Stämningen på forumet. Uttryckssätt. Former för samtal.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-23 23:27:38

Till er som klagar på NFD, säger att avdelningen borde tas bort helt för att den skapar "dålig stämning" - vad fan gör ni där!? Ni märker inte av ngn "dålig stämning" om ni inte går in där. Enkelt, eller hur?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-23 23:31:28

Mats skrev:
Mördarsnigel skrev:Jag vill inte att det här stället ska fungera som en sorts presentation av aspergare för föräldrar och psykologer. Det är ju ett heltidsjobb. Jag vill inte behöva tänka på vad jag skriver, med dem i åtanke. Det här får inte bli ett anhörig-forum.

Självklart kan besökare läsa vad som skrivs redan nu i de öppna delarna, men om man aktivt bjuder in dem så får man nog göra hela forumet otillgängligt för utomstående förutom just en specifik tråd som handlar om frågor och svar från nt-folk. Det hade säkert flera (inklusive jag) deltagit i, men då är det ju helt förstått att man vistas i de trådarna med "utbildning" som syfte.
Annars skulle man ju sitta och vaddera sina påståenden innan de skickades, eftersom psykologer och andra myndighetspersoner tolkar allting som aspar säger bokstavligt eftersom de inte tror att vi är kapabla att generalisera, skämta eller förstå underliggande meningar.

100% medhåll!

Jag vill att Aspergerforum i första hand ska vara ett forum där jag kan diskutera det som intresserar mig med mina jämlikar på ett sätt som passar mig och mina jämlikar - inte ett ställe där jag ska behöva tänka på vilken "bild av AS" jag ger till resten av världen.

100% medhåll här också. Mycket väl funnet, Mördarsnigel!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-23 23:56:51

Nilale skrev:Hur forumet skulle se ut i min drömvärld:

Samma uppbyggnad som nu, dvs med några öppna underforum och några låsta. Gärna ännu mer krav för att få bli medlem i de låsta delarna.

Ett underforum som "Privata" där man bör tänka extra mycket på hur man bemöter varandra tycker jag är bra.

Ett underforum som "NFD" skulle inte finnas i min drömvärld, utan skulle istället bytas ut mot ett forum där allt är tillåtet att diskuteras men under lika sansade former som i de andra forumen (med undantag för Privata). Ämnen som allmänt betraktas som "känsliga för ögonen", t.ex. våld, sex, rasism etc skulle hamna här, för att de som anser sig känsliga skulle slippa se dessa trådar. (Observera att jag inte förespråkar att lagbrott skulle tillåtas här.) Alltså egentligen vad det är nu men man tar bort element som personliga påhopp etc.
NFD är helt onödigt i min värld. Diskutera får man göra i alla underforum, och jag tycker att diskussioner ska få vara "hårda" ibland, men personangrepp, direkta förolämpningar och annat som inte har annat med diskussionen att göra än att hetsa upp stämningen ser jag helst inte någonstans. Vart gränsen går är givetvis upp till moderatorerna, även om de flesta nog vet med sig när de klivit över den.

Eftersom mitt "drömforum" nog inte skulle passa en del, som vill ha "hetsigare" debatter där personangrepp är helt ok, så skulle detta innebära att vi förlorar några medlemmar som tillför mycket. Dessa skulle även tillföra mycket i mitt "drömforum" eftersom de i nuläget inte begränsar sig till NFD utan även skriver en hel del i de andra underforumen och inte tar till personangrepp där. Förhoppningsvis skulle dessa personer stanna kvar här, men söka näring för den "aggressiva" delen på andra forum.
Jag utgår från att en del av de som uppskattar den aggressiva ton som kan uppstå i NFD tycker att de som inte tycker att förolämpningar hör hemma i en diskussion kan söka sig någon annanstans om de fick bestämma, och de har samma rätt till forumet som jag. Jag vill därför poängtera att inte anser att jag har rätt att sätta upp regler, eller att jag anser att forumet ska vara så som jag beskrivit, utan att det är hur jag hade önskat att det var (och att alla som nu finns här hade funnits i "mitt" forum också).

Övrigt:
Forumet skulle vara en mötesplats för personer med AS (självdiagnostiserade som utredda), personer som har familjemedlemmar med AS osv. Jag skulle även gärna se att fler psykologer, kuratorer och andra som arbetar med personer med AS hittar hit, och att det skulle finnas ett underforum där de kan ställa frågor, diskutera med oss och varandra vad som är bra/dåligt med olika utredningsmetoder etc, och vi kan ta upp problem (eller bra saker) som vi stött på i våra möten med dem.

