Switcha från Cipralex till Cymbalta

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Switcha från Cipralex till Cymbalta

Inläggav marcooleo » 2012-11-28 13:12:07

Jag har haft Cipralex länge nu och tycker den gör mig så avtrubbad, jag fick utskrivet Cymbalta av en läkare för en tid sedan. Jag undrar om man kan sluta direkt med Cipralex och ta Cymbalta istället utan att råka utför alltför hemska biverkningar. Min dos på Cipralex är på 15mg, hur mycket skulle det motsvara i Cymbalta dos i jämförelse? Har någon switchat med dessa mediciner och vill berätta så vore jag väldigt tacksam, eller om någon har teorier om detta? Mvh
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Switcha från Cipralex till Cymbalta

Inläggav trettontecken » 2012-11-28 13:38:36

Är det inte bättre att du rådfrågar din läkare? Detta borde han/hon ha förklarat tydligt för dig i samband med att du fick receptet.

Cipralex och Cymbalta är mig veterligen två helt olika typer av mediciner, så jag tror inte att du kan jämföra på det sättet. Min erfarenhet säger att Cipralex gör en trött och seg, medan Cymbalta förhöjer blodtrycket en aning. Jag käkar Cymbalta 30 mg och tycker att den fungerar bra. Högt blodtryck hade jag redan innan eftersom jag dricker litervis med Coca Cola dagligen. :-)Happy
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Switcha från Cipralex till Cymbalta

Inläggav marcooleo » 2012-11-28 15:39:47

Jag funderar på om Cymbalta skulle kunna ersätta både Lyrica och Cipralex då Cymbalta ger energi, Lyrica ger energi men gör mig i princip impotent, likaså Cipralex vad gäller den sexuella biten. Frågan är också om Cymbalta påverkar det sexuella mindre än Cipralex?
Och hur effektiv är Cymbalta mot ångest?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Switcha från Cipralex till Cymbalta

Inläggav Hundralappen » 2012-11-28 15:45:04

Själv bytte jag mellan cipralex och cymbalta så att jag fick ta en vanlig dos cipralex och sen ta uppehåll på en dag och sen börja med en liten dos cymbalta.


- weasley @ cipralex-cymbalta-samtidigt-t11622.html
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Switcha från Cipralex till Cymbalta

Inläggav trettontecken » 2012-11-29 5:09:45

marcooleo skrev:Och hur effektiv är Cymbalta mot ångest?


Kanonbra, skulle jag säga. Jag har lidigt av svår ångest sedan jag var tonåring, och den brukar oftast utlösas av utomstående faktorer (t.ex. att någon person gör mig besviken). Sedan jag började käka Cymbalta så har jag haft mycket lättare för att hantera sådana situationer. Jag blir inte ens i närheten av så deppig och hängig som jag kunde bli förr i tiden. Visst händer det att jag blir nedstämd då och då, men det går över betydligt snabbare.
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Switcha från Cipralex till Cymbalta

Inläggav marcooleo » 2012-12-13 21:48:06

Jösses Amalia vilken jobbig övergång det är nu, är uppe i varv hela tiden, enorm stressnivå och stresskänslig, känner mig mer deprimerad och allt känns meningslöst, ångestnivån har höjts, jag hoppas verkligen det vänder, har tagit 60mg i en vecka nu
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in