Sömnfas med AS och ADHD (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad "har" du och hur sover du?

"Bara" aspergers eller annan HFA, sover OK
1
7%
"Bara" aspergers eller annan HFA, sover inte bra men ej sömnfasrelaterat
0
Inga röster
"Bara" aspergers eller annan HFA, har försenad sömnfas eller avsaknad av normalt sömnmönster
7
47%
"Bara" aspergers eller annan HFA, sover OK men är "normal" nattuggla
1
7%
Aspergers eller annan HFA +ADHD, sover OK
0
Inga röster
Aspergers eller annan HFA + ADHD, sover inte bra men ej sömnfasrelaterat
1
7%
Aspergers eller annan HFA + ADHD, har försenad sömnfas eller avsaknad av normalt sömnmönster
4
27%
Aspergers eller annan HFA + ADHD, sover OK men är "normal" nattuggla
1
7%
Annat
0
Inga röster
 
Antal röster : 15

Sömnfas med AS och ADHD (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2013-08-11 6:33:07

Någon påstod att försenad sömnfas eller att inte ha en dygnsrytm inte har med aspergers att göra, utan att det har med ADHD att göra mer.

Känner att jag inte köper det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sömnfas med AS och ADHD

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-11 9:43:28

Finns det en färsk vetenskaplig studie? (orkar ej googla själv =P)

Kan bara utgå från mig själv - har tidigare haft sömnproblem - inte längre tack vare regelbunden motion och arbete. Det som kan ställa till det är när en blir inbeordrad extra på arbetet eller när en arbetar kväll-dag-kväll-dag... sover bra, men får inte riktigt ut den vilan en skulle behöva.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Sömnfas med AS och ADHD

Inläggav Batman » 2013-08-11 9:55:54

Både har och har haft stora sömnproblem hela livet. Antingen har jag svårt att komma i säng eller så somnar jag inte. Somnade vid sju nu i morse och så ser det ut trots att jag bara får några få timmars sömn varje natt... Helt omöjligt att somna med andra ord och jag har inte ADHD.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnfas med AS och ADHD

Inläggav kiddie » 2013-08-11 22:27:20

Jag vet inte om det finns någon undersökning. Det var bara ngn "personal" som påstod det och jag hade inte tiden att fördjupa mig i det. Sedan kom jag på att jag undrade om det var sant.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sömnfas med AS och ADHD

Inläggav Kanin » 2013-08-12 7:27:02

Forskning visar att sömnproblem hos personer med AS till stor del kan förklaras av komorbida störningar, men att det inte förklarar hela sambandet. ADHD ger en förhöjd risk för sömnproblem (jämfört med enbart AS).

Adults with AS display a high grade of insomnia. Sleep patterns of AS adults have similarity to those described in AS children but to date it is unclear whether insomnia in this population is due to comorbid psychiatric disorders or of the AS itself or a combination of both factors. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC270035/)

A growing body of evidence indicates that people with autism frequently experience sleep disorders and exhibit atypical sleep architecture. In order to establish whether sleep disorders truly belong to the autism spectrum disorder (ASD) phenotype, we conducted a subjective and objective study of sleep in a group of high-functioning adults with ASD but without sleep complaints, psychiatric disorders or neurological comorbidity.
(...)
In conclusion, these findings indicate that atypicalities of sleep constitute a salient feature of the adult ASD phenotype and this should be further investigated in younger patients. Moreover, the results are consistent with an atypical organization of neural networks subserving the macro- and microstructure of sleep in ASD. (http://brain.oxfordjournals.org/content/128/5/1049.full)

Twenty-eight (0.8%) of 3700 children fulfilled the selected criteria for ASP [Autism Spectrum Problems] at both waves, and the prevalence of chronic insomnia was more than ten timeshigher in these children compared to the controls. Children with ASP developed more sleep problems over time, with an incidence rate at wave 2 of 37.5% compared to 8.6% in the controls. The sleep problems were more persistent over time, with a remission rate of 8.3% compared to 52.4% in the controls. ASP was a strong predictor of sleep problems at wave 2 (OR = 12.44), and while emotional and behavioural problems explained a large proportion of this association, the effect of ASP on insomnia remained significant in the fully adjusted model (OR = 3.25).
(...)
Looking at other risk factors for sleep problems in ASP children, the presence of hyperactivity symptoms as measured by the SDQ was a strong and independent risk factor for sleep problems in children with ASP. Children with ASD are at a much increased risk for having a co-morbid attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) or ADHD symptoms (Corbett and Constantine, 2006; Goldstein and Schwebach, 2004; Rommelse et al., 2010), and our study shows that this additionally increases the risk for sleep problems. This finding is in line with previous studies on children with ASD, which have also found a relationship between sleep problems and psychopathology, including ADHD (DeVincent et al., 2007).
(http://folk.uib.no/phpbs/files/autism.pdf)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Sömnfas med AS och ADHD

Inläggav kiddie » 2013-08-12 12:58:10

Inte många som svarat men verkar ju inte som vi sover så normalt eller oxo de som sover bra inte har intresse av tråden...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sömnfas med AS och ADHD

Inläggav LILITH_ » 2013-08-12 13:07:32

Har och har alltid (som jag kommer ihåg) haft stora sömnproblem som kommit och gått. Har tydligen bara AS. De drag av AD(H)D jag eventuellt har räcker inte för diagnos.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in