Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav gadas » 2013-10-04 12:57:36

Många som formulerar innehållsdeklarationer och liknande etiketter på förpackningar tror tydligen att det blir lättare att förstå...

Särskilt irriterande är det förstås när det norska ordet ändå liknar det svenska.

Kanske har det börjat med att man tyckt att det är onödigt att skriva samma mening på danska om det bara är ett ord som måste översättas och det kanske det är, men numera så blir texten oläslig med ett snedstreck i vartannat ordpar!

Bestäm er! Antingen tar ni det utrymme som behövs för att skriva riktiga meningar på varje språk eller så skriver ni riktiga meningar på ett enda språk!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Alien » 2014-03-19 1:48:12

Men utrymmet är ju begränsat på askar och burkar. Så jag tycker det är en praktisk lösning att de skriver t ex svenska men med norskt ord också i de fall orden är för olika så det inte är självklart. Men är det norska ordet väldigt likt så är ju förstås en överloppsgärning och då sparar man ju inte så mycket plats heller.

Påminner mig om när det brukar stå att reseledarna pratar "skandinaviska". Jag tyckte alltid det borde stått "ett skandinavsiskt språk", vad var "skandinaviska" för rotvälska? Det lät inte betryggande heller, inte skulle jag förstå en