Socialt begåvad trots AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialt begåvad trots AS?

Inläggav Dpb » 2009-02-03 22:22:57

Finns det några flera här som är socialt begåvade?

Jag bestrider absolut inte min diagnos på något sätt, men jag är ganska unik känns det som. Jag är extremt empatisk, jag kan prata extremt väl, blivit omtalad som "verbalt geni" och annat.

Mina intressen är psykologi, bowling och nu även Asperger. Jag älskar verkligen att argumentera och skapa teorier inom psykologi, samt att jag är väldigt lätt att få kontakt med, är psykolog åt en hel hög med människor som behöver stöd av olika anledningar (moralkakor som att jag inte ska hålla på med det undanbedes för jag vet vad jag gör och har gått igenom väldigt mycket själv jag lär endast ut vad jag själv har testat eller studerat inget annat).

Jag själv är bara 19 år och ska studera vidare till psykolog eller lärare inom psykologi. Att ta examen som psykolog skulle vara underbart just för att folk inte ska bestrida det jag säger på samma sätt som många gör idag. Trots att både min psykolog och min lärare i psykologi aldrig säger i mot de teorier och hypoteser jag presenterar.

Idag har jag kommit till den nivån att jag knappt behöver någon tid alls för att kunna säga vad människan drar på i bagaget, vilket är ganska underbart för det bidrar till större förtroende när jag utövar mina psykoanalytiska saker bland vänner. För många frågar mig, vad tror du/vad ser du att jag gör och varför?
Senast redigerad av Dpb 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
Dpb
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Pemer » 2009-02-03 22:31:59

Hej och välkommen! Kul att du hittat hit!

Jodå, många av oss här är socialt begåvade. Empatiska. Bryter av mot en eller flera av de värsta stereotyperna. Vi har ofta skoj åt sådant när vi träffas på träffar och möten - "nu skulle många aldrig tro på att detta är aspergare som träffas, enligt deras världsbild skulle vi sitta i varsitt hörn med ryggen åt varandra och rabbla tågtidtabeller, regentlängder och svenska mästare i bandy..." :)

Vi aspergare brukar anses sakna ironi också... :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Socialt begåvad?

Inläggav docfrasse » 2009-02-03 22:38:51

Dpb skrev:Finns det några flera här som är socialt begåvade?

Jag bestrider absolut inte min diagnos på något sätt, men jag är ganska unik känns det som. Jag är extremt empatisk, jag kan prata extremt väl, blivit omtalad som "verbalt geni" och annat.

Extremt självupptagen?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Re: Socialt begåvad?

Inläggav pH » 2009-02-03 22:48:06

docfrasse skrev:
Dpb skrev:Finns det några flera här som är socialt begåvade?

Jag bestrider absolut inte min diagnos på något sätt, men jag är ganska unik känns det som. Jag är extremt empatisk, jag kan prata extremt väl, blivit omtalad som "verbalt geni" och annat.

Extremt självupptagen?


Det där var väl onödigt. Om en person försöker att beskriva ett område av sig själv som denne uppfattar som en styrka behöver man väl inte komma och hojta "Jante!" bara för att personen inte är ödmjuk och tonar ned sin självupplevda bild av sin förmåga? Fyskämspoäng till Docfrasse.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Re: Socialt begåvad?

Inläggav tahlia » 2009-02-03 22:57:07

docfrasse skrev:
Dpb skrev:Finns det några flera här som är socialt begåvade?

Jag bestrider absolut inte min diagnos på något sätt, men jag är ganska unik känns det som. Jag är extremt empatisk, jag kan prata extremt väl, blivit omtalad som "verbalt geni" och annat.

Extremt självupptagen?


Personen är inte självupptagen, personen har Aspergers syndrom. Du, som ska föreställa läkare (?) borde kunna se saken för vad det är och inte nedlåta dig till ett sådant otrevligt personangrepp med en kommentar som fullkomligt skriker okunskap.

Lågt, och inte något jag förväntade mig av dig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 3 gånger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav mnordgren » 2009-02-03 22:57:09

Håller med pH, det var ingen särskilt lyckad kommentar.

