Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 14:29:59

Om några veckor åker jag till Prag. Nu är det så att jag äter rätt mycket mediciner (antidepressiva, plus medicin mot högt blodtryck). Behöver jag ha ett läkarintyg på att medicinerna jag äter är fullt lagliga? Hur fixar jag det, i sådana fall (jag har ingen psykiatriker för tillfället)? Har inte direkt lust att hamna i ett tjeckiskt fängelse!

Moderator Alien: Flyttad från Tipsa medlemmarna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-04 14:31:25

Fråga tullen och tjeckiska ambassaden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 14:33:19

Usch, är det SÅ krångligt? :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Trampe » 2013-03-04 14:53:31

Begär ut ett papper från apoteket på vilka mediciner du har utskrivna enligt recept.
Det bör räcka.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav slackern » 2013-03-04 14:59:16

Trampe skrev:Begär ut ett papper från apoteket på vilka mediciner du har utskrivna enligt recept.
Det bör räcka.


Det räcker i och med att det är ett EU land. En lapp ifrån apoteket som dom fyller i och uppgifter ifrån läkemedlesverket. Alltså apoteket fixar allt det. Men det gäller bara narkotika medicin, inte icke narkotika klassad.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-04 15:00:02

Hej ! Jag äter conserta . På Apoteket får man intyg vilka mediciner man äter . Där säger man vart man ska åka och restiden. ( vilka datum)
Hoppas du får det riktigt trevligt i Prag! :-)Happy
Våren kanske har kommit där!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 15:10:34

Kattmamma skrev:Hej ! Jag äter conserta . På Apoteket får man intyg vilka mediciner man äter . Där säger man vart man ska åka och restiden. ( vilka datum)
Hoppas du får det riktigt trevligt i Prag! :-)Happy
Våren kanske har kommit där!


Tack! Då skall jag kila in på Apoteket och fixa ett intyg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-04 15:30:55

Kahlokatt skrev:
Kattmamma skrev:Hej ! Jag äter conserta . På Apoteket får man intyg vilka mediciner man äter . Där säger man vart man ska åka och restiden. ( vilka datum)
Hoppas du får det riktigt trevligt i Prag! :-)Happy
Våren kanske har kommit där!


Tack! Då skall jag kila in på Apoteket och fixa ett intyg.

8) glöm inte solbrillorna! :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav marcooleo » 2013-03-04 18:30:38

Det räcker att din läkare skriver ett speciellt intyg för customs service, där läkaren skriver vilka mediciner det är och vilken mängd du tar, svårare än så är det inte, de vet precis vad de ska skriva.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Lunso » 2013-03-04 19:02:26

Kahlokatt skrev:Om några veckor åker jag till Prag. Nu är det så att jag äter rätt mycket mediciner (antidepressiva, plus medicin mot högt blodtryck). Behöver jag ha ett läkarintyg på att medicinerna jag äter är fullt lagliga? Hur fixar jag det, i sådana fall (jag har ingen psykiatriker för tillfället)? Har inte direkt lust att hamna i ett tjeckiskt fängelse!


Va kul att jag har precis haft samma frågor. Jag åker till Prag om några veckor. Jag äter: concerta mot add, citalopram- antidepp och atarax- mot oro. Nu vet jag då vad jag ska göra. Antidepppen och atarax behövde jag inga papper eller intyg för. Men concerta behövs papper för att det är narkotika klassat. Jag gick till Apoteket och frågade. Dom hade papper som dom bläddrade i, så dom har koll om du är osäker på dina mediciner.

Vi kanske ses på flyget då :-)005
Lunso
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-01-18

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Crow_ » 2013-03-05 0:49:05

Glöm inte att du måste ha dina mediciner i orginalförpackningar med - dosetter och lösa tabletter får man iaf inte ha med sig när man flyger vill jag minnas det som.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav ragnevi » 2013-03-05 0:50:28

Det är bara narkotikaklassade läkemedel ni behöver intyg för. Jag har skaffat detta ett antal gånger.

Men om ni åker någon annanstans eller glömmer intyget. Förvara medicinen i originalförpackningen, gärna ihop med andra receptfria tabletter som kan krävas på resan och i en påse från apoteket. Lägg denna i väskan som ni checkar in. Detta har jag gjort ett flertal gånger och aldrig fått problem.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Richard » 2013-03-08 17:53:04

Inom Schengen (större delen av Europa) så måste man ha ett sk. schengen-intyg som skrivs ut på apoteket för narkotikaklassad medicin. Dock får man max ha med sig för 30 dagar. Jag skaffade ett sånt förra sommaren när vi bilade i Tyskland, Tjeckien Österrike och Polen. Iof. var där aldrig nån tullkontroll.

