Svenska Melodifestivalen 2015

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Alien » 2015-02-21 20:58:57

Vad blir årets "skandal"? Att röstappen inte fungerade så bra, så att de låtar som kom tidigt i tävlingen inte fick så många röster som de egentligen borde fått. Favorittippade Molly gick inte vidare i första deltävlingen. (http://www.svt.se/melodifestivalen/arti ... on-hammar/) Eller Filippa Barks skämt om Malmö som "Tredje rikets största stad".

Är det mest barn som röstar? "Hello HI" med Dolly Style gick till Andra chansen. Något som jag tycker borde gått hem på dagis.

Eric Saade och Jessica Andersson gick vidare till final. Ok tyckte jag, även om min favorit nog var Behrang Miri feat. Victor Crone med ”Det rår vi inte för”. Men kändes inte som någon låt var en riktig vinnare där.

I andra tävlingen var min favorit Linus Svenning med ”Forever Starts Today”. Kommer ihåg honom från förra året med "Bröder". Gillar honom (om han bara inte varit piercad, måste titta bort för att slippa se eländet.)

Gillade också veteranerna Marie Bergman & Sanne Salomonsen med ”Nonetheless”. Var väl dem Filippa Bark syftade på med som tanterna när hon sa "Tanter och debutanter". De gick inte vidare.

Däremot gick Samir & Viktor med ”Groupie” till Andra chansen. Ännu en låt som jag kategoriserar som "barnlåt". Mariette med ”Don't Stop believing” och Magnus Carlsson med ”Möt mig i Gamla Stan” gick till final.

I kväll ser jag fram emot jojken!
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2015-02-21 22:06:50

Insomnia med Ellen Benektison är ju en tydlig rip-off från Loreens Euphoria.

De jag gillar bäst är I see you med Kristin Amparo och givetvis Jag är fri (Manne liem frije) med Jon Henrik Fjällgren, jag kan aldrig stå emot en jojk.

Nummer tre för mig var Andreas Johnson Living to die men den kom förstås sist. Melodin var lite blek men han sjöng bra.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2015-02-21 22:08:54

Nummer 1 har rätt kinky scenkläder ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Kevlarsoul » 2015-02-22 1:48:30

Stor besvikelse över årets bidrag, hittills.
Kollar mest för att det är nåt jag brukar göra.
Kevlarsoul

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav Savanten Svante » 2015-02-26 13:57:00

Alien skrev:Eller Filippa Barks skämt om Malmö som "Tredje rikets största stad".

Ursprungligen ett riktigt misstag:

Christine Axelsson, ordförande för socialdemokraterna i Malmö kommun, intervjuas i TV4 Nyheterna Öresunds morgonsändning den 28 maj 2007.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Alien » 2015-02-26 14:43:03

Fattar inte att Kristin Amparos låt inte gick vidare direkt till final, bara till andra chansen:

Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2015-02-26 14:48:20

Den har sketchen är rätt rolig tycker jag:

"Golare har inga polare" - "Ett ord om det här och du får leda festivalen i rullstol"

Sanna Nielsen har en image att vara en präktig tjej utan skandalrykten, så det är kul att se henne som asocial brottsling här.
Alien
Moderator

Inläggav Puzzle » 2015-03-07 22:23:35

En liten fundering bara som egentligen inte har så mycket med årets Melodifestival att göra men ändå. Är det någonsin någon låt som har kommit från andra chansen för att senare vinna i Globen? Någon som vet? :-)063
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav k4Kaey » 2015-03-07 22:32:02

Puzzle skrev:En liten fundering bara som egentligen inte har så mycket med årets Melodifestival att göra men ändå. Är det någonsin någon låt som har kommit från andra chansen för att senare vinna i Globen? Någon som vet? :-)063

2013, Robin Stjernberg, "You". :-)Happy
k4Kaey

Anslöt: 2014-03-25

Inläggav Puzzle » 2015-03-07 22:42:38

k4Kaey skrev:2013, Robin Stjernberg, "You". :-)Happy

Aha, den hade jag glömt. Då är det kanske inte fullt lika "onödigt" som jag trodde då. :-)Happy
Puzzle

Inläggav Alien » 2015-03-08 4:12:58

Jag ser det som att det kan vara Andra chansen för åhörarna att upptäcka en bra låt. Eller om man röstade som en galning på en låt som ändå inte kom till finalen, så har man chansen att rösta på den som man tyckte näst bäst om. En del låtar behöver också tid på sig innan folk upptäcker hur bra de är.

