Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-31 3:41:17

Det är verkligen snyggt filmat...och suggestivt med den här samiska och norrländska mystiken.
Om de gillar det här med scandinavian noir nere på kontinenten lär de nog gilla den här serien också.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_noir
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-10-31 10:21:41

kiddie skrev:Jag har på textningen. Det är skönt så slipper man ha ljudet på så högt. Sidan 199 på Text-TV.


Smart, det ska jag göra till nästa avsnitt...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-31 22:56:41

kiddie skrev:Jag har på textningen. Det är skönt så slipper man ha ljudet på så högt. Sidan 199 på Text-TV.


Det har faktiskt jag också! Tycker de mumlar hela tiden.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav atoms » 2016-11-01 0:34:38

Hände inte så mycket i andra avsnittet förrän på slutet, då blev det riktigt spännande.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Kahlokatt » 2016-11-07 22:11:45

Tredje avsnittet var ju riktigt flummigt. Blir trött på att det skall vara så exotifierande av Lappland och samer. "Ooohh, de har OST i kaffet!" Jag tror inte det är så himla vanligt längre, men de fick det ju att låta som om varenda jäkel norr om Umeå käkar kaffeost. Jag har bara smakat det en gång och det var på båten till Tallinn. Det gnisslar.
Å andra sidan känner jag inga samer, kanske är det verkligen vanligt med kaffeost bland dem.
Sedan fattar jag inte varför de inte kunde hitta en samisk skådis till rollen som Anders Harnesk. Gustaf Hammarsten är ju inte ens norrlänning.
Kul att se Sofia Jannok och höra hennes vackra jojk. Jag träffade henne vid en skivsignering och berättade att jag också har påbrå från nordligaste Sverige och det tyckte hon var kul. Hon tyckte även att mitt namn var fint, det gjorde mig glad. :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-11-07 23:00:45

Man får nog bortse lite från verkligheten. Man kan nog bygga mystiska stämningar enklare på konstiga saker som lyfts fram.

Jag blir lite nyfiken på hur samiskan låter för de som talar den. Väldigt många språk talas i denna serie!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav nescio » 2016-11-08 16:40:00

Kahlokatt skrev:Tredje avsnittet var ju riktigt flummigt.
Handlingen känns seg och oengagerande.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-11-15 2:08:33

I senaste avsnittet dök en ny folkgrupp upp, kväner. Jag trodde de var utdöda. Så förutom samernas misstro mot storsvenskarna så fick vi kvänernas misstro mot samerna.

Den skumme Marko ville inte låta sig förhöras av åklagaren Anders Harnesk utan bara av hans franska kvinnliga kollega. För att han hatade åklagaren som åklagare, tänkte jag. Eller var det för att åklagaren hade sameblod i sig, som kvän hatade han samer.

Och en man och en kvinna kan inte dricka tillsammans
Spoiler: visa
utan att det slutar på samma vanliga sär ätt, även om en av dem är ihop med en annan.


Men vad är nu detta med kvänerna?

I Sverige förekommer att enstaka meänkieli-talande personer i Kiruna och Gällivare kommuner sedan slutet av 1990-talet har börjat kalla sig för kväner. I Finland har vissa skogsfinnar och lappalaiset (samer) börjat kalla sig för kväner. Kvenlandsförbundet (grundat 1999) säger sig vara en gemensam organisation för Norges kväner samt Sveriges och Finlands tornedalingar (i Tornedalen) och lantalaiset (i Kiruna/Gällivare), och kallar alla de grupperna för kväner.[15] Den främsta frågan Kvenlandsförbundet driver är att gruppen ska få status som ursprungsbefolkning, och att deras markrättigheter och rätt till självstyre därmed inte ska vara underställda samernas rättigheter i Norge (och i Sverige om regeringen accepterar Konventionen om ursprungsfolk och stamfolk). Suonttavaara lappby[16]i Karesuando är en svensk förening med samma mål, grundad år 2000.[
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4n ... modern_tid

Ja, då fick jag lära mig något nytt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav slackern » 2016-11-15 2:18:59

Alien skrev:
Men vad är nu detta med kvänerna?


Du har säkert fått lära dig om birkarlar i skolan?

I svenska källor från 1300-talet brukas inte termen kväner om de svenska nybyggarnas grannar, däremot termen birkarlar. Benämningen är känd från 1328. Birkarlarna befolkade kustlandet i det som senare skulle utvecklas till Kemi, Torne, Lule och Pite socknar.

http://blog.svd.se/historia/2014/10/25/ ... birkarlar/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav slackern » 2016-11-16 14:59:21

Midnattssol har tydligen drabbats utav starka reaktioner och blivit anklagad för historieförfalskning.

”Det är en historieförfalskning om kväner”

– De som gjort TV-serien får gärna producera en dålig story det lägger jag mig inte i men eftersom serien även innehåller tydliga folkbildande delar där skådespelarna undervisar tittarna så reagerade jag direkt på beskrivningen av att kväner och samer varit i luven på varandra i alla tider. Det är helt felaktigt eftersom kväner och samer många gånger bott ihop, samarbetat och hjälpt varandra, säger Henning Johansson, professor emeritus som bor i Stockholm men har rötter från övre Soppero i Norrbotten.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbo ... -om-kvaner

Vad tycker ni om det här? Är det OK använda sig utav konstnärlig frihet när man skapar en TV-serie? Eller ska man följa historien till punkt och pricka?

