Söker ett ord som betyder ungefär "ledstjärna"

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Söker ett ord som betyder ungefär "ledstjärna"

Inläggav pH » 2008-08-05 14:43:25

Nu har jag en fråga igen, och vis av erfarenhet postar jag inte i en egen tråd igen. Jag postar här och hoppas att jag inte avbryter eller stör ut andra diskussioner. (Nej jag känner mig verkligen inte hackad på, försöker bara lära mig netikett)

Jag skulle behöva ett svenskt ord som betyder ungefär ledstjärna.

Jag vill ha ett ord som betyder:
Något man utgår ifrån, återvänder till och jämför emot.

Många gånger används motto på detta sätt, men det är inte ett ord jag tycker passar i sammanhanget. Jag vill ha ett ord som symboliserar det där man har som inspiration och måttstock för en viss handling eller aktivitet. Jag vet inte om det saknade ordet finns, men hjälp skulle vara mycket uppskattad.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav barracuber » 2008-08-05 14:48:43

pH skrev:Nu har jag en fråga igen, och vis av erfarenhet postar jag inte i en egen tråd igen. Jag postar här och hoppas att jag inte avbryter eller stör ut andra diskussioner. (Nej jag känner mig verkligen inte hackad på, försöker bara lära mig netikett)

Jag skulle behöva ett svenskt ord som betyder ungefär ledstjärna.

Jag vill ha ett ord som betyder:
Något man utgår ifrån, återvänder till och jämför emot.

Många gånger används motto på detta sätt, men det är inte ett ord jag tycker passar i sammanhanget. Jag vill ha ett ord som symboliserar det där man har som inspiration och måttstock för en viss handling eller aktivitet. Jag vet inte om det saknade ordet finns, men hjälp skulle vara mycket uppskattad.


Principer?
Moral?

Du vet sånt där som ingen har längre... :wink: :)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav weasley » 2008-08-05 14:49:58

LEDSTJÄRNA

förebild?
gott exempel?
livsfilosofi?
(försök till att) leva upp till sin(a) grundpelare?
visdomsguru?
kärnpersonlighet?
idol?

Varför funkar det inte med just ledstjärna förresten?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav pH » 2008-08-05 15:00:20

Vad jag skulle vilja göra är att använda en text, ett längre citat, som inledning till en rapport för att säga att detta är något jag vill utgå ifrån i mitt arbetssätt och min inställning, och som jag gärna vill att läsaren utgår ifrån när de läser och tolkar.

Lite som att citera FNs konvention om mänskliga rättigheter som inledning till ett arbete om boendestöd. Eller för den delen ett bibelstycke eller en låttext av PJ Harvey. Jag skulle behöva ett ord som signalerar att detta är en referenspunkt, och jag vet inte om ledstjärna är rätt. Jag går vilse i mina egna resonemang...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav weasley » 2008-08-05 15:03:12

LEDSTJÄRNA

med utgångspunkt i?
när man ser det ur [...] synvinkel?
som [...] beskriver i [...]?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2008-08-05 15:07:03

pH skrev:Vad jag skulle vilja göra är att använda en text, ett längre citat, som inledning till en rapport för att säga att detta är något jag vill utgå ifrån i mitt arbetssätt och min inställning, och som jag gärna vill att läsaren utgår ifrån när de läser och tolkar.

Lite som att citera FNs konvention om mänskliga rättigheter som inledning till ett arbete om boendestöd. Eller för den delen ett bibelstycke eller en låttext av PJ Harvey. Jag skulle behöva ett ord som signalerar att detta är en referenspunkt, och jag vet inte om ledstjärna är rätt. Jag går vilse i mina egna resonemang...


Tror du inte den som läser rapporten kommer att förstå det ändå utan att du behöver förklara det? Jag menar, det är ju väldigt vanligt att författare, oavsett genre, brukar inleda boken/rapporten, och ibland varje kapitel, med ett (eller flera) citat. Sådana citat brukar ju ha någon form av koppling till det som författaren vill förmedla.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav pH » 2008-08-05 15:12:09

Säkerligen har du rätt. Men jag är ju regelfetishist, och hur skall de se ut om mitt stycke inte har någon rubrik? :shock: Tack för hjälp!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-05 15:36:39

pH skrev:Nu har jag en fråga igen, och vis av erfarenhet postar jag inte i en egen tråd igen. Jag postar här och hoppas att jag inte avbryter eller stör ut andra diskussioner. (Nej jag känner mig verkligen inte hackad på, försöker bara lära mig netikett)

Jag skulle behöva ett svenskt ord som betyder ungefär ledstjärna.

Jag vill ha ett ord som betyder:
Något man utgår ifrån, återvänder till och jämför emot.

Många gånger används motto på detta sätt, men det är inte ett ord jag tycker passar i sammanhanget. Jag vill ha ett ord som symboliserar det där man har som inspiration och måttstock för en viss handling eller aktivitet. Jag vet inte om det saknade ordet finns, men hjälp skulle vara mycket uppskattad.


Rättesnöre?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:51:50, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Moggy » 2008-08-05 15:40:56

pH skrev:Vad jag skulle vilja göra är att använda en text, ett längre citat, som inledning till en rapport för att säga att detta är något jag vill utgå ifrån i mitt arbetssätt och min inställning, och som jag gärna vill att läsaren utgår ifrån när de läser och tolkar.


Är det i företagsmiljö, i synnerhet bland IT-folk så är "vision" ett bra ord som man kan slänga in lite här och där, så impar man på cheferna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Språket



Logga in