Städning och AS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Städning och AS

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-12 2:26:10

Hej!

Jag har förstått att städning kan vara ett problem när man har AS. Hos mig och maken är det för det mesta rörigt och dammigt.

Vi har tre katter. Vår kontaktperson anser att har man tre katter ska man dammsuga alla golv en gång varje dag. Jag känner ingen som dammsuger så mycket. Kontaktpersonen föreslog att efter frukost ska vi diska och fixa i köket, bädda sängen och dammsuga. Därefter är vi fria att göra vad vi vill till nästa morgon. Sen ska man ju veckostäda också.

Har man som vi tre katter plus mycket prylar, då måste man lägga mycket tid på städning. Men gör vi det? Nej. Maken tröttnar på att städa när han märker att jag inte städar ordentligt.

Men nu ska jag försöka följa min kontaktpersons exempel och ägna varje förmiddag åt städning. Efter lunch kan jag göra annat. Jag brukar vanligtvis gå torsdag och fredag förmiddag på en textilgrupp inom daglig verksamhet, men har tagit ledigt nu i januari för att kunna få in bra rutiner med städning och andra hushållssysslor. När jag börjar igen i februari får jag ju göra städningen på eftermiddagen den dagen.

Varför städa hela förmiddagen? Jo, vi har en trea på 71 kvm och att plocka undan från golvet (varför hamnar allt på golvet?), dammsuga rum för rum + göra rent kattlådorna + ge katterna nytt mat och vatten i deras 6 skålar (en var för mat och vatten) + skura golvet tar nästan två timmar. Och de dagar jag inte ska skura golven är det ändå en massa med disk, göra snyggt i köket, plocka undan saker från golvet, bädda sängen o.s.v.

Jodå, maken hjälper till. Men jag pratar om hur ofta och hur mycket det är lagom att städa. Den som heltidsarbetar gör oftast veckostädningen på ett par timmar på lördagen. Det räcker inte eftersom vi har tre katter, eller hur?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-12 2:39:25

Hade två katter. Vi veckostädade men dammsög lite extra i köket ibland samt gjorde givetvis rent kattlådan. Men plocka upp får man göra hela tiden. Har du katter som hårar mycket kan det ju bli lite värre.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Parvlon » 2008-01-12 2:40:53

Jag har två katter o jag städar knappt varje månad. Jag har haft katter förr, och aldrig varit spec noga med städningen förutom perioder då jag träffat en ny tjej- o katterna mår jättebra, de har aldrig varit sjuka eller så. Det är nog viktigare att ventilera rummen, än att damma av varje dag. Räcker med att öppna fönstrerna. Ifall du inte bor i en asbets/radonläckande lägenhet då.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2008-01-12 2:46:16

jag städar fan aldrig hatar att städa.. :twisted: :twisted:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-12 2:48:31

Vem hatar inte att städa? Det är skittråkigt men tyvärr så måste man ibland.... :(
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-12 2:53:31

Herregud, din kontaktperson har ju seriösa problem, ni städar sjukt mycket!!!

Jag har fyra katter och två hundar. Dammsuger några gånger i månaden. Mer ofta när jag har ork. Torkar golv då och då när det är grusigt eller de har sölat mat och vatten.

Allihopa har 1 gemensam vattenskål. Katterna har 1 gemensam matskål, hundarna varsin.

Vi bäddar aldrig sängen, varför ska man göra det? Vi stänger sovrumsdörren så inga djur kommer in och hårar och skräpar ner. Det är viktigt att sovrummet är fräscht, annars kan man bli allergisk.

Köket, där desinficerar jag diskbänken med sprit innan jag ska laga mat, ska jag bara käka micromat skiter jag i disk och torkning av diskbänk. Är tallrikarna slut äter jag på papperstallrikar eller direkt ur förpackningen.

Alltså du håller på att städa ihjäl dig Lilla Gumman, det låter inte sunt alls, din kontaktperson verkar ha städmani och bacillskräck.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-12 3:11:21

Hej!

Vi har tagit bort alla dörrar utom dörren till badrummet. Katterna får vara överallt, utom på bord, bänkar, skänkar och datorbord. Lisa ligger i makens säng innan maken har lagt sig, sedan går hon ner. Silva ligger alltid och sover i sängen hos maken. Ibland ligger Cassandra hos mig. De ligger och sover med oss i sängen på natten.

Vi har som mål att byta lakan en gång i veckan, men ibland kan det bli varannan vecka. Min kontaktperson tycker vi bytar lakan för ofta, hon byter kanske var tredje vecka eller en gång i månaden.

