Stöd i skolan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Stöd i skolan

Inläggav legend » 2011-05-18 11:19:43

Hej

Jag är ny här. Våran åttaåriga son fick diagnosen Asperger strax innan jul. Vi är på väg att flytta till ny ort och sonen ska börja på ny skola. Det har fungerat bra i skolan där han går nu, han har en stödperson som hjälper honom. Jag har varit i kontakt med rektorn på nya skolan. Vi har haft långvarig kontakt med bup. Alla inblandade dvs. nuvarande skolan samt bup är överens om att sonen behöver en stödperson för att det ska fungera på bästa sätt i skolan. Rektorn på nya skolan säger att det inte finns en sådan person tilldelad våran son. De tycker vi ska se hur det går när han börjar, men vi vill att allt ska fungera bra med en gång. Jag känner mig rätt förtvivlad just nu. Är det någon som vet vart jag kan vända mig för att få hjälp och stöd? Just nu känner jag att jag har noll förtroende för den nya skolan. När sonen gick i förskoleklass fungerade det jättedåligt och han blev stämplad som ett problembarn. Vill inte att det ska bli lika jobbigt igen... Tacksam om någon har råd att ge.
legend
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-05-18

Re: Stöd i skolan

Inläggav tahlia » 2011-05-18 11:29:39

Vänd dig till skolverket. Din son har rättigheter till följd av sin diagnos och sina svårigheter. Att gå över huvudet på rektorn och direkt kontakta skolverket brukar få fart på maskineriet.
Har själv plöjt regelverket åt alla håll och kanter när jag fick slåss för att min dotter skulle tas på allvar och slutligen kontaktat skolverket med ett välformulerat brev (innehållande diverse hänvisningar till lagen om funktionshinder samt skolverkets egna stadgar) och du anar inte hur snabbt skolan bytte fot och plötsligt hade alla möjliga förslag och resurser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Stöd i skolan

Inläggav legend » 2011-05-18 12:17:27

Tack för ditt svar. Ska direkt ta kontakt med skolverket!
legend
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-05-18

Re: Stöd i skolan

Inläggav tahlia » 2011-05-18 13:20:20

Gör så. Lycka till! :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in