Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alexandra » 2009-07-03 0:29:43

Vad i hela...Propavan = neuroleptika? Så lät det inte när läkarna presenterade det för mig. :roll: Och jag som trodde att det var jag som var överkänslig för att jag reagerade med hjärtklappning (jo, jag får myrkrypningar också).
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Altus » 2009-07-03 4:06:46

Jag har restless legs utan läkemedel, men det mildras med benso. Det har gått tillbaka lite på senare år, men jag har fortfarande stora problem med allmän rastlöshet.

Så jag antar att Propavan inte är rätt för mig. Fick Nozinan (annan neuroleptika) utskrivet en gång, men jag tog det aldrig. Hämtade dock ut det och jag har kvar det, kanske provar någon dag. Lite läskigt med neuroleptika dock, trots vad jag sa i den andra tråden om att indelningen inte behöver betyda så mycket.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-03 9:10:58

Jag har fått både Nozinan och Propavan. Jag visste att Nozinan är neuroleptika, men inte att Propavan är det.

Jag minns att de inte fungerade. Kanske för att jag har extrem insomningssvåriget, och tills för några år sedan inte hade en tillstymmelse till "sova vidare-problem".

Jag proppade i mig Propavan en gång, i ett mycket löjligt försök till självmord.
Och jag säger bara GHEEEZ - vilken helvetsdygn det blev efteråt. Myrkrypningar och en totalt fruktansvärd känsla i hela kroppen så att jag höll på att bli galen. Ingen drogande effekt dock.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att vara försökskanin för stolliga & okunniga läkare!

Inläggav Masterpiece » 2009-07-03 11:31:14

sugrövmanövern skrev:
deadpoet skrev:Egentligen är propavan en stark neuroleptika
Jo tack, det blev jag varse när jag åt den för första gången. Neuroleptika ger mig ofta biverkningen myrkrypningar, restless legs. Blev ju ingen sömn, tänk att det känns som att myror kryper runt inne i musklerna. Som att någon knådar och drar i ens sätesmuskler, samtidigt som alla muskler känns för korta. Då måste man ju upp och jogga på stället, dunka huvudet i väggen mm, detta samtidigt som man är helt yr och svimfärdig. Mild icke narkotikaklassad medicin. Pfft, vilken dynga de proppar i folk, och i synnerhet om man tillhör gruppen ungdomar.


Känner igen det här! Tvingades också att testa dessa konstiga preparat med likartade resultat. Det är ju ett rent helvete att inte få sömnen att fungera och att bli betraktad som en jävla tokskalle när man inte är nöjd med läkarens ordination!
Minns att jag blev tvungen att testa Theralen i flytande form för en massa år sedan som, förutom att göra mig helt sänkt till "grönsaksnivå", hade det den obehagliga egenheten att fixa akuta blodtryckfall på morgonen. Helt fantastiskt, efter att ha lyckats (inte utan en viss ansträngning) ta mig upp ur sängen till toaletten drabbades jag av ett blodtrycksfall där jag nästan svimmar och slår skallen i elementet på toaletten. Det kostade åtta stygn i skallen, och resten av medicinen i retur till apoteket!

Är sedan lång tid inställd på licenspreparatet Metamina med 50mg/dygn för min ADHD/Asperger. Fungerar utmärkt, blir otroligt välstrukturerad i skallen med detta "klarar flera bollar i luften samtidigt" (doserar 30+10+10) och har ork och koncentration hela dagen. Men det klingar av framåt kvällen och då börjar både tinnitusen och hjärnan spöka igen när kugghjulen sätter igång.
Utan hjälp av insomningstabletter tvingas jag ligga och läsa, lösa korsord m.m. fram till 01:00 - 01:30 innan jag somnar av ren utmattning. Sömnen brukar då vara max 4 h så på sikt blir jag jäkligt trött!

Så för att fungera bra, framför allt som förälder (har ett sladdbarn på två år) måste jag, för att få dygnet "på plats" med sömn, arbete och övrig tid, ha hjälp av mina insomningstabletter. Dessutom har jag valt att ta dom enbart när jag ska jobba dagen efter, eller vet att jag behöver vara utsövd av annat skäl!

Därför säger jag bara till alla, var envisa, hävda din rätt till adekvat medicinering, sluta inte att tjata, gnälla, gråta eller vad som nu kan krävas för att få rätt preparat.
För mig har rätt preparat visat sig vara en mycket kontroversiell bensodiazepin, men ack så bra den fungerar för mig (när den används som tänkt)!
Senast redigerad av Masterpiece 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Masterpiece
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-07-02
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-03 13:17:38

Fantastiskt med kunskap här, härligt att ta del av. Ska tala med läkaren om att byta till det där Flunitrazepamet, för jag gillar inte hur jag mår på Still knocked. Tycker jag inte sover bra (mardrömmar en masse) och så känns den dagen efter, fast den inte ska det. Värt att prova nåt annat iaf.