Usch, det här var verkligen jättesvårt. Visst finns det saker som man skulle vilja var annorlunda, men nu är det som det är och gör man forumet mjukare eller hårdare finns det risk att folk försvinner. Så sammanfattningsvis skulle jag bara säga att större respekt för varandra önskas, och ett mer sansat debattklimat.

Jag ger inte ett ruttet lingon för din "drömvärld". Get real istället.
Ett forum måste täcka för olika behov.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2008-09-23 23:59:07

KrigarSjäl skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag kan inte tala för hur det är för AS:are men jag är jättetrött på anpassning för min egen del. Jag blev kvar här för jag upplevde att det pratades om viktiga saker och det var högt i tak men nu har jag kommit till ett stadium där jag är less. Jag upplever det som medelklassens stora språktyranni att man hela tiden ska vakta på sin tunga och när det får utrymme här så mister jag en stor del av motivationen för att hänga här.

Precis min uppfattning. Förolämpar man rakt på, exempel "ärthjärna", "dumhuvud", "dyngbagge" etc varnas man. Men lindar man in förolämpningen, gärna i psykologiska spekulationer, då är det fritt fram. Typisk klassmarkör. Det är typiskt förnumstiga medelklassbarn att fnysa åt arbetarklassens språkbruk. Varför skall det vara medelklasshegemoni på forumet?? Jag ser denna åtskillnad i vem man varnar gång på gång. Det är fullt tillåtet att dissa någon totalt, att verkligen såga ngn jämns med fotknölarna så länge det är medelklassigt prydligt formulerat. Vad jag vill säga till er som känner sig träffade är: har ni någonsin varit på ett verkstadsgolv? Jobbat som flyttgubbe? Jag är uppväxt med en viss jargong, "rå men hjärtlig" som det heter. Svordomar ingår där. Pikar likaså. "Din fula nuna" eller "vafan, ska du ta ännu mer din tjockis" är legio i mina kretsar. Skulle jag börja uttrycka mig mer finstilt, mer elaborativt skulle jag tas för överlägsen. Eller fikus. Jag kan lova er att man inte kommer långt med akademikerspråk bland grovjobbare. Jag är uppväxt i de miljöerna, så kom för fan inte och säg att ni minsann sommarjobbat där och där och vet preciiis hur det går till!!

Det här är inget skitsnack eller allmänt tyckande, det är väl känt att olika samhällsklasser uttrycker sig olika. Sociolekter, någon?

Visst har du en poäng eller två, Krigis, även om det här forumet är inte är nåt verkdstadgolv.

F ö använder du ju själv ett betydligt mer sofistikerat spåk än så; är det inte därför du trots allt trivs rätt bra här bland idel medelklassmjukiga språknördar? ;)

Själv har jag inget emot svordomar eller om folk bråkar ibland. Särskilt inte om de inblandade är såna som tål det. Kände t ex två amerikanska ADHD-personer som var bästa väninnor och som svor så det osade och kunde säga "you fucking whore" till varandra, men man kunde ändå förnimma att det sades med kärleksfull ton trots att många som inte uppfattade det blev förfärade.

För mig gör känslan, energin och intentionen bakom hela skillnaden. Jag har svårt för rå ton när den inte är hjärtlig alls utan bara rå (därmed inte sagt att din är det, jag tänker på helt andra personer). Och när den riktas mot personer som mår dåligt, är nykära eller på annat vis extra sårbara. (Jag vet att du inte vill behöva hålla reda på sånt och där håller jag fortfarande med dig om att dessa då borde hålla sig borta från NFD.)

När det gäller psykoanalyserandet så får jag också hålla med dig och ta åt mig av kritiken. Men dessa kommer oftast som svar på en mer direkt provokation, och är väl i alla fall delvis seriösa försök att faktiskt förstå, även om de ibland också kan användas på ett elakt/ironiskt sätt (som häromdan).

Om det upplevs som väldigt störande och kränkande så kan vi ju alltid komma överens om att hårdingarna slutar ge verbala käftsmällar och mjukisarna slutar med amatöranalyserna. ;) Vad sägs om det? Do we have us a deal? Eller är det så att du vill att det ena ska vara tillåtet men inte det andra?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Nilale » 2008-09-24 0:06:39

KS du har helt rätt i att man uttrycker sig olika, och man har även olika språk för olika situationer. Jag använder inte samma språk när jag t.ex. är på anställningsintervju som när jag snackar med kompisar.