Två Andra chansen som blev tvåa i finalen är Shirley Clamps Min kärlek (Det gör ont vann) och Caroline af Ugglas Snälla snälla (La voix vann).

I årets Andra chansen tog inte publiken chansen att rösta in den bästa låten I see you med Kristin Amparo. Obegripligt tycker jag. Förklaringen var att den tävlade mot Hasse Kvinnaböske Andersson, och att gamlingarna som gillar bägge ändå gillade Hasse bäst. Jag tycker Hasse låt var charmig, men Kristins var helt överlägsen.

Lika obegripligt resultat i fjärde duellen mellan Det rår vi inte för och Groupie. Groupie känns som något som passar för barnen på dagis.

I första duellen hade jag iaf samma smak som majoriteten, gillade Linus Svenning och Forever starts today bäst.

Men när nu I see you inte gick till final i Andra chansen heller, tror jag inte på att någon av Andra Chansen-låtarna har chans att vinna i Finalen.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2015-03-08 4:49:41

Årets "skandal" (hittills iaf) kan alltså vara SVT:s app som gör det gratis att rösta:

svt skrev:Du kan gratisrösta (eller hjärtrösta, det är samma sak) upp till fem gånger på varje bidrag medan bidraget står på scen. Du kan alltså inte gratisrösta i efterhand när ett bidrag redan har stått på scen.
http://www.svt.se/melodifestivalen/om-a ... r-och-svar

Detta missgynnar ju de första låtarna och allra mest den allra första låten i deltävlingarna. Vem vill rösta på en låt innan man hört alla? Visserligen kan man gilla den jättebra och rösta. Men sen kanske kommer ett bidrag man gillar mycket bättre och då ångrar man att man röstade (el röstade hela fem gånger) på en tidigare.

Det drabbade första deltävlingens första kandidat Molly och I'll be fine:

En del kanske inte fattat då att det bara gick att rösta när hon sjöng hela låten, inte under snabbreprisen. Dessutom tog det sådan tid att installera appen att de inte hann. Hon kom sexa och kom alltså inte med i den andra omröstningen bland de fem bästa.

Vilka är det som röstar via app? Mest ungdomar kan jag tänka mig. De som är vana vid moderniteter som appar. De röstar alltså mer än förut. Och det blir deras (omogna) smak som väger över andras (mognare :P ) smak. För oss kostar det att rösta, så vi röstar kanske inte fem gånger.
Alien
Moderator

Inläggav alixha » 2015-03-15 22:43:27

Mina topp 3 i finalen var:

Fantastiskt med lite kultur!
Känslan är underbar fast jag måste erkänna att jag gillade Daniels jojk som han jojkade i Talang 2014 bättre, fanns lite mer känsla men den här var också otroligt vacker.

Det är något visst med den där Linus, han har riktiga valpögon!
Härlig låt som man blir glad av, känsla av att man klarar av livet, kämpa.
Bra beat också, gillar den korta trudelutten på piano, sådant kan jag fastna för.

Bra låt, fastnade inte för den direkt men den växte i mina ögon.
Gillar animationerna.
Behövde nog vinna för att Europa skulle gilla Sveriges bidrag men jag hade varit lika nöjd med att skicka något av de andra två bidragen ovan också.

Moderator: Ersatte döda länkar.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Alien » 2015-03-16 1:37:16

Ja, mina favorit var också Jon Henrik Fjällgrens Jag är fri. Även om koreografin verkade utgå från devisen "Det kan aldrig bli för mycket!" med de vita änglarna/spökena/kören, det dansande paret, "trolltrumman" och det döda trädet. Även svenska folket gillade honom, han blev tvåa. Men skulle di där i Europa fattat hur fint det är med jojk? Linus Svennings Forever starts today var min tvåa. Linus såg snäll ut trots rakad skalle, tatueringar och (värst av allt) piercingar. Men vet inte hur väl det gått fram i ESC.

