Söka filnamn och ord i filer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Söka filnamn och ord i filer

Inläggav kiddie » 2017-12-20 7:59:15

... på Win7.

Har ställt om massa som får söka i dolda och systemfiler. Men måste missat något. När den söker och jag vet ordet finns i en fil så visar den att det inte finns något. De till USB backuppade filerna är sökbara...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Söka filnamn och ord i filer

Inläggav ankhh » 2017-12-20 12:09:37

Det är nog steg 3 här: https://www.wikihow.com/Make-Windows-7- ... e-Contents

Länkar istället för att skriva själv eftersom det annars blir en massa text för att förklara det där med att ev. behöva trycka Alt för att se menyer (gäller x antal andra fönster på Windows också).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Söka filnamn och ord i filer

Inläggav nescio » 2017-12-20 14:18:29

kiddie skrev:När den söker och jag vet ordet finns i en fil så visar den att det inte finns något.
Jag förstår inte varför Microsoft har förstört sökfunktionen. I Windows XP fungerar den bra.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Söka filnamn och ord i filer

Inläggav Parvlon » 2017-12-20 15:20:46

installera Cygwin så får du i princip linux-kommandon i en egen kommandotolk i ditt windows filsystem.

sen utöver de speciella (och mer lätthanterliga) sök-funktioner som finns i linux så kan man skriva sina egna script och använda alias. det går även att använda windows terminalprogram och mixa lite som man vill.

följande är ett kommando jag använder för att söka i filer som jag nyss haft uppe för editering. dvs. om jag haft uppe en fil för editering eller skapat en ny fil och jag glömt av vad filnamnet är men känner till minst ett ord (i det här fallet ordet: matrix) som finns i filen så skriver jag:

Kod: Markera allt
s=matrix ;count=666 ;echo ; for file in $(ls -ltr | egrep -v ^d |awk '{print $9}'|tail -$count ); do cat $file |grep $s -i $file -A2 -B1 && echo && echo found $s in $file && echo "########"; done


count=666 menas att kommandot bara söker i de 666 senast ändrade/skapade filerna inom den katalog som jag befinner mig i.


har andra alias och script som hjälper mig på liknande sätt. ovanstående "script" kommer till stor användning i en mapp där jag har i princip 5000 textfiler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in