O när jag åkte till Thailand så krävdes det ett intyg på engelska från läkaren. Men i tullen där sa jag; -I have some anti-anxiety pills, I have a license. Men tullmannen sa bara;
-Ok, just go. Han brydde sig inte om att titta på pappret.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-03-10 0:08:36

Fixa ett intyg, och sen när du kommer fram på flygplatsen så var uppmärksam på vilken "port" du går igenom. Du ska gå genom den röda (red channel) som är den man går igenom om du har saker att deklarera. Deklarerar du dina mediciner på detta sätt, under förutsättning att du har intyg, så blir det inga problem alls - och så himla krångligt är det inte heller.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav marxisten » 2013-03-10 0:19:49

Kahlokatt skrev:Om några veckor åker jag till Prag. Nu är det så att jag äter rätt mycket mediciner (antidepressiva, plus medicin mot högt blodtryck). Behöver jag ha ett läkarintyg på att medicinerna jag äter är fullt lagliga? Hur fixar jag det, i sådana fall (jag har ingen psykiatriker för tillfället)? Har inte direkt lust att hamna i ett tjeckiskt fängelse!


Tror jag fann all information du behöver.

FASS skrev:Regler vid utlandsresa - Schengenintyg
För detta avsnitt ansvarar Apoteket AB.

Enligt Schengenavtalet skall den som behandlas med narkotikaklassade läkemedel ha med sig ett intyg från den behöriga myndigheten i bosättningslandet vid resa till annat Schengenland. I Sverige utfärdas intygen av apoteken.

De länder som för närvarande (november 2011) deltar i Schengensamarbetet är Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Island, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Slovakien, Slovenien, Ungern och Österrike

Bland läkemedel som kan vara narkotikaklassade finns många sömnmedel, lugnande medel och starka smärtstillande medel. Den som är osäker på om ett läkemedel är narkotikaklassat i Sverige kan kontakta sitt lokala apotek eller Läkemedelsverket för besked. Narkotikaklassningen kan dock skilja i viss utsträckning mellan medlemsländerna. Är man osäker på om ett läkemedel är narkotikaklassat i det land man ska resa till kan man kontakta det landets ambassad.

Intyget

Blanketten kan beställas från Läkemedelsverket, tel: 018-17 46 00, alternativt hämtas på apotek. Blanketten finns även för utskrift från Läkemedelsverkets webbplats, http://www.lakemedelsverket.se.

Den resande fyller själv i uppgifter om förskrivande läkare samt de egna personuppgifterna innan han/hon går till apoteket.

- Fyll i blanketten tydligt! En förutsättning för att apoteket ska kunna utfärda intyg är att de ifyllda uppgifterna är läsbara.

- Recept eller läkemedelsförpackning med apoteksetikett, samt pass (eller annan legitimationshandling vid resa inom Norden) måste tas med till apoteket.

- En separat blankett skall fyllas i för varje narkotikaklassat läkemedel.
Intyget är giltigt i högst 30 dagar och får avse narkotikaklassat läkemedel för högst 30 dagars förbrukning. Det finns ingen möjlighet att göra undantag för längre resor.

- Intyget måste vara stämplat och underskrivet av ett apotek för att vara giltigt.

- Apotekets intyg i original skall medföras under resan.

- Apoteket tar inte ut någon avgift för intyget.
Senast redigerad av marxisten 2013-03-10 0:31:16, redigerad totalt 3 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kvasir » 2013-03-10 0:29:29

Notera dock att ett Schengenintyg inte garanterat räcker ens till ett land som är med i Schengen. Det kan gälla andra regler i det aktuella landet. Fast det brukar vara hopplöst att kolla upp vad som gäller. För egen del har jag nöjt mig med Schenenintyg utan att kontrollera närmare, när det gällt just Schengenländer, med förhoppningen att i alla fall inte råka ut för något värre än beslagtagen medicin eftersom jag ändå har intyg.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav marxisten » 2013-03-10 0:32:54

Kvasir skrev:Notera dock att ett Schengenintyg inte garanterat räcker ens till ett land som är med i Schengen. Det kan gälla andra regler i det aktuella landet. Fast det brukar vara hopplöst att kolla upp vad som gäller. För egen del har jag nöjt mig med Schenenintyg utan att kontrollera närmare, när det gällt just Schengenländer, med förhoppningen att i alla fall inte råka ut för något värre än beslagtagen medicin eftersom jag ändå har intyg.


Det bör dock de på Apoteket veta när man hämtar ut intyget.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Kvasir » 2013-03-10 0:34:14

marxisten skrev:
Kvasir skrev:Notera dock att ett Schengenintyg inte garanterat räcker ens till ett land som är med i Schengen. Det kan gälla andra regler i det aktuella landet. Fast det brukar vara hopplöst att kolla upp vad som gäller. För egen del har jag nöjt mig med Schenenintyg utan att kontrollera närmare, när det gällt just Schengenländer, med förhoppningen att i alla fall inte råka ut för något värre än beslagtagen medicin eftersom jag ändå har intyg.


Det bör dock de på Apoteket veta när man hämtar ut intyget.