Välkommen förresten! :)

Själv hör jag till dem vars verbala förmåga döljs av blygsel, men den finns.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Socialt begåvad?

Inläggav missbutterfly » 2009-02-03 22:58:27

Dpb skrev:Idag har jag kommit till den nivån att jag knappt behöver någon tid alls för att kunna säga vad människan drar på i bagaget, vilket är ganska underbart för det bidrar till större förtroende när jag utövar mina psykoanalytiska saker bland vänner. För många frågar mig, vad tror du/vad ser du att jag gör och varför?


"Den nivån" betyder i detta sammanhang VAD?! Du hade inte läst psykologi eller hur var det? :?

Du tycks, om inte annat, ha en regelrätt psykologs inställning i alla fall. Eller så är du medial.
Har du diagnosticerad AS eller är det ett eget antagande, om jag får fråga?
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav ling0n » 2009-02-03 23:08:47

Jag undrar bara vad trådstartaren vill ha sagt med sitt inlägg. Ett "Bravo!"?
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Saninaé » 2009-02-03 23:11:10

ling0n skrev:Jag undrar bara vad trådstartaren vill ha sagt med sitt inlägg. Ett "Bravo!"?

Trådstartaren verkar vilja veta om det finns andra som h*n.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Dpb » 2009-02-03 23:11:50

Pemer skrev:Hej och välkommen! Kul att du hittat hit!

Jodå, många av oss här är socialt begåvade. Empatiska. Bryter av mot en eller flera av de värsta stereotyperna. Vi har ofta skoj åt sådant när vi träffas på träffar och möten - "nu skulle många aldrig tro på att detta är aspergare som träffas, enligt deras världsbild skulle vi sitta i varsitt hörn med ryggen åt varandra och rabbla tågtidtabeller, regentlängder och svenska mästare i bandy..." :)

Vi aspergare brukar anses sakna ironi också... :lol:


HAHA, bästa någonsin tack så hemskt mycket för ett trevligt välkomnande och visar att jag själv inte är så unik som jag trodde.

Jag förstår ironi och har inga problem med varken humor eller andra saker.
missbutterfly skrev:
Har du diagnosticerad AS eller är det ett eget antagande, om jag får fråga?



Jag har blivit utredd av ett NPU team som är väldigt duktiga och är inte själv diagnostiserad. Jag visste inte ens vad asperger var innan jag fick diagnosen.

Sen att jag kanske uppfattas som egocentrerad och självgod det bjuder jag på. Jag är annars väldigt ödmjuk människa, men det är svårt att se när jag försöker berätta om hur jag upplever mig själv. Vilket jag förstår att det låter väldigt "hej, titta på mig jag är sjukt bra på allt jag tar mig för." Men så är inte fallet, tråkigt att det är svårt att formulera sig på internet. Förstår mycket bättre vad jag pratar om när jag verkligen pratar, för jag har även dyslexi som jag arbetar med för att få bättre. Har verkligen slitit hund för att bli så läs bra _dålig_ som jag anser att jag är för att ha den problematiken.

Jag läser psykologi just nu, så jo jag studerar det just nu.
Senast redigerad av Dpb 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 2 gånger.
Dpb
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav mnordgren » 2009-02-03 23:13:25

ling0n skrev:Jag undrar bara vad trådstartaren vill ha sagt med sitt inlägg. Ett "Bravo!"?


Frågan huruvida man kan vara social och ha AS är det många som ställer sig, och det är väl helt enkelt det inlägget handlar om.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Dpb » 2009-02-03 23:17:29

mnordgren skrev:
ling0n skrev:Jag undrar bara vad trådstartaren vill ha sagt med sitt inlägg. Ett "Bravo!"?


Frågan huruvida man kan vara social och ha AS är det många som ställer sig, och det är väl helt enkelt det inlägget handlar om.


Precis det de handlar om, men jag verkar vara dålig på att formulera mig så jag får det gehöret jag eftersökte. Jag får be om ursäkt, jag borde ha gjort en föreläsning om detta istället spelat in och skickat. Då hade jag nog fått en bättre respons.