Jag gillade också trean Mariette med Don't stop believing:

Men koreografin påminde kanske för mycket om Loreens?

Men det var nog rätt låt som vann. Vet inte om låten var så fantastisk i sig, men Måns Zelmerlöw är ett riktigt proffs och koreografin är ovanlig. Nuförtiden måste ju alla länder (utom de fem stora och värdlandet) kvala in i semifinal, så det behövs något som folk kommer ihåg.
Alien
Moderator

Inläggav Micke » 2015-03-16 18:11:36

Jon Henrik tyckte jag också var bäst. Tyckte även om Måns, Dinah Nah och Mariette så jag kan inte klaga på resultatet. Särskilt som jag höll på Måns eftersom han lär ha större chans i Europa än t ex Jon Henrik. Han är för närvarande knapp favorit hos bettingbolagen.

http://www.oddschecker.com/tv/eurovision/winner
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Braincandy » 2015-03-16 18:27:59

Alien skrev:Men det var nog rätt låt som vann. Vet inte om låten var så fantastisk i sig, men Måns Zelmerlöw är ett riktigt proffs och koreografin är ovanlig. Nuförtiden måste ju alla länder (utom de fem stora och värdlandet) kvala in i semifinal, så det behövs något som folk kommer ihåg.

Måns låt påminner om:

Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav Alien » 2015-03-17 4:40:35

Kanske inte medvetet plagiat utan undermedvetet? Men är det inte sådant Björkman & co borde upptäcka innan deltävlingarna startar? Låter verkligen likt, bara lite skillnad i refrängen.

Tydligen är inte heller streckfiguren något nytt: https://www.youtube.com/watch?v=UG2Xn_qDT0s

Det kallas inte "kopiera" utan "inspireras av":
– Vi ville ha en streckgubbe som symboliserar den lille pojken i Måns berättelse. Jag googlade lite och hittade den videon ganska snabbt. Jag tyckte att gubben med paraplyet var väldigt fin, säger Fredrik ”Benke” Rydman, som regisserat Måns scenshow.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 0397272.ab
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2015-03-17 5:08:05

Hasse "Kvinnaböske" Anderssons låt Guld och gröna skogar kom fyra i finalen. Men här verkar det vara ett ännu tydligare regelbrott; låten har tydligen spelats in redan, på japanska:

Tydligen har låtskrivarna sålt låten för sex år sedan till japanerna.

Artisten sökte till Melodifestivalen med låten "Sommaren på Bjäre" 2009. När det blev nej där gick låtskrivarna vidare med låten och lät den tolkas av det japanska bandet Tegomass. Låten är närmast identisk med Hasse "Kvinnaböske"
http://www.expressen.se/noje/melodifest ... an-diskas/

Och nu har de bara döpt om låten (vet inte om de ändrat mer i texten) och då är det ok? Också en skandal tycker jag. Tänk om den låten vunnit, hade den blivit diskad i ESC då?

Edit: Här kan man se hela den japanska videon https://www.facebook.com/video.php?v=1763569572939
Alien
Moderator

Inläggav Puzzle » 2015-03-17 12:14:11

Det här blev ju lite av en besvikelse. Egentligen så gillar jag ju både Hans och Måns låtar och Måns scennummer kändes väldigt roligt och unikt men nu blev det ju väldigt tydligt "kopierat" ända ner till partyhatten och paraplyet.
Puzzle

Inläggav tvilling99 » 2015-03-17 12:38:19

Alien skrev:Hasse "Kvinnaböske" Anderssons låt Guld och gröna skogar kom fyra i finalen. Men här verkar det vara ett ännu tydligare regelbrott; låten har tydligen spelats in redan, på japanska:

Tydligen har låtskrivarna sålt låten för sex år sedan till japanerna.

