Svampplockning
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Svampplockning
Det börjar ju snart bli dags och jag tänkte se om det finns några kompetenta svampplockare här på forumet man kan fråga till råds.
I första hand är det kantareller jag är ute efter. I vilka skogstyper, vilka trakter och i vilken månad hittar man bäst kantareller?
I första hand är det kantareller jag är ute efter. I vilka skogstyper, vilka trakter och i vilken månad hittar man bäst kantareller?
- KrigarSjäl
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Svampplockning
Vilka skogstyper?
Löv- och barrskog.
Vilka trakter?
Från Skåne upp till mellersta Sverige.
Vilken månad?
Juli-oktober.
Löv- och barrskog.
Vilka trakter?
Från Skåne upp till mellersta Sverige.
Vilken månad?
Juli-oktober.
I stort sett alla svampar brukar dyka upp efter regn så det är ingen idé att ge sig ut och leta då det är torrt ute.
Miche skrev:I stort sett alla svampar brukar dyka upp efter regn så det är ingen idé att ge sig ut och leta då det är torrt ute.
Brukar inte typ kantareller gilla skugga som typ under en stor gran?
slackern skrev:Brukar inte typ kantareller gilla skugga som typ under en stor gran?
Jo man kan hitta kantareller under granar och i skuggiga områden. Ska ut och undersöka läget i skogarna här runtomkring idag.
Wine skrev:slackern skrev:Brukar inte typ kantareller gilla skugga som typ under en stor gran?
Jo man kan hitta kantareller under granar och i skuggiga områden. Ska ut och undersöka läget i skogarna här runtomkring idag.
Jo det är min egen erfarenhet med att jag har hittat dom under granar i sänkor eller typ sumpiga marker under en gran.
Vår vanliga kantarell är en mykorrhizabildande svamp, så den hittas i närheten av de träd den associeras med, d.v.s. i Sverige barrträd (gran och tall) och bok. Jag skriver "i närheten av" eftersom mykorrhizan rör rotspetsarna, vilka t.ex. hos gran kan sträcka sig ett femtiotal meter bortom stammen.
Det ni talar om som "kantarell" är bara fruktkropparna. 95 % av svampen lever som mycel nere i marken. Dessutom är den fullständigt ointressant eftersom den inte är en patogen. Ja, om man inte forskar inom mykorrhiza, förstås. Eller inom paleoevolution. Men vem gör väl det?
Det ni talar om som "kantarell" är bara fruktkropparna. 95 % av svampen lever som mycel nere i marken. Dessutom är den fullständigt ointressant eftersom den inte är en patogen. Ja, om man inte forskar inom mykorrhiza, förstås. Eller inom paleoevolution. Men vem gör väl det?
Det här skräpvädret vi har haft ett tag sägs vara bra för svampar.
Toppslätskivling ska du akta dig för, flashbackarna älskar den knarksvampen..
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
Jag tycker jag hittar mest kantareller där det är lite blandad skog. De växer bland björkarna här också, fast med granar i närheten. De växer både bland barr, mossa och gräs, där det är skuggigt. Här där jag bor är det sjukt mycket kantareller just nu. Skulle tro att det är ett bra svampår på fler ställen i landet. Jag har aldrig sett så mycket kantareller som i år.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
Det är bra att veta hur en kantarell ser ut.Ska man plocka höstkantareller av olika slag så ska man inte bara kasta i allt som är svampliknade i korgen i ren slentrian.
Den vanliga gula kantarellen ska gå att förväxla med en självlysande svamp som bildar mykorrhiza med olivträd, har jag för mig att jag har läst.
Den vanliga gula kantarellen ska gå att förväxla med en självlysande svamp som bildar mykorrhiza med olivträd, har jag för mig att jag har läst.
Det borde inte vara något problem, eftersom olivträd inte finns i våra skogar såvitt jag vet...
- svartamolnet
Savanten Svante skrev:
Ärligt den är ganska så rolig. Men inget jag skulle äta i dagsläget.
svartamolnet skrev:Det borde inte vara något problem, eftersom olivträd inte finns i våra skogar såvitt jag vet...
Man vet aldrig med dagens klimatförändringar annars kan man ju plocka svamp när det är mörkt.
svartamolnet skrev:Här där jag bor är det sjukt mycket kantareller just nu. Skulle tro att det är ett bra svampår på fler ställen i landet. Jag har aldrig sett så mycket kantareller som i år.
Var bor du någonstans? Har precis kommit tillbaka från en tur i skogen men jag misstänker att det är för torrt här än så länge. Hittade inga kantareller idag.
Man tackar för tips & synpunkter. Jag får hoppas att jag har vädergudarna med mig (vilket här betyder mycket regn och dimma) men det ska bli ny värmebölja har jag hört. Nåja, vi går mot mörkare tider.
- KrigarSjäl
- Anslöt: 2006-08-10
Låter trevligt (och modigt) med svampplockning.
Jag, som trots allt är naturmänniska är närmast paranoid vad gäller egenplockad svamp och skulle inte våga äta svamp som jag själv eller någon annnan plockat i skogen hur mycket kusnkap och erfarenhet jag, eller personen i fråga än hade haft.
(Skyller på min mor, som trots uppväxt på bondgård, samt naturvistelse och trädgårdsodling som intresse aldrig har vågat äta svamp, som inte kommit från butik).
Jag, som trots allt är naturmänniska är närmast paranoid vad gäller egenplockad svamp och skulle inte våga äta svamp som jag själv eller någon annnan plockat i skogen hur mycket kusnkap och erfarenhet jag, eller personen i fråga än hade haft.
(Skyller på min mor, som trots uppväxt på bondgård, samt naturvistelse och trädgårdsodling som intresse aldrig har vågat äta svamp, som inte kommit från butik).
ford skrev:Låter trevligt (och modigt) med svampplockning.
Men den vanliga gula kantarellen är ju i princip omöjlig att förväxla med någon annan (farlig eller oätlig) svamp så den kanske du skulle kunna plocka.
Jag rekommenderar alla som vill börja plocka svamp för förtäring att gå en svampkurs på ABF/Medborgarskolan eller annan valfri kvällsskola. Det finns ofta också fortsättningskurser för de hugade. Det är klokt av samma skäl som det är klokt att gå i simskola, gå en skepparkurs eller läsa instruktionerna innan man börjar montera ihop IKEA-möbler: Du lär dig om det du trodde att du visste.
Och en sak till. Om ni skulle ta och proppa i er svamp som ni inte borde ha proppat i er, ring SOS Alarm och begär Giftinformationscentralen och inte ert närmaste universitet. Varför jag skriver så? För att jag varje år får ta emot samtal från människor som undrar om de har ätit giftig svamp och jag börjar bli trött på att svara "Man kan ju bara hoppas". Om du brutit benet gäller samma sak, fast med den skillnaden att du ringer SOS Alarm och inte paleontologiska institutionen.
Och en sak till. Om ni skulle ta och proppa i er svamp som ni inte borde ha proppat i er, ring SOS Alarm och begär Giftinformationscentralen och inte ert närmaste universitet. Varför jag skriver så? För att jag varje år får ta emot samtal från människor som undrar om de har ätit giftig svamp och jag börjar bli trött på att svara "Man kan ju bara hoppas". Om du brutit benet gäller samma sak, fast med den skillnaden att du ringer SOS Alarm och inte paleontologiska institutionen.
1)