Det råa men hjärtliga språket fungerar bland annat som du beskriver, och det brukar gå hem i många avslappnade familjära miljöer. Jag tar inte illa upp om en kompis säger något till mig i stil med "Tyst nu din subba!" om jag kan se och höra personen och därmed avläsa att det var sagt med glimten i ögat (men ändå med budskapet att jag borde stänga käften). Jag skulle t.o.m. föredra det framför om personen skulle säga "Skulle du kunna vara så vänlig och vara tyst?" på en nedlåtande sätt även om det rent språkligt skulle låta vänligare.
Skulle någon skriva "Tyst subba!" till mig här, utan smileys, eller utan att vi haft denna jargong i våra tidigare samtal och vi har läst oss läsa varandra, så skulle jag däremot ta illa upp.

Det råa men hjärtliga språket tycks ibland sakna hjärta här på forumet. Detta kan vara en feluppfattning t.ex. beroende på att hjälpmedel så som smileys inte finns i texten. Ser man inte den man pratar med, eller inte ens hör tonläget, så går mycket av kommunikationen förlorad.
Ibland används dock direkt råa toner utan hjärtlig tanke, och att kunna skilja på när det är direkt menat, eller menat med glimten i ögat är svårt på ett forum, och därför avstår jag hellre om det inte framgår klart, än att jag riskerar att få någon att känna sig påhoppad.

Jag tycker helt enkelt inte att den jargongen funkar på forum, men det är väl kanske bland annat just vilken jargong och vilket språkbruk som vi vill ha på forumet som diskuteras. Högtravande akademisnack är inte heller något jag skulle vilja se blev standard här. Bara en "normal" samtalston. Det är vad som funkar bäst för mig (men troligtvis inte för alla).
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-24 0:13:20

Inger skrev:
KrigarSjäl skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag kan inte tala för hur det är för AS:are men jag är jättetrött på anpassning för min egen del. Jag blev kvar här för jag upplevde att det pratades om viktiga saker och det var högt i tak men nu har jag kommit till ett stadium där jag är less. Jag upplever det som medelklassens stora språktyranni att man hela tiden ska vakta på sin tunga och när det får utrymme här så mister jag en stor del av motivationen för att hänga här.

Precis min uppfattning. Förolämpar man rakt på, exempel "ärthjärna", "dumhuvud", "dyngbagge" etc varnas man. Men lindar man in förolämpningen, gärna i psykologiska spekulationer, då är det fritt fram. Typisk klassmarkör. Det är typiskt förnumstiga medelklassbarn att fnysa åt arbetarklassens språkbruk. Varför skall det vara medelklasshegemoni på forumet?? Jag ser denna åtskillnad i vem man varnar gång på gång. Det är fullt tillåtet att dissa någon totalt, att verkligen såga ngn jämns med fotknölarna så länge det är medelklassigt prydligt formulerat. Vad jag vill säga till er som känner sig träffade är: har ni någonsin varit på ett verkstadsgolv? Jobbat som flyttgubbe? Jag är uppväxt med en viss jargong, "rå men hjärtlig" som det heter. Svordomar ingår där. Pikar likaså. "Din fula nuna" eller "vafan, ska du ta ännu mer din tjockis" är legio i mina kretsar. Skulle jag börja uttrycka mig mer finstilt, mer elaborativt skulle jag tas för överlägsen. Eller fikus. Jag kan lova er att man inte kommer långt med akademikerspråk bland grovjobbare. Jag är uppväxt i de miljöerna, så kom för fan inte och säg att ni minsann sommarjobbat där och där och vet preciiis hur det går till!!

Det här är inget skitsnack eller allmänt tyckande, det är väl känt att olika samhällsklasser uttrycker sig olika. Sociolekter, någon?

Visst har du en poäng eller två, Krigis, även om det här forumet är inte är nåt verkdstadsgolv.

