Socialstyrelsen granskar särskilda ungdomshem

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialstyrelsen granskar särskilda ungdomshem

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-28 14:50:18

Äntjävlaligen. Inte en dag för tidigt.

http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/nyhetsarkiv/1sis
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav pH » 2010-05-28 16:19:56

Klart på tiden! - men mitt språksinne får gåshud av ordet "tillsyna" (verb) som används återkommande i texten. Kan någon av språknördarna här bistå mig med reflektioner kring detta ord?
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-28 16:28:44

pH skrev:Klart på tiden! - men mitt språksinne får gåshud av ordet "tillsyna" (verb) som används återkommande i texten. Kan någon av språknördarna här bistå mig med reflektioner kring detta ord?


Det känns väldigt krystat som ord. Lika krystat som substantivsjuka, fast tvärsom då. Du har helt rätt, säger jag, som väl kvalar in som språknörd och dito fascist. ;)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-05-28 17:30:21

Verbet till tillsyn är se till, i gråkostym tillse. Syftar man på något mer verksamhets- eller projektartat finns (ut-)öva tillsyn över, för ett visst tillfälle som det här genomföra en tillsyn och säkert något mer jag inte kommer på just nu. Granska och granskning kan man också säga, även om väl de flesta numera förknippar det med granskning utifrån som av media.

Men känslan för sådant tycks vara på utdöende med bildningen i det :roll: .


Önskar jag vore pigg för någon kommentar i trådämnet, men det är jag inte, så än så länge får jag också säga äntjävlaligen, hoppas tillseningen ;) blir bättre än språket den tydligen är på.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in