Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2008-04-09 23:16:33

Men det kan aldrig nog poängteras att det är samhället som sådant, med dess regler till höger och vänster, och "de där andra", NT-isarna som är mer kapabla än vissa av oss andra, som mot bättre vetande har valt att bygga världen på att ställa alla dessa krav som de själva men faktiskt inte alla människor är kapabla att motsvara.

Med det måste de anses ha iklätt sig ett otvetydigt ansvar att inse när det blir fel och vara med och hjälpa till att ställa tillrätta där det inte funkar.

Men gör de det?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:33:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Debbido » 2008-04-10 0:26:11

Pemer skrev:Word, Debbido! På pricken!!!

TACK! Gissa hur många insändare jag skrivit i lokalpressen om detta ämne? Gissa hur många år jag kämpat för min autistiske sons rätt till en lärlingsutbildning och rätt till ett vanligt lönearbete fjärran från Samhalls slaverianstalter? Gissa hur många företag som gått omkull p g a min kamp för min sons mänskliga rättigheter och samtal med Arbetsmiljöverket? Gissa hur många gånger jag slagit näven i bordet och svurit åt förtryckande myndighetspersoner eller piskat fram konferenser för att få någon ordning på det #¤%&/()=?`samhällets attityd och förtryck av dem som de kallar "svaga" fast vi autister är unika, specialdesignade för precisionsjobb?

Det uttalande jag är mest stolt över är när jag konfronterades med två rektorer, som inte ville låta min son lämna den yrkessärskola som leder till sjukpension, inte till yrke:

VAD FAN BLIR MAN GENOM ATT TITTA PÅ NALLEPUH-FILMER??!!??Och så "the autistic tantrum" som inramning av den praktfulla tavlan :-)096 De gav sig! Han kunde gå vidare till yrke och framtid.
De hade väl ingen vana vid att konfronteras med aspergermammor, vad vet jag?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav iceman » 2008-04-14 22:44:56

Har haft kontakt med min handläggare på Fk, och de verkar sätta sig på tvären och vill tvinga ut mig på arbetsmarknaden trots att det framgår tydligt i läkarintyget att jag INTE klarar detta och att jag redan provat med misslyckat resultat. Nu vet jag inte hur det kommer bli. Blir så jävla förbannad på detta så jag vet inte vad jag gör snart :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av iceman 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
iceman
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav Pemer » 2008-04-14 23:33:47

Vad i helvete! Var i landet är detta? :evil:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-04-14 23:35:39

Har det något samband med PILA-projektet som pågår? Handlar det om att de kräver att du ska jobba, eller att de vill skicka dig på utredning?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:08:40

Mardröm skrev:En privatskola som inte får de där 55 kaxen varje läsår/termin eller vad det nu är?

De är få.
Och om du är väldigt aspig vette tusan om de passar där.


Hur menar du?

Vem ska ge mig ett banklån? jag har varit på banken med 500000 i säkerhet, nej! Jag tjänade för dåligt. Trots att de 500000 skulle ökat 100000 med de 50000 jag bad om i lån, helt uppenbart!
Glöm banklån, testat flera ggr.
Bidrag, vilka bidrag? Hur många tror du "passar" att få dem?
Jag har provat "starta eget" och haft företag, men det är lögn i helvete att få det att fungera när man ite vet om man sover på 2-3 dagar, när man inte har den pricing power som krävs, för exempel..


Ursäkter, ursäkter, ursäkter.

Troligen har du ju en hyperintelligens som efterfrågas på marknaden. Det har inte jag. Och om du startade företag som 14 åring måste du haft stöd. Det har få av oss.


Jag har framåtanda och en positiv inställning. Kvalitéer som efterfrågas på alla marknader.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:12:17

Kvasir skrev:Knoten, du missar att väldig många, kanske en majoritet om man ska tro omröstningen på forumet, av Aspergare har oerhört svårt att klara av ens enkla administrativa göromål som att betala sina räkningar, samt har ofta svårt med krav och att passa tider. Att vara egenföretagare är då bland det allra dummaste man kan ge sig på eftersom man det hör till de saker man torde vara maximalt inkompetent för. Sedan kan det ju finnas undantag, och du är inte den endra egenföretagaren på forumet. Men så ska man orka till 40 och längre än så också, och det är inte så vanligt att man gör.


Det var då sannerligen det dummaste jag hört!