F ö använder du ju själv ett betydligt mer sofistikerat spåk än så; är det inte därför du trots allt trivs rätt bra här bland idel medelklassmjukiga språknördar? ;)


Jag håller med Krigis fullständigt. Det börjar bli medelklasstyranni på forumet och jag avskyr det. Att man på grund av intellektuella intressen och erfarenheter senare i livet lägger sig till med ett avancerat språkbruk gör inte att man vill släppa ett mer direkt sätt att uttrycka sig. För min del kom chocken redan på gymnasiet, där böckernas språk som jag hade försökt gömma och ersatt med enklare ord plötsligt var det som gällde plus att vissa ord inte var godkända längre

Jag är också uppvuxen i ett hem där konflikterna togs öppet. Man rensade luften regelbundet och höll sig inte med så mycket fasader. Detta tål inte medelklassen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 0:14:01

Det enda jag tycker är att alla typer av förolämpningar ska bemötas likadant. Som det ser ut nu fungerar det inte så. En klassiker rörande medelklassigt prydliga förolämpningar är hur mår du egentligen?? eller jag blir orolig för killen, vem vet vad han går igenom just nu!? Detta är inte bara förolämpningar klädda i vacker "sympatisk" skrud, utan bidrar också kraftigt till att totalkvadda någons renommé.
"Han skriver som han gör för att han är arg, deprimerad eller förbittrad."
"Egentligen är det synd om honom, puuuss och kraam på dig från OSS!"
Är du med?


Jag vill som ett klargörande exempel erinra om vårens stora kulturbråk, ni vet Noréns dagbok. En recensent på Den Stora Draken försökte göra ner Norén genom att i ett sidoresonemang, i en snygg fint, framställa bilden av Norén som en skrikande bebis som sträcker sig efter sin mammas bröst. Leif Zern heter visst kulturkritikern. Googla fram det om du tror jag blajar. Vad jag menar är att de inlindade, snyggt formulerade förolämpningarna har en helt annan verkanseld än de ord jag slänger mig med.

Jag kanske också skulle börja med de metoderna? Då blir det inte nådigt, det kan ni fethaja...! :twisted:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Nilale » 2008-09-24 0:26:29

KrigarSjäl skrev:Jag ger inte ett ruttet lingon för din "drömvärld". Get real istället.
Ett forum måste täcka för olika behov.


Jag trodde inte heller att du skulle vara en som delade min syn på vad som hade uppskattas och inte uppskattas på ett forum, men till skillnad från dig så ger jag ett par ruttna lingon om dina åsikter eftersom vi båda är medlemmar här. Jag medgav i det jag skrev att mina exempel inte skulle passa alla som fanns här nu, och att jag därför poängterade att det inte var en strävan efter att det skulle bli precis så som jag skrev. Men det är fritt fram att framföra en större bild av hur man vill ha det utan att verkligen vilja ändra till detta pga vi är de vi är i rådande situation. Det är ju ändå synpunkter som efterfrågas.

Angående "get real", så tycker jag att jag sammanfattar det ganska klart i slutet av mitt inlägg:
Visst finns det saker som man skulle vilja var annorlunda, men nu är det som det är och gör man forumet mjukare eller hårdare finns det risk att folk försvinner. Så sammanfattningsvis skulle jag bara säga att större respekt för varandra önskas, och ett mer sansat debattklimat.


Ett forum måste täcka för olika behov säger du. Ett forum måste inte täcka för olika behov, men det är generellt bra om det gör det, men jag kan varken hålla med eller inte hålla med närmare när jag inte vet vilka olika behov du menar.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Mördarsnigel » 2008-09-24 0:28:13

KrigarSjäl skrev:Jag kanske också skulle börja med de metoderna? Då blir det inte nådigt, det kan ni fethaja...!



Du får använda vilka metoder du vill.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 2 gånger.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Inger » 2008-09-24 0:29:45

KrigarSjäl skrev:Det enda jag tycker är att alla typer av förolämpningar ska bemötas likadant.

Ditt önskemål är noterat. Om någon vill hörsamma det är förstås upp till dem.

KrigarSjäl skrev:Som det ser ut nu fungerar det inte så. En klassiker rörande medelklassigt prydliga förolämpningar är hur mår du egentligen?? eller jag blir orolig för killen, vem vet vad han går igenom just nu!? Detta är inte bara förolämpningar klädda i vacker "sympatisk" skrud, utan bidrar också kraftigt till att totalkvadda någons renommé.
"Han skriver som han gör för att han är arg, deprimerad eller förbittrad."
"Egentligen är det synd om honom, puuuss och kraam på dig från OSS!"
Är du med?

