Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Kostymhippie » 2012-01-24 5:12:09

Är det fler än jag som tycker det?

Det finns tre skäl till att jag tycker svenska är jobbigt att uttrycka sej på.

1. Det mjuka, sjungande ljudet gör att man inte kan uttrycka vissa känslor utan att låta totalt crazy. Om man t.ex är rejält förbannad och behöver ge uttryck för det men ändå är kontrollerad så går det inte utan att man låter skitkonstig. Det är som att svenska är konstruerat antingen för att prata lågmält eller skrika. I andra språk går det mycket lättare, t.ex kan man om man pratar norska prata med ett uppskruvat röstläge som signalerar att man är arg och det låter helt ok. Med t.ex finska och engelska kan man prata dovt och med hårt eftertryck på orden och det låter bra. I franska och spanska med ett rikt ordförråd är det bara att pladdra på och även där kan man liksom med norska använda ett något uppskruvat röstläge och det låter bra. Men pratar man svenska får man vackert kontrollera sej eller explodera och ryta fula ord, vilket alltför sällan är en bra lösning.

2. Svenska har ett väldigt smalt ordförråd. Eller rättare sagt - svenskan av idag har ett väldigt smalt ordförråd. Har läst svensk litteratur som utspelar sej på vikingatid och fram till tidigt 1800-tal av bl. a Mats Wahl och där används ett mycket rikare språkbruk än vad som är gångbart idag. Om jag t.ex säger "förliden vårvinter träffade jag min kvinna" så fattar knappast någon vad jag säger, men hade jag sagt "i våras träffade jag min tjej" så fattar alla, men då går själva djupet i budskapet förlorat. Det kan räcka med att jag säger ETT ord som är lite gammaldags och ingen fattar, t.ex om jag säger "jag ska åka till mina fränder i Bohuslän" så hakar folk upp sej på ordet "fränder" och förstår inte alls vad jag menar, men det finns inga andra ord som beskriver min relation med dessa människor på ett bra sätt. I många andra språk finns det en mycket bättre och mer nyanserat ordförråd.

3. Svenska saknar uttryck för om något är väldigt avvikande men inte extremt. Om det t.ex är +15 i mitten av november finns det inget bra uttryck som funkar att använda. Säger man att det är extremt varmt så är det ett för starkt uttryck i situationen för dom flesta, hade funkat om det hade varit ett par grader över tjugo samma tid. Men om man säger "väldigt varmt" kommer man ändå bara upp i ca +10 eftersom det normalt bara ska vara någon grad över noll i november. "Jättevarmt" känns helt fel i sammanhanget då det ordet känns mer korrekt att använda när det verkligen är jättevarmt oberoende av årstid. Problemet i situationen är ju att det är ovanligt varmt för årstiden, inte att det är varmt i sej. Att som i engelskan säga "very, very..." funkar inte heller riktigt känns det som.

Åsikter och tankar om detta uppskattas.


Moderator: Lade in blankrader så texten blev mindre kompakt och mer lättläst.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 6:46:06

Jag tycker svenskan funkar alldeles utmärkt. På punkt 2 är mitt svar att det förhåller sig tvärtom, det finns en ordrikedom här uppe i kalla Nord också.
Verkar gå slentrian i det här med påståenden om att svenskan skulle vara ett fattigt språk.

Däremot finns det många människor med klent ordförråd. Läs mer skönlitteratur är mitt tips. Äldre litteratur brukar erbjuda en hel del i vägen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 7:02:16

KrigarSjäl skrev:Jag tycker svenskan funkar alldeles utmärkt. På punkt 2 är mitt svar att det förhåller sig tvärtom, det finns en ordrikedom här uppe i kalla Nord också.
Verkar gå slentrian i det här med påståenden om att svenskan skulle vara ett fattigt språk.

Däremot finns det många människor med klent ordförråd. Läs mer skönlitteratur är mitt tips. Äldre litteratur brukar erbjuda en hel del i vägen.

+1

Får jag f.ö. föreslå att man istället för det svengelska aspies använder den fullt gångbara svenska formen aspergare (om man nu nödvändigtvis vill uttrycka sig så slarvigt)? Ofta fungerar även en ordbildning med suffixet -is (jfr. dagis för daghem och slanguttryck som bundis och tjenis), d.v.s. i det här fallet aspisar (sing. aspis).

Tillägg: Det är skillnad på att ha ett stort ordförråd och att kunna många ord. Om man går omkring och säger "fränder" istället för "vänner", så skulle det ha ansetts vara antikvariskt redan under 1700-talet. Att veta var och när man kan använda olika ord är en lika stor del av ordförrådet som själva orden som ingår i det.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 7:30:51

Glömde att påpeka att det är stor skillnad mellan skriftspråk och talspråk, och att det finns olika nivåer inom dessa. De som har gått i skolan under de senaste 10-20 åren har inte fått lära sig att använda svenska på olika sätt, riktat till olika typer av läsare/åhörare. Men att göra som jag (och Kostymhippie) gör och alldeles för ofta tala i skriftspråklig svenska, gör det svårt för de som lyssnar att förstå vad jag säger och får mig att ge ett onödigt stelt och överdrivet formellt intryck.