Och till alla här, testa riktigt Melatonin om ni har möjlighet att ansöka om licens. Inte Circadin alltså, som är depottablett för pensionärer som vaknar upp flera gånger per natt, utan vanligt melatonin. Funkar klockrent på min tioåring.

Dumt nog har jag själv inte testat den, inser jag nu. Det måste jag göra innan jag ber doktorn om annat narkotikaklassat, ju.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-03 13:25:20

Jag fick massiva muskelspänningar av Stilnoct. Bet ihop käkarna så flera tänder sprack. Och i kombination med Sobril var jag uppe på nätterna och åt som en jävla häst. Jävlar vilken aptit man får av Sobril och Stilnoct, har jag insett i efterhand. Åt dessa i flera år och kämpade med vikten. Var ju hopplöst, när hungern var så abnorm.

Jag brukar varva Flunitrazepam och Circadin. Flunitrazepam är den bästa sömnbenson tycker jag. Ingen hangover. Ingen ökad hunger.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-03 13:31:24

sugrövmanövern skrev: Och i kombination med Sobril var jag uppe på nätterna och åt som en jävla häst. Jävlar vilken aptit man får av Sobril och Stilnoct, har jag insett i efterhand. Åt dessa i flera år och kämpade med vikten. Var ju hopplöst, när hungern var så abnorm.


Det ska jag berätta för en vän som tar flera varje kväll (hon har helt skev metabolism, så hon behöver tydligen ta flera för att få nån verkan öht). Hon har gått upp kopiöst och vet inte varför. Tack för infon!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav antikropp » 2009-07-03 13:39:43

alfapetsmamma skrev:Tycker jag inte sover bra (mardrömmar en masse) och så känns den dagen efter, fast den inte ska det.


Jag tycker också den känns dagen efter. Fast jag upplever det inte som att det är just medicinen som är kvar utan mer att den har gjort något med mig som tar ett tag att gå över. Jag är ju så trög och mediciner som segar ner påverkar mig lätt på sätt som kanske inte alla skulle känna av. När jag slutar med Stilnoct så brukar jag bli väldigt uppvarvad, när jag slutade efter att ha använt den i flera år så blev jag uppvarvad sov några timmar var tredje dygn och fick tefatsstora pupiller :shock: .

Jag fick bättre syn av att sluta med den också. Om jag tar en Stilnoct en period så blir jag lugn, glad och uppvarvad av att ta dom och så sover jag när jag tar dom. När jag slutar så blir jag uppvarvad, stressad och jätteglad och slutar sova. Jag mår som absolut bäst av Stilnoct när jag sätter in den OCH när jag slutar med den. Det är ganska skumt tycker jag och jag har inte riktigt upplevt såna in-och-ut-sättningssymtom av någon annan medicin oavsett vilken sorts medicin det är.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Altus » 2009-07-03 13:50:50

antikropp skrev:Om jag tar en Stilnoct en period så blir jag lugn, glad och uppvarvad av att ta dom och så sover jag när jag tar dom. När jag slutar så blir jag uppvarvad, stressad och jätteglad och slutar sova.


Låter som mani. Vilket låter som en ganska rimligt utsättningseffekt av lugnande medel, eftersom kroppen efter en tids användning anpassar sig till den "bromseffekt" som läkemedlet har. Så när bromsen försvinner så blir det fullt ös medvetslös, vilket kan innebära saker som mani, muskelspänning, stress, rastlöshet, kramp, tom. epileptiska anfall. Iofs oftast negativa saker och inte "jättegladhet", men upprymdhet är ofta en del av mani.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav weasley » 2009-07-03 16:41:55

Stilnoct är ett förbannat rävgift. Tog det en enda gång och bestämde mej efter det för att aldrig ta det igen.

Jag somnade inte, som man ska, trots att jag tog den enligt föreskriften "strax innan insomning, när du redan ligger i sängen". Istället fick jag feta hallisar och låg och såg stora lerblobbar flyga i luften några timmar innan jag somnade av ren utmattning.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav deadpoet » 2009-07-03 22:46:24

Stilnoct verkar ha 3 grupper av patienter. De som är fullständigt immuna. De som sover bra på dem men mycket lite biverkningar. De som blir speedade eller får hallisar.

Grupp 2 och 3 kan sammanblandas.