Precis som med råheterna kan det även i detta fall vara av äkta omsorg, likaväl som giftpilar inlindade i bomull. Även här är det intentionen bakom som avgör om det var ämnat att vara kränkande eller inte. Man kan också analysera någon 'med glimten i ögat' så att säga, men det kan förstås lätt misstolkas.

KrigarSjäl skrev:Jag vill som ett klargörande exempel erinra om vårens stora kulturbråk, ni vet Noréns dagbok. En recensent på Den Stora Draken försökte göra ner Norén genom att i ett sidoresonemang, i en snygg fint, framställa bilden av Norén som en skrikande bebis som sträcker sig efter sin mammas bröst. Leif Zern heter visst kulturkritikern. Googla fram det om du tror jag blajar. Vad jag menar är att de inlindade, snyggt formulerade förolämpningarna har en helt annan verkanseld än de ord jag slänger mig med.

Menar du att jämställa mjukisarna här med vasstungade litteraturkritiker??

KrigarSjäl skrev:Jag kanske också skulle börja med de metoderna? Då blir det inte nådigt, det kan ni fethaja...! :twisted:

Ännu ett hot...?

Vad är det du vill egentligen? Att alla mjukisar lämnar NFD? Vem ska ni tuffingar bråka med då hade du tänkt? Varandra eller?

Kan vi få höra din önskelista nu när du dissat Nilales. Hur ska forumet se ut för att du ska känna sig nöjd?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 0:33:23

Nilale skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag ger inte ett ruttet lingon för din "drömvärld". Get real istället.
Ett forum måste täcka för olika behov.


Jag trodde inte heller att du skulle vara en som delade min syn på vad som hade uppskattas och inte uppskattas på ett forum, men till skillnad från dig så ger jag ett par ruttna lingon om dina åsikter eftersom vi båda är medlemmar här. Jag medgav i det jag skrev att mina exempel inte skulle passa alla som fanns här nu, och att jag därför poängterade att det inte var en strävan efter att det skulle bli precis så som jag skrev. Men det är fritt fram att framföra en större bild av hur man vill ha det utan att verkligen vilja ändra till detta pga vi är de vi är i rådande situation. Det är ju ändå synpunkter som efterfrågas.

Angående "get real", så tycker jag att jag sammanfattar det ganska klart i slutet av mitt inlägg:
Visst finns det saker som man skulle vilja var annorlunda, men nu är det som det är och gör man forumet mjukare eller hårdare finns det risk att folk försvinner. Så sammanfattningsvis skulle jag bara säga att större respekt för varandra önskas, och ett mer sansat debattklimat.


Ett forum måste täcka för olika behov säger du. Ett forum måste inte täcka för olika behov, men det är generellt bra om det gör det, men jag kan varken hålla med eller inte hålla med närmare när jag inte vet vilka olika behov du menar.

Gör du dig till nu eller hajar du verkligen inte vad jag menar?
Mitt behov är att kunna slänga käft fritt, säga vad jag tycker. Där kommer NFD in i bliden. Andra har behov av att diskutera sansat. Det kan man göra i alla andra forumsavdelningar. Mjukisarna har både Föräldraforum & Privat avdelning.
Men det upplägget gillar alltså inte du, så du försöker lobba för ett borttagande av NFD. Men du uttrycker det så vagt & belevat så det framgår knappt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Nilale » 2008-09-24 0:34:46

KrigarSjäl skrev:Det enda jag tycker är att alla typer av förolämpningar ska bemötas likadant. Som det ser ut nu fungerar det inte så. En klassiker rörande medelklassigt prydliga förolämpningar är hur mår du egentligen?? eller jag blir orolig för killen, vem vet vad han går igenom just nu!? Detta är inte bara förolämpningar klädda i vacker "sympatisk" skrud, utan bidrar också kraftigt till att totalkvadda någons renommé.
"Han skriver som han gör för att han är arg, deprimerad eller förbittrad."
"Egentligen är det synd om honom, puuuss och kraam på dig från OSS!"
Är du med?


