Studier och skrivuppgifter! D:

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Annausagi2 » 2014-08-25 17:34:23

Hej, allesammans! Första inlägget på detta forumet för mig... :)

Så här är det: Jag har Aspergers syndrom, är 25 år och jag har precis börjat plugga historia på distans (via internet alltså) vilket visserligen har en hel del fördelar för ensamvargar som jag.

Problemet är dock att jag också behöver vissa tydliga instruktioner för att verkligen komma igång. T.ex har jag en skrivuppgift för max 700 ord om forntiden, flodkulturer och sånt.
Jag förstår sammanhanget och kan säkert beskriva muntligt vad dessa handlade om (med en hel del "öhm" och "ähm"), men jag kan bannemig inte förklara det skriftligt! :-)006

För att vara ärlig så är det förmodligen på grund av att min hjärna låser sig om bara ett steg går fel och allt krashar. "Hur ska jag ens börja?" "Tänk om jag skriver nåt helt galet?" "Jag är en lika stor idiot som när jag gick i skolan." "Jag kan inte, jag kan inte." Och: poff så kan jag inte få in någon information alls i skallen. :-)051

Min lärare gav mig tips att läsa igenom varje uppgift i taget osv, men som sagt; hon kan inte vara där dygnet runt för o hjälpa mig vid varje litet steg av tvivel.

Nån som känner igen sig och har något tips? En klapp på axeln? Nånting? xD


- Annausagi2



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor
Annausagi2
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-08-25

Re: Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav slackern » 2014-08-25 17:53:43

Jag känner exakt igen det du beskriver. Du kanske kan få antekningshjälp från skolan? Eller få redovisa det muntligt?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Annausagi2 » 2014-08-25 17:58:44

slackern:

Tack för svaret!
Hrmmm... där är ett annat problem med att plugga distans... jag har en ganska stor telefonfobi. :-)051

Kan du beskriva lite mer vad exakt du menar med anteckningshjälp? =)
Annausagi2
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-08-25

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Myrkr » 2014-08-25 18:00:45

Jag pluggar också på distans, det är ett helvete.
Brukar gå igenom allt i huvudet i ett par dagar, som om jag förklarar det för någon annan, sen repeterar och förtydligar jag det tills jag fått med allt väsentligt, då skriver jag ner allt i ett svep.
Jobbigt att ha allt i huvudet, men det funkar.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav plåtmonster » 2014-08-25 21:52:12

Testade lite analys på första inlägget. Den genomsnittliga ordlängden är 4,52 tecken och det är 214 ord varav 144 unika ord. Så 700 ord blir 3864 tecken eller ungefär en full A4 sida.

Annars finns det en del om flodkulturen vid Tigris. Du kan t.ex skriva om när den uppstod. Vilket välstånd de uppnått under olika perioder och hur deras livsvillkor ändrats beroende på vem som styrt i landet. Speciellt de senaste 100 år lär ge en hel del uppslag. Egypten, Mesopotamien, Induskulturen, Ganges, och Kina är andra uppslag. Föroreningen av Ganges säger en hel del om den "utveckling" som skett.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Frimodig » 2014-08-25 22:02:18

Annausagi2 skrev:Hej, allesammans! Första inlägget på detta forumet för mig... :)

Så här är det: Jag har Aspergers syndrom, är 25 år och jag har precis börjat plugga historia på distans (via internet alltså) vilket visserligen har en hel del fördelar för ensamvargar som jag.

Problemet är dock att jag också behöver vissa tydliga instruktioner för att verkligen komma igång. T.ex har jag en skrivuppgift för max 700 ord om forntiden, flodkulturer och sånt.
Jag förstår sammanhanget och kan säkert beskriva muntligt vad dessa handlade om (med en hel del "öhm" och "ähm"), men jag kan bannemig inte förklara det skriftligt! :-)006

För att vara ärlig så är det förmodligen på grund av att min hjärna låser sig om bara ett steg går fel och allt krashar. "Hur ska jag ens börja?" "Tänk om jag skriver nåt helt galet?" "Jag är en lika stor idiot som när jag gick i skolan." "Jag kan inte, jag kan inte." Och: poff så kan jag inte få in någon information alls i skallen. :-)051

Min lärare gav mig tips att läsa igenom varje uppgift i taget osv, men som sagt; hon kan inte vara där dygnet runt för o hjälpa mig vid varje litet steg av tvivel.

