Symboler för NPF?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Symboler för NPF?

Inläggav rapchic » 2016-03-25 23:31:55

Vad finns det för symboler för olika NPF diagnoser? Min syster håller på med ett skolarbete där hon ska symbolisera mångfald och hon vill gärna ha med NPF diagnoser på något sätt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Symboler för NPF?

Inläggav Flinta » 2016-03-26 0:50:23

Är det för att autism anses så komplext som t ex anhörigföreningar använder sig av bilder på en pusselbit när de vill ge diagnosen en symbol?

På Regnbågens förskola kanske barn med t ex NPF är extra välkomna? :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Symboler för NPF?

Inläggav alixha » 2016-03-26 1:09:54

Autism:
Bild

ADHD har jag mest sett denna:
Bild

... men det är nog lättare om hon bara googlar på funktionsnedsättningen + symbol.
Sen kan det ju diskuteras vilken mening symbolerna har, om det bara är anhörigföreningar som hittat på dom eller om det faktiskt betyder något för dom som har diagnoserna.

Personligen avskyr jag pusselbiten men likväl är det den DOM tycker att jag stolt ska visa upp och identifiera mig med. Nej tack!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-26 1:17:17

alixha skrev:Autism:
Bild

ADHD har jag mest sett denna:
Bild

... men det är nog lättare om hon bara googlar på funktionsnedsättningen + symbol.
Sen kan det ju diskuteras vilken mening symbolerna har, om det bara är anhörigföreningar som hittat på dom eller om det faktiskt betyder något för dom som har diagnoserna.

Personligen avskyr jag pusselbiten men likväl är det den DOM tycker att jag stolt ska visa upp och identifiera mig med. Nej tack!


Nähe du ADHD är ju ekorren. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Symboler för NPF?

Inläggav alixha » 2016-03-26 1:23:05

Ja, en ekorre funkar väl det med ... eller den där hackspetten i Kalle Ankas julafton :wink: :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-26 1:30:02

alixha skrev:Ja, en ekorre funkar väl det med ... eller den där hackspetten i Kalle Ankas julafton :wink: :lol:


Haha så sant så. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-26 10:04:19

-Tyvärr finns det inga asperger/autism-symboler framtagna av aspergarna själva utan vi dras fortfarande med det där pusselbitstramset, som personer utan diagnos givit oss von oben.

Fattar inte varför inte fler frånsäger sig pusselbiten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Symboler för NPF?

Inläggav rapchic » 2016-03-26 13:28:34

Det är just för att många med AS verkar ogilla pusselbiten som hon är osäker på om hon ska ha den, därför tänkte jag om det skulle kunna finnas nått mer.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Symboler för NPF?

Inläggav Moggy » 2016-03-26 14:12:02

KrigarSjäl skrev:-Tyvärr finns det inga asperger/autism-symboler framtagna av aspergarna själva utan vi dras fortfarande med det där pusselbitstramset, som personer utan diagnos givit oss von oben.



Säger en del om läget.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-26 14:15:35

Jag misstänker att vilken symbol som än föreslagits, så skulle aspergare kritisera den. Om vissa gillar den (t ex de som utformat den), så skulle ändå andra ta avstånd. Kompromissvilja är inte utmärkande för aspergare.

Huruvida pusselbiten skapats av andra än aspergare själva (vilket tydligen automatiskt betyder "från oben") tycker jag personligen är oviktigt. Men det är inte självklart vad pusselbiten betyder. Att vi är särskilt knepiga att förstå sig på, man måste lägga pussel? Att det fattas en pusselbit i våra hjärnor?

Men om din syster ska göra ett skolarbete behöver hon väl inte bry sig om vad somliga aspergare tycker? Hon kan ju nämna att pusselbiten inte är okontroversiell i sitt arbete, men ändå ha med den som illustration. Själv tycker jag den färgglada paraplyillustration är tilltalande. Men jag i min tur hakar upp mig på ordet "disorder" (störning), men så heter det officiellt på engelska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-26 14:40:01

Alien skrev: Men jag i min tur hakar upp mig på ordet "disorder" (störning), men så heter det officiellt på engelska.


Nej det heter Asperger syndrome på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrome
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-26 14:55:44

Paraplybegreppet är Autism Spectrum Disorder och det är officiellt.

Aspergerdiagnosen ska ju avskaffas helt och hållet, vet inte varför det står "Asperger's Disorder". För att vara konsekvent?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-26 15:56:46

Alien skrev:Paraplybegreppet är Autism Spectrum Disorder och det är officiellt.