Jag betvivlar att någon aspergare på forumet har svårigheter med administrativa göromål anknutna till specialintresse!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Kvasir » 2008-04-15 7:19:59

Knoten skrev:
Kvasir skrev:Knoten, du missar att väldig många, kanske en majoritet om man ska tro omröstningen på forumet, av Aspergare har oerhört svårt att klara av ens enkla administrativa göromål som att betala sina räkningar, samt har ofta svårt med krav och att passa tider. Att vara egenföretagare är då bland det allra dummaste man kan ge sig på eftersom man det hör till de saker man torde vara maximalt inkompetent för. Sedan kan det ju finnas undantag, och du är inte den endra egenföretagaren på forumet. Men så ska man orka till 40 och längre än så också, och det är inte så vanligt att man gör.


Det var då sannerligen det dummaste jag hört!

Jag betvivlar att någon aspergare på forumet har svårigheter med administrativa göromål anknutna till specialintresse!


Som bekant kan man inte starta företag och bara ägna sig åt sitt specialintresse, ens om det är kommersiellt gångbart. Det krävs att man kan sköta företagets ekonomi och administration, vilket är just det problem jag anförde. Att man skulle klara att sköta ett företags ekonomi lättare än sin egen finns knappast någon anledning att misstänka, tvärtom.
Att problemet kan misstänkas vara vanligt antyds bl.a. av omröstning i en tidigare tråd.

Får man förresten fråga hur gammal Knoten är?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:21:27

Pemer skrev:Själv tragglade jag runt och försökte fungera med lönearbete och som arbetssökande och försökte få inkomsterna att räcka till utgifterna alldeles för länge innan jag fick mina nuvarande ambitioner att försöka frilansa med egen verksamhet. Resultatet av det blev en ekonomi som ser ut på ett sådant sätt att jag inte får några banklån idag.

Bidrag till att starta egen verksamhet verkar det inte direkt krylla av heller, men vet du mer här och har tips tackar jag på förhand!


Pemer:

Jag läser på din hemsida att du är väl bevandrad i webbdesign och släktforskning. En sökning på nätet ger att det ej finns tillgängliga konsulter inom området.

Det här är ett förslag du kan finansiera med mycket små kostnader.

Har du lust att berätta om vad du pysslar med i ditt företag? Vi är nog många som är nyfikna... :)


Jag skall fundera på det.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:24:23

Zombie skrev:*blir argare än jag orkar som vanligt*

Knoten

TROR DU PÅ FULLT ALLVAR INTE ATT VI ÄR MÅNGA SOM HAR FÖRSÖKT?
OCH FÖRSÖKT?
OCH FÖRSÖKT?
OCH FÖRSÖKT?
...
...

*så djävla trött och ledsen på den där sortens livsfarliga aningslöshet...*


Zombie:

Jag tror det är många av er som försökt; ja.

Men på fel sätt.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Inger » 2008-04-15 7:25:29

Kom på att jag måste ringa skatteverket så jag försöker hålla mig vaken en timma till....

Knoten, jag är precis i färd med att starta firma. Jag kan inte ens fylla i ansökan om F-skattsedel för de ställer en massa jobbiga frågor som jag inte kan svara på (det är därför jag tänker ringa och be om hjälp).

Vad gör man om man inte har framåtanda?

Vad gör man om man har för många specialintressen men bara ett som ev kan ge några kronor extra, om man har svårt att prioritera och använda sin tid effektivt?

Vad gör man om man har noll sinne för siffror och är totalt ointresserad av ekonomi?

Vad gör man om man är så introvert och asocial att man tycker alla kontakter är mer eller mindre plågsamma och helst skjuter upp dem till en annan dag?

Jag är fantastiskt bra på att få originella idéer men inte på att tillverka eller sälja dem, kan man lyckas ändå? Skulle egentligen behöva en samarbetspartner som var mer driftig och utåtriktad än jag själv. Känns skitjobbigt att behöva dra hela lasset själv, även om jag haft firma förut.

Några råd?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:27:28

Zombie skrev:Knoten igen

Tog i för litet, ser jag efter att ha läst litet mer av dig.
Fy fan såna anklagelser!
Hur ser din värld ut? Hur ser människor ut för dig? Vilka har du träffat? Vad vet du om dem, och har du reflekterat över vad du kanske inte vet? Din inställning är djupt farlig och dessutom kränkande plus efternamn och jag blir skitförbannad, men jag vill begripa den.