Karlfeldt skrev om Fridolin, att han "talar med bönder på böndernas sätt / men med lärde män på latin". Att kunna anpassa sitt språk till olika situationer är en bättre egenskap än den att kunna lära sig fler ord än andra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 7:55:12

För egen del tycker jag "aspisar" låter lika mycket dagis som mellis, fritis och lyllos.
En del tycker det är ett uttryckssätt att föredra men jag förfäktar min högtravande ordvalsstofili framför en konstlad ungdomlig käckhet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 8:02:14

KrigarSjäl skrev:För egen del tycker jag "aspisar" låter lika mycket dagis som mellis, fritis och lyllos.
En del tycker det är ett uttryckssätt att föredra men jag förfäktar min högtravande ordvalsstofili framför en konstlad ungdomlig käckhet.

Att bilda ord med den formen är en mycket gammal företeelse. Men jag antar att din egendefinierade "ordvalsstofili" i det avseendet är en form av "konstlad ungdomlig käckhet".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 8:50:51

Nej det finns ingen rättvisande tvärtomtolkning i det jag säger, jag har alltid haft ett mer avancerat språk.
Om jag ville göra mig till skulle jag låta annorlunda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 9:48:46

KrigarSjäl skrev:Nej det finns ingen rättvisande tvärtomtolkning i det jag säger, jag har alltid haft ett mer avancerat språk.
Om jag ville göra mig till skulle jag låta annorlunda.

Bara valet av ett ord som "ordvalsstofili" gör dig till en posör, vare sig du förstår det själv eller inte.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 10:40:10

Nej det är mitt språkbruk bara. Jag ser på mig själv med självdistans, därav ordval som stofili. Det finns en del humor i det också.
För övrigt är min verbala begåvning både testad och belagd - närmare tre gånger och min verbala begåvning, alltså den delen av WAIS som behandlar verbal förståelse landar på 140 poäng. 19 av 19 på ordkunskap.
Alltså tillhör jag de 2% av befolkningen med högst verbal begåvning.
Det skriver jag inte för att skryta eller hävda mig själv, det är fakta bara.

Förstår du eller behöver du opereras?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Banzai » 2012-01-24 11:24:02

Jag vill bara säga, för att svara på TS inlägg, att jag älskar svenska. Jag har alltid varit fascinerad över att jag kan ha så många ord i mitt huvud, att dessa kan bilda så många olika meningar och att det går att leka så med dessa ord.

Svenska är trots allt mitt modersmål så min önskan är att bli bättre inom detta område. Jag tycker även att svenska är mindre sjungande än t.ex. norskan (i mina öron i alla fall) och jag känner att svenskan mer än väl uppfyller mina språkliga behov.

Lakrits skrev:Glömde att påpeka att det är stor skillnad mellan skriftspråk och talspråk, och att det finns olika nivåer inom dessa. De som har gått i skolan under de senaste 10-20 åren har inte fått lära sig att använda svenska på olika sätt, riktat till olika typer av läsare/åhörare. Men att göra som jag (och Kostymhippie) gör och alldeles för ofta tala i skriftspråklig svenska, gör det svårt för de som lyssnar att förstå vad jag säger och får mig att ge ett onödigt stelt och överdrivet formellt intryck.

Karlfeldt skrev om Fridolin, att han "talar med bönder på böndernas sätt / men med lärde män på latin". Att kunna anpassa sitt språk till olika situationer är en bättre egenskap än den att kunna lära sig fler ord än andra.

Detta togs upp i samband med pragmatiken när jag läste detta, att kunna anpassa sitt tal och att de flesta människor gör detta för att "spegla" den de pratar med. Då personer med asperger ofta har problem med just detta, att "spegla" andra människor, så är det ju inte särskilt konstigt om de inte kan anpassa talet efter vilken person de pratar med. Jag kan anpassa mig till en viss gräns, men så dyker det upp ord ibland när jag talar som får folk att reagera med "det var väldigt vad fint du pratar plötsligt".


Edit: Insåg just att jag inte svarade på funderingen huruvida svenska är bra för aspergare eller ej... Jag får återkomma med eventuellt svar när/om jag har ett.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:33:34

KrigarSjäl skrev:Nej det är mitt språkbruk bara. Jag ser på mig själv med självdistans, därav ordval som stofili. Det finns en del humor i det också.
För övrigt är min verbala begåvning både testad och belagd - närmare tre gånger och min verbala begåvning, alltså den delen av WAIS som behandlar verbal förståelse landar på 140 poäng. 19 av 19 på ordkunskap.
Alltså tillhör jag de 2% av befolkningen med högst verbal begåvning.
Det skriver jag inte för att skryta eller hävda mig själv, det är fakta bara.

