Språk eller dialekt, vad är skillnaden?
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Språk eller dialekt, vad är skillnaden?
Lakrits skrev:Zombie skrev:Lakrits skrev:Bornholmskan är speciell på så sätt att den antagligen kan sägas vara en dialekt av både danska och svenska. Men jag har förstått att det finns delade och blandade meningar i frågan.
Jag skulle vilja säga först och främst, att språk är en av de frågor där det regelmässigt skulle hjälpa om folk vore mer pålästa. Alla kan hantera ett språk, alltså är det lätt att tro att man vet det som finns att veta. Politik och annat socialt syns mycket bättre än själva språket, alltså är det lätt att dra slutsatser och göra överväganden på de områdena och tro att de är språkliga
Detta oavsett vad man sedan i nästa led extraherar för åsikter ur sina slutledningar.
Jag baserar detta på en föreläsningsdag om svenskan och danskan, som visades på SVT24 för någon månad sedan. Inga politiska eller sociala antaganden har gjorts, utan jag rapar bara upp vad forskarna från Lund och Köpenhamn hade att säga om saken.
Dra inga förhastade slutsatser du heller, är du snäll …
Okej, jag borde ha strukit meningen om bornholmskan ur citatet. Det var den andra meningen jag kommenterade, och jag gjorde det utan någon särskild adress vare sig till person eller om dialekt.
Senast redigerad av Zombie 2011-08-27 13:36:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Okej, jag borde ha strukit meningen om bornholmskan. Det var den andra meningen jag kommenterade, och jag gjorde det utan någon särskild adress.
Ja, du borde nog ha gjort det. (Gäller den första meningen.)
Det borde ha framkommit tydligare. (Rör den andra meningen.)
Vad jag vill peka på är svårigheterna att extrahera en språkdiskussion ur sådana här sammanhang. Eller en språkpolitisk eller språksocial diskussion om det nu är det man vill ha, eller en diskussion om blandade aspekter där deltagarna åtminstone vet och är någorlunda överens om vilken aspekt som är vilken.
Senast redigerad av Zombie 2011-08-27 13:40:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Visst. Ber om ursäkt.
Ingen fara, Zombie. Du är alltid ursäktad. Jag ber om ursäkt för att jag djävlades med dig
Vill också påpeka att jag försöker sätta ord på ett problem jag ofta ser, och som jag nu såg i den här tråden (fortfarande utan adress till Lakrits
Zombie skrev:Kaprifolranka skrev:Skånska gällde ju som bekant som danska fram till 1658, ett exempel på att varieteter byter tillhörighet av politiska skäl (freden i Roskilde). Men både skånska och danska har förändrats sen dess så det går inte direkt att säga att det skulle vara danska idag.
Jodå, det går att säga något om. Bland annat ändelsevokaler och grav accent kontra tecken på stöt. (Samma sak med bornholmskan förresten.) Och det som gällde som danska var aldrig folkmålen, inte på någondera sidan Öresund, för dem skrev man inte på; det var det kansli- och litteraturspråk som baserades på den själländska överklassens mål.
Ah, men jag skrev "det går inte direkt att säga att det skulle vara danska" (onödigt tillkrånglad mening kanske, vad jag menade är "det är inte danska"), och inte "det går inte direkt att säga något om att". Håller med om att det finns flera relevanta isoglosser.
- Kaprifolranka
- Anslöt: 2011-08-24
För att avakademisera Zombies resonemang (vilket misslyckades redan genom att använda begreppet "avakademisera").
Det är mycket lätt att låta sig luras av det nära samspel som finns mellan ett områdes ekonomiska historia och samma områdes språkliga historia. Vi lekmän drar lätt slutsatser om det ena med stöd i data som egentligen hör till det andra.
Exempel på felslut: Skåningarna var nationella danskar fram till 1658, då området för sista gången (hittills) bytte nationalitet till Sverige. Alltså pratade skåningarna danska. Det i sin tur måste betyda att mina svårigheter att förstå vad Sten Broman pratade om i Kontrapunkt beror på att han också talade en slags danska. Jag, däremot, talar rikssvenska och talar därför en mer korrekt svenska än Sten Broman (som ju p.g.a. sin dödhet inte talar just mycket alls).
Det är mycket lätt att låta sig luras av det nära samspel som finns mellan ett områdes ekonomiska historia och samma områdes språkliga historia. Vi lekmän drar lätt slutsatser om det ena med stöd i data som egentligen hör till det andra.
Exempel på felslut: Skåningarna var nationella danskar fram till 1658, då området för sista gången (hittills) bytte nationalitet till Sverige. Alltså pratade skåningarna danska. Det i sin tur måste betyda att mina svårigheter att förstå vad Sten Broman pratade om i Kontrapunkt beror på att han också talade en slags danska. Jag, däremot, talar rikssvenska och talar därför en mer korrekt svenska än Sten Broman (som ju p.g.a. sin dödhet inte talar just mycket alls).
Ja. Tack Lakrits.
(Särskilt slutparentesen var mycket inlysande.)
(Särskilt slutparentesen var mycket inlysande.)
Är det inte någon som har sagt "dialekter har ingen armé"? Fast språk behöver inte heller ha någon, samerna har ju ingen armé...
Zombie skrev:Ja, det där med skånskans danskhet är en uppsvensk faktoid. I själva verket gick en av de mycket få någorlunda skarpa gränserna mellan dansk-norsk-svenska dialekter just genom Öresund* och väster om Bornholm redan på den tid då folkmålen var levande. (Bornholmskan, till exempel, lär vara så gott som utdöd. Det de talar idag är en regional riksdanska.)
Kan också påpekas att den gränsen fanns redan då Skånelanden var danska. Att folket bytte språk i och med den svenska erövringen är en annan vanlig faktoid, men så går det helt enkelt inte till.
------------------------
* Möjligtvis med ett visst strandhugg, i fråga om t.ex. ändelse-e kontra -a, i Skytts och någon mer härad på den svenska sidan.
Radioprogram om skånska:
http://www.dr.dk/P1/udmedsproget/Udsend ... 115247.htm (från 22:01)
http://www.dr.dk/P1/udmedsproget/Udsend ... 174425.htm (från 23:47)
http://www.dr.dk/P1/udmedsproget/Udsend ... 144922.htm (från 13:14)
Kahlokatt skrev:Är det inte någon som har sagt "dialekter har ingen armé"? Fast språk behöver inte heller ha någon, samerna har ju ingen armé...
Fram till åtminstone 1950-talet sågs nog samiskan som en "dialekt", alltså i den förringande betydelsen. I och med senare tids demokratisering och så vidare är väl det där med armé lite passé. Men det visar ju likväl att det är politiskt, eftersom det typ behövdes ett erkännande från staten för att det skulle slå igenom.
Nu har vi ju fem "minoritetsspråk", och återigen där är definitionen lite knepig: tornedalsfinska och finska har status som var sitt språk, medan samiska gäller som ett enda språk, och som då innehåller flera "dialekter" som väl tror jag inte är inbördes begripliga.
Så det här med mindre värda språk/varianter utifrån terminologin lever väl lite kvar, fast har kanske flyttats ner en nivå typ. Norska och svenska räknas som två olika språk (liksom olika finskor), men nordsamiska och sydsamiska gör det inte.
- Kaprifolranka
- Anslöt: 2011-08-24