SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-02 9:57:16

så någon mera än mig som har fått svårt att sova på ssri.? :o :?: :-)063
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-04 9:20:16

någon mera än mig som har blivit impotent av ssri och svårt att få erektion och orgasm av den.? :-)063 :o
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-04 10:14:33

någon mera än mig så får svårt att få erektion av dessa piller. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-04 14:34:15

kan man inte få erektion eller orgasm små mår man dåligt.!

lyckas bara i bland att kunna titta på film men inte alltid :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-07 20:00:20

så vad har ni fått för biverkningar på dessa piller då.? :o :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-10 9:52:43

så någon som vet om ssri piller är farliga eller inte då. :o :?:

MVH
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav Gräddfil » 2020-08-11 23:13:23

Farliga och farliga. Man dör inte av dom men sexuella biverkningar samt sömnproblem är vanliga, särskilt i början på behandlingen. Man får alltid väga nyttan över biverkningar och ha lägsta effektiva dosering.
Många lägger till mirtazapin som kan hämma sexuella biverkningarna samt främja sömn.

Jag har ätit alla möjliga antidepressiva förr i tiden och det funkade till viss del för stunden men biverkningarna blev för jobbiga till slut. Och så ville jag må bra från grunden istället utan mediciner. Just nu går det inget vidare dock.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav xty3457 » 2020-08-12 1:14:47

Tyvärr vanliga biverkningar.
SSRI är ingen bra långsiktig lösning, men kan vara hjälp för stunden.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav Marjatta » 2020-08-12 9:16:40

Det finns bra medicinska bevis för att fysisk träning är lika bra mot depression som mediciner.

Nu vet jag inte om du brukar träna manne. Det hjälper förstås inte alla, och betyder förstås inte heller att depressioner är lätt åtgärdade. Har all förståelse för att det inte är så "bara" att komma igång och träna, särskilt inte när man är deprimerad. Är själv inte bra på det för jag tycker inte det är särskilt kul. Det gäller att hitta något sätt att hålla sig igång som man gillar ... alternativt bygga på stenhård rutin, typ den snubbe som skrev på forumet förut att han tog en rask promenad varje morgon.

Behöver man mediciner så behöver man. Sen får man avgöra vad som väger tyngst, medicinens effekt eller biverkningarna.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav Maggi » 2020-08-12 9:27:43

Marjatta skrev:Det finns bra medicinska bevis för att fysisk träning är lika bra mot depression som mediciner.

Nu vet jag inte om du brukar träna manne. Det hjälper förstås inte alla, och betyder förstås inte heller att depressioner är lätt åtgärdade. Har all förståelse för att det inte är så "bara" att komma igång och träna, särskilt inte när man är deprimerad. Är själv inte bra på det för jag tycker inte det är särskilt kul. Det gäller att hitta något sätt att hålla sig igång som man gillar ... alternativt bygga på stenhård rutin, typ den snubbe som skrev på forumet förut att han tog en rask promenad varje morgon.

Behöver man mediciner så behöver man. Sen får man avgöra vad som väger tyngst, medicinens effekt eller biverkningarna.

Jag är också helt övertygad om motionens betydelse, för att bli riktigt övertygad ska man läsa Anders Hansens bok Hjärnstark. Den förklarar det mesta som forskningen kommit fram till hittills och hur hjärnan fungerar.
Dock är det skillnad på lätt, medelmåttig och svår depression. Vid svår depression behöver man mer än motion och troligen orkar man inte ens motionera. Så det är viktigt att hålla isär det.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav Marjatta » 2020-08-12 12:41:19

Maggi skrev:Dock är det skillnad på lätt, medelmåttig och svår depression. Vid svår depression behöver man mer än motion och troligen orkar man inte ens motionera. Så det är viktigt att hålla isär det.