Nej, jag dammsuger inte varje dag. Men det är mitt mål.

Kanske ska jag ha som mål att städa en dag i veckan? Först damma allt, sedan flytta på allt utom tunga möbler och dammsuga och skura golven riktigt rena. Och därefter städa badrummet. Det tar nog en 4 timmar skulle jag gissa, sen är orken slut också. Då kan jag lägga förmiddagarna på att städa köket och hålla rent efter mig, då blir det inte så mycket att göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Tonzon » 2008-01-12 13:41:51

Jag har en hund som är kvalsterallergiker, så jag måste städa ofta. Jag har stöd hemma två gånger i veckan. Så jag damsugar och torkar golvet en gång i veckan. Newton mår bra om jag gör så här. Det är rent och ser rent ut.

Men varje dag låter lite för mycket, enligt min mening. När man damsuger så rör man upp damm, vilket inte är bra det heller. Städar man varje dag så rör man upp damm i luften varje dag.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Titti » 2008-01-12 15:41:46

Jag har tre barn och fyra hundar, bor i ett ganska litet och gammalt hus på landet. Jag städar varje dag men inte allting. Just nu lite selektivt eftersom vi bygger om och stora delar av huset är en arbetsplats (tomten utanför likaså).

Att dammsuga varje dag skulle jag aldrig göra! Jag har hjälp med att hålla ordning hemma för det klarar jag inte av själv. Inte heller hon dammsuger varje dag. Hon propsar på att man ska diska varje dag, sen städar vi lite mer fredag och måndag. Det brukar betyda dammsugning eller sopning av kök och de mest frekventerade ytorna. Städning av badrum. Övervåningen (vardagsrum och barnens rum) dammsugs varannan vecka ungefär (när vi inte bygger där). Lakan byter vi också ungefär varannan vecka om inget extra inträffar.

Det som är ständigt är plockande av saker från golv och andra ställen, tvättar gör jag så gott som dagligen med allt som följer av det. Det räcker fuller väl för att hålla mig sysselsatt.

Min arbetsterapeut säger att den ytterligare ork jag kan få genom avlastning hemma inte i första hand bör gå till att göra mer själv av det jag nu får hjälp med utan till att arbeta mer för det skulle jag själv må bättre av. Och jag är egentligen mycket bättre inom mitt yrke än på att städa...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Mardröm » 2008-01-12 15:46:17

äcklig kontantperson du har, en ggn per vecka är väl rimligt, går det två, ok, men 3-4...det är ju som underkläder litegrann...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-12 18:04:12

Hej!

Min kontaktperson har dammsugaren framme jämt och dammsuger i köket och hallen 3-4 gånger om dagen med tanke på hur mycket hennes tonåringar med kompisar drar in. Jag är en smul- och sölpelle och hon tycker jag skulle följa hennes exempel. Men så har hon insett att en gång om dagen är mer rimligt att jag orkar med.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Titti » 2008-01-12 19:12:29

Jag kände en gång en kvinna som varje förmiddag dammsög och torkade golvet i sin lägenhet... Hon bodde med man och en son i sjuårsåldern utan husdjur i en hyrestrea. Jag betraktade henne som onormal... hon arbetade halvtid och tillstod att hon var städpedant.

Jag tror sånt väldigt mycket hänger med vad man har fått med sig för toleransnivå hemifrån.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Panika » 2008-01-12 19:33:27

Men Lilla gumman - den människan verkar inte sund att lyssna på...din assistent alltså.
Hon verkar ju ha kontrollbehov och bacillskräck...
3-4 gånger om dagen?
Det är nog extremt få tonårsföräldrar - och föräldrar överhuvudtaget - som har dammsugning på prioritetslistan flera gånger om dagen...
Varje dag är även det till överdrift, känns det som...
Jag har en sån där liten kvast med långt skaft och tillhörande skyffel i köket - den är alldeles fantastisk :D
Jag har katt och 4-åring + mig själv, som är väldigt rörig - och jag kan bara konstatera, att katt innebär katthår, barn innebär gudvetvad inte? - och jag själv? Jag borde helt klart ha hjälp med att strukturera upp och komma igång å så där, helt klart...
Men att dammsuga varje dag - nej, de håren och brödsmulorna kan jag leva med längre än så...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-12 20:35:27

Lilla Gumman skrev:Min kontaktperson tycker vi bytar lakan för ofta, hon byter kanske var tredje vecka eller en gång i månaden.
:shock: knullar hon aldrig i sin säng? Shit, jag skrev ju det, att hon är sjuk på något sätt, och där har vi det. Snusk med sängkläderna, och överdriven renhållning med dammsugaren. Kan slå vad om att hon inte byter dammsugarpåse heller!

