Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunförsvar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunförsvar

Inläggav Alien » 2013-03-31 4:51:45

Det visar en studie gjord av forskare i Uppsala:

"Sömnbrist kan få oss att äta mer än vi borde. Personer som haft en sömnlös natt väljer dagen efter större portioner av energirik mat jämfört med vad de brukar göra. Även när morgonhungern är stillad fortsätter hjärnan att säga att magen vill ha mer än vanligt på tallriken." (UNT 2013-02-20 "Sömnbrist ger ökad aptit")

I studen fick unga, friska och normalviktiga män välja fritt från ett buffébord, både till frukost och till mellanmål. Ena gången efter åtta timmars sömn, andra gången efter en vaknatt.

"Skillnaderna mellan de båda tillfällena var slående. Efter vaknatten valde männen betydligt större portionsstorlekar med mer kalorier, både till frukost och till det efterföljande mellanmålet..."

"- Särskilt intressant är att de gjorde detta även efter att de hade ätit frukost och själva uppgett att de inte längre kände sig hungriga. Det talar för att sömnbrist stimulerar till ökat födointag oavsett hur mätt man är, säger Pleunie Hogenkamp."

Pleunie Hogenkamp och Christian Benedict vid Institutionen för neurovetenskap är ansvariga för studien, som publicerats i Psychoneuro-endocrinology.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Alien » 2013-03-31 5:33:12

Det står om samma studie i Arbetet:

Christian Benedict och Helgi Schiöth på Institutionen för neurovetenskap har redan i en tidigare studie i år visat att en enda natt av sömnlöshet minskar omsättningen av näringsämnen påföljande morgon. Deras forskning visade också att sömnbrist ökar hungerkänslan och påverkar hur vi uppfattar mat.

I en ny studie har forskarna med hjälp av magnetröntgen undersökt vilka regioner i hjärnan som styr vår aptit.
---
Personer som jobbar skift eller natt har större anledning att se upp med sömnlösheten, varnar Christian Benedict.

– Hjärnan hos dessa människor har ofta mycket begränsad möjlighet till vila. Det är viktigt, inte minst för natt- och skiftarbetare, att sova åtta timmar om dagen för att hålla en stabil och hälsosam kroppsvikt, säger Christian Benedict.
http://arbetet.se/2012/01/19/somnbrist-ger-okad-aptit/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-31 10:22:38

Jag har läst om detta tidigare och det låter ju logiskt eftersom mat är ett sätt att få energi och är man sömnlös lär man ju lida brist på energi.

(Lite OT men jag såg igår, 30/3, en repris av Vetenskapens värld som handlade om att vi människor lättare kan hålla en hälsosam vikt om vi fastar då och då. Detta skulle inte bara kunna påverka vikten utan även bromsa åldrande och en rad sjukdomar. Det var väldigt intressant. Har ingen länk här och nu men det visas nog på svt play.)
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Alien » 2013-04-01 4:12:25

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Alien » 2013-08-13 16:13:04

Ännu en studie om detta:

UNT skrev:En enda sömnlös natt räcker för att rubba kroppens produktion av det aptitdämpande hormonet GLP-1. När man har ätit stiger halten i blodet av detta mättnadshormon vanligtvis snabbt till en toppnivå, men efter en vaknatt är stegringen av GLP-1 i blodet efter frukosten kraftigt fördröjd.
http://www.unt.se/uppsala/for-lite-somn ... 26199.aspx

– En fördröjd stegring av GLP-1 kan leda till att man känner sig mindre mätt efter att ha ätit och därför ökar småätandet mellan måltiderna. Detta kan vara en orsak till varför långvarig sömnbrist ökar risken för fetma, säger forskaren Christian Benedict vid Institutionen för neurovetenskap, Uppsala universitet, vars sömnforskning stöds av Hjärnfonden.

Studien gjordes på tolv friska män som fick tillbringa två dygn i ett forskningslaboratorium, Ena natten sov de sju timmar, andra natten vakade de.

Båda gångerna åt de en rejäl frukost vid samma tidpunkt på morgonen och lämnade upprepade prover för att mäta bland annat halten av GLP-1 i blodet. GLP-1 är ett tarmhormon som bland annat påverkar produktionen av insulin, hur snabbt magsäcken töms och mättnadskänslan.

Om männen sovit eller hållit sig vakna påverkade inte hur mycket GLP-1 som de totalt sett under hela dygnet släppte ut i blodet. Däremot dröjde det efter vaknatten hela 90 minuter längre än efter sömnnatten innan halten av GLP-1 i blodet efter frukosten nådde en toppnivå.

Infusioner av just GLP-1 efter en måltid ökar mättnadskänslan, det har tidigare forskningsstudier visat.

Dålig sömn kan alltså leda till åldersdiabetes och hjärt/kärlsjukdomar.