Jag är absolut med dig i detta. Jag vet också att jag själv har använt mig av denna förolämpningstypen någon gång (och jag minns även att du blev föremålet för mitt uttryck). Inte snyggt av mig. Jag försöker alltid avhålla mig från att gå för långt, men även en drottning skiter. :wink:

För att förtydliga så kan folk svära och använda vilket språkbruk de vill för min del, men jag tycker att vi bör sträva efter att tona ner på (alla sorters) förolämpningar och påhopp.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-24 0:36:35

Jag anser att om man slår ner för mycket på folks ordval så riskerar man att diskriminera personer som inte har medelklassbakgrund.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-09-24 0:38:58

NFD:s existens har det redan röstats om två gånger. Båda gångerna ville majoriteten ha det kvar, med nuvarande regler. Eftersom det uppenbarligen fyller ett behov ser jag ingen anledning att diskutera dess borttagande igen.

Den enda förändring jag skulle vilja föreslå vore att göra forumet oläsbart för medlemmar som inte specifikt ansökt om medlemskap i NFD.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 0:40:39

Inger skrev:
KrigarSjäl skrev:Det enda jag tycker är att alla typer av förolämpningar ska bemötas likadant.

Ditt önskemål är noterat. Om någon vill hörsamma det är förstås upp till dem.

KrigarSjäl skrev:Som det ser ut nu fungerar det inte så. En klassiker rörande medelklassigt prydliga förolämpningar är hur mår du egentligen?? eller jag blir orolig för killen, vem vet vad han går igenom just nu!? Detta är inte bara förolämpningar klädda i vacker "sympatisk" skrud, utan bidrar också kraftigt till att totalkvadda någons renommé.
"Han skriver som han gör för att han är arg, deprimerad eller förbittrad."
"Egentligen är det synd om honom, puuuss och kraam på dig från OSS!"
Är du med?

Precis som med råheterna kan det även i detta fall vara av äkta omsorg, likaväl som giftpilar inlindade i bomull. Även här är det intentionen bakom som avgör om det var ämnat att vara kränkande eller inte. Man kan också analysera någon 'med glimten i ögat' så att säga, men det kan förstås lätt misstolkas.

KrigarSjäl skrev:Jag vill som ett klargörande exempel erinra om vårens stora kulturbråk, ni vet Noréns dagbok. En recensent på Den Stora Draken försökte göra ner Norén genom att i ett sidoresonemang, i en snygg fint, framställa bilden av Norén som en skrikande bebis som sträcker sig efter sin mammas bröst. Leif Zern heter visst kulturkritikern. Googla fram det om du tror jag blajar. Vad jag menar är att de inlindade, snyggt formulerade förolämpningarna har en helt annan verkanseld än de ord jag slänger mig med.

Menar du att jämställa mjukisarna här med vasstungade litteraturkritiker??

KrigarSjäl skrev:Jag kanske också skulle börja med de metoderna? Då blir det inte nådigt, det kan ni fethaja...! :twisted:

Ännu ett hot...?

Vad är det du vill egentligen? Att alla mjukisar lämnar NFD? Vem ska ni tuffingar bråka med då hade du tänkt? Varandra eller?

Kan vi få höra din önskelista nu när du dissat Nilales. Hur ska forumet se ut för att du ska känna sig nöjd?

Nu gör du det retoriska knepet att ställa frågor för sakens skull, för att få mig att upprepa mig. Jag har debatterat NFD många vändor förut, jag är övertygad om att de flesta här vet precis vad jag anser. Även du.
Jag ser skillnad på äkta omsorg, psykologiskt spekulerande "med glimten i ögat" och när de är rena förolämpningar. Jag missförstår ingenting. Jag håller på med textanalys dagligen, läser skrifter av alla de slag. Alltifrån baksidan av mjölkpaketet till tattootidningar & gamla tyska filosofer. Samtidigt som jag arbetar med den isländska litteraturen och renässansen. Däremellan händer det att jag klämmer ngn hårdkokt deckare á la noir. Tidningen Humanisten är toalettlektyr. Vi snackar minst fem timmars fokuserat arbete om dagen. Jag vet mycket väl vad jag ser. Och hur jag ska analysera en text.

Jag tänker inte göra en repris på dina retoriska frågor, utan frågar nu helt ärligt: tycker du att man skall värdera förolämpningar mer på grovt språk än på andemeningen, det intertextuella budskapet?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 4 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2008-09-24 0:42:17

Bjäbbmonstret skrev:Jag anser att om man slår ner för mycket på folks ordval så riskerar man att diskriminera personer som inte har medelklassbakgrund.