Aspergerdiagnosen ska ju avskaffas helt och hållet, vet inte varför det står "Asperger's Disorder". För att vara konsekvent?


Det har ud i och för sig rätt i att det heter autismspektrumstörning enligt DSM-5, fast än så länge heter det Asperger syndrom enligt ICD-10 som också används inom större delen utav den engelskspråkiga världen. Sedan om det ändras i ICD-11 går bara att sia om, ADD heter ju uppmärksamhetsstörning enligt ICD-10.

Här står det varför det finns olika namn på AS på engelska.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... %20syndrom
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Symboler för NPF?

Inläggav rapchic » 2016-03-26 17:08:44

Alien skrev:Jag misstänker att vilken symbol som än föreslagits, så skulle aspergare kritisera den. Om vissa gillar den (t ex de som utformat den), så skulle ändå andra ta avstånd. Kompromissvilja är inte utmärkande för aspergare.

Huruvida pusselbiten skapats av andra än aspergare själva (vilket tydligen automatiskt betyder "från oben") tycker jag personligen är oviktigt. Men det är inte självklart vad pusselbiten betyder. Att vi är särskilt knepiga att förstå sig på, man måste lägga pussel? Att det fattas en pusselbit i våra hjärnor?

Men om din syster ska göra ett skolarbete behöver hon väl inte bry sig om vad somliga aspergare tycker? Hon kan ju nämna att pusselbiten inte är okontroversiell i sitt arbete, men ändå ha med den som illustration. Själv tycker jag den färgglada paraplyillustration är tilltalande. Men jag i min tur hakar upp mig på ordet "disorder" (störning), men så heter det officiellt på engelska.

Då hon gör egna bilder så kan hon inte kopiera rakt av.

Bilderna kan även ge en känsla och det behöver inte vara så att alla kopplar det till npf, hon har några nya idéer nu däremot. Antagligen blir det inte en pusselbit.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-26 17:26:54

Olika organisationer har olika symboler, AFF hade en evighetssymbol i regnbågsfärger och Aspergia hade orange armband. Är väl arga-mammanorganisationen Autism Speaks som har pusselbiten.

Har aldrig fattat vad pusselbiten ens symboliserar. Att vi är pussel som man kan förstå? Varför då bara en bit? Eller är alla en bit i ett pussel? Då blir det mer kryptiskt. Men jag misstänker att pusselbiten på ngt vis iaf symboliserar att vi är ett jävla stort mysterium.... (som ska lösas och sedan utplånas).

AFF:s symbol iom att de var politiska, har på ngt vis blivit en symbol kanske inte direkt för autism/aspergers som sak, utan för autisters/aspergares särart och rätt i samhället. Precis som prideflaggan är en slags politisk symbol. Så numera står inte AFF:s symbol för AFF, den står för ngt större.

Trots att den då har en inbegripen värdering tycker jag trots det det är den bästa symbolen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Symboler för NPF?

Inläggav Flinta » 2016-03-26 19:16:30

Kom att tänka på Lille Skutt, Brumma och Skalman :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-26 23:49:13

Alien skrev:Jag misstänker att vilken symbol som än föreslagits, så skulle aspergare kritisera den. Om vissa gillar den (t ex de som utformat den), så skulle ändå andra ta avstånd. Kompromissvilja är inte utmärkande för aspergare.

Huruvida pusselbiten skapats av andra än aspergare själva (vilket tydligen automatiskt betyder "från oben") tycker jag personligen är oviktigt. Men det är inte självklart vad pusselbiten betyder. Att vi är särskilt knepiga att förstå sig på, man måste lägga pussel? Att det fattas en pusselbit i våra hjärnor?

-Hur kan det vara oviktigt att det är andra som skapat symbolen åt oss?

Att se på och tolka autism utifrån, uppifrån, i egenskap av förälder eller psykiater utan diagnos.
Det är just von oben.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Symboler för NPF?

Inläggav Liljan » 2016-03-27 10:11:03

Alien skrev:Jag misstänker att vilken symbol som än föreslagits, så skulle aspergare kritisera den. Om vissa gillar den (t ex de som utformat den), så skulle ändå andra ta avstånd. Kompromissvilja är inte utmärkande för aspergare.

Huruvida pusselbiten skapats av andra än aspergare själva (vilket tydligen automatiskt betyder "från oben") tycker jag personligen är oviktigt. Men det är inte självklart vad pusselbiten betyder. Att vi är särskilt knepiga att förstå sig på, man måste lägga pussel? Att det fattas en pusselbit i våra hjärnor?

