Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Alien » 2014-02-09 13:36:00

12 artister/grupper har utsetts av en jury. Utställningen öppnas den 20 mars på Djurgården, i samma byggnad som Abbamuseet. Bakom det amerikanskklingande konceptet ligger stiftelseln Svenska muskikskattens hus.

Ett villkor för att bli upptagen i denna illustra församling är att det gått 20 år sedan debuten.

De nuvarande är Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, Jan Johansson, Monica Zetterlund, Abba, Ebba Grön, Eva Dahlgren, Nationalteatern, Latin Kings, Stina Nordenstam, Roxette och Entombed. Många genrer: visor, jazz, pop, metal, hiphop. Och att artisterna har avlidit är som synes inget hinder för att bli invald. På rak arm kommer jag bara på en som fattas: Carl Michael Bellman.

Men vilka fler borde komma med?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Huggorm » 2014-02-09 13:56:25

E-type? :-)018
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Charlie72 » 2014-02-09 14:05:39

Jenny Lind, Jussi Björling?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Moggy » 2014-02-09 14:26:42

Björn Afzelius borde ha varit med.
Strebers/Dia Psalma? Lite smalt kankse men är Entombed och Latin Kings med så...
Ultima Thule. Har sålt enormt med skivor och haft en lång och gedigen karriär på över 20 år.
Lars Winnerbäck? Fast han kanske är för ny, frågan är vad som räknas som debut?
Sophie Zelmani. För ny hon med.
Lars Demian. Trubadur med lång karriär.
Gyllene Tider. Konstigt att dom inte var med?
Titiyo? Kanske inte tillräckligt gedigen karriär.
Carola?


Kommentarer på aktuell lista:
Stina Nordenstam. Är hon så stor och bra?
Jan Johansson. Har ingen uppfattning om honom.
Eva Dahlgren. Bra artist men har inte gjort så mycket. Känns som ett val för att representera en viss tid i svensk musik där det fanns många bra artister. Måste man välja en så var nog Eva Dahlgren ett bra val men det hade funnits andra bra val med.
Entombed och Latin Kings. Känns mest som ett val för att få nåt från alla stora genres.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Miche » 2014-02-09 14:40:37

Alice Babs, The Real Group, Janne Shaffer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav colaflaska » 2014-02-09 15:02:23

Kent såklart. Nästa år är det 20 år sedan debuten.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Kahlokatt » 2014-02-09 17:52:36

Absolut inte E-Type eller Ultima Thule, men de andra förslagen kan jag hålla med om. Tycker Jojje Wadenius borde vara med.

ABBA och Roxette var ju självklara.
Evert Taube - självklar
Cornelis Vreeswijk - också självklar
Jan Johansson - jag har alltid gillat hans musik, men vet inte om han är så självklar
Monica Zetterlund - absolut
Ebba Grön - jodå
Eva Dahlgren - gillar henne, men är hon SÅ stor?
Nationalteatern - gillar skarpt, men vet inte om de är så självklara
Latin Kings - njaaa...
Stina Nordenstam - har knappt hört henne, hon är duktig, men hon är väl rätt så anonym?
Entombed - har hört namnet och vet att de spelar metal, har ingen åsikt
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav HenrikE » 2014-02-13 21:36:43

Povel Ramel - troligen störst av alla.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Alien » 2014-02-13 21:43:22

Nyligen avlidna Alice Babs? Hon slog igenom redan som 16-åring.

- Elvis och Beatles kan slänga sig i väggen, det var Babs som banade väg för den svenska ungdomskulturen, säger filmaren och mångårige vännen Lasse Zackrisson.

Äppelkäck men med båda fötterna stadigt i jazzens mylla. Alice Babs var en av Sveriges mest framstående jazzsångerskor, men hade även schlager, barnvisor och jazz på sin repertoar. Hon slog igenom som swingsångerska i filmen ”Swing it, magistern!” 1940 och medverkade sammanlagt i omkring 20 musikfilmer. På 50-talet var hon en av medlemmarna i trion Swe-Danes, och det var under deras USA-turné, inklusive ett framträdande i ”Ed Sullivan show”, som hela världen fick höra talas om henne.

Under sin karriär samarbetade Alice Babs med namnkunniga musiker, såväl svenska som utländska, såsom Povel Ramel, Charlie Norman och Duke Ellington.

- Man blir inte uppmärksammad av Duke Ellington för ingenting. Om jag får välja är Alice Babs, Monica Zetterlund och Brita Borg i en ohelig ordning Sveriges bästa sångerskor. De hade mest karaktär och utstrålning av alla - och Alice Babs var den som hade störst musikalisk schvung och kunde uttrycka sig bäst, säger musikproducenten och radioprofilen Stefan Wermelin.
http://www.svd.se/kultur/alice-babs-ar-dod_8982294.svd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Moggy » 2014-02-13 21:50:55

HenrikE skrev:Povel Ramel - troligen störst av alla.



Fast han är väl inte nån stor svensk musiker? Hans grejer är väl mer roliga och fyndiga texter, han försökte inte ens vara seriös. Mer talangfull komiker än musiker...
Senast redigerad av Moggy 2014-02-13 21:58:35, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Moggy » 2014-02-13 21:58:07

Alien skrev:Nyligen avlidna Alice Babs? Hon slog igenom redan som 16-åring.