*Försvinner illa kvickt*
Senast redigerad av Dpb 2011-05-04 17:49:10, redigerad totalt 1 gång.
Dpb
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Zombie » 2009-02-03 23:27:57

Välkommen Dpb!

Försvinna sådär behöver du väl inte göra innan du ens har dykt upp ordentligt?

Jag känner igen den där frustrationen när man inte får fram vad man menar. Det är vi nog många som gör just på det här stället, faktiskt. Sedan att det kan bli missförstånd ändå, och att alla inte är vänliga alla gånger... det kan vara svårt, men man kan få ut saker av det med. Och det brukar alltid finnas några som är mindre snarstuckna också. Tro mig ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:49:11, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dpb » 2009-02-04 0:53:43

Zombie skrev:Välkommen Dpb!

Försvinna sådär behöver du väl inte göra innan du ens har dykt upp ordentligt?

Jag känner igen den där frustrationen när man inte får fram vad man menar. Det är vi nog många som gör just på det här stället, faktiskt. Sedan att det kan bli missförstånd ändå, och att alla inte är vänliga alla gånger... det kan vara svårt, men man kan få ut saker av det med. Och det brukar alltid finnas några som är mindre snarstuckna också. Tro mig ;)


Tack, jag vet inte varför jag reagerade så kraftigt. Men jag antar att det är mycket saker i elden nu.

Tack till alla som förstod vad jag försökte förmedla, trots min bristande förmåga. Jag uppskattar verkligen vänliga ord.
Senast redigerad av Dpb 2011-05-04 17:49:14, redigerad totalt 1 gång.
Dpb
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-04 0:54:14

Det finns ingen dikotomi i att vara verbal och aspergare. Den där myten om det tysta barnet i glasbubblan lever kvar, ser jag...
Om jag inte kan kommunicera med människor beror det uteslutande på att människan ifråga inte kan uttrycka sig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dpb » 2009-02-04 11:36:40

KrigarSjäl skrev:Det finns ingen dikotomi i att vara verbal och aspergare. Den där myten om det tysta barnet i glasbubblan lever kvar, ser jag...
Om jag inte kan kommunicera med människor beror det uteslutande på att människan ifråga inte kan uttrycka sig.


Svårt att veta jag har bara haft min diagnos i ett halvår ca, har forskat lite i det, men det nämns nästan aldrig något om det du skriver.
Senast redigerad av Dpb 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Dpb
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-04 11:44:37

AS har inte ett dugg med nedsatt verbal intelligens att göra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-04 11:49:20

Dpb skrev:
KrigarSjäl skrev:Det finns ingen dikotomi i att vara verbal och aspergare. Den där myten om det tysta barnet i glasbubblan lever kvar, ser jag...
Om jag inte kan kommunicera med människor beror det uteslutande på att människan ifråga inte kan uttrycka sig.


Svårt att veta jag har bara haft min diagnos i ett halvår ca, har forskat lite i det, men det nämns nästan aldrig något om det du skriver.


Visst nämns det att det finns många verbala aspergare, även om det inte sägs med Krigarsjäls ord just.

Problemet med diagnoskriterierna eller diagnospratet om svårigheter med språklig och icke-språklig kommunikation är att det ofta utläses som att man ska vara dålig på att skriva och tala, dålig på att verbalisera det man tycker osv, och kanske till och med uttydes som att man har kass grammatik, stavning osv.

Det är däremot välkänt i litteraturen att det finns många med AS som är väldigt bra på att formulera sig och har ett väl avvägt och nyanserat språk, inga problem med att förstå metaforer, ironi osv. Tvärtom kan de vara bättre än NT på det.

DÄREMOT har man som aspie ofta svårt att förstå outsagda saker, som att folk inte alls menar att de ska göra vad de kan och återkomma när de säger det. Man förväntas förstå att de gör kanske nåt om andan faller på och de inte har nåt mer akut att göra. Typ.

Jag och många andra bland oss ser ovanstående som ljug och hyckleri och inte som nåt man "borde förstå" för det "förstår alla andra". Och jag kommer att fortsätta vara sån även om jag lärt mig att det uppfattas som att vara fyrkantig och barnsligt principfast.

