Speciella regler för Aspergerforum ang riktiga namn

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speciella regler för Aspergerforum ang riktiga namn

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-14 15:47:40

Detta är regeln:
avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.


Får man ge en länk där namnet står?(länka till en sida som är untanför aspergerforum)

Här är ett verkligt exempel. Tryck/Klicka på VISA för att se exempel:
Spoiler: visa
colaflaska skrev:Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år


Du menar kursföreståndare? Här kan man se http://www.sundsgarden.se/utbildning_asperger.aspx vem som är kursförståndare för tillfället. (jag är rädd de har stavat fel, jag tror "förstånd" har en annan betydelse, något med hur man tänker eller agerar)

Har den förra kursföreståndaren slutat arbeta? Hon undervisade i Svenska på prova på dagarna. Här är en länk med gamla uppgifter för personen som var kursföreståndare innan(Se "kontaktperson"): http://www.sundsgarden.se/utbildning_asperger.aspx


Nu har jag omformulerat ovanstående exempel. Tryck/klicka på VISA för att se ett modifierat exempel:
Spoiler: visa
colaflaska skrev:Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år


Du menar kursföreståndare? Har den förra kursföreståndaren slutat arbeta? Hon undervisade i Svenska på prova på dagarna.

Om ni såg mitt modifierade exempel så har jag varken länkar eller pratar om personernas verkliga namn. Jag tror jag får fram det jag vill säga ändå. Nu till min fråga:

Är båda exemplen likvärdiga eller tycker ni att mitt modifierade exempel bör användas?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav nallen » 2012-08-14 21:29:31

Hur kopplar du personen det länkas till till ett nick här på AF?
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Choklad » 2012-08-14 21:48:53

nallen skrev:Hur kopplar du personen det länkas till till ett nick här på AF?

+1

Om jag skriver att nallen heter "Kalle Persson" så är det inte enligt reglerna.

OBS! Jag känner inte nallen, vet inte vad han heter och hittade bara på för att ge ett exempel.

Så länge du inte avslöjar en medlems namn och kopplar det till ett nick så är det ingen fara tror jag.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-15 16:09:26

Detta är för en person som ej är medlem av AF(AspergerForum).

Jag skulle kunna kalla den nuvarande Kursföreståndaren för "Stjärnan" och den som var Kursföreståndare innan för "Polaris". Detta är ju bara hitta-på-namn men jag tror ändå dessa bryter mot namn-regeln.(eller kanske inte för regeln gäller ju bara för riktiga namn!)

avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Iridia » 2012-08-15 16:46:16

Gäller väl främst medlemmar på forumet (tror jag är underförstått)?

För övriga gäller väl PUL?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Miche » 2012-08-15 18:25:46

Iridia skrev:För övriga gäller väl PUL?

Japp, och därför bör man vara försiktig med att lämna ut namn på personer som inte klassas som offentliga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-17 13:53:02

Jag hittade lite info om PuL här http://www.datainspektionen.se/lattlast ... uppgifter/ och vad jag får göra som person generellt på en webbplats, det står på sidan.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav mnordgren » 2012-08-20 15:05:38

Tor_och_i2p skrev:
Är båda exemplen likvärdiga eller tycker ni att mitt modifierade exempel bör användas?


Co-Admin:

Båda går bra.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Fenren » 2012-08-24 18:47:23

mnordgren skrev:
Tor_och_i2p skrev:
Är båda exemplen likvärdiga eller tycker ni att mitt modifierade exempel bör användas?


Co-Admin:

Båda går bra.


hade det gått bra om det stod "[forummedlem] undervisade i Svenska på prova på dagarna. Här är en länk med gamla uppgifter för personen som var kursföreståndare innan(Se "kontaktperson"): http://www.sundsgarden.se/utbildning_asperger.aspx
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-09-30 10:53:10

Nu när jag går på Sundsgårdens folkhögskola så har jag ett schema där det står olika förkortningar på namn. Jag tänkte lägga till exempel här så att inte inlägget bryter mot några regler som jag antar kan brytas om jag lägger till vad som verkligen står.
På schemat så står det typ:
SS, Sara Sigurdsson
AA, Anders Andersson
BO, Bertil Olson
KAA, Karin Anna Andersson
EPSO, Erik Philip Sture Olofsson.
JS, Johan Sköld

Så länge jag bara nämner SS, AA, BO, KAA, EPSO, JS i mitt inlägg för att referera till en person går det bra eller är det förbjudet att ha med sådant här på aspergerforum?(på grund utav bland annat personuppgiftslagen)

Ovanstådende är påhittade namn, för att jag inte ska bryta mot någon regel av misstag.

Jag tror att jag lyckades besvara mitt inlägg delvis genom att läsa en länk om PUL som jag la in i den här tråden sedan tidigare:
datainspektionen.se skrev:Personuppgifter är texter eller bilder som handlar om dig.
Det kan vara ditt namn, ditt personnummer eller något annat som är speciellt för bara dig.

Från http://www.datainspektionen.se/lattlast ... uppgifter/

SS, AA, BO, KAA, EPSO, JS känns som det är speciellt för vissa personer som jag nämnde i mitt exempel. Hmm, jag tror jag tar bort en del grejer från ett tidigare inlägg, tills jag blir mer säker på om det är ok...

Inlägget postades här post897500.html och det ser ut som om jag inte kan ändra på det längre. Om det bryter mot reglerna så ändra gärna på det...själv så går det inte, för "förändringstiden" har gått ut...
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Speciella regler för Aspergerforum riktiga namn

Inläggav Liebert » 2012-10-01 0:24:07

Tor_och_i2p skrev:Så länge jag bara nämner SS, AA, BO, KAA, EPSO, JS i mitt inlägg för att referera till en person går det bra eller är det förbjudet att ha med sådant här på aspergerforum?(på grund utav bland annat personuppgiftslagen)

Det är inga problem, kör på bara.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in