Strul med internetbanken...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Strul med internetbanken...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 19:27:01

Kristofer skrev:
KrigarSjäl skrev:Men dessa startkod och användarnummer kan ju bara användas en gång och det är mitt LÖSENORD jag glömt bort.


Ring supporten. Jag tror du får bättre hjälp där än vad vi kan ge här.

Edit: Just för att din fråga är så specifik

Det har jag ju redan gjort. Utan framgång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Strul med internetbanken...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 19:27:45

UDFy-38135539 skrev:
KrigarSjäl skrev:Meningen med tråden var att få svar på frågor, inte att svara på frågor...

Tro fan jag är missnöjd - jag får huvudvärk av sån här skit.


Ibland ligger svaren på ens frågor, i frågorna man får´s svar.

Är du nya Obi Wan Yoda eller nåt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Strul med internetbanken...

Inläggav nescio » 2014-06-29 19:28:41

Tor_och_i2p skrev:Hjälp! Om Swedbank ville tvinga mig att logga in med bank id skulle jag nog sluta vara kund hos dem. Jag loggar in med dosa.
Det är ju lättare att logga in med BankID än med dosa.

KrigarSjäl skrev:Meningen med tråden var att få svar på frågor, inte att svara på frågor...
Du har gjort två saker i tråden:
1. Frågat.
2. Klagat.

Nr 2 inbjuder andra till att stödja dig genom att komma med egna liknande klagomål så du inte känner dig ensam om att ha besvär.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Strul med internetbanken...

Inläggav Kristofer » 2014-06-29 19:42:58

KrigarSjäl skrev:
Kristofer skrev:
KrigarSjäl skrev:Men dessa startkod och användarnummer kan ju bara användas en gång och det är mitt LÖSENORD jag glömt bort.


Ring supporten. Jag tror du får bättre hjälp där än vad vi kan ge här.

Edit: Just för att din fråga är så specifik

Det har jag ju redan gjort. Utan framgång.


Ring igen och ha supporten kvar i luren när du ska logga in.

Edit: Låt supporten guida dig steg för steg när du gör själva inloggningsförfarandet. Kom ihåg att du betalar avgifter till banken så de ska baske mig hjälpa dig.
Senast redigerad av Kristofer 2014-06-29 19:50:27, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Strul med internetbanken...

Inläggav Alien » 2014-06-29 19:44:06

Ja, jag fattar inte vad KS har för system. Det jag känner till är bankdosa, kort och en 4-siffrig kod. Så har både jag och min man det (han har Swedbank).

Och är det koden som försvunnit, så får man aldrig tillbaka den, utan en ny kod.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Strul med internetbanken...

Inläggav UDFy-38135539 » 2014-06-29 19:48:20

KrigarSjäl skrev:Är du nya Obi Wan Yoda eller nåt?


Jag jobbar på det, formuleringarna är lätt, det är svårare med kraften.
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Strul med internetbanken...

Inläggav plåtmonster » 2014-06-29 20:17:07

Sparbanken Syd stödjer tydligen två inloggningsförfaranden för sin internetbank:

BankID

BankID på fil kallas oftast bara för BankID. Det är en e-legitimation som används för identifiering och signering på internet. I vår Internetbank använder du BankID för inloggning och signering. En del tjänster och signeringar kan kräva en engångskod. BankID på fil används alltid tillsammans med BankID säkerhetsprogram på din dator. Så använder du BankID.


Mobilt BankID

Med Mobilt BankID har du alltid ditt BankID med dig i din mobiltelefon och kan logga in i Internetbanken från valfri dator. Så använder du Mobilt BankID


När jag läser om BankID låter det som att du är tvungen att installera om programmet för att kunna använda ett nytt lösenord om du glömt det gamla. Du har inte nämnt vilket operativsystem du använder. BankID på fil är dock generellt en högst osäker metod. Du är dessutom juridiskt bunden till vad som signeras med denna osäkra BankID på fil och mobilversionen är inte säkrare. Då banker är rätt tröga är rekommendationen att byta till en bank som använder kod-dosa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Strul med internetbanken...

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-29 21:05:39

http://www.sparbankensyd.se/Global/PDFe ... %20fil.pdf

Som jag förstår saken använder alltså sparbanken syd BankID som inloggning och vid signering av räkningar? Eller förstår någon annan bättre? Alltså, det enda Krigis ska behöva komma ihåg vid kontinuerlig användning är sitt BankID-lösenord?

Vilken jag rekommenderar att man skriver ner och förvarar på en säker plats, ej i närheten av dator eller räkningar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Strul med internetbanken...

Inläggav notwoodstock » 2014-08-25 0:42:17

Jag har två Internetbanker (plus egentligen HSB/Swedbank också).

Slår härmed ett slag för redundanta lösningar för viktigt. Alla är inte lika "dyra".

(Ursprungligen så fick jag en bank till när jag fick mitt lönekonto.)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in