Nån som känner igen sig och har något tips? En klapp på axeln? Nånting? xD


- Annausagi2



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor


Läs böcker. Lasse Bergs tre om vår uppkomst. Den tredje hamnar i Tigris.

Lösningen är normalt att läsa böcker.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Myrkr » 2014-08-25 22:08:15

Om jag förstår det rätt så är problemet inte att hitta information eller något att skriva om, utan att få ner det på papper.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav plåtmonster » 2014-08-25 22:15:48

Berätta om det man läst lite som en recension? eller skriv av och ändra massor så att det blir "din" text till slut?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Annausagi2 » 2014-08-25 22:57:40

Myrkr skrev:Om jag förstår det rätt så är problemet inte att hitta information eller något att skriva om, utan att få ner det på papper.

Precis. xD


Tack för svaren! Tänka sig, lyckades faktiskt komma loss till slut och skriva 729 ord. :D

*Tittar vidare på uppgift #2*

Åh... bra, de hittade nåt jag är ännu sämre på. Analysera.
Annausagi2
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-08-25

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav plåtmonster » 2014-08-25 23:13:16

Om de inte specifierade vad slags analys så får du säga att "min uppsats om flodkultur är 15 cm långt och det är inte ett primtal sådeså!" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Annausagi2 » 2014-08-25 23:47:55

plåtmonster skrev:Om de inte specifierade vad slags analys så får du säga att "min uppsats om flodkultur är 15 cm långt och det är inte ett primtal sådeså!" ;)


xD! Bra idee.


Nä, jag ska tydligen analysera 3 elevers svar på förändringsprocesserna mellan alla stormakter från antikens Aten till Senmedeltiden. Hitta ett exempel på när nån elev använder fakta och när nån annan använder analys, samt vad skillnaden är.
Det är förmodligen inte så komplicerat som min hjärna får det att låta, men ändå, ische... ><
Annausagi2
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-08-25

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav plåtmonster » 2014-08-26 0:22:38

Fakta = kopierad data
Analys = Beräkning på fakta eller flera för att få reda på fler saker?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav SgtArdbeg » 2014-08-26 0:25:37

Jag brukar skriva ner enstaka ord eller enkla meningar om jag kört fast... Det ska va med, och det, och det, osv osv. Sen brukar det gå att få ihop till en bra text.
Lägg till, flytta om, ta bort...

Ofta svårt att börja från början med en text, tycker jag iaf.
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav Annausagi2 » 2014-09-01 19:22:26

Skickade in denna periodens frågor. Läraren skrev att jag har saker och ting som måste kompletteras med 3 av frågorna.
Fick dock ett betyg på den fjärde frågan, ett C. Mer specifikt har jag nått "D till C"-nivån.


:-)004 Går och lägger mig nu.
Annausagi2
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-08-25

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav jesusiscool » 2014-09-06 10:03:57

Varför inte gå en kurs i hur man skriver, eller läs böcker/artiklar om det. Tala med personer som har erfarenhet.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Studier och skrivuppgifter! D:

Inläggav TORatANDET » 2014-09-07 15:27:48

Jag svarar med ett citat från en kommande bok av mig, så slipper jag skriva svaret en gång till:

"En person med AS misslyckas med att slutföra högskoleutbildning för att den inte kan skriva färdigt uppsats/uppsatser. Hur löser vi det?

Vinsten är stor om personen kan ta sin examen, och är extremt stor om det leder till att aspergaren får ett bra arbete. Därför är det värt att sätta in kraftfulla insatser. Det finns inte en generell enkel lösning som fungerar för alla, eftersom processen blir olika för olika individer och tar lång tid. Ifall ni inte redan har provat centralstimulerande på recept, så kan det vara värt att försöka få det. Det hjälper många. Anlita en hjälpare som kan både asperger och skrivpsykologi om ni tycker att en akademisk examen är värd den kostnaden."
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in