Spara bokmärken?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spara bokmärken?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-09 22:01:36

Är det någon som har någon åsikt om någon av de olika tjänsterna som finns för att spara bokmärken online?

Själv är jag ganska förtjust i Oneview.de. (Tyvärr på tyska men.)
Har också använt Delicious en del.

Vad det gäller program för samma sak var jag under många år innan bredbandstiden förtjust i Url Manager Pro (för mac).

Jag sparar bokmärken rätt så extensivt och inom ganska många områden så även om jag någon gång orkar sortera dem lite (alltmer sällan) eller inte så blir det så rotigt i webbläsaren om man ska spara bokmärken där. Dessutom byter jag också ofta mellan olika webbläsare och datorer.

Har ganska ofta bryderier om hur jag ska hitta tillbaka till bra webbsidor. Vad har ni för sätt att hantera det problemet?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:10, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nitro2k01 » 2008-01-10 0:03:51

Inget alls egentligen. Och därmed hittar jag oftast inte tillbaka. ("Så mycket information, så kort liv")
Jag gillar del.icio.us ganska bra, men jag skulle önska mig någon mer form av sortering än taggar. Kanske taggar på taggarna. Och så går det långsamt att ladda länklistan för enskilda taggar.
Men del.icio.us är iaf vad jag använder mest nu.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:17:10, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Kvasir » 2008-01-10 0:06:40

Får man för många bokmärken så går det snabbare att hitta sidorna på nytt med google, i de flesta fall. Jag använder nog ganska sällan de flesta bokmärken jag sparar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:17:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2008-01-10 4:24:16

Min åsikt just nu är att det här ämnet, liksom i stort sett alla andra ämnen man kan komma på, är som en "can of worms". Öppnar man burken kryper maskarna iväg åt alla håll... :D :?

Som jag skrivit tidigare använder jag del.icio.us och det är rätt ok, även om sajten är långsam. Men de add-ons (knappar) tiill Firefox, Opera osv man kan skaffa gör det hela snabbt och effektivt.

Men jag aktar mig att lägga för "privata" länkar där, eftersom det jag lägger på del.icio.us trots allt ligger ute på en server, även de som jag angett som ej publika. Det som känns mer privat lägger jag som vanliga bokmärken i Firefox, Flock, Opera eller vad jag nu kör. Skulle jag vilja backupa dessa någongång har ju alla webbläsare med heder idag någon form av exportmöjlighet.

Det är sant att man sällan egentligen behöver alla de länkar man sparar. Men åas man vet aldrig. Och det kostar så litet :roll: jag försöker bara lägga länkar som känns långsiktiga och varaktiga på del.icio.us. Mer tillfälliga/osäkra lägger jag som vanliga bokmärken.

När det gäller bloggar, forum och liknade mer dynamiska sajter använder jag RSS mycket för att bevaka sajter utan att behöva gå in på dem hela tiden. Tack vara RSS kan man bevaka 100-200 sajter dagligen i ett enda program (jag använder RSSOwl - jättebra och gratis).

/Barracuber
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in