Stödinsatser för FÖRÄLDRAR med funktionsnedsättning

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stödinsatser för FÖRÄLDRAR med funktionsnedsättning

Inläggav Meteora » 2023-01-12 15:33:09

Hej! När jag googlar vad det finns för hjälp eller stödinsatser för föräldrar med funktionsnedsättning dyker enbart "barn med funktionsnedsättning" upp och hur föräldrar kan handskas med detta eller vad för typ av stöd de kan få.

Jag undrar dock vad för typ av stöd en person med funktionsnedsättning kan få gällande ens barn när man har en nyfödd i sommar exempelvis. Detta kan vara hjälp med planering såklart som kanske kan göras via kommunen såklart, men finns där någon typ av avlastning med barnet/i hemmet som även är statlig? Ser endast att avlastning i hemmet via LSS finns för föräldrar som stödjer sina funktionsnedsatta äldre barn/tonåringar som behöver avlastning.

Har ni koll? :-)154
Meteora
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-07-17

Stödinsatser för FÖRÄLDRAR med funktionsnedsättning

Inläggav Alyana » 2023-01-12 19:57:01

Jag gick på en "kurs" för föräldrar med egen sk funktionsvariation via habiliteringen.
Men då hade jag redan varit förälder i många år, men var värdefullt ändå, inte minst att se att jag inte var ensam.

Grattis till barnet. :-)154
Vet inte om det går att få avlastning ordnad innan barnet fötts.. tror det kanske blir svårt via kommunen.
Jag har aldrig haft det så vet inte.
Men har du nån möjlighet att få hjälp av nån familj så be gärna om det, jag hade inte ens den möjligheten tyvärr.

Lycka till!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in