Ta bort mitt konto, tack

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav ingetbranamn » 2018-01-28 6:17:12

Bara gör det, tack. Skulle uppskattas.
ingetbranamn
Inaktiv

Anslöt: 2013-10-12

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-28 7:03:51

Du kanske skulle ta en paus och komma tillbaka senare?

Och hur är läget, förresten?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav RSD555 » 2018-01-28 10:41:02

Sova och äta brukar fungera för mig dagen efter. Mycket positivare syn på tillvaron med mat i magen.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Maggi » 2018-01-28 12:06:05

ingetbranamn skrev:Bara gör det, tack. Skulle uppskattas.

Hej! Stanna kvar, ge detta en chans. Att komma in i gemenskaper tar tid! Finns alltid människor som fäller dumma kommentarer vid fel tillfälle. Ta inte åt dig för mycket av sånt!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav geocache » 2018-01-29 3:24:37

Jag håller med de andra som svarat dig. Jag tycker också att du ska stanna kvar på forumet.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav ingetbranamn » 2018-02-01 22:53:03

Maggi skrev:

Hej! Stanna kvar, ge detta en chans. Att komma in i gemenskaper tar tid! Finns alltid människor som fäller dumma kommentarer vid fel tillfälle. Ta inte åt dig för mycket av sånt!

Nej, jag har bestämt mig. Finns viktigare saker här i livet, man lever en kort period som det är, jag har inte tid att sitta och dividera skit med folk som inte vill ta till sig.
ingetbranamn
Inaktiv

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Alien » 2018-02-01 23:06:01

Inget tvingar dig att läsa, logga in och skriva här. Det är bara att lämna forumet.

Kan du inte stå emot trots att du vill lämna forumet, får du pm:a en moderator om att du vill bli inaktiverad.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav ingetbranamn » 2018-02-01 23:08:46

Men vafan, på andra forum går det att få både konto och det man postat bortplockat. Finns forum där det står att man har skrivit som gäst t.o.m. Varför kan inte ni ha samma för?
ingetbranamn
Inaktiv

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Alien » 2018-02-01 23:16:42

Moderator:

Du godkände ju registreringsavtalet innan du blev medlem. Där står det:

• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.
---
Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn.
regavtal.php

Varför skulle man ta bort inlägg? Hur trevligt är det att läsa trådar med flera tomma inlägg och svårbegripliga inlägg som är svar på bortrensade inlägg?
Alien
Moderator

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Fretshi » 2018-02-01 23:38:49

ingetbranamn skrev:Men vafan, på andra forum går det att få både konto och det man postat bortplockat. Finns forum där det står att man har skrivit som gäst t.o.m. Varför kan inte ni ha samma för?

Är ju bara ta en paus från forumet om du tycker det är för jobbigt?

Behöver ju knappast radera ditt konto bara för det...
Jag har massor med konton på andra forum jag aldrig är inne på längre för att jag inte har något intresse av att vara där med.

Här utbyter vi ju erfarenheter med andra aspergare och få tips på hur man ska göra om man vill det
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav atoms » 2018-02-01 23:51:28

Moderator:

Du är inaktiverad.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav RainBowChild » 2018-02-10 15:52:30

Är det rimligt att ta bort ett konto helt om man exempelvis är förföljd och folk på nåt sätt tar reda på personliga detaljer om en?

Tillexempel var man bor, vad man heter, saker i ens journaler etc.
RainBowChild
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-07-12

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-10 16:40:31

Man kan nog utgå ifrån att faran är liten eftersom dessa personer förmodligen aldrig lämnar hemmet.
Pinghis Khan

Anslöt: 2016-01-17

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav ufo » 2018-10-05 23:26:52

Off Topic:
Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) så finns det vissa rättigheter att få sin privata information bortplockad.
Tex så har man rätt att en gång om året få all information postad till sig, så att man kan gå igenom vad som stämmer, eller vad man vill begära att få ändrat.
Den sökningen gäller inte bara vad du själv har skrivit, utan även de inlägg där du blivit citerad.

On Topic:
Du kan begära att bli raderad enligt GDPR och då är det din rätt att bli bortglömd.
I förlängningen så kan företaget(forumet) dras inför domstol och bötfällas, upp till 4% av sin globala omsättning. Då forumet inte (vad jag vet) är ett registrerat företag så borde forumsägaren blir personligt ansvarig.
mer info

Notera att e-postadresser och inarbetade alias räknas som personuppgift, då de går att koppla till dig som person. Därav är alla dina inlägg att betrakta som dina artiklar och dina egna personliga ägodelar.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav RainBowChild » 2018-10-29 11:41:43

ufo skrev:Off Topic:
Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) så finns det vissa rättigheter att få sin privata information bortplockad.
Tex så har man rätt att en gång om året få all information postad till sig, så att man kan gå igenom vad som stämmer, eller vad man vill begära att få ändrat.
Den sökningen gäller inte bara vad du själv har skrivit, utan även de inlägg där du blivit citerad.