Inte alls. Inte ens läkemedelsverket har någon information om enstaka länder, utan säger just bara att andra regler kan gälla och att man ska kontrollera med landets ambassad.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Y3p3p » 2013-03-27 0:24:09

Kahlokatt skrev:Om några veckor åker jag till Prag. Nu är det så att jag äter rätt mycket mediciner (antidepressiva, plus medicin mot högt blodtryck). Behöver jag ha ett läkarintyg på att medicinerna jag äter är fullt lagliga? Hur fixar jag det, i sådana fall (jag har ingen psykiatriker för tillfället)? Har inte direkt lust att hamna i ett tjeckiskt fängelse!


Det räcker med att du har ett intyg från apotek/läkare whatever du behöver bara ett intyg på att du behöver ta medicinen eller vad man nu ska säga.
Y3p3p
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-03-27
Ort: STOCKHOLM

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav Alien » 2016-08-12 12:37:25

Ja, nu börjar jag också oroa mig. Jag ska resa till ett icke Schengenland (England). Jag har fem receptbelagda mediciner + Alvedon. Tror inte att någon av medicinerna är narkotikaklassade. Drar mig för att ringa till ambassaden och på hackig engelska förklara vad medicinerna heter och vad de är till för. Detta är vad jag hittat på nätet:

You can take medical equipment with you if it’s essential for your journey.

The equipment is screened separately and you must show documentation from a qualified medical professional, such as a letter from your doctor.
https://www.gov.uk/hand-luggage-restric ... -equipment

Låter som man behöver läkarintyg oberoende av om medicinerna är narkotikaklassade el inte. Jag har en lista utskriven över medicinerna från en läkare, men den är på svenska. Får väl ringa doktorn om det går att få ett engelskspråkigt intyg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav slackern » 2016-08-12 13:39:06

Alien skrev:Ja, nu börjar jag också oroa mig. Jag ska resa till ett icke Schengenland (England). Jag har fem receptbelagda mediciner + Alvedon. Tror inte att någon av medicinerna är narkotikaklassade. Drar mig för att ringa till ambassaden och på hackig engelska förklara vad medicinerna heter och vad de är till för. Detta är vad jag hittat på nätet:

You can take medical equipment with you if it’s essential for your journey.

The equipment is screened separately and you must show documentation from a qualified medical professional, such as a letter from your doctor.
https://www.gov.uk/hand-luggage-restric ... -equipment

Låter som man behöver läkarintyg oberoende av om medicinerna är narkotikaklassade el inte. Jag har en lista utskriven över medicinerna från en läkare, men den är på svenska. Får väl ringa doktorn om det går att få ett engelskspråkigt intyg.


Anställda på ambassaderna brukar kunna prata svenska, eller det är min erfarenhet.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav kiddie » 2016-08-13 0:26:45

Begär kopia på apoteket på att du hämtat ut läkemedlen, har du egen skrivare kan du skriva ut det hemma från apotekets sida. Ta med så mycket medicin du kommer att förbruka (plus ett fåtal extra om du önskar), låt medicinen ligga kvar i originalkartongen. Dvs ta ut de kartor du inte ska ha på resan och lägg dem åt sidan. Har du burk så ta ut resterade och lägg i ny burk som du märker och har hemma, och ta med originalburken.

Det är det enda du behöver göra för icke narkotikaklassade läkemedel inom Schengen.

Jag har gjort detta ÄVEN för narkotikaklassade läkemedel eftersom jag inte ides fylla i blanketter. Ingen kollade mitt bagage. Hade de gjort det är det fullt möjligt att de bara skitit i det eftersom det uppenbarligen var mina egna mediciner och bara för personligt bruk under kort tid. Det kanske låter konstigt, men många skiter i att ansöka.

Reser du inom Schengen så har apoteket blanketter att fylla i, för narkotikaklassade läkemedel. Vilka som är det, ser man på FASS hemsida.

Men jag kollar på Storbritanniens hemsida och till min förvåning står det att att du enbart behöver intyg om du ämnar stanna längre än tre månader. Detta gäller alltså narkotikaklassade läkemedel. Så om jag läser rätt behöver du bara originalförpackningar samt ett bevis på att dessa mediciner skrivits ut till dig. Inga andra papper behövs för Storbritannien. De är inte ett schengenland så man hade kanske förväntat sig strängare regler, inte enklare...

Men för dem som reser inom Schengen kan det ju vara bra att veta att man bör ha extra papper för de narkotikaklassade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ta med mediciner utomlands - fastnar man i tullen?

Inläggav kiddie » 2016-08-13 0:31:34

Alien skrev:Låter som man behöver läkarintyg oberoende av om medicinerna är narkotikaklassade el inte. Jag har en lista utskriven över medicinerna från en läkare, men den är på svenska.


Det är skitsamma att den är på svenska. Den duger. Och apotekets lista är ett giltigt dokument. På listan står namnet på medicinen. På din kartong står detta även, plus att det på kartongen står substansnamnet som är samma i alla länder (stavning kan variera).

Förutom Alvedon. I Storbritannien är det samma som här, kallas paracetamol, men konstigt nog i USA är substansnamnet annorlunda, kallas acetaminofen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in