Förstår du eller behöver du opereras?

Jag förstår, men du har fel som vanligt. Även om din verbala förmåga står långt över den hos andra skåningar, så är du noga med att odla en viss bild av dig själv här på forumet. I den ingår bilden av en stackars arbetarunge, som sin påvra uppväxt och samhällets medelklassförtryck till trots faktisk kan tala rent och använda fina ord.

Vi är alla posörer i det att vi väljer vad vi framhäver och vad som skall visas mer sällan. Jag är en posör och du, min unge man, är en du också.

Jag fick samma resultat på den testdelen, förresten. WAIS säger mycket lite om vem man är som person. Ja, ingenting alls, skulle jag vilja säga.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:50:05

Det står dig fritt att raljera hur mycket du vill om det jag skrivit om min bakgrund men faktum kvarstår: jag Är ett arbetarbarn. Vidare svar på det här inlägget kommer i en tråd i off-google.


Admin

Svaret fortsätter i Klassbakgrund
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Miche » 2012-01-24 12:33:44

Jag gillar svenska språket, det är väldigt nyansrikt och det är lätt att leka med orden.

Jag kan förstå att de som har ett entonigt tal har problem då de saknar många uttrycksmöjligheter eftersom betoningarna kan flyttas i meningarna och därmed skapa olika betydelser av själva meningen.

Det brukar betonas i hur många ord engelskan har och då tar de fram Shakespeare som i sina(?) böcker använde 29 066 olika ord, men det finns nog ett antal svenska författare som använt fler (Strindberg 119 288). Läs mer i tråden Nyanser i svenska kontra engelska. (som kanske kan vara en lämplig tråd att sammanfoga med denna).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Hermione » 2012-01-24 13:44:40

KrigarSjäl skrev:Jag tycker svenskan funkar alldeles utmärkt. På punkt 2 är mitt svar att det förhåller sig tvärtom, det finns en ordrikedom här uppe i kalla Nord också.
Verkar gå slentrian i det här med påståenden om att svenskan skulle vara ett fattigt språk.
Däremot finns det många människor med klent ordförråd. Läs mer skönlitteratur är mitt tips. Äldre litteratur brukar erbjuda en hel del i vägen.


:-)049
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-24 22:10:49

KrigarSjäl skrev:Förstår du eller behöver du opereras?


Lägg ner va...? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-24 22:12:38

Att svenska skulle vara ett ordfattigt språk är en myt. Det är tvärtom ett ytterst flexibelt språk.
Läs Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk av Mikael Parkvall! Den är fantastiskt bra. :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Dagobert » 2012-01-24 22:27:48

Tråd med lång lista på gammaldags ord:
slottstappning-gammaldags-ord-t21429.html

Tråd med utrotningshotade ord:
utrotningshotade-ord-t21291.html
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Kostymhippie » 2012-01-26 1:23:57

Tack för tråd- och boktips, ska kolla det.

Återkommer en annan dag med mer utläggningar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Svenska är ett dåligt språk för aspies?

Inläggav Kostymhippie » 2016-10-21 7:07:34

Bumpar lite...

Svenskan tenderar att göra alla ord, inte bara namn, tvåstaviga.
Det gäller främst "rikssvenska", alltså dialekter som talas skapligt nära Stockholm och därför varken har svängande satsmelodi, skorrande r eller "norrländsk" betoning på första stavelsen.
Det är därför jag ogillar svenska, och speciellt rikssvenska, för det går inte att låta arg, irriterad eller upprörd på tvåstaviga ord utan det blir bara ett ledsamt, bedjande gnällande om man inte höjer rösten, vilket det sällan är läge för om man inte vill bli till åtlöje eller mucka gräl.

T.ex. går det inte att säga snälla, sluta på rikssvenska utan att låta gnällig och bedjande.
Enda alternativet är i så fall att höja rösten och ryta/skrika/ropa.
Alternativt väsa mellan tänderna.
Please, stop på engelska går bra däremot.
På franska, holländska, finska och spanska blir det mångstaviga haranger som går att uttala med monoton röst så man låter arg utan att behöva björnvråla eller väsa hotfullt.
Tror det gäller för de flesta språk.

Vad säger man då istället?
Lägg av blir för hårt och kommenderande.
Sluta med det där blir för långt förutom att det också är kommenderande.

Lyxproblem? Kanske...
Men det blir rätt jobbigt för mig som aspie i vissa lägen med det här språket som inte tillåter att uttryckas i vissa känslolägen.
Norskan, som i allt övrigt är rätt lik svenskan, har en mycket mer tillåtande användning i dessa lägen då man bara behöver överdriva sjungandet för att låta rejält irriterad utan att det blir hotfullt eller fel.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Språket



Logga in