Ja. Hennes barnlåter har många hört under sin uppväxt. De är näster lika klassiska som Astrid Lindgren. Har aldrig lyssnat på hennes jazz mer än några enstaka låtar och har ingen riktig uppfattning där hur bra hon var. Men många placerar henne som den bästa eller en de bästa i Sverige. Alice Babs kanske är större än Monica Zetterlund.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Idiot » 2014-02-13 22:08:04

Munspelsmannen
(eventuellt Kent också, kanske..)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Zirre » 2014-02-13 22:32:49

Alice Tegnér
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav barracuber » 2014-02-13 22:52:09

Svårt. Fattar inte riktigt vad som inbegrips i detta "Hall of Fame". Är det något objektivt mätbart som sålda skivor hemma och utomlands, eller något mer subjektivt som talang?

Nästan enklare internationellt. Även om man inte gillar exv Michael Jackson, Stevie Wonder, Whitney Houston, Beatles och Rolling Stone, så kan ingen förneka att de är några av de allra största genom tiderna rent talangmässigt, även om antal sålda skivor kan variera.

Om jag tänker så på Sverige så skulle säkert de allra flesta svenskar rösta på ABBA, Povel Ramel, Alice Babs och Monica Zetterlund. Det är liksom att svära i kyrkan att säga något dåligt om dem. Det handlar om talang och inget annat och få skulle invända.

Om man talar om internationellt sålda skivor, turneer, konserter mm så självklart tänker man på ABBA (återigen), Roxette och Cardigans, den typen. Inhemskt finns hur många som helst varav många av de bästa redan nämts.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Mats » 2014-02-14 0:13:04

Ulf Lundell
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav DIProgan » 2014-02-14 0:31:34

Vet bara att Kent borde va med från nästa år när de hållt på i 20 år.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Moggy » 2014-02-14 0:36:26

Adolphson 6 Falk
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav HenrikE » 2014-02-14 1:05:14

Moggy, du har verkligen något fantastiskt att upptäcka om du inte lyssnat på Povels musik. Att han samtidigt var den bästa textförfattaren och en fenomenal artist borde snarast ge honom dubbel sittplats i Hall of Fame.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Re: Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Zirre » 2014-02-14 1:16:42

Far jag kan inte få upp min kokosnöt....inte ens med nitroglycerin. - Povel Ramel
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med

Inläggav Moggy » 2014-02-14 1:18:57

HenrikE skrev:Moggy, du har verkligen något fantastiskt att upptäcka om du inte lyssnat på Povels musik. Att han samtidigt var den bästa textförfattaren och en fenomenal artist borde snarast ge honom dubbel sittplats i Hall of Fame.



Oki. Gärna det, kan du rekommendera nåt? Ärligt talat är min bild av Povel ramel att han som artist mest levde på att tramsa och sjunga tokroliga texter med töntiga glasögon. Halvroligt att lyssna på men inget jag tar på allvar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Dagobert » 2014-02-14 1:55:54

Moggy skrev:
HenrikE skrev:Moggy, du har verkligen något fantastiskt att upptäcka om du inte lyssnat på Povels musik. Att han samtidigt var den bästa textförfattaren och en fenomenal artist borde snarast ge honom dubbel sittplats i Hall of Fame.

Oki. Gärna det, kan du rekommendera nåt? Ärligt talat är min bild av Povel ramel att han som artist mest levde på att tramsa och sjunga tokroliga texter med töntiga glasögon. Halvroligt att lyssna på men inget jag tar på allvar.

Du kan ju se "PoW Show II", revy från 1974 med Povel och Wenche Myhre. Flera toppnummer i den. Jag lånade den på biblioteket.

Povel måste vara med, suverän kompositör, textförfattare, pianist och komiker med en enorm produktion.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav Miche » 2014-02-14 2:53:08

Moggy skrev:
HenrikE skrev:Moggy, du har verkligen något fantastiskt att upptäcka om du inte lyssnat på Povels musik. Att han samtidigt var den bästa textförfattaren och en fenomenal artist borde snarast ge honom dubbel sittplats i Hall of Fame.



Oki. Gärna det, kan du rekommendera nåt? Ärligt talat är min bild av Povel ramel att han som artist mest levde på att tramsa och sjunga tokroliga texter med töntiga glasögon. Halvroligt att lyssna på men inget jag tar på allvar.
Povel Ramel skrev massor med tokroliga texter med underfundiga dubbla betydelser, det var hans storhet tillsammans med hans otroligt breda repertoar av olika musikstilar.
Några guldkorn (Småfoglarne har jag inte hittat texten till, de andra är länkar till texter):
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav HenrikE » 2014-02-14 12:11:35

Om man inte uppskattar humor är kanske inte Povel självklar favorit, men det finns också några svartare texter. "Varför är det ingen is till punschen" har fått mej att gråta.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Swedish music hall of fame - vilka borde finnas med där?

Inläggav nallen » 2014-02-14 18:15:45

Michael B. Tretow och kanske Peter Tägtgren, båda mer för sitt studioarbete än för sitt eget musicerande.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in