I NFD får man använda vilka ord man vill. Däremot är andra lika fria att skriva vad de vill som reaktion på ens uppförande där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 0:44:47

...och sen startar de trådar om "dålig stämning". En del försöker lobba bort NFD.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 0:48:23

Nilale skrev:För att förtydliga så kan folk svära och använda vilket språkbruk de vill för min del, men jag tycker att vi bör sträva efter att tona ner på (alla sorters) förolämpningar och påhopp.

Ja, det där ser ju prydligt & lagom klokt ut.

Men det du egentligen gör är att lobba för en förändring av reglerna i NFD. För helst ska den avdelningen bort helt, eller hur?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Nilale » 2008-09-24 0:50:47

KrigarSjäl skrev:Gör du dig till nu eller hajar du verkligen inte vad jag menar?
Mitt behov är att kunna slänga käft fritt, säga vad jag tycker. Där kommer NFD in i bliden. Andra har behov av att diskutera sansat. Det kan man göra i alla andra forumsavdelningar. Mjukisarna har både Föräldraforum & Privat avdelning.
Men det upplägget gillar alltså inte du, så du försöker lobba för ett borttagande av NFD. Men du uttrycker det så vagt & belevat så det framgår knappt.


Nej, jag gjorde mig inte till. Nu uttryckte du dig tydligare och jag tror att jag förstår bättre hur du menar. Jag får be om ursäkt, för jag förstod verkligen inte att ditt (och säkert då också en del andras) behov att kasta förolämpningar, slänga käft, starta personangreppstrådar etc var så stort. (Observera att jag inte menar detta på något spydigt, inlindat förolämpande sätt.) Jag trodde att det var en biprodukt som uppkom vid allt för engagerade diskussioner, och att du/ni skulle få ut lika mycket av diskussionen om den var "sansad" men ändå intensiv och hård i språkformen. Med detta i åtanke så ser jag också att behovet för NFD finns.

Men även om du har öppnat ögonen på mig för ditt behov, så vill jag ändå poängtera att jag inte har lobbat för att NFD ska bort. Det du tolkade som vagt och belevat är inte annat än mina funderingar kring vad jag vill ha ut från forumet (men inte på bekostnad av andras önskemål som inte går helt emot mina). Hade jag velat ha bort NFD så hade jag helt utan inlindningar skrivit så.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-09-24 0:59:32

Det står inte alls klart hur du vill ha det, Krigis. Bara hur du inte vill ha det.
Du slår ju ner på andra när de tar sig samma friheter som du vill ha själv.
Och du är inte perfektare än någon annan på att få fram andemeningen i texter. Det kan jag bara helt sakligt upplysa dig om, för mina missförstår du gång på gång. Inklusive andemeningen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 0:59:54

Nilale:

Så när du skriver funderar du bara och vill inte få något sagt?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-24 1:00:51

Zombie skrev:Det står inte alls klart hur du vill ha det, Krigis. Bara hur du inte vill ha det.
Och du är inte perfektare än någon annan på att få fram andemeningen i texter. Det kan jag bara helt sakligt upplysa dig om, för mina missförstår du gång på gång. Inklusive andemeningen.

Nej, dina inlägg hoppar jag helt sonika över. Det var väl det vi kom fram till skulle vara bäst för oss båda?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Nilale » 2008-09-24 1:04:12

KrigarSjäl skrev:
Nilale skrev:För att förtydliga så kan folk svära och använda vilket språkbruk de vill för min del, men jag tycker att vi bör sträva efter att tona ner på (alla sorters) förolämpningar och påhopp.

Ja, det där ser ju prydligt & lagom klokt ut.

Men det du egentligen gör är att lobba för en förändring av reglerna i NFD. För helst ska den avdelningen bort helt, eller hur?


Då tar vi det en gång till.
Jag lobbar inte för att NFD ska bort.
Jag lobbar inte för förändringar av reglerna i NFD.
Jag uttrycker vad jag uppskattar och inte uppskattar på forumet.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Nilale » 2008-09-24 1:09:11

KrigarSjäl skrev:Nilale:

Så när du skriver funderar du bara och vill inte få något sagt?


Funderingar kring saker gör att man kan komma fram till åsikter. Delar man med sig av sina funderingar och tar del i andras så ser fler personer fler synsätt, behov och önskemål som kan göra ens egna funderingar enklare.
Så när jag skriver så är det ibland funderingar, ja. Detta är för mig inte likställt med att inte få något sagt. Jag vill få sagt vad jag funderar på.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in