Säkert så.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-08-21 9:31:07

Marjatta skrev:
Maggi skrev:Dock är det skillnad på lätt, medelmåttig och svår depression. Vid svår depression behöver man mer än motion och troligen orkar man inte ens motionera. Så det är viktigt att hålla isär det.


Säkert så.


Är besviken på den medicinen tyckte aldrig att den har lugnat ner mig eller tagit bort ångesten. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav nescio » 2020-08-21 11:22:39

manne skrev:så vad har ni fått för biverkningar på dessa piller då.? :o :?:
De har vare sig verkan eller biverkan på mig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-09-13 16:27:45

nescio skrev:
manne skrev:så vad har ni fått för biverkningar på dessa piller då.? :o :?:
De har vare sig verkan eller biverkan på mig.


Man kan drömma mardrömmar på dessa piller ju. :cry:

https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... -natterna/
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav slackern » 2020-09-13 16:55:17

manne skrev:
nescio skrev:
manne skrev:så vad har ni fått för biverkningar på dessa piller då.? :o :?:
De har vare sig verkan eller biverkan på mig.


Man kan drömma mardrömmar på dessa piller ju. :cry:

https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... -natterna/


Var glad att du inte har legat på sjukhus när dom kommer in och tar massa tester på dig mitt i natten och väcker dig så att du vaknar och gallskriker utav skräck.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-09-13 17:01:04

slackern skrev:
manne skrev:
nescio skrev:De har vare sig verkan eller biverkan på mig.


Man kan drömma mardrömmar på dessa piller ju. :cry:

https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... -natterna/


Var glad att du inte har legat på sjukhus när dom kommer in och tar massa tester på dig mitt i natten och väcker dig så att du vaknar och gallskriker utav skräck.


ja sluten vården psykiatrin skall man undvika så gptt det bara går. :!:
Är bättre att gå till öppen vården och snacka med en psykolog eller så.
sluten vården aldrig i livet.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav verbatim » 2020-09-13 17:40:45

manne skrev:någon mera än mig som har blivit impotent av ssri och svårt att få erektion och orgasm av den.? :-)063 :o


Japp, Sertralin hade den effekten på mig. Slutade med den omgående.

manne skrev:
nescio skrev:
manne skrev:så vad har ni fått för biverkningar på dessa piller då.? :o :?:
De har vare sig verkan eller biverkan på mig.


Man kan drömma mardrömmar på dessa piller ju. :cry:

https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... -natterna/


Japp, Venlafaxin som jag också provat, gav hemska verklighetstrogna drömmar och mardrömmar. Jag fick även svårt att skilja på vad som var minnen från verkligheten och vad jag bara hade drömt. De flesta som drömmer och sedan vaknat, upptäcker snabbt att man haft en dröm. Så har man inte upplevt hur verkliga venlafaxin-drömmarna upplevs, går det inte riktigt att föreställa sig hur uppjagande, förvirrande och skrämmande det är.

Med venlaflaxin drömde jag en gång att någon berättade för mig att min pappa hade gått bort. När jag vaknade, visste jag inte om det hade hänt på riktigt eller i en dröm. Jag var så osäker (50/50) att det tog flera timmar innan jag vågade plocka upp telefonen för att försöka ringa honom för att se om han svarade. (Vilket han som tur var gjorde).
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-09-13 19:32:32

verbatim skrev:
manne skrev:någon mera än mig som har blivit impotent av ssri och svårt att få erektion och orgasm av den.? :-)063 :o


Japp, Sertralin hade den effekten på mig. Slutade med den omgående.

manne skrev:
nescio skrev:De har vare sig verkan eller biverkan på mig.


Man kan drömma mardrömmar på dessa piller ju. :cry:

https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... -natterna/


Japp, Venlafaxin som jag också provat, gav hemska verklighetstrogna drömmar och mardrömmar. Jag fick även svårt att skilja på vad som var minnen från verkligheten och vad jag bara hade drömt. De flesta som drömmer och sedan vaknat, upptäcker snabbt att man haft en dröm. Så har man inte upplevt hur verkliga venlafaxin-drömmarna upplevs, går det inte riktigt att föreställa sig hur uppjagande, förvirrande och skrämmande det är.