Zombie igen

Jag har träffat människor som vill göra rätt för sig och försöka istället för att anklaga och skjuta över bördan på andra!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Re: Hej knoten!!

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:32:20

rattlelizard skrev:Jag känner inte dig men du känner tydligen till alla blodsugare här på forumet som bara vill roffa åt sig av den dyrbara statskassan.

Jag har träffat på sådana som dig ute i arbetslivet innan jag blev sjuk(jag har inte bara Aspergers) och då tjänade jag typ 25 000 kr efter skatt varje månad och levde livet och kunde unna mig både att vara halvmoderat och storhandla mina livsmedels varor på statoil.

MEN.....

Trots att jag tjänade såna astronomiska summor i månaden och betalade typ skatt i 40 procentsklassen så har jag väl aldrig sett maken till ett större förakt till handikappade och svaga människor som du tydligen kör en uppvisning av på detta forum.
NU FÅR DU väl ändå ge dig!!!
Det är väl klart bevisat att alla behövs i ett samhälle även de handikappade oavsett handikapp.

Och en annan sak det skitsnacket om att var och en ska ta ansvar för sitt liv det har moderaterna kört med sen 1980-talet det fungerar visst bara om vi alla hade haft samma utgångspunkter och förutsättningar här i livet.

NU HAR JU INTE ALLA HANDIKAPPADE RIKA FÖRÄLDRAR ELLER KONTAKTER SOM DU TYDLIGEN HAR OCH VI ANDRA GLÄDS FÖR DIN SKULL OCH UNNAR DIG DETTA.

Men vi andra är inte dumma i huvudet och skulle jag komma tillbaka för fullt i arbetslivet såsom jag hoppas på ska jag ta denna kunskapen med mig och bekämpa såna åsikter som dina var jag än hör dem, det kan du lita på!!!!(jag kommer nu svära lite längre ner på ett ovårdat språk)







"Helvete, Faaaan, shit, F****CK , "



*PUST*


Fördomarna, personangreppen och svordomarna lämnar jag åt herrn.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Inger » 2008-04-15 7:36:23

Kan ni inte sluta gnabbas och bli lite konstruktiva istället?

Tips: Om nån har en åsikt man tycker är puckad så måste man ju inte nödvändigtvis ta åt sig. :wink:

Själv skulle jag verkligen uppskatta några goda råd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:38:04

tahlia skrev:
Knoten skrev:
Även jag är sjuk och handikappad. Det hindrar mig icke!


Newsflash: Alla är inte som du!


Knoten skrev:
Då kan de medlemmar som bor hemma hos föräldrar och har det sämre ställt än fröken, flytta hem till henne då??

Eller är fröken även hon en del av det j***a egosamhället??

Hur många aspergianer hyser hon själv??


Nej jag är inte en del av egosamhället. Har aldrig (inte när jag jobbade heller) klagat över att betala skatt, därför jag har aldrig haft något emot att bidra till andras överlevnad.

Är det inte rätt konstigt också, att de som klagar högst, är de som har mest kvar efter skatten? Man blir tydligen jävligt snål av att dra in pengar.


Tahlia:

Du besvarade ej min fråga; hur många aspergianer på forumet hyser fröken själv?

Jag betalar mer skatt under en månad än du snor åt dig i bidrag under ett år och har hjälpt fler apsergianer än du någonsin kommer förmå.

Skita ur dig ungar, gnälla och kritisera dem som faktiskt betalar din heltids-negativism tycks istället vara din melodi!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Inger » 2008-04-15 7:40:51

OK, här får man tydligen ställa sig i kö...

*väntar otålmodigt*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:45:04

Kvasir skrev:
Knoten skrev:
Kvasir skrev:Knoten, du missar att väldig många, kanske en majoritet om man ska tro omröstningen på forumet, av Aspergare har oerhört svårt att klara av ens enkla administrativa göromål som att betala sina räkningar, samt har ofta svårt med krav och att passa tider. Att vara egenföretagare är då bland det allra dummaste man kan ge sig på eftersom man det hör till de saker man torde vara maximalt inkompetent för. Sedan kan det ju finnas undantag, och du är inte den endra egenföretagaren på forumet. Men så ska man orka till 40 och längre än så också, och det är inte så vanligt att man gör.


Det var då sannerligen det dummaste jag hört!

