Somalier oroas av autismlarm

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, barracuber, atoms

Inläggav Kvasir » 2009-11-29 20:20:58

rdos skrev:Självklart måste man få¨testa olika hypoteser kring varför det VERKAR som om somalier har hög prevalens av autism.

Du har inte testat några hypoteser. Du har bara kastat ur dig ett antal olika.

Och angående bevisvärde och storlek på studier, så har jag bevisen på min sida. 100,000 medverkanden är mycket mer än de pyttesmå observationer som gjorts i Sverige och Minesota.

Aspie-quiz har väl inget att göra med dina påståenden i den här tråden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav rdos » 2009-11-29 20:27:51

Kvasir skrev:
rdos skrev:Självklart måste man få¨testa olika hypoteser kring varför det VERKAR som om somalier har hög prevalens av autism.

Du har inte testat några hypoteser. Du har bara kastat ur dig ett antal olika.

Liksom andra kastat ur sig att somalier får autism av D-vitaminsbrist, vilket som sagt aldrig blivit testat, och väl inte ens är påtänkt att bli testat. Jag vill inte ens påstå att det är testat att de öht har högre prevalens.

Kvasir skrev:
Och angående bevisvärde och storlek på studier, så har jag bevisen på min sida. 100,000 medverkanden är mycket mer än de pyttesmå observationer som gjorts i Sverige och Minesota.

Aspie-quiz har väl inget att göra med dina påståenden i den här tråden.

Det tänker jag inte gå in på, utan konstaterar bara att det finns massiva bevis på stora forum (WP, t.ex), i supportgrupper i USA m.m. att svarta är för få och en pytteliten minoritet, och dessa är precis lika giltiga som de helt oventenskapliga påstående (med alltför små grupper) som hävdas i den här tråden.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:59:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Kvasir » 2009-11-29 20:46:36

rdos skrev:Liksom andra kastat ur sig att somalier får autism av D-vitaminsbrist, vilket som sagt aldrig blivit testat, och väl inte ens är påtänkt att bli testat. Jag vill inte ens påstå att det är testat att de öht har högre prevalens.

Det är en av flera hypoteser som har framförts. Just den hypotesen verkar betraktas som tveksam i Minnesotafallet, eftersom afroamerikaner i genomsnitt är lika mörkhyade som somalierna och inte har högre prevalens av D-vitaminbrist än vita amerikaner. Möjligen kan somaliernas klädsel göra att det ändå är en tänkbar hypotes.

Det primära bör dock vara att göra fördjupade studier för att få säkrare statistik på om det faktiskt handlar om en förhöjd frekvens av autism hos somalier. Hitills verkar man inte ha gjort några studier på andra somaliska populationer i USA än just i Minnesota, men man kan nog anta att sådan följer. Likaså finns samma spekulationer i Kanada, men där finns ingen statistik uppdelad efter etniska grupper i dagsläget.

Innan man har säkrare statistik är det sekundärt med hypoteser om orsaken.

Det finns också uppgifter, dock av oklart ursprung, att även etiopier i Israel skulle ha markant högre frekvens av autism. Eftersom etiopier och somalier är ganska nära besläktade genetiskt tolkar somliga det som att dessa grupper skulle kunna tänkas ha en större genetisk disposition för autism, men det är naturligtvis högst spekulativt i dagsläget.

rdos skrev:Det tänker jag inte gå in på, utan konstaterar bara att det finns massiva bevis på stora forum (WP, t.ex), i supportgrupper i USA m.m. att svarta är för få och en pytteliten minoritet, och dessa är precis lika giltiga som de helt oventenskapliga påstående (med alltför små grupper) som hävdas i den här tråden.

Att den statistiska signifikansen är dålig i både Sverigefallet och Minnesotafallet är nog ingen tvekan om. Men i t.ex. Minnesotafallet anses den tillräckligt hög för inte anses kunna avfärdas. NYT drog en parallell med cancerlarm för specifika cancertyper i vissa befolkningsgrupper. Amerikanska myndigheter får något tusental sådana larm varje år, varav de allra flesta avfärdas på statistiska grunder. I vissa fall anser man inte att det går att avfärda så lättvindigt. Likadant är det med autismen bland somalierna. Den hamnar över gränsen för vad som anses gå att avfärda statistiskt i nuläget. Det är naturligtvis inte samma sak som att man anser det bevisat att somalierna har högre autismfrekvens. Till det behövs mera studier.

Barracuber:

Rättade namnet i andra citeringen
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-29 21:50:52

atoms skrev:
sugrövmanövern skrev:Somalia är till folkmängden ungefär lika stort som Sverige. De är inavlade. Så det är kanske inte så konstigt om autismanlag slagit rot.

Om du tycker att det känns bra att förklara din egen autism med inavel, var så god, men vad har du för belägg för att förklara somaliers autism på det sättet?

Som sagt, liten befolkningsmängd som avlar sig med varandra.

Jag har inte släktforskat på min släkt, men faktum är att det finns ett enormt stort antal autister längre bak, nästan alla min farmors syskon var extremintroverta och så rutinbundna att de levde och dog i samma hus allihop utan att skaffa partners, utom farmor som flyttade till Sverige och en bror som skaffade flickvän vid 60 års ålder.

