Starkt intresse i stället för DV?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Starkt intresse i stället för DV?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 6:16:32

Funderar... Om man "ändå" har sjukersättning/aktivitetsersättning och alltså inte står till vanliga arbetsmarknadens förfogande och alltså inte "måste" göra något typ DV. Och OM man har ett starkt intresse som man vill vidareutveckla - t ex att spela musik eller fritidsfiskare om historia eller vad som helst - mår man då bättre om man stannar hemma och håller på med sitt intresse istället för att gå på DV?

Eller är risken att t O m en aspergare deppar ihop till slut om man inte kommer ut och träffar folk?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-15 10:36:17

"Deppar ihop" skulle jag inte kalla det för. Men är specialintresset något man gör hemma så är det lätt att tappa kontrollen över mat, sömn och hygien. Sitter man uppe på nätterna och spelar ett dataspel så blir man sämre på det nästa dag då sömnbristen gör att man inte tänker klart.

BellaBelle skrev:spela musik eller fritidsfiskare

Jag har en elgitarr kopplad till datorn och använder Rocksmith för att öva på låtar. Det avslöjar direkt om jag inte ätit eller sovit ordentligt eftersom det ställs höga krav på mental förmåga (de delar av hjärnan som kontrollerar finmotoriken).

Fritidsfiskare är det nog ingen fara med eftersom det ger en naturlig trötthet och dygnsrytm. Dock bör man hålla sig på stranden om man har dåligt omdöme, ett typiskt drunkningsoffer är en äldre man som gett sig ut med en eka och sprit för att fiska.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 15:33:40

Vildsvin skrev:"Deppar ihop" skulle jag inte kalla det för. Men är specialintresset något man gör hemma så är det lätt att tappa kontrollen över mat, sömn och hygien. Sitter man uppe på nätterna och spelar ett dataspel så blir man sämre på det nästa dag då sömnbristen gör att man inte tänker klart.

BellaBelle skrev:spela musik eller fritidsfiskare

Jag har en elgitarr kopplad till datorn och använder Rocksmith för att öva på låtar. Det avslöjar direkt om jag inte ätit eller sovit ordentligt eftersom det ställs höga krav på mental förmåga (de delar av hjärnan som kontrollerar finmotoriken).

Fritidsfiskare är det nog ingen fara med eftersom det ger en naturlig trötthet och dygnsrytm. Dock bör man hålla sig på stranden om man har dåligt omdöme, ett typiskt drunkningsoffer är en äldre man som gett sig ut med en eka och sprit för att fiska.


Men om man "sitter uppe på nätterna" och sedan sover på dagarna får man ju till en regelbunden livsstil iofs. Eller menade du att man måste vara vaken hela nästkommande dag av någon anledning? Och att man bara kan äta dagtid enligt principen frukost-lunch-kvällsmat. De som yrkesarbetar nattetid äter väl också?

Haha, jag skrev fel. Eller att det blev auto-correct. Skulle varit "fritidsforskare". :D
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-15 15:53:05

Med "sitter uppe på nätterna" menade jag "sitter uppe på nätterna eftersom man håller på med något som är intressantare än att sova". Då har man ingen regelbunden livsstil som en nattarbete som följer bestämda arbetstider.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:00:53

Vildsvin skrev:Med "sitter uppe på nätterna" menade jag "sitter uppe på nätterna eftersom man håller på med något som är intressantare än att sova". Då har man ingen regelbunden livsstil som en nattarbete som följer bestämda arbetstider.


Aha, ok. :-)Happy

Jag vet nog inte riktigt hur en "regelbunden livsstil" definieras. :-)Happy Tänkte att om man regelbundet sitter uppe på nätterna så blir det ju en regelbunden livsstil?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav manne » 2018-03-15 16:27:24

BellaBelle skrev:


Nej dv är bättre än att gå hemma hela dagarna ju. :wink:
jag mådde bättre förut när jag var på min dv när jag bodde ensam i upplandsbro kommun.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav manne » 2018-03-15 16:27:55

BellaBelle skrev:Funderar... Om man "ändå" har sjukersättning/aktivitetsersättning och alltså inte står till vanliga arbetsmarknadens förfogande och alltså inte "måste" göra något typ DV. Och OM man har ett starkt intresse som man vill vidareutveckla - t ex att spela musik eller fritidsfiskare om historia eller vad som helst - mår man då bättre om man stannar hemma och håller på med sitt intresse istället för att gå på DV?

Eller är risken att t O m en aspergare deppar ihop till slut om man inte kommer ut och träffar folk?


DV bör man ha om man klarar av det ju. :wink:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:29:09

manne skrev:
BellaBelle skrev:Funderar... Om man "ändå" har sjukersättning/aktivitetsersättning och alltså inte står till vanliga arbetsmarknadens förfogande och alltså inte "måste" göra något typ DV. Och OM man har ett starkt intresse som man vill vidareutveckla - t ex att spela musik eller fritidsfiskare om historia eller vad som helst - mår man då bättre om man stannar hemma och håller på med sitt intresse istället för att gå på DV?

Eller är risken att t O m en aspergare deppar ihop till slut om man inte kommer ut och träffar folk?


DV bör man ha om man klarar av det ju. :wink:


Om man inte klarar av det då...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:29:46

manne skrev:
BellaBelle skrev:


Nej dv är bättre än att gå hemma hela dagarna ju. :wink:
jag mådde bättre förut när jag var på min dv när jag bodde ensam i upplandsbro kommun.


Varför slutade du då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav manne » 2018-03-15 16:42:03

BellaBelle skrev:
manne skrev:
BellaBelle skrev:


Nej dv är bättre än att gå hemma hela dagarna ju. :wink:
jag mådde bättre förut när jag var på min dv när jag bodde ensam i upplandsbro kommun.


Varför slutade du då?


min förra Godman slutade att jobba på dvn då så var det inte lika kul längre att vara kvar dära.
men jag jobbade ca 3 års tid på dvn när jag bodde ensam ändå.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Starkt intresse istället för DV?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:51:56

manne skrev:
BellaBelle skrev:
manne skrev:
Nej dv är bättre än att gå hemma hela dagarna ju. :wink:
jag mådde bättre förut när jag var på min dv när jag bodde ensam i upplandsbro kommun.


Varför slutade du då?


min förra Godman slutade att jobba på dvn då så var det inte lika kul längre att vara kvar dära.
men jag jobbade ca 3 års tid på dvn när jag bodde ensam ändå.


Aha, ok. Jag vet inte om jag skulle klara DV nu. Just nu gör jag "ingenting", rent formellt. Men funderar.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in