Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

starta eget företag-behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav Miche » 2014-02-08 14:26:34

AustenAnnie skrev:Tusen tack för alla goda råd :).
Eftersom jag har begränsad arbetslivserfarenhet
så känns det inte som en bra lösning,
att börja med att starta eget företag.
Kanske om något år eller så, får se hur jag känner då.
Se inte begränsad arbetslivserfarenhet som en begränsning, väldigt många entreprenörer börjar helt utan arbetslivserfarenhet, det som gör skillnaden är drivkraften, utan drivkraft är det svårt att driva eget men med och om man är beredd att jobba trots att det är tufft så ökar förutsättningarna att lyckas leva på företaget.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav AustenAnnie » 2014-02-11 11:20:26

@Vildsvin: det är möjligt att många långtidsarbetslösa ungdomar
känner press från föräldrar och omgivningen.

Personligen så har jag inga problem med att arbeta heltid, det är vad jag helst vill.

@Miche: tack för tipset nu öppnade du mina ögon och fick mig att börja tänka om. :)
Återstår dock att se hur jag ska göra.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav barracuber » 2014-02-11 11:56:57

Det här med att ha förmågan och drivkraften att starta och driva företag tror ni det går i släkten?

De flesta egenföretagare jag träffat eller känner till har haft föräldrar eller andra i sin omgivning som drivit företag.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav matgar » 2014-02-13 9:57:29

barracuber skrev:Det här med att ha förmågan och drivkraften att starta och driva företag tror ni det går i släkten?

De flesta egenföretagare jag träffat eller känner till har haft föräldrar eller andra i sin omgivning som drivit företag.

Jag tror det har med sin omgivning att göra. Om man som ung kommer i kontakt med folk/bekanta som är egenföretagare så blir det ju nått naturligt, och därför kanske man tänker på det som nått möjligt för en själv.
Sen tror jag det är viktigt att man har nån man kan fråga/be om hjälp av, det underlättar nog väldigt mycket. Annars kanske man blir rädd för att man inte riktigt vet hur man ska göra och inte känner att man har någon att fråga.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav TORatANDET » 2014-02-13 15:25:49

Ja, jag driver företag.

Man skall själv vara den mest drivande kraften, inte föräldrar eller Arbetsförmedlingen.
Det gäller både för att starta företag och för om någon skall anställa en.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav AustenAnnie » 2014-02-13 18:43:00

@matgar; det du säger är troligtvis sant.

@barracuber:kanske stämmer det, en av mina föräldrar driver mindre hobbyföretag
och min morfar drev eget företag.

TORatANDET skrev:Ja, jag driver företag.

Man skall själv vara den mest drivande kraften, inte föräldrar eller Arbetsförmedlingen.
Det gäller både för att starta företag och för om någon skall anställa en.

Tack för uppmuntran och rådet ToratANDET, precis så känner jag just nu.
Det vore "fel" av mig att försöka starta företag då det inte är det jag vill egentligen.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav abyss » 2014-03-03 19:43:11

Någon med erfarenhet av att importera elektronik från länder utanför EU som har lust att försöka svara på frågor?
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav plåtmonster » 2014-03-03 21:58:57

@abyss, Då måste du se till att varje produkt uppfyller EMC, LVD, maskindirektiv osv annars kan det bli beslut av elsäkerhetsverket om produktåterkallande och böter. Du bör också ta en kik på producentansvar och produktansvarslagar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav Miche » 2014-03-03 22:21:11

Glöm inte CE-märkning...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav notwoodstock » 2014-03-03 22:28:46

abyss skrev:Någon med erfarenhet av att importera elektronik från länder utanför EU som har lust att försöka svara på frågor?


Jag har "fuskregistrerat" vårt korpfotbollslag som kontaktnamn på följande site. Jag råkade hitta dit och var nyfiken på hur lätt det var att köpa därbortifrån. Misstänker att om jag skulle letat ut någon att få priser från, så borde jag göra det vettigare - i eget namn:

http://www.made-in-china.com

Jag köpte elektronik som privatperson från USA på 1970-talet. Och dom har ju "allt" nuförtiden, om man skall ha därifrån!

Men varken tullar eller fraktkostnader är begripligt - kolla noggrant om det inte finns superbilligt alternativ! Vanliga tariffer är ju ok, men i lite volym gissar jag att det hela är ett 'mysterium'.

Lycka till!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav abyss » 2014-03-04 14:03:39

plåtmonster skrev:@abyss, Då måste du se till att varje produkt uppfyller EMC, LVD, maskindirektiv osv annars kan det bli beslut av elsäkerhetsverket om produktåterkallande och böter. Du bör också ta en kik på producentansvar och produktansvarslagar.


Miche skrev:Glöm inte CE-märkning...

Sen har vi väl RoHS också? Och har produkten ett laddningsbart batteri i sig så är det väl ytterligare regler och ansvar man drar på sig?

Men om man köper produkten från ett importföretag i Sverige så försvinner helt plötsligt allt ansvar och man behöver bara oroa sig över att sälja skiten istället? Kanske värt att att betala extra för det...
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Starta eget företag - behöver råd från andra egenföretagare

Inläggav SoulPain » 2014-03-05 13:42:47

En bra sida med många tips innan man startar eget:

http://www.starta-eget.se/
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in