Tack alla ni som ställt upp!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tack alla ni som ställt upp!

Inläggav mariehansjons » 2008-03-09 11:03:24

Vill säga tack till alla som ställt upp och svarat på min enkät. Att ni delat med er av era erfarenheter, tankar och åsikter är av stor betydelse för mig och min studie men även för många andra (bl.a. för de som kommer att läsa min uppsats och som förhoppningsvis får en tankeställare när de möter elever i skolan). Min intention är att bidra till diskussionen kring och en utveckling av den svenska skolan som ju ska vara .... "en skola för alla".... eller kanske "en skola för var och en".....

Jag har nu totalt fått in 27 svar som jag håller på och sammanställer. Jag hade som mål att få in 30 svar så jag saknar fortfarande några, så om någon mer vill svara finns fortfarande möjligheten några dagar till. Jag har frångått min målgrupp vad gäller ålder så alla är välkomna att svara.

MVH Marie Hansjons
Senast redigerad av mariehansjons 2011-05-04 11:56:49, redigerad totalt 1 gång.
mariehansjons
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-02-26
Ort: Falun

information om studien

Inläggav mariehansjons » 2008-03-09 12:18:00

Hej igen!
Här är information om studien för den som eventuellt vid delta. Kontakta mig via pm eller svara på inlägget här i forumet.

Mitt namn är Marie Hansjons och jag studerar vid Stockholms Universitet. Nu i slutskedet av min utbildning inom specialpedagogiska programmet ingår ett examensarbete (c-uppsats) och det är därför jag vänder mig till dig. Jag kommer under vårterminen 2008 genomföra en studie och behöver hjälp av personer med diagnosen Aspergers syndrom alternativt högfungerande autism i åldern 16-25 år.

Fokus i studien är att undersöka på vilket sätt elever med diagnosen Aspergers syndrom alternativt högfungerande autism har upplevt sin grundskoletid och på vilket sätt skolan kan anpassa sin verksamhet utifrån dessa elevers förutsättningar och erfarenheter. Givetvis är ditt deltagande helt frivilligt och du kan när som helst tacka nej. Allt material som samlas in kommer att behandlas konfidentiellt och anonymt. Ingen enskild individ kommer att kunna identifieras i slutrapporten.
Senast redigerad av mariehansjons 2011-05-04 11:56:49, redigerad totalt 1 gång.
mariehansjons
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-02-26
Ort: Falun

Inläggav pH » 2008-03-09 17:09:08

En liten detalj, svaren kan behandlas konfidentiellt, men är knappast anonyma.

Anonymitet är när inte ens forskaren har information om vem som lämnar vilket svar. Via PM-svar får du nick. Detta kan kopplas till åtminstone en "virtuell identitet" här på forumet, i vissa fall även till en verklig identitet utanför detta forum.

http://www.codex.vr.se/codex_eng/codex/sh/anonymitet.html
(det skall finnas en länk till detta på svenska, men jag lyckas inte hitta den nu)

Konfidentialitet säkerställs inte automatiskt genom att namn tas bort eller byts ut. Information som gör att identiteten kan fastslås kan ibland finnas även i icke namngivna uppgifter. Till exempel sysselsättning, kön och ålder kan vara tydliga identifierbara markörer. Platsen eller metoden för studien kan bidra till identifiering. Etc. Detta kan behöva kontrolleras, så att konfidentialitetslöftet kan hållas. Jämför frasen "En icke-namngiven svensk tronarvinge sade följande:..." så förstår du nog vad jag menar. :wink:

Du säger inte mycket om hur du tänker bearbeta eller presentera materialet vilket försvårar möjligheten till att ta ställning till om man vill bidra (informerat samtycke). Jag menar inte att vara överdrivet kritisk eller säga att du gör fel. Bara att det är lite svårt att veta vad det faktiskt är du gör och hur, och att det därmed är lite svårt att våga bidra. Jag tycker personligen att forskning är viktigt och tycker det är mycket bra att examensarbeten på högskolor ägnas åt neuropsykiatriska funktionshinder. Men jag är också mycket mån om min integritet och forskningens kvalitet.

En användbar länk (men även detta har brister och följer man detta behöver det inte alls vara invändningsfritt för det...)
http://www.epn.se/media/4807/forskningspersonsinformationen%20slutjusterad%20okt%202007-pdf.pdf

Nå, lycka till och väl att dessa "våra" frågor kommer upp på speciallärarutbildning!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:56:49, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav weasley » 2008-03-09 17:53:05

Jag har ju anmält mej men banne mej inte fått nåt i nån ebrevlåda.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in