olika typer.

Finns dels "N-Kort" (grönt) som är Nödvändig Tandvård och fås via LSS-insats bl.a.

Sen finns F-kort (blått) som kan ges av bl.a psykiatrin pga vissa psykiska funktionsnedsättningar.

Med F-kort ingår avtagbara proteser men inte fasta implantat som tandkronor, vilket kan ges med N-kott om det ses som nödvändigt, men om vi ser till "normal tandvård" som tandhygienist, rotfyllning och lagningar täcker såväl N-kort som F-kort dessa.

Båda dessa benämns slarvigt som "tandvårdskort", vanligast bland oss är grönt som också är mer omfattande, men förhoppningsvis slipper vi nyttja implantatdelen.

Jag har ett N3 kort som är blått.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Tandvårdsstödsintyg?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-13 15:17:49

Jag har ett grönt N-kort och på det står det "Tandvårdskort för rätt till Nödvändig tandvård och kostnadsfri munhälsobedömning"
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in