Farmor var något av en autistisk narcissist. Någonting hade ju slagit snett i aveln där, och inavel är inte helt uteslutet att det förekommit i bakre led. Dessutom fanns dessa autister i Finland, ett land med hög andel introverta, schizoida, autistiska etc.

atoms skrev:8,86 miljoner invånare fördelade på cirka 637,000 kvadratkilometer ger alltså en betydligt lägre befolkningstäthet än Sverige (knappt 450,000 kvadratkilometer).
Desto större anledning att knulla grannen eller någon kusin, syssling, pyssling. :) Det blir som i Sveriges inland, gudars skymning vilken inavel. Ääh, fyrmeningar är inte släkt, säger de glatt iklädda reflexvästar och med tiltad blick.

atoms skrev:Den genetiska nedsmutsningen skulle också kunna vara en kvarleva från den tid då landet var koloniserat av Italien och Storbritannien; Landet är självständigt sedan 1 juli 1960 (det var en hel radda av afrikanska stater som fick sin självständighet det datumet). En annan möjlighet är att det är ryssarnas fel.
Måhända, men faktum kvarstår, litet land till befolkningsandel, stora avstånd, kåta människor ---> inavel.

Så, om vi tar mig som exempel, tänk vad komiskt det skulle vara om mina föräldrar grät ut i media över att de fått en autistisk dotter, det måste vara närheten till Tjernobyl eller nåt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:59:42, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alien » 2010-02-10 17:50:33

Idag står en artikel om det i DN:

Barn med somalisk bakgrund löper tre till fyra gånger större risk at utveckla autism än andra barn. --- Allvarlig D-vitaminbrist hos gravida kan vara en möjlig förklaring.
---
Överläkaren Maria Sääf har, i en ännu inte publicerad studie, undersökt halterna av D-vitamin i blodet tjugo gravida kvinnor med somaliskt ursprung i Rinkeby-Testa. Resultaten har sedan jämförts med blodprov från tjugo gravida etniskt svenska kvinnor från Kungsholmen.
Studien visar att samtliga somaliska kvinnor hade så allvarlig D-vitaminbrist att de behövde behandling. Hos de svenska kvinnorna var nivåerna normala.
---
Det är allvarligt eftersom vi vet att kvinnor med låga D-vitaminvären föder barn med samma brist.
---
- Eftersom soltimmarna är betydligt färre i Sverige är risken stor att mörkhyade kvinnor i slöja får för låga nivåer. Men det är lönlöst att uppmana dem att ta av sig slöjan. Livsmedelsverket borde arbeta om sina råd och uppmana alla mörkhyade kvinnor att ta tillskott, minst 20 mikrogram D-vitamin per dag.

På samma uppslag intervjuas en somalisk mamma med autistisk son.
Hon hade aldrig hört talas om autism innan hon kom till Sverige. Här födde Fadumo sonen Hassan, som fick diagosen när han var två år. - Alla somalier i Stockholm känner någon som är drabbad, säger hon.

- Han pratar inte mycket. Ibland förstår vi vad han vill och ibland inte, säger 28-åriga Fadumo.
---
För många från min kultur är handikapp ett tecken på att man har fått et straff. Då vill man helst inte berätta öppet om att ens barn har autism. Jag vet att det finns somalier som gömmer sina barn hemma.
--- De kallar autism för svenska sjukan.

Så var det förr här också, sjukdomar och handikapp sågs som ett syndastraff, och handikappade barn gömdes undan. Man vill ha barn att visa upp och skryta om. Kan man inte skryta om dem, så gömmer man dem.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Inger » 2010-02-10 18:05:41

Tyvärr är det fortfarande så i väldigt stora delar av världen. Barnen är till för att a) göra föräldrarna stolta och höja deras status; b) hjälpa till i hemmet, ev jordbruk och ta hand om syskon och husdjur; c) ta hand om och försörja föräldrarna när de blir gamla eller sjuka.

De bör förstås även gifta sig så att det höjer familjens status, och skaffa sig ett yrke föräldrarna kan vara stolta över. Att barnen själva kan ha någon egen vilja och behov av att leva sina egna liv tycks inte finnas på kartan. Och att födas med funktionshinder gör ju att de inte kan uppfylla vare sig a, b eller c, vilket förstås blir en grav missräkning om man räknar med alla tre och mer därtill.

Hur många av oss tänker egentligen på vilken historiskt och globalt unik frihet vi har att vara individer ända från barnsben och i stort sett hela livet här i vår del av välden? (Sen går ju förvånansvärt många och blir kloner ändå helt frivilligt, men då har de i alla fall fått göra det valet själva.) Eller på vilken fördel det ändå är att vara född i ett land där man får hjälp om man behöver istället för att bli utsatt i skogen eller gömmas undan som familjens skamfläck?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2010-02-11 16:07:34

rdos skrev:Enkel förklaring: Somalier är bra på att simulera allt som kan leda till bidrag.
Jag har varit apatisk under en tid, det var verkligen inte för o få bidrag och bidragen lyste med sin frånvaro.
För mig var det saker som gick mig emot som var orsaken, hade nog varit värre om jag var på väg o bli utvisad också.
Fast jag kan inte bli utvisad till något annat land än Sverige eftersom jag är född här o då måste jag först åka utomlands för att få en utvisning tilbaka hem till Sverige.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in