Det luktar säkert fuktigt gammalt dammsugarpåsdamm i hennes hall, och så lär det lukta stjärt och surhuvud hennes säng. Blä!

Du verkar själv ha en mycket mer vettig syn på det där med städning än vad kontaktpersonen har. Jag tror det blir bättre om du bestämmer intervallerna för städning själv.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-12 22:21:33

Hej!

Mitt i prick, sugrövmanövern.

Hon är skild och njuter av att vara ensam. Alltså inget sex i sängen. Hon har två vuxna barn som är 70-talister och två barn som bor hemma. Hon har ett generationshus och 18-åringen bor ihop med sin 18-åriga pojkvän i lägenheten på övervåningen. Den 16-åriga dottern bor med mamman på nedervåningen. Vanligtvis sopar man upp så fort det är något, men hon dammsuger i stället.

Hon tycker vi har det för snuskigt på golven och har någon gång föreslagit att vi ska ha dammsugaren framme jämt så att vi dammsuger oftare. Jag tycker inte om att snubbla på dammsugaren hela tiden så jag följer inte hennes råd.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav weasley » 2008-01-12 23:18:17

Cheeezez!

Lilla Gumman, jag kan bara hålla med övriga personer som misstänker att din kontaktperson verkar ha nåt skruvat i skallen! Dammsuga VARJE dag, jag har då inte hört på maken! Hon borde ju med hela sin "empatiska" NT-hjärna begripa att ALLA inte kan vilja göra som hon, heller?

Nä, jag tror nog hon har ett och annat att lära av dej. Tycker DU att det är förjävligt på golven kan du ju skaffa en såndär lyxmopp som städerskorna har. Man kan tvätta själva mopphuvet på den (jag har en sån själv; mkt mkt praktiskt!) och ffa så gör den inget oljud.
Jag dammsuger helst inte alls för det låter så mkt. Däremot kan jag tänka mej att moppa golvet lite dåodå. Det STORA fördelen med moppen är att man inte rör upp massa damm/djurpäls, något som damm-/pälsallergiker borde ha nytta av!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-13 0:16:53

Hej!

Jag har velat ha en bordsdammsugare i många år, men har tvekat. Min man är inte särskilt entusiastisk. Jag pratade med min kontaktperson om det förra året och då sa hon att de hon känt har tröttnat på bordsdammsugaren efter tre månader eller något liknande.

Men jag tvekar inte att fram den stora dammsugaren och dammsuga köksbordet fritt från smulor för att därefter torka av med disktrasan. Så kanske är en bordsdammsugare rätt för mig ändå. Den riktiga dammsugaren är ju trots att rätt bänglig att ta fram varje gång.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Titti » 2008-01-13 0:35:27

weasley skrev:...och ffa så gör den inget oljud.
Jag dammsuger helst inte alls för det låter så mkt. Däremot kan jag tänka mej att moppa golvet lite dåodå. Det STORA fördelen med moppen är att man inte rör upp massa damm/djurpäls, något som damm-/pälsallergiker borde ha nytta av!


Det är ett av de stora hindren för att dammsuga! Åtminstone för mig. Allt oljud gör mig så stressad att jag in i det längsta avstår. Att moppa är mycket enklare (men kräver hyfsat släta golv vilket mina gamla brädgolv inte är överallt) och framförallt tystare.

Att plocka upp på golven först är emellertid mitt största hinder mot att städa dem.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Ganesh » 2008-01-13 1:43:36

Sen var det h*n som dammsög alla väggar i villan minst en gång i månaden.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-13 1:58:40

Bordsdammsugare brukar ha dålig sugförmåga.
Jag tycker det enklaste sättet att städa köksbordet på är att spraya rengöringsmedel över hela bordet, låta verka några minuter och sedan ta sophinken och skrapa ner sörjan i den med en fönsterskrapa. Även diskbänken rengör jag så, fast då skrapar jag ner skiten i diskhon.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:17:59, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav weasley » 2008-01-13 2:49:13

Ja, den där varianten med att spreja en yta med rengöringsmedel är suverän! Fler borde pröva det, tycker jag. Och sen moppa upp det.