Så var kan man köpa GLP-1 då? :P

Studien har publicerats i facktidskriften Nutrition & diabetes.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav plåtmonster » 2013-08-13 16:26:55

För en del jobb blir arbetslinjen dödslinjen istället..
Tänk vad mycket pension som sparas.. halleluja! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav kiddie » 2013-08-14 8:23:13

Min kompis sover för lite. Hon är konstant glupande hungrig!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-08-14 23:27:31

Har läst om det, vilket inte är helt uppmuntrande då de inte hjälper mig ett dyft med mina sömnproblem, snarare tvärtom. En sak till att oroa sig för. :?
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav kiddie » 2013-08-14 23:33:29

Nä. Lika kul som att läsa om att depression kanske ger demens. Precis som man skulle bättra på sig då. ;) Eller att man dör i förtid av sömnmedel. Men om man måste ha dem då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Fighterbabe » 2013-08-14 23:36:03

Det kan säkert finnas ett samband. Men om jag har sovit ovanligt dåligt så beror det oftast på stress eller nåt annat som gör att jag MÅR dåligt. Och då är även min aptit sämre än vanligt...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-15 1:32:01

Jo jag har gått upp några kilo och tror att sömnbristen är anledningen till att jag inte gått ner igen men det är inte vikten som är ett problem eftersom jag ändå är normalviktig utan att det sabbar magen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav Flawless » 2013-08-15 15:54:45

Utan tvekan för mig. Har haft svårt och sova sen jag föddes, fått medicin sen jag var 3.

Ingenting har hjälpt fören 25års ålder. då börja det gå bättre.

Men, En natt med 2timmars sömn så blir/blev jag sötsugen. äter större portioner mat också.

Så ja, det stämmer på mig.
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt

Inläggav earlydayminer » 2013-08-16 8:30:30

Så för att kroppen skall kunna befinna sig i ett vaket tillstånd längre behövs mer energi? :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunförsvar

Inläggav Alien » 2014-05-30 21:05:25

Sömnbrist försämrar immunförsvaret också. Det är väl allmänt känt? Men en studie har visat att en enda vaknatt påverkar immunförsvaret.

UNT skrev:Akut sömnbrist försämrar den bakteriedödande förmågan hos en sorts vita blodkroppar som spelar en nyckelroll i människans immunförsvar.

Det visar forskare vid Uppsala universitet i en ny studie, som publiceras i facktidskriften Brain, Behaviour and Immunity.

– Att redan en enda vaknatt hade så stor effekt på immunförsvaret förvånade mig. Våra resultat skulle kunna vara en förklaring till sambandet som setts mellan sömnstörningar och ökad infektionsrisk, säger professor Mia Phillipson vid Institutionen för cellbiologi, Uppsala universitet.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/somnb ... 73668.aspx

Det är neutrofilerna (en sorts vita blodkroppar) som blir sämre.
Fakta Den vanligaste vita blodkroppen
Spoiler: visa
Neutrofilen är den allra vanligaste vita blodkroppen hos däggdjur. Hos människor utgör neutrofiler omkring 60 procent av alla vita blodkroppar. Neutrofiler bekämpar infektioner både med hjälp av så kallade syreradikaler och genom att äta upp infektionsämnena, så kallad fagocytos. En neutrofil lever bara några dagar. Varet i ett sår som läker består till stor del av döda neutrofiler.


Fler studier behöver göras. Hur fungerar neutrofilerna på sjukhus i flerbäddsrum? Det finns all anledning att avskaffa flerbäddsrummen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunförsvar

Inläggav Alien » 2014-06-21 3:01:40

En ny studie visar att sömnbrist ökar impulsiviteten när det gäller mat:

"- Att sömnbrist verkar öka impulsiviteten när det gäller enkla matsignaler kan vara en förklaring till varför dåliga sömnvanor kan bidra till viktuppgång och öka den långsiktiga risken för fetma, säger sömnforskaren Jonathan Cedernaes vid Instituionen för neurovetenskap, Uppsala universitet." (UNT 2014-05-21 "Sömnbrist ökar impulsivitet")

Studien är alltså ytterligare en pusselbit för att förklara hur sömnbrist ökar risken för fetma.

I en tidigare studie uppgav var femte deltagare att hen hade ständig sömnbrist.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunför

Inläggav barracuber » 2014-06-21 10:00:01

mycket-somn-da-man-har-autism-asperger-t36886.html

Annan tråd om sömn

Undersökningar från USA visar att vi aldrig sovit mindre än idag. Mätningar från 1900 och 1960 visar att vi då sov runt 8,5 timmar på vardagar. Efter 1960 har det stadigt sjunkit. Idag ligger USAs genomsnitt på 5,5 timmar vardagar och cirka 7 timmar på helgen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immu

Inläggav tahlia » 2014-06-21 10:39:21

Känns som dottern är ett unikum. Sömnstörningar och sömnbrist är något hon slagits mot hela livet. Den nyligaste jobbiga perioden resulterade i sammanlagt mellan 2-4 timmars sömn per natt i drygt 3 månader (då låg vissa nätter på 6ish timmar och andra var helt sömnlösa).
Trots sömnproblemen är hon sjuk väldigt sällan, drygt en gång per två år, hon är inte speciellt intresserad av godis eller chips - avstår oftast när det bjuds, och hennes vikt har alltid dragit mer mot underkanten än något annat.

Att hon inte reagerar som "vanligt folk" på sömnbrist hade vi redan listar ut men den här fysiska sidan hade vi missat.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunförsvar

Inläggav Patrix » 2014-06-21 11:29:06

Inte förvånande alls. Har nog en del att göra med att dopaminet höjs vid sömnbrist därmed förhöjd aptit. Tror även att risken för tröstätande och stillasittande ökar.

Sömnbrist är även kopplat till minskad muskelmassa enligt undersökningar. Om det beror på lägre testosteronnivåer eller andra faktorer är inte klarlagt.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Sömnbrist ger ökad aptit och övervikt och sämre immunförsvar

Inläggav kiddie » 2014-06-21 12:23:35

En förklaring är att man har färre timmar på dygnet att äta med. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in