Artisten sökte till Melodifestivalen med låten "Sommaren på Bjäre" 2009. När det blev nej där gick låtskrivarna vidare med låten och lät den tolkas av det japanska bandet Tegomass. Låten är närmast identisk med Hasse "Kvinnaböske"
http://www.expressen.se/noje/melodifest ... an-diskas/

Och nu har de bara döpt om låten (vet inte om de ändrat mer i texten) och då är det ok? Också en skandal tycker jag. Tänk om den låten vunnit, hade den blivit diskad i ESC då?

Edit: Här kan man se hela den japanska videon https://www.facebook.com/video.php?v=1763569572939

Tänk om vi hade skickat den till Wien, då hade det knappats blivit någon final för Sverige.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Zima33 » 2015-03-17 20:25:34

Läste det här på ett annat forum:
(Någon har jämfört Måns bidrag i år med Euphoria).

Telefonröster %
Måns: 35,3%
Loreen: 32,7%

Telefonröster poäng
Måns: 166 poäng
Loreen: 154 poäng

Jurypoäng
Måns: 122 poäng
Loreen: 114 poäng

Antal jury 12:or
Måns: 9 st
Loreen: 6 st

:-)063
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Micke » 2015-03-17 22:32:55

Intressant statistik Zima33, jag tror dock att Loreen hade betydligt tuffare konkurrans i form utav Danny som förklaring till varför Måns fick mer poäng än henne. :-)Happy
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav tvilling99 » 2015-03-18 14:49:53

Zima33 skrev:Läste det här på ett annat forum:
(Någon har jämfört Måns bidrag i år med Euphoria).

Telefonröster %
Måns: 35,3%
Loreen: 32,7%

Telefonröster poäng
Måns: 166 poäng
Loreen: 154 poäng

Jurypoäng
Måns: 122 poäng
Loreen: 114 poäng

Antal jury 12:or
Måns: 9 st
Loreen: 6 st

:-)063

Det kanske betyder att Måns har en bra chans att ta hem det hela i Wien.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Alien » 2020-05-16 4:06:33

I programmet Hitlåtens historia (https://www.svtplay.se/video/26634462/h ... ona-skogar) får man veta mer om bakgrunden till skandalen.

Hasse Andersson var superpopulär redan på 1980-talet framför allt med Änglahund, älskad av gamla och unga och dem emellan.

Ett barn som älskade sången var Anderz Wrethov. Han fick en autograf av Hasse och blev så påverkad att började arbeta med musik som vuxen, som låtskrivare, artist och producent.

År 2006 var han en av upphovsmännen till detta:

År 2009 skrev han en sång till sin gamle idol Hasse Andersson att sjunga i Melodifestivalen, Sommaren på Bjäre. Men den kvalificerade sig inte. Den spelades inte heller in på något album el på scen, tydligen. Men i Japan dammsuger folk nya låtar till de söta pojkbanden. Så någon hittade sången och den spelades in av pojkduon Tegomass, nu med en japansk text, Tabana Matsuri (Stjärnfesten). När Wrethov berättade det för Christer Björkman så sa han att de kunde spela in en "replica" och skicka in. Det gjorde Wrethov och de andra upphovsmännen år 2015. Texten skulle passa Hasse och det blev alltså Guld och gröna skogar. Refrängen var precis likadan.

Nu blev den antagen men en journalist fick nys om den japanska versionen och fick ett riktigt scoop. Det var mot reglerna. Men vem bestämmer vad som är mot reglerna? Jo, Christer Björkman och det var ju han som beställt en "repllica" från början. Klart han inte diskade låten.

Och sen hände samma sak som för över 30 år sedan. Barnen älskade låten och Hasse. De skrev och bad om autografer. De lärde sig texten och sjöng på skånsk dialekt. Hasse fick en ny vår trots att han uppnått pensionsåldern. Skolorna ville att han skulle spela på avslutningarna, han fick spela på Allsång på Skansen och vara med i barnprogram på TV.

Det var faktiskt helt otippat. Barnkanalen trodde att barnen skulle gilla Samir & Viktor el Dollystyle mest. Guld och gröna skogar verkar mest appellera till de äldre, såväl sången om logdans som koreografin. Men kanske var det Hasses likhet med tomten och en snäll farfar som fick barnen att älska Hasse och sången.

Visst är det samma låt:
Alien
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in