Svensk grammatik!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svensk grammatik!

Inläggav MoonMakeUP » 2015-11-26 22:12:12

Kära/e medlemmar!

Jag har fattat ett intresse för svensk grammatik och behöver hjälp från medlemmar här på sidan som är delvis experter inom ämnet. Jag utforskar för närvarande relativa adverb som består av demonstrativa och interrogativa adverb och kan också ersättas av preposition och relativ pronomen. Jag har problem med att kunna omvandla en mening med demonstrativa eller interrogativa adverb till preposition och relativa pronomen. Skulle någon av er vilja hjälpa mig? Jag skulle uppskatta det väldigt mycket.

Vänliga hälsningar
MoonMakeUp
MoonMakeUP
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-11-26
Ort: On the moon and upside down

Svensk grammatik!

Inläggav HGJ » 2015-12-03 23:43:01

MoonMakeUP skrev:Kära/e medlemmar!

Jag har fattat ett intresse för svensk grammatik och behöver hjälp från medlemmar här på sidan som är delvis experter inom ämnet. Jag utforskar för närvarande relativa adverb som består av demonstrativa och interrogativa adverb och kan också ersättas av preposition och relativ pronomen. Jag har problem med att kunna omvandla en mening med demonstrativa eller interrogativa adverb till preposition och relativa pronomen. Skulle någon av er vilja hjälpa mig? Jag skulle uppskatta det väldigt mycket.

Vänliga hälsningar
MoonMakeUp

Två meningar med relativt adverb:

Det lilla hus där jag bor är rött.
In i rummet kom tio personer, varav tre genast satte sig ner.

Motsvarande meningar med preposition plus relativt pronomen:

Det lilla hus i vilket jag bor är rött.
In i rummet kom tio personer, av vilka tre genast satte sig ner.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Svensk grammatik!

Inläggav MoonMakeUP » 2015-12-04 12:20:21

HGJ skrev:
MoonMakeUP skrev:Kära/e medlemmar!

Jag har fattat ett intresse för svensk grammatik och behöver hjälp från medlemmar här på sidan som är delvis experter inom ämnet. Jag utforskar för närvarande relativa adverb som består av demonstrativa och interrogativa adverb och kan också ersättas av preposition och relativ pronomen. Jag har problem med att kunna omvandla en mening med demonstrativa eller interrogativa adverb till preposition och relativa pronomen. Skulle någon av er vilja hjälpa mig? Jag skulle uppskatta det väldigt mycket.

Vänliga hälsningar
MoonMakeUp

Två meningar med relativt adverb:

Det lilla hus där jag bor är rött.
In i rummet kom tio personer, varav tre genast satte sig ner.

Motsvarande meningar med preposition plus relativt pronomen:

Det lilla hus i vilket jag bor är rött.
In i rummet kom tio personer, av vilka tre genast satte sig ner.



Tack! Du verkar duktig i ämnet.
MoonMakeUP
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-11-26
Ort: On the moon and upside down

Återgå till Språket



Logga in