Jag betvivlar att någon aspergare på forumet har svårigheter med administrativa göromål anknutna till specialintresse!


Som bekant kan man inte starta företag och bara ägna sig åt sitt specialintresse, ens om det är kommersiellt gångbart. Det krävs att man kan sköta företagets ekonomi och administration, vilket är just det problem jag anförde. Att man skulle klara att sköta ett företags ekonomi lättare än sin egen finns knappast någon anledning att misstänka, tvärtom.
Att problemet kan misstänkas vara vanligt antyds bl.a. av omröstning i en tidigare tråd.


Kvasir:

Jag anar att du i denna fråga har ett destruktivt svar på alla lösningar och ser ingen orsak att starta debatt.

Får man förresten fråga hur gammal Knoten är?


Ja; det får du.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Kvasir » 2008-04-15 7:50:12

Knoten skrev:Kvasir:

Jag anar att du i denna fråga har ett destruktivt svar på alla lösningar och ser ingen orsak att starta debatt.


Inte alls, men detta problem är välkänt och uppenbart och om du har något konstruktivt förslag istället för att tala om hur duktig du själv är och hur odugliga alla andra är så kan du kanske berätta. Det är nog många som är intresserade. Inger verkar definitivt vilja veta. Jag har också ibland funderingar på om egen verksamhet skulle kunna vara ett bättre sätt än lönearbete att komma tillbaka igen när och om jag börjar må bättre, och skulle också vara intresserad av konstruktiva förslag baserade på en förståelse för problemet.

Får man förresten fråga hur gammal Knoten är?


Ja; det får du.[/quote]

Var vänlig berätta, om det går för sig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:56:06

Inger skrev:Kom på att jag måste ringa skatteverket så jag försöker hålla mig vaken en timma till....

Knoten, jag är precis i färd med att starta firma. Jag kan inte ens fylla i ansökan om F-skattsedel för de ställer en massa jobbiga frågor som jag inte kan svara på (det är därför jag tänker ringa och be om hjälp).


Inger :D :

Ja; har du ej någon revisor är skatteverket mycket bra.

Vad gör man om man inte har framåtanda?


Odlar den genom att tvinga dig framåt.

Vad gör man om man har för många specialintressen men bara ett som ev kan ge några kronor extra, om man har svårt att prioritera och använda sin tid effektivt?


Gör det inkomstbringande specialintresset till första prioritet genom time-management och planering.

De andra kan man hålla som hobbies.

Vad gör man om man har noll sinne för siffror och är totalt ointresserad av ekonomi?


Ringer mamma eller pappa och ber om att få flytta hem.

Vad gör man om man är så introvert och asocial att man tycker alla kontakter är mer eller mindre plågsamma och helst skjuter upp dem till en annan dag?


Slutar skjuta upp dem.

Fobier skall konfronteras.

Jag är fantastiskt bra på att få originella idéer men inte på att tillverka eller sälja dem, kan man lyckas ändå? Skulle egentligen behöva en samarbetspartner som var mer driftig och utåtriktad än jag själv. Känns skitjobbigt att behöva dra hela lasset själv, även om jag haft firma förut.

Några råd?


Tro på dig själv! Har du drivkraft och idéer behöver du inte vara sällskaplig!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-04-15 7:59:17

Kvasir skrev:Inte alls, men detta problem är välkänt och uppenbart och om du har något konstruktivt förslag istället för att tala om hur duktig du själv är och hur odugliga alla andra är så kan du kanske berätta. Det är nog många som är intresserade. Inger verkar definitivt vilja veta. Jag har också ibland funderingar på om egen verksamhet skulle kunna vara ett bättre sätt än lönearbete att komma tillbaka igen när och om jag börjar må bättre, och skulle också vara intresserad av konstruktiva förslag baserade på en förståelse för problemet.


Kvasir:

Jag förstår inte vad du behöver hjälp med.

Var vänlig berätta, om det går för sig.


43.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav tahlia » 2008-04-15 7:59:50

Knoten skrev:
Tahlia:

Du besvarade ej min fråga; hur många aspergianer på forumet hyser fröken själv?

Jag betalar mer skatt under en månad än du snor åt dig i bidrag under ett år och har hjälpt fler apsergianer än du någonsin kommer förmå.

Skita ur dig ungar, gnälla och kritisera dem som faktiskt betalar din heltids-negativism tycks istället vara din melodi!