Med venlaflaxin drömde jag en gång att någon berättade för mig att min pappa hade gått bort. När jag vaknade, visste jag inte om det hade hänt på riktigt eller i en dröm. Jag var så osäker (50/50) att det tog flera timmar innan jag vågade plocka upp telefonen för att försöka ringa honom för att se om han svarade. (Vilket han som tur var gjorde).


ja så är det med dessa piller dröm och verklighet blir samma sak och svårt att skilja åt.
önskar att jag aldrig ha börjat med dessa piller någonsin. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-09-13 19:57:05

verbatim skrev:
manne skrev:någon mera än mig som har blivit impotent av ssri och svårt att få erektion och orgasm av den.? :-)063 :o


Japp, Sertralin hade den effekten på mig. Slutade med den omgående.

manne skrev:
nescio skrev:De har vare sig verkan eller biverkan på mig.


Man kan drömma mardrömmar på dessa piller ju. :cry:

https://www.1177.se/fragor--svar/nation ... -natterna/


Japp, Venlafaxin som jag också provat, gav hemska verklighetstrogna drömmar och mardrömmar. Jag fick även svårt att skilja på vad som var minnen från verkligheten och vad jag bara hade drömt. De flesta som drömmer och sedan vaknat, upptäcker snabbt att man haft en dröm. Så har man inte upplevt hur verkliga venlafaxin-drömmarna upplevs, går det inte riktigt att föreställa sig hur uppjagande, förvirrande och skrämmande det är.

Med venlaflaxin drömde jag en gång att någon berättade för mig att min pappa hade gått bort. När jag vaknade, visste jag inte om det hade hänt på riktigt eller i en dröm. Jag var så osäker (50/50) att det tog flera timmar innan jag vågade plocka upp telefonen för att försöka ringa honom för att se om han svarade. (Vilket han som tur var gjorde).


så här blir drömmarna på ssri och man vaknar svettig och kall svettas av dessa piller. :!:

https://www.google.se/search?q=alice+in ... KDRklnNBSM

https://www.google.se/search?q=alice+in ... uPRyg2yUeM

https://www.google.se/search?q=alice+in ... 7aXmshnvsM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-10-09 19:26:11

man kan bli impulsive också av dessa mediciner och ta beslut som man ångrar också.
denna medicin gör att impulserna kan öka. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav Braincandy » 2020-10-09 20:19:44

manne skrev:man kan bli impulsive också av dessa mediciner och ta beslut som man ångrar också.
denna medicin gör att impulserna kan öka. :!:


Antidepressiva är till för att dämpa känslorna. Med mindre känslor ser man på världen på ett annat sätt.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-10-11 10:34:45

Braincandy skrev:
manne skrev:man kan bli impulsive också av dessa mediciner och ta beslut som man ångrar också.
denna medicin gör att impulserna kan öka. :!:


Antidepressiva är till för att dämpa känslorna. Med mindre känslor ser man på världen på ett annat sätt.


ja dessa är inte helt ofarliga alls. :-)063 :?:



https://www.youtube.com/watch?v=nLIAvLqrSR0
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-10-11 10:38:46

Braincandy skrev:
manne skrev:man kan bli impulsive också av dessa mediciner och ta beslut som man ångrar också.
denna medicin gör att impulserna kan öka. :!:


Antidepressiva är till för att dämpa känslorna. Med mindre känslor ser man på världen på ett annat sätt.


finns massor av biverkningar på ssri ju. :!:
jag har fått många biverkningar på dessa piller. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

SSRI - sömnsvårigheter och impotens?

Inläggav manne » 2020-10-31 22:57:21

så här tycker jag om ssri piller. :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in