Spam när jag postar

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Spam när jag postar

Inläggav Jackal » 2015-07-27 7:10:51

Det har börjat komma upp spam när jag postar kommentarer, i stil med att jag har vunnit 400 kronor.
Det är bara här det blir så.
Ska det vara så här nu?
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Spam när jag postar

Inläggav Nasheim » 2015-07-27 11:09:50

Du har troligtvis fått in skit i din dator. Jag råkade för något år ut för en programvara som la en banner längst ner på skärmen, även när jag var i skrivbordsläge och inte hade några program öppna.

I mitt fall så gick det att hitta den via "msconfig" (skriv det i kör på startmenyn, eller direkt på hemskärmen där du har alla appar i win8). Via detta fick jag reda på vad programvaran hette och avinstallerade det.

Om du skriver just msconfig och öppnar den programvaran och trycker du på autostart, i win8 måste du trycka på "öppna aktivitetshanteraren" i win7 så visas alla öppna program som startar automatiskt när du loggar in/startar din dator.


Själv litar jag inte på att de verkligen försvinner så jag brukar köra in min avbildning (norton ghost) så är jag tillbaka på banan igen på 15 min med alla program installerade.

Detta kräver dock förarbete som tar några timmar, dvs att göra en ren installation av windows, in med drivrutiner, in med alla program du vill ha, sedan kör jag en sysprep (rensar datorn på alla personliga inställningar och gör datorn till "första gången du startar den").

Jag är rätt säker på att du hittar den via olika torrentsiter om du vill vara olaglig, för den är inte gratis nämligen. Däremot finns det gratis varianter.

http://dottech.org/6194/7-free-software-to-imagebackupghost-your-computer-free-alternatives-to-acronis-true-image-norton-ghost-etc/
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Spam när jag postar

Inläggav Jackal » 2015-07-27 11:11:44

Har jag fått skit i min dator som bara öppnar reklam när jag är postar inlägg på aspergerforum.se?

Ursäkta men det låter extremt osannolikt.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Spam när jag postar

Inläggav Nasheim » 2015-07-27 11:19:34

Jackal skrev:Har jag fått skit i min dator som bara öppnar reklam när jag är postar inlägg på aspergerforum.se?

Ursäkta men det låter extremt osannolikt.


Ingen fara, jag uppfattade det som att det var på fler siter. Och jo jag håller med dig att det borde vara väldigt osannolikt.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Spam när jag postar

Inläggav Fenren » 2015-07-27 13:04:23

Samtidigt så är du den ende drabbade...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Spam när jag postar

Inläggav slackern » 2015-07-27 13:08:32

Fenren skrev:Samtidigt så är du den ende drabbade...


Kan du med 100% säkerhet påstå det?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Spam när jag postar

Inläggav plåtmonster » 2015-07-27 13:43:39

Långsiktiga lösningen:
g4u - Harddisk Image Cloning for PCs

Man har en extramaskin som har en speglingsbackup av microsoft-windows hårddisken. Vid problem så skriver man bara tillbaks den. Rena användardata måste dock vara säkerhetskopierat till något ställe innan man gör sådant här.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Spam när jag postar

Inläggav Jackal » 2015-07-28 9:32:36

Jag hade fått Liam.x, that will also appear as Hot Deals Ads, https://www.funkyclock.com/se/land/GBLG ... d=42999027 kommer upp hela tiden när jag klickar på olika länkar på nätet. :(

http://community.virginmedia.com/t5/Int ... 116/page/3

Jag får nog börja surfa med någon linuxvariant :(
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Spam när jag postar

Inläggav sigterm » 2015-07-31 9:22:51

Virus, högst sannolikt.
Kan du ta några bilder åt oss eller du kanske klarar själv av att få tag på virusets namn? Förstog inte riktigt, men menar du att viruset heter Liam.x aka Hot Deals Ads?
Det finns massor av guider om hur man tar just det specifika viruset, men det behövs ett namn för att googla.

Om du är intresserad av Linux, så rekommenderar jag Ubuntu om du är nybörjare.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Spam när jag postar

Inläggav Jackal » 2015-07-31 9:32:14

Jag tror jag fick bort det nu.
Jag avinstallerade chrome, raderade alla mappar och filer som heter chrome i datorn, inklusive dom dolda inne i User/appdata/local, osv, jag raderade allt som hette chrome i registret, startade om datorn, installerade chrome, raderade alla uppgifter, cokies mm.

Vi får se hur det går.

Det är väldigt läskigt nu för tiden när virusen är helt osynliga, dom har varken processer, tjänster, eller något annat som avslöjar dom.

Det är som ett spöke.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Spam när jag postar

Inläggav Jackal » 2015-07-31 9:48:58

Det verkar bara komma upp några popup, på dom första sidorna jag besöker på morgonen så jag provade ställa fram klockan en dag och startade om datorn och provade klicka på några sidor och än så länge har det inte kommit upp någon sida som erbjuder mig att köpa en iPhone för nio kronor.

Vem fan vill ha en iPhone förresten?
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Spam när jag postar

Inläggav Wine » 2015-07-31 10:08:06

Jackal skrev:...
Det är väldigt läskigt nu för tiden när virusen är helt osynliga, dom har varken processer, tjänster, eller något annat som avslöjar dom.

Det är som ett spöke.


Jag rekommenderar dig också att använda ett linux OS istället för Windows. Här finns lite tips och info om olika linux distributioner:

http://distrowatch.com/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Spam när jag postar

Inläggav Jackal » 2015-07-31 10:26:08

Jag tror jag ska köpa en Raspberry att ha att surfa med och bara använda datorn till tunga spel.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Återgå till IT-forum



Logga in