Tyckte du nämnde att personangrepp skulle lämnas åt en annan herre här på forumet, men den regeln övergav du snabbt.

Jag förstår att du är en av dem som helst ser att alla som råkar vara sjuk och/eller funktionshindrad lägger sig ner och dör så att du slipper betala skatt för dessa. Kapitalism och enorm egoism i ett nötskal. Jag har sagt det förut och säger det igen, kapitalism och egoism går hand i hand.

Nu råkar det vara så att jag inte klarar ett jobb. Varför jag inte gör det spelar egentligen inte någon roll, för både läkare, FK och jag är överrens om den saken. Jag undrar lite vilken sorts utbildning du har som kan friskförklara folk bara sådär, utan att veta något om dem eller ha träffat dem.

Men nu kommer jag ifrån saken, vilket är att människor som du inte är vatten värda och jag drar mig ur diskussionen. Jag har viktigare saker att göra. Du får gärna gå runt och tro att du är bäst och att alla andra är skit. Det är ändå bara du som förlorar på det i längden.
Det kan bli rätt ensamt på berget.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:33:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2008-04-15 8:06:00

Knoten skrev:Jag förstår inte vad du behöver hjälp med.


Då vet antingen inte alls hur företag drivs eller så har du väldigt dålig inblick i hur AS yttrar sig hos väldigt många människor. Sistnämnda sak diskuteras ständigt i en massa trådar, så det finns ingen anledning att åter säga allt som redan har sagts på så många andra håll. Läs forumet istället.



43.


Och klarat dig utan utbrändhet? Då har du inte så stora problem med din AS i praktiken, i alla fall inte ur aspekter som är relevanta för yrkeslivet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Knoten » 2008-04-15 8:18:17

Tahlia och Kvasir:

Jag uppfattar er som avundsjuka och bittra.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Inger » 2008-04-15 8:25:32

Tack för svaret. Nu ska jag ringa och se om jag kan få hjälp.

Knoten skrev:
Inger skrev:Vad gör man om man inte har framåtanda?

Odlar den genom att tvinga dig framåt.

När jag var yngre kunde jag tvinga mig till saker men nu är jag för ömtålig rent fysiskt (är inte förtidspensionerad för intet). Jag har ambitioner (t o m rätt stora) men har inte den där energin som somliga tycks ha. Det är väldigt frustrerande.

Knoten skrev:
Inger skrev:Vad gör man om man har för många specialintressen men bara ett som ev kan ge några kronor extra, om man har svårt att prioritera och använda sin tid effektivt?

Gör det inkomstbringande specialintresset till första prioritet genom time-management och planering.
De andra kan man hålla som hobbies.

Kan du ge något exempel på time-management? Jag försöker disciplinera mig och har i alla fall blivit mer fokuserad de här senaste månaderna men fastnar lätt i annat när jag kör fast och har väldigt dålig tidsuppfattning.

Knoten skrev:
Inger skrev:Vad gör man om man har noll sinne för siffror och är totalt ointresserad av ekonomi?

Ringer mamma eller pappa och ber om att få flytta hem.

Haha, pappa har varit död i 25 år och mamma sjuk och bor i en liten etta. Själv är jag 46 år...

Knoten skrev:
Inger skrev:Vad gör man om man är så introvert och asocial att man tycker alla kontakter är mer eller mindre plågsamma och helst skjuter upp dem till en annan dag?

Slutar skjuta upp dem.
Fobier skall konfronteras.

Det är inte direkt några fobier utan detta är den jag är. Jag har inga problem att snacka med folk i telefon och skaffa information, men jag är ingen säljartyp utan skulle behöva samarbeta med någon som var det. Dessutom kan jag bara använda rösten ibland.

Knoten skrev:
Inger skrev:Jag är fantastiskt bra på att få originella idéer men inte på att tillverka eller sälja dem, kan man lyckas ändå? Skulle egentligen behöva en samarbetspartner som var mer driftig och utåtriktad än jag själv. Känns skitjobbigt att behöva dra hela lasset själv, även om jag haft firma förut.

Några råd?

Tro på dig själv! Har du drivkraft och idéer behöver du inte vara sällskaplig!

Nja, inte om jag hade någon som kunde sälja in dem och se till att de blev realiserade. Önskar att det fanns något företag som Left Is Right fast för kreativa personer. (Jag skrev till dem och föreslog det men fick inget svar.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in