On Topic:
Du kan begära att bli raderad enligt GDPR och då är det din rätt att bli bortglömd.
I förlängningen så kan företaget(forumet) dras inför domstol och bötfällas, upp till 4% av sin globala omsättning. Då forumet inte (vad jag vet) är ett registrerat företag så borde forumsägaren blir personligt ansvarig.
mer info

Notera att e-postadresser och inarbetade alias räknas som personuppgift, då de går att koppla till dig som person. Därav är alla dina inlägg att betrakta som dina artiklar och dina egna personliga ägodelar.

Intressant, men...

Jag tror inte man kan göra detta för forumets lag ligger över alla andra lagar. (Min tolkning)

Men om nån forumansvarig kunde sprida lite ljus över detta så vore det bra.
RainBowChild
Förhandsgranskad

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav marxisten » 2018-10-29 20:38:18

RainBowChild skrev:Intressant, men...

Jag tror inte man kan göra detta för forumets lag ligger över alla andra lagar. (Min tolkning)

Men om nån forumansvarig kunde sprida lite ljus över detta så vore det bra.

Moderator:

Vi är i dagsläget osäkra på hur GDPR och då specifikt detta med borttagning av personuppgifter påverkar oss som liten privatägd sida. Vi kommer därför att kontakta Datainspektionen för att få klarhet i hur det påverkar i förhållande till vårt registreringsavtal.

Utifrån detta svar blir det upp till forumägaren (Liebert) att besluta om vad vi ska göra i framtiden.
Vi kommer återkomma efter att fått svar och tagit ett beslut utifrån det för i dagsläget vet vi som sagt inte riktigt hur det påverkar oss.
marxisten
Moderator

Anslöt: 2010-01-12

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Fabela » 2018-10-30 13:00:16

Alien skrev:Varför skulle man ta bort inlägg? Hur trevligt är det att läsa trådar med flera tomma inlägg och svårbegripliga inlägg som är svar på bortrensade inlägg?

Bara flikar in att jag varit på forum där man gör så. Trådar blir verkligen svårlästa, när de hackas sönder på det sättet. Jättetrist, när det är ett intressant ämne och folk lagt ned möda på sina inlägg.
Så jag hoppas att det inte kommer göras här, även fast jag har full förståelse för att man kan vilja att ens inlägg s.a.s. lämnar när man själv gör det.

Inte för att nån frågade efter min åsikt, men ändå :oops:
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav ankhh » 2018-10-30 13:13:41

Jag håller också med om att det blir konstigt om trådar blir sönderhackade/obegripliga om inlägg rensas bort.

En möjlighet, om det är acceptabelt enligt GDPR, vore ju att byta ut användarnamnet på alla sådana inlägg. Kallade man alla avslutade konton för "avslutat konto" eller något sådant skulle det i och för sig bli svårt att se vem som skrivit vad, vilket kunde göra en del diskussioner lite märkliga, men den allmänna anonymiseringen kanske rentav är en fördel när det gäller GDPR. Trådarna skulle i alla fall förbli läsliga.
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-01 3:47:46

Jag tror mycket inte går under GDPR under den enkla anledningen att det inte handlar om uppgifter som inte direkt kan knytas till person. Men jag kan ha fel.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav triggerhappyD » 2019-01-01 3:59:30

Jag tycker att man av välvilja skulle kunna ta bort folks användarnamn och även inlägg om så önskas trots användarvillkoren. Iaf om det finns speciella skäl eller bra nog motivering.

Men förstår ju även att moderatorerna inte orkar göra det "lättvindigt" eller ha det som praxis. Då skulle det nog bli mycket hattande fram och tillbaks på många medlemmar :)
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-01 13:37:52

Så ser forumet ut som en schweizerost.
Typ nej.
Pinghis Khan

Anslöt: 2016-01-17

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav ankhh » 2019-01-01 14:35:59

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror mycket inte går under GDPR under den enkla anledningen att det inte handlar om uppgifter som inte direkt kan knytas till person. Men jag kan ha fel.

Jodå. De IP-adresser som används av medlemmarna här sparas per automatik i systemet. Och IP-adressen är en personuppgift i och med att den kan knytas till person. Se https://www.datainspektionen.se/vagledn ... vatperson/

Ska tillägga att det också finns info om att IP-adresser sparas här: regavtal.php
Så att ingen tror att det görs i smyg...
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav RainBowChild » 2019-01-01 16:03:48

ankhh skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag tror mycket inte går under GDPR under den enkla anledningen att det inte handlar om uppgifter som inte direkt kan knytas till person. Men jag kan ha fel.

Jodå. De IP-adresser som används av medlemmarna här sparas per automatik i systemet. Och IP-adressen är en personuppgift i och med att den kan knytas till person. Se https://www.datainspektionen.se/vagledn ... vatperson/

Ska tillägga att det också finns info om att IP-adresser sparas här: regavtal.php
Så att ingen tror att det görs i smyg...

Och vem som helst kan ta reda på folks IP här tydligen.

Detektivarbete på hög nivå.
RainBowChild
Förhandsgranskad

Ta bort mitt konto, tack

Inläggav Alien » 2019-01-01 16:44:31

Vad menar du? Kan du ta reda på andra medlemmars IP? (F ö har jag flera IP)
Alien
Moderator

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in