Men om din syster ska göra ett skolarbete behöver hon väl inte bry sig om vad somliga aspergare tycker? Hon kan ju nämna att pusselbiten inte är okontroversiell i sitt arbete, men ändå ha med den som illustration. Själv tycker jag den färgglada paraplyillustration är tilltalande. Men jag i min tur hakar upp mig på ordet "disorder" (störning), men så heter det officiellt på engelska.

Pusselbiten ogillas för att de som står bakom anser att Asperger är en sjukdom värre än cancer som splittrar familjer. De målar upp autism som ett öde värre än döden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-27 11:42:44

Utifrån är inte detsamma som uppifrån. Jag vet inte vad ni har för förhållande till era föräldrar, men föräldrar brukar inte se ned på sina barn.

Jag vidhåller att resultatet är det viktiga, inte vem som kom på det. Givetvis är tanken bakom viktig. Det är det som jag ser som oklart med pusselbiten.

Man skulle kunna tänka sig att en förening för aspergare/autister lade ut en beställning på symbol till en professionell formgivare och valde bland olika förslag. Nej, det går ju inte för att då har ju utomstående blandat sig i och det är tydligen no-no för rigida aspergare. Och även om det vore en formgivare som själv hade AS, så skulle ändå alltid några hitta fel på det. Det är därför jag inte tror att det någonsin kommer att finnas en godkänd symbol.

Själv gillar jag tanken med olika färger som får symbolisera mångfald, precis som regnbågen. Regnbågen tycks numera bara gälla mångfald i betydelse sexualitet och könsidentitet.

Men frågan är om det finns någon symbol för just NPF? Det innefattar ju även dem med ADHD (som är en större grupp än dem med enbart autism/AS), Tourettes och tvångssyndrom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-27 12:05:40

Alien skrev:Utifrån är inte detsamma som uppifrån. Jag vet inte vad ni har för förhållande till era föräldrar, men föräldrar brukar inte se ned på sina barn.

Jag vidhåller att resultatet är det viktiga, inte vem som kom på det. Givetvis är tanken bakom viktig. Det är det som jag ser som oklart med pusselbiten.

Man skulle kunna tänka sig att en förening för aspergare/autister lade ut en beställning på symbol till en professionell formgivare och valde bland olika förslag. Nej, det går ju inte för att då har ju utomstående blandat sig i och det är tydligen no-no för rigida aspergare. Och även om det vore en formgivare som själv hade AS, så skulle ändå alltid några hitta fel på det. Det är därför jag inte tror att det någonsin kommer att finnas en godkänd symbol.

Själv gillar jag tanken med olika färger som får symbolisera mångfald, precis som regnbågen. Regnbågen tycks numera bara gälla mångfald i betydelse sexualitet och könsidentitet.

Men frågan är om det finns någon symbol för just NPF? Det innefattar ju även dem med ADHD (som är en större grupp än dem med enbart autism/AS), Tourettes och tvångssyndrom.

-Känner du ens till Autism Speaks och vilka värderingar de har?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-27 12:26:07

Jag bryr mig inte så mycket om amerikanska organisationer. Eller påstår du att de finns i Sverige också?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-27 12:27:47

Alien skrev:Jag bryr mig inte så mycket om amerikanska organisationer. Eller påstår du att de finns i Sverige också?

De har ett internationellt (dåligt) inflytande.

Läs på lite vetja.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Symboler för NPF?

Inläggav rapchic » 2016-03-27 12:48:40

Alien skrev:---klipp---

Men frågan är om det finns någon symbol för just NPF? Det innefattar ju även dem med ADHD (som är en större grupp än dem med enbart autism/AS), Tourettes och tvångssyndrom.

Det behöver inte vara alla NPF det kan bara vara en grupp.

Hennes arbete handlar om mångfald inte bara NPF
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-27 15:13:01

Det finns väl olika sätt att rita en regnbåge? Är jag helt fel ute när jag uppfattar AS m fl som "svårigheter att sortera intrycken" eller "allting går bara rakt in (i hjärnan)"?

Jag vet att det finns flera duktiga tecknare på det här forumet. Om det inte är för bråttom med skolarbetet, kanske vi (ni?? ;) ) kunde hjälpas åt att komma fram till någon vettig symbol? Själv skulle jag då föreslå en regnbåge vars ena ända tränger sig in i en trång öppning i form av ett öga.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in