Jag tog dem till och från i 7 år. De funkade bra. Till en början inga problem. Sedan blev väl insomningseffekten mindre. Så jag blev speedad istället. Hade inget emot det eftersom det var den enda odeprimerade känslan jag hade på 3 år. Ibland fick jag hallucinationer, men mina var milda.

Min läkare vill inte skriva ut dem, för de kan ha läskiga effekter som att man gör saker som man sedan glömmer.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav Altus » 2009-07-04 2:53:02

deadpoet skrev:Ibland fick jag hallucinationer, men mina var milda.


Jag är livrädd för hallisar. Vad gör man om man börjar hallucinera om typ stora spindlar som försöker äta upp en? Eller känns hallucinationer märkbart overkliga så att man inte blir rädd på samma sätt?
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Trolsk » 2009-07-04 7:16:25

Jag provade i natt Sonata 10 mg för första gången. Efter 14 timmar vaken tid (01:47) dröjde det c:a en timme före jag somnade. Vaknade till vid 04:00 och 06:47, vilket kanske är att förvänta då läkaren sade att Sonata är korttidsverkande - c:a två timmar. Möjligtvis provar jag en starkare dos nästa gång, då min insomning var rastlös.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav weasley » 2009-07-04 12:47:00

Altus skrev:
deadpoet skrev:Ibland fick jag hallucinationer, men mina var milda.


Jag är livrädd för hallisar. Vad gör man om man börjar hallucinera om typ stora spindlar som försöker äta upp en? Eller känns hallucinationer märkbart overkliga så att man inte blir rädd på samma sätt?


Det varierar nog från person till person. Jag var inte rädd alls, tvärtom var det ganska intressant på ett tröttande vis att se stora gräsballonger flyga runt. På något sätt visste jag om att det bara var på låtsas så jag studerade hallucinationerna lite grann. Ringde faktiskt till en kompis och berättade hur de såg ut, LOL!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Altus » 2009-07-04 13:24:42

weasley skrev:
Altus skrev:
deadpoet skrev:Ibland fick jag hallucinationer, men mina var milda.


Jag är livrädd för hallisar. Vad gör man om man börjar hallucinera om typ stora spindlar som försöker äta upp en? Eller känns hallucinationer märkbart overkliga så att man inte blir rädd på samma sätt?


Det varierar nog från person till person. Jag var inte rädd alls, tvärtom var det ganska intressant på ett tröttande vis att se stora gräsballonger flyga runt. På något sätt visste jag om att det bara var på låtsas så jag studerade hallucinationerna lite grann.


Flygande gräsballonger låter inte så farligt, men vad gör man om det är människoätande gräsballonger från yttre rymden? Jag kan tänka mig många scenarion som skulle vara riktigt otäcka även om man vet att det inte är på riktigt, särskilt om det ser helt verkligt ut.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav deadpoet » 2009-07-04 13:34:15

Mina hallisar skrämde inte heller.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-04 14:34:24

Jag snackade med mitt täcke efter att ha ätit ett flertal Stilnoct. Täcket såg ut att ha mun och ögon. Jättegulligt, inte alls skrämmande.

Det verkar som att Stilnoct ger ganska "positiva" biverkningar för mig. Roliga hallisar, matglädje osv.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav deadpoet » 2009-07-05 2:01:23

Minns från ett annat forum (tycker det är OK att berätta här eftersom det inte är något personligt), en som tagit stilnoct och sedan ringt sin vän och sagt att "de små ponnyerna i min bokhylla äter upp böckerna".

Själv har jag under ett stilnoctrus hävdat att "du kan ju inte bara sluta, jag måste komma ut ur skogen", till min vän.

En helsjuk grej är att jag upplevt det där med skogen många gånger, och ANDRA har oxo upplevt det. Att de inte ligger i sin säng utan typ på marken vid en lägereld och folk går runt dem och viskar. Finns det en typ av stilnocthallis!!??
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav lillsanna » 2009-07-06 21:11:46

Masterpiece skrev:
Min diagnos kan sammanfattas som: "När vanliga människor fortfarande funderar på hur man ska lösa problemet, står jag redan utanför huset och pratar med SOS-alarm samtidigt som jag släcker brasan"!


hehehe mitt ex brukade beskriva mig som den som frågar något, frågar igen och sen hinner besvara frågan själv innan han ens hunnit reagera över frågan.

Sanna, 55 AS/enligt läkare synnerligen grav ADHD/Tourette
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Chrilleb » 2009-07-08 20:26:42

Jag äter Mirtazapin Actavis ( 2 tabletter / kväll ) mot nedstämdhet och för sömnen, är det nån som har nån erfarenhet av Mirtazapin Actavis ?
(Har nyligen dubblat dosen till 30 mg / kväll )


Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Masterpiece » 2009-07-08 20:56:00

lillsanna skrev:
Masterpiece skrev:
Min diagnos kan sammanfattas som: "När vanliga människor fortfarande funderar på hur man ska lösa problemet, står jag redan utanför huset och pratar med SOS-alarm samtidigt som jag släcker brasan"!


hehehe mitt ex brukade beskriva mig som den som frågar något, frågar igen och sen hinner besvara frågan själv innan han ens hunnit reagera över frågan.