Ovanstående exempel på "funktionsnedsättning" ur ett NT-perspektiv ser jag som en uppgradering istället. Autistaktivist javisst! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Dpb » 2009-02-04 11:50:25

KrigarSjäl skrev:AS har inte ett dugg med nedsatt verbal intelligens att göra.


Nej, men att människor vågar ta sig fram bland folk och visa den är det jag menar.

Jag har inte påstått att folk med asperger inte är verbalt duktiga, men för att man ska vara socialt begåvad måste man även våga / kunna visa det bland folk.

Rätta mig om jag har fel på den punkten :)
Senast redigerad av Dpb 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Dpb
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Jonte » 2009-02-04 11:57:20

Dpb skrev: Jag har blivit utredd av ett NPU team som är väldigt duktiga och är inte själv diagnostiserad.


Inte för att vara språkpolis utan bara för att förstå vad du menar, det ska vara "självdiagnostiserad", eller hur?

Edit: Välkommen.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Mördarsnigel » 2009-02-04 12:05:44

Du har rätt, och det är sant att många med AS inte är jättebra på sådant.

Men just på det här forumet så finns det många sociala aspergare, eftersom forumet mest används av de som är högfungerande.

Diagnosen är sådan, att den kan inkludera människor med mils avstånd från varandra vad gäller begåvning.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-04 12:07:18

Dpb skrev:
KrigarSjäl skrev:AS har inte ett dugg med nedsatt verbal intelligens att göra.


Nej, men att människor vågar ta sig fram bland folk och visa den är det jag menar.

Jag har inte påstått att folk med asperger inte är verbalt duktiga, men för att man ska vara socialt begåvad måste man även våga / kunna visa det bland folk.

Rätta mig om jag har fel på den punkten :)


Jag har inga som helst problem på den punkten. (Däremot desto fler problem på andra områden.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alexandra » 2009-02-04 12:09:02

Dpb skrev:Jag har inte påstått att folk med asperger inte är verbalt duktiga, men för att man ska vara socialt begåvad måste man även våga / kunna visa det bland folk.


Jag har träffat aspergare som jag snarare upplevt som "gränslösa" i sitt sociala beteende. Sådana personer är betydligt mer sociala, och önskar mycket mer social kontakt, än många sk NT.

För egen del känner jag igen mig i det som alfapetsmamma skriver om sig själv. Den sociala biten fungerar för övrigt på ett helt annat sätt för mig idag än när jag var barn/yngre, då hade jag problem med att tolka och förstå. Mina "förståelseproblem" ligger idag på ett betydligt mer subtilt plan.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-04 12:14:16

Alexandra skrev:
Dpb skrev:Jag har inte påstått att folk med asperger inte är verbalt duktiga, men för att man ska vara socialt begåvad måste man även våga / kunna visa det bland folk.


Jag har träffat aspergare som jag snarare upplevt som "gränslösa" i sitt sociala beteende. Sådana personer är betydligt mer sociala, och önskar mycket mer social kontakt, än många sk NT.


Återigen Lorna Wings AS-undergrupp Aktiv men udda. :)

De aktiva men udda

Barn och vuxna av den här typen tar spontant kontakt med andra. Oftast vänder de sig hellre till vuxna som bestämmer än till jämnåriga. Men trots att de aktivt tar kontakt med andra är deras förståelse för hur socialt samspel går till begränsad eller saknas helt. De utmärks vanligen av ett repetitivt eller udda sätt som ofta handlar om att ställa krav eller ”tjata” om sina egna behov. De kan också hålla långa föreläsningar, vare sig omgivningen är intresserad eller inte. De intresserar sig inte för andras känslor eller tankar och anpassar inte sitt tal eller beteende till andra eller till situationen. De här personerna kan upplevas som besvärliga och påflugna. Vissa kan bli provocerande och ibland aggressiva om de inte får den uppmärksamhet de kräver. Några utvecklar själdestruktivt beteende.


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... uvudtyper/

Underbar felskrivning i texten förövrigt. Själdestruktivt beteende.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:49:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in