En sån här mopp vill man ha!
[img]http://www.drammen.kommune.no/buskerud/drammen/intro_senter.nsf/bilder/mopp.jpg/$FILE/mopp.jpg[/img]

Denna ypperliga mopp har teleskopskaft i aluminium med extra mysigt handtag. Kardborrefästning av mopprufset gör att man enkelt kan ta av det efter användning. Man kan tvätta mopprufset i 60 grader så det blir ordentligt rent.
Det är liiite problem med själva nerblötandet av golvet, jag har löst det genom att blöta ner mopprufset innan jag börjar moppa, och sedan har jag en svamp bredvid hinken som jag använder för att fukta golvet allteftersom. Glöm inte handskarna!


Den som har problem med kalk i vattnet kan prova min ypperliga Kalkborttagare För Lata:
Ta två delar utspädd CITEX och blanda med en del WC-anka. Använd gummihandskar när du smetar ut blandningen på badrumskaklet/golvet (blandningen går ypperligt att spreja, men då måste man hålla andan eftersom den irriterar luftvägarna lite). Gör annat under nån timme. Kom tillbaka och skölj av smeten. Lätt som en skvätt!
Ibland kan man behöva vaska av ytan lite lätt med en svamp för att få bort allt.

Ett tips är att kladda ut smeten innan man går och lägger sej, och skölja bort det när man duschar på morgonen, så slipper man lägga ner dagstid på tråkig städning i onödan!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:18:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

well

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-13 5:29:05

känner igen en del här

har själver enorma problem med städning

men om re kan va till nån hjälp så kan jag avslöja ett trix

sorry om jag skriver flummigt nu

men jag har inte fatta riktigt vad re pratas om här

men jag tror re har att göra med städnings kunskap eller någe i am i rigtht

well jag brukar använda ett kollegie block där jag skriver upp att som ska göras i min städning

sen så tar jag varje sak för sig

exempel vis kan re se ut så här

diska
städa
ta en fika
öppna fönster
dammsuga
lyssna på musik och slappa
laga käk
svabba golv
gå och handla
gå ut med sopor m,m


well så här gör jag och när jag gör så så blir re lättare att tänka
simultant åsså

så men sen så blir re alltid nya grejer som kommer till som sorterings jobb och sånt
och då brukar jag bli så slut så jag drar och dricker en kopp kaffe sen lägger jag mig och ser på tven

och så fortsätter jag nästa dag
så för att sortera ut ett skåp med kläder och annat re kan ta typ en 3 dagar och ibland en vecka för mig att göra

för jag blir så förvirrad när jag får för mycket att göra

så då fixar inte min kompitens att klara alla intryck

detta ger mig mycket problem för jag kan inte

klara skolor och inte klara jobb för re tar alldedes för lång tid på mig
och re orkar inte folk med

men jag jobbar varje dag med att bli bättre på detta men jag orkar inte köra för hårt

för jag har inte orken till re

så jag försöker planera hur jag ska klara av att hantera min bostad

så jag försöker göra mig av med sånt jag inte använder som vissa husgeråd

och inventarer som jag typ bara har för att fylla ut platts
men som inte har nån funktion

well re e min plan i alla fall hur gör ni själva :)

ha dä gött / The Lord :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav tahlia » 2008-01-13 10:38:20

Hos mor och far har vi en hund och två katter samt en kanin. Där är man tvingad att dammsuga varje dag, eftersom hunden släpper hår.

Jag har inga problem med detta, för jag mår skit när det ligger smulor på golvet, eller hårtussar, eller när disken inte är diskad. Lakan byter jag en gång i veckan (och nej, ingen sex i mina lakan heller).

Innan jag gick in i väggen var jag något av en perfektionist. Nu när jag mår bättre har jag börjat ramla tillbaka dit. Jag VILL ha rent och upplockat omkring mig, annars mår jag skitdåligt.

Att städa allt eftersom ser jag inget fel i. Inte heller att hålla efter så man inte behöver städa som en idiot en gång i veckan (för storstädar gör jag alltid på fredagar).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:18:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kristofer » 2008-01-13 12:06:19

Hur man gör med sin städning är ju ytterst individuellt. Grundregeln är väl egentligen att det inte får bli snuskigt eller direkt skitigt. I alla fall ser jag det så. Nu har inte jag någon kontaktperson eller dylikt men jag kan hur som helst dra slutsatsen att olika människor vill ha det på olika sätt. Jag tror att din kontaktperson bör tänka igenom det och även se till dina önskemål. Det är ditt hem och inte hennes andra hem.

Ett litet exempel. Mina föräldrar är bägge NTs och skilda. Morsan är betydligt mindre noggrann med städning och u ndanplockning än vad farsan är. Far min känns nästan som ett diktatoriskt hembiträde i sitt hem. Det är i alla fall vad min halvsyster säger.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in