2)

3)

4)

(alla som inte kan följa händelseförloppet för svampplockaren kan svetsa iväg ett pm till mig höhöhö)
2)
3)
4)
(alla som inte kan följa händelseförloppet för svampplockaren kan svetsa iväg ett pm till mig höhöhö)
De lömskaste svampgiften kan ni inte värja er ifrån.
Det finns i ris,majs,nötter och dylikt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin
http://en.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin
Mjöldryga är tydligen inte så problematiskt längre?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6ldryga
Det finns i ris,majs,nötter och dylikt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin
http://en.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin
Mjöldryga är tydligen inte så problematiskt längre?
Flawed skrev:Mjöldryga är tydligen inte så problematiskt längre?
Nej, med resistenta rågsorter och växtrotation så har man minskat risken för det i grödan. Men det är en vanlig svamp som också går på andra gräs, utanför åkern.
Det mest intressanta med Claviceps är att den verkar ha uppstått här hos oss i Norden. I normala fall följer växtsjukdomarna med växten när den tas till nya odlingsområden, så de flesta patogener kommer från den bördiga halvmånen. Men i fallet mjöldryga är det vi som är boven, långt före alla datavirus kom till.
Det är ju trevligt att vi har bidragit med något,eller så.
Jag åt stenmurkla när jag var ung.
Det var väldigt gott i en sås till rådjursfile har jag för mig.
Det kommer jag aldrig att göra om.
Jag åt stenmurkla när jag var ung.
Det var väldigt gott i en sås till rådjursfile har jag för mig.
Det kommer jag aldrig att göra om.
Jag bor på västkusten. Här kryllar det av trattkantareller i skogen nu. De flesta gula börjar bli övermogna här. Men de bruna "trattisarna" kan man käka så mycket man orkar av om man vet var de växer. Jag hittar dem alltid där det är en matta av barr på marken, ofta där det ligger gammalt granris på marken.
- svartamolnet
Återgå till Intressanta intressen