Sanna, 55 AS/enligt läkare synnerligen grav ADHD/Tourette


Kul att hitta någon som är "lika fast olika"!
Ibland funderar jag, väldigt korta stunder iofs, på om det är resten av världen eller mig det är något fel på...............
Senast redigerad av Masterpiece 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Masterpiece
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-07-02
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-11-17 14:42:14

sugrövmanövern skrev:Atarax och Theralen är inga ångestdämpande mediciner, förstår inte varför folk äter sådana. Det enda de gör är att verka tröttande på personen, om än alls.


280mg Theralen fick inte mig att somna, däremot blev jag lugn i betydelse "normal". (efter det satte de in antipsykotisk istället eftersom jag "klarat" en så hög dos, men det var tydligen inte rekommenderbart). Vissa blir trötta av Theralen, andra inte. Atarax är mild men snabb, Theralen är bättre, men långsammare och inte beroendeframkallande.

Jag förstår att man inte ger folk benso i första hand, om de kan klara sig på något som inte är beroendeframkallande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav regnif » 2009-11-18 18:57:01

MsTibbs skrev:
sugrövmanövern skrev:Atarax och Theralen är inga ångestdämpande mediciner, förstår inte varför folk äter sådana. Det enda de gör är att verka tröttande på personen, om än alls.


280mg Theralen fick inte mig att somna, däremot blev jag lugn i betydelse "normal". (efter det satte de in antipsykotisk istället eftersom jag "klarat" en så hög dos, men det var tydligen inte rekommenderbart). Vissa blir trötta av Theralen, andra inte. Atarax är mild men snabb, Theralen är bättre, men långsammare och inte beroendeframkallande. Jag förstår att man inte ger folk benso i första hand, om de kan klara sig på något som inte är beroendeframkallande.


Hur många ml är det? När jag tog 0.5-1 ml. så funkade det. Jag sov 16 timmar på 1 ml. Så, visst sover jag, men jag behöver nog inte ha nåt att komma upp till då, eftersom det går mer än väl att vara lugn på dem och även då man tar sig upp och försöker gå..insomningen går bra också. Vet dock ej om det är så bra att ta jämt så jag undviker.

Atarax blir jag liknande på också, en 0,5 av 25 mg. gör att jag fortf. är trött 12 timmar efter. Samma om det är högre dos, fast kanske lite dåsigare. Jag ramlar dock bara ihop om jag måste upp mindre än 8 (12?) h. efter att jag tagit dem.

Så, det syns hur olika det kan vara.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav MsTibbs » 2009-11-19 1:18:54

regnif skrev:
MsTibbs skrev:
sugrövmanövern skrev:Atarax och Theralen är inga ångestdämpande mediciner, förstår inte varför folk äter sådana. Det enda de gör är att verka tröttande på personen, om än alls.


280mg Theralen fick inte mig att somna, däremot blev jag lugn i betydelse "normal". (efter det satte de in antipsykotisk istället eftersom jag "klarat" en så hög dos, men det var tydligen inte rekommenderbart). Vissa blir trötta av Theralen, andra inte. Atarax är mild men snabb, Theralen är bättre, men långsammare och inte beroendeframkallande. Jag förstår att man inte ger folk benso i första hand, om de kan klara sig på något som inte är beroendeframkallande.


Hur många ml är det? När jag tog 0.5-1 ml. så funkade det. Jag sov 16 timmar på 1 ml. Så, visst sover jag, men jag behöver nog inte ha nåt att komma upp till då, eftersom det går mer än väl att vara lugn på dem och även då man tar sig upp och försöker gå..insomningen går bra också. Vet dock ej om det är så bra att ta jämt så jag undviker.

Atarax blir jag liknande på också, en 0,5 av 25 mg. gör att jag fortf. är trött 12 timmar efter. Samma om det är högre dos, fast kanske lite dåsigare. Jag ramlar dock bara ihop om jag måste upp mindre än 8 (12?) h. efter att jag tagit dem.

Så, det syns hur olika det kan vara.


7ml.

1ml=40mg. Jag blir inte trött av Atarax heller, men första få gångerna med Theralen (när jag träffade nallen på Arvikafestivalen) var jag riktigt groggy, jag var i en glaskupa och världen var rörligt suddig, liknade känslan av psykos.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in