Själv tycker jag att det är helt OK att dom använder sig utav konstnärlig frihet, OK för att jag kan störa mig om jag vet att något är fel, men sedan tycker jag att det även är bra för folk kanske blir intresserade utav historia och tar reda på fakta själv om hur saker ligger till. Jag inser ju även att ibland kanske dom måste justera historian för att det ska passa in i en TV-serie så att det ska bli spännande och intriger.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-11-16 16:52:02

Det har gått i vågor som jag fattar, med vissa perioder av gemensamhet och tvärt om ibland, som det är med människor överallt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-11-16 16:56:08

Senaste avsnittet kändes väldigt deppigt. Kunde inte han hålla sig ifrån den franska tjejen utan det ska bli ett triangeldrama och alla ska få känna sig sårade. Eller vaddå?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-16 18:13:03

slackern skrev:Midnattssol har tydligen drabbats utav starka reaktioner och blivit anklagad för historieförfalskning.

”Det är en historieförfalskning om kväner”


– De som gjort TV-serien får gärna producera en dålig story det lägger jag mig inte i men eftersom serien även innehåller tydliga folkbildande delar där skådespelarna undervisar tittarna så reagerade jag direkt på beskrivningen av att kväner och samer varit i luven på varandra i alla tider. Det är helt felaktigt eftersom kväner och samer många gånger bott ihop, samarbetat och hjälpt varandra, säger Henning Johansson, professor emeritus som bor i Stockholm men har rötter från övre Soppero i Norrbotten.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbo ... -om-kvaner

Vad tycker ni om det här? Är det OK använda sig utav konstnärlig frihet när man skapar en TV-serie? Eller ska man följa historien till punkt och pricka?

Jag tror på konstnärlig frihet och efterföljande diskussion.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-16 18:14:33

slackern skrev: justera historian

Historien, inte historian.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav slackern » 2016-11-16 18:22:15

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev: justera historian

Historien, inte historian.


Tack jag var faktiskt väldigt osäker hur det skulle skrivas så att det blev grammatiskt rätt eller jag grubblade en hel del på det.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-16 21:39:45

Seg serie, sett 4 avsnitt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-11-16 21:57:42

sugrövmanövern skrev:Seg serie, sett 4 avsnitt.


Det är kanske vi som blivit actionskadade av alla amerikanska massproducerade serier... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Eeira » 2016-11-17 1:49:43

Jag gillar serien, men blev överraskad vad gäller rasismen gentemot samerna. Pratar/beter sig folk verkligen så på riktigt?
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-11-17 2:11:40

Det var väl inte alla som var rasistiska. Men ja, jag tror att det finns en förbittring bland avkomlingarna till nybyggarna mot samerna. De anser att samerna har extra privilegier när det gäller jakt och fiske för att inte tala om renskötseln som endast tillåts i samebyar. Samtidigt anser sig samerna diskriminerade och att de inte har de fulla rättigheter de borde ha som ursprungsbefolkning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-17 2:26:03

Tycker inte det måste hända en massa saker hela tiden för att en dramaproduktion ska vara sevärd.

Snyggt foto, genomtänkt scenografi och bra manus räcker långt.
Sen kan det här subtila underliggande vara långt mer spännande än hetsiga biljakter och snabba klipp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-17 2:35:08

Om det inte ska hända saker måste det finnas andra saker man uppskattar, och det är väl det jag saknar tror jag. Den kvinnliga huvudrollsinnehaverskan faller mig inte i smaken tex, tycker hon är okarismatisk och intetsägande, man bryr sig inte om hur det går för hennes rollfigur liksom. Hela upplägget känns.. meh.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav atoms » 2016-11-17 2:35:36

sugrövmanövern skrev:Seg serie, sett 4 avsnitt.


Ja, den saggar liksom ihop. Samtidigt grenar den sig ut som om man vill få in för mycket i samma påse. Det bådar inte gott att det bara är fyra avsnitt kvar. Borde kanske ha klippts ner till färre avsnitt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-17 2:40:52

sugrövmanövern skrev:Om det inte ska hända saker måste det finnas andra saker man uppskattar, och det är väl det jag saknar tror jag. Den kvinnliga huvudrollsinnehaverskan faller mig inte i smaken tex, tycker hon är okarismatisk och intetsägande, man bryr sig inte om hur det går för hennes rollfigur liksom. Hela upplägget känns.. meh.

Men vad tycker du om "Sparen" då, han som har en rosa flamingo i sitt kyffe?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-17 2:46:51

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:Om det inte ska hända saker måste det finnas andra saker man uppskattar, och det är väl det jag saknar tror jag. Den kvinnliga huvudrollsinnehaverskan faller mig inte i smaken tex, tycker hon är okarismatisk och intetsägande, man bryr sig inte om hur det går för hennes rollfigur liksom. Hela upplägget känns.. meh.

Men vad tycker du om "Sparen" då, han som har en rosa flamingo i sitt kyffe?
:lol: Jo det är en intressant karaktär, ser faktiskt fram mot inslagen där han och hans thaibrud är med. Han uppförde sig rätt läskigt i senaste avsnittet.

Nu när du säger det tror jag rent av han hade två flamingos i rummet...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in