sugrövmanövern avstängd
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
74 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
sugrövmanövern avstängd
I det här inlägget får Sugrövsmanövern en varning för att ha gått "över gränsen till hets mot folkgrupp".
Vilken folkgrupp är det som avses?
Admin
Bytte trådrubrik från "Vilken folkgrupp avses?"
Admin
Bytte trådrubrik från "Vilken folkgrupp avses?"
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Dessutom får hon inte posta.
Har det betydelse om hon har rätt i sak? Hetsar man mindre då?
Frågan är fortfarande seriös, även om förra frågan jag ställde försvann.
Har det betydelse om hon har rätt i sak? Hetsar man mindre då?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
Miche skrev:Inte heller missbutterfly får posta men jag har inte sett någon förklaring på varför de båda är avstängda...
Det beror nog på diverse hot mot Tahlia, som oxå fick postningsförbud. Det är inte relaterat till sugis.
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:Såvitt jag kan förstå finns inte denna "grupp" i verkligheten.
Jodå; Nu, efter en viss video, så gör den det. Men det är inte en så väldefinierad etnisk grupp att det är en folkgrupp man kan hetsa mot, bland annat för att det är frivilligt att ingå i den.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
rdos skrev:Miche skrev:Inte heller missbutterfly får posta men jag har inte sett någon förklaring på varför de båda är avstängda...
Det beror nog på diverse hot mot Tahlia, som oxå fick postningsförbud. Det är inte relaterat till sugis.
http://www.aspergerforum.se/vidrigt-t14997-168.html#380883
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:I det här inlägget får Sugrövsmanövern en varning för att ha gått "över gränsen till hets mot folkgrupp".
När man använder termen ”skogsturk” i det här sammanhanget är det tydligt att det är nedsättande, oavsett vad det är för folkgrupp personen i fråga faktiskt tillhör.
Savanten Svante skrev:Har det betydelse om hon har rätt i sak? Hetsar man mindre då?
Du menar ifall personen som begick brottet tillhör en folkgrupp som av vissa människor benämns som "skogsturkar"? Nej, inte som jag ser det.
När man skriver ”vanlig hederlig skogsturksvrede” så siktar man på en hel folkgrupp och inte bara på gärningsmannen.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Man kan utmärkt tydligt åsyfta verkliga folkgrupper med påhittade namn.
Och här är de inte ens helt påhittade, för orden "turk" och "Libanon" ingår.
Väldigt sorgligt att Sugis straffade ut sig dock. Och tahlia, även om det är OT här.
Och här är de inte ens helt påhittade, för orden "turk" och "Libanon" ingår.
Väldigt sorgligt att Sugis straffade ut sig dock. Och tahlia, även om det är OT här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Falskt.mnordgren skrev:När man skriver ”vanlig hederlig skogsturksvrede” så siktar man på en hel folkgrupp och inte bara på gärningsmannen.
Skogsturk är ett känt internetuttryck för plötslig vrede.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/22/darfor-kastade-jag-frisbeen-pa-skogsturken
Söker ni på skogsturk så refererar ALLA träffar till just den här händelsen.
Så någon annan tolkning finns inte.
”vanlig hederlig skogsturksvrede” passar således ypperligt in på tjackpundare. Och syftar inte alls på en folkgrupp.
Skogsturken är ett svenskt videoklipp som handlar om ett bråk mellan två män på Djäkneberget i Västerås. Bråket föranleddes av att den okända mannen, som i parken var ute med en vän och kastade frisbee, råkade träffa skogsturken i huvudet med frisbeen. Skogsturken håller i ett saftglas som sedan spills ut på hans skjorta, vilket skapar ett mindre gräl mellan kameramannen och skogsturken.
Videon spelades in den 8 februari 2002 och laddades upp på Internet i maj 2003 och är idag något av ett svenskt internetfenomen. Många hemgjorda parodier på videon har gjorts och lagts upp på olika videosajter, bland annat Skogsturken.com
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Okej, då går det här över min kunskapsnivå. Dock måste jag reservera mig på grund av det jag har sett av internetkultur, som visserligen kan vara uppfriskande frispråkig men också hämningslöst obehaglig mot folk inklusive rasistisk.
Det enda som är obehagligt är när folk ser rasism överallt och inte ens bemödar sig att gör enkla sökningar på begrepp som "skogsturk".
Till saken hör ju oxå att det verkar som Sugis "straffade ut sig" av missnöje för den (som jag nu ser det som helt obefogade) varning som hon fick.
Till saken hör ju oxå att det verkar som Sugis "straffade ut sig" av missnöje för den (som jag nu ser det som helt obefogade) varning som hon fick.
mnordgren skrev:När man använder termen ”skogsturk” i det här sammanhanget är det tydligt att det är nedsättande, oavsett vad det är för folkgrupp personen i fråga faktiskt tillhör.
För det första kan ju INTE vara nedsättande mot någon som bevisligen inte tillhör gruppen i fråga och eftersom gruppen inte finns så kan det således inte vara netsättande mot någon verklig människa över huvud taget.
För det andra så är "nedsättande" inte samma sak som "hets" och det var det sista det talades om.
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Det enda som är obehagligt är när folk ser rasism överallt och inte ens bemödar sig att gör enkla sökningar på begrepp som "skogsturk".
Du har både hur mycket energi som helst och nätvanan hos ett dataproffs. Alla har det inte så förspänt.
Min reservation kvarstår.
nallen, ufo och rdos:
Ni har http://www.aspieforum.se där ni kan hetsa mot turkar och libaneser hur mycket ni vill. Håll den typen av diskussioner där! Här på AspergerForum vill vi slippa uttryck som kan tolkas som nedsättande generaliseringar mot olika folkgrupper.
Ni har naturligtvis all rätt att tycka att aspieforum.se är ett bra forum, men jag tycker inte det. Jag tycker det är förfärligt med all rasism och alla personangrepp som är där och jag vill inte att AspergerForum ska bli som aspieforum.se.
Ni har http://www.aspieforum.se där ni kan hetsa mot turkar och libaneser hur mycket ni vill. Håll den typen av diskussioner där! Här på AspergerForum vill vi slippa uttryck som kan tolkas som nedsättande generaliseringar mot olika folkgrupper.
Ni har naturligtvis all rätt att tycka att aspieforum.se är ett bra forum, men jag tycker inte det. Jag tycker det är förfärligt med all rasism och alla personangrepp som är där och jag vill inte att AspergerForum ska bli som aspieforum.se.
Senast redigerad av Mats 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Mats, du har inte förstått meningen med aspieforum än.
Vad denna tråd handlar om är dock om man som moderator på AF borde få dela ut varningar för någon använder vedertagna, icke-rasistiska termer som "skogsturk". Vad kommer härnäst? Banning för att man råkar skriva "negerboll"?
Vad denna tråd handlar om är dock om man som moderator på AF borde få dela ut varningar för någon använder vedertagna, icke-rasistiska termer som "skogsturk". Vad kommer härnäst? Banning för att man råkar skriva "negerboll"?
Mats skrev:turkar och libaneser
Palestinier i så fall. Om vi nu ska vara konkreta. Och dom är inte särdeles turkiska, vad jag vet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
Vi kommer att fortsätta att dela ut varningar till dem som använder termerna "skogsturk" och "libanes" nedsättande. "Negerboll" går bra att skriva så länge det inte används nedsättande.
Vi delar ut varningar innan vi bannar. Om man tycker att man har fått en felaktig varning kan man alltid diskutera det i pm eller i den här avdelningen. Däremot är det inte tillåtet att diskutera moderering i trådarna. Det var sättet sugis bröt mot det som gjorde att hon blev avstängd.
Och, nej, jag har inte förstått meningen med aspieforum. Det kommer jag aldrig att göra. Det är inget forum för mig.
Vi delar ut varningar innan vi bannar. Om man tycker att man har fått en felaktig varning kan man alltid diskutera det i pm eller i den här avdelningen. Däremot är det inte tillåtet att diskutera moderering i trådarna. Det var sättet sugis bröt mot det som gjorde att hon blev avstängd.
Och, nej, jag har inte förstått meningen med aspieforum. Det kommer jag aldrig att göra. Det är inget forum för mig.
Den nedsättande syftningen är solklar i det här inlägget.
Men även om den inte vore det kvarstår en annan fråga: även om det där språkbruket faktiskt är så harmlöst som ni säger inom den subkultur ni refererar till - hur känt är det utanför den subkulturen eller, till exempel, bland dem som kan tänkas titta in här (inklusive folk av turkiskt, libanesiskt eller palestinskt ursprung)?
Jag kände absolut inte till termen. Och jag tvivlar på att den är harmlös, till exempel att det skulle vara lika lätt för de flesta att kalla en svenne "skogsturk".
Men även om den inte vore det kvarstår en annan fråga: även om det där språkbruket faktiskt är så harmlöst som ni säger inom den subkultur ni refererar till - hur känt är det utanför den subkulturen eller, till exempel, bland dem som kan tänkas titta in här (inklusive folk av turkiskt, libanesiskt eller palestinskt ursprung)?
Jag kände absolut inte till termen. Och jag tvivlar på att den är harmlös, till exempel att det skulle vara lika lätt för de flesta att kalla en svenne "skogsturk".
Zombie och Mats,
Vad ni nog inte förstår är att alla inte tänker på vilken "subkultur" de råkar befinna sig i. Eller ö.h.t. tänker på vem som kan råka läsa eller tolka in olika rasistiska tolkningar i sådant man själv inte alls ser som rasistiskt.
Det är för sådana som aspieforum behövs.
Vad ni nog inte förstår är att alla inte tänker på vilken "subkultur" de råkar befinna sig i. Eller ö.h.t. tänker på vem som kan råka läsa eller tolka in olika rasistiska tolkningar i sådant man själv inte alls ser som rasistiskt.
Det är för sådana som aspieforum behövs.
Nu hoppas jag att herren har missuppfattat mig oavsiktligt.Mats skrev:nallen, ufo och rdos:
Ni har http://www.aspieforum.se där ni kan hetsa mot turkar och libaneser hur mycket ni vill.
Jag har inte på något vis skrivit om vare sig turkar eller libaneser eller något annat folkslag.
Jag såg bara en felaktig tolkning av ordet skogsturk som är synonymt med ordet tjackpundarhumör, och rättade, igen annat.
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 2:18:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Det är för sådana som aspieforum behövs.
Det här är en FÅGEL!
- Savanten Svante
rdos: Jag är glad för din skull att du tycker att aspieforum är bra för sådana som dig men det är inget föredöme för AspergerForum.
Här ger vi tillsägelser och varningar när vi tycker någon går över gränsen. Om man då rättar sig efter tillsägelsen/varningen eller diskuterar den på ett sansat sätt händer inget mer. För den som inte klarar av det är det här inget lämpligt forum, men då finns ju alltid aspieforum.
Här ger vi tillsägelser och varningar när vi tycker någon går över gränsen. Om man då rättar sig efter tillsägelsen/varningen eller diskuterar den på ett sansat sätt händer inget mer. För den som inte klarar av det är det här inget lämpligt forum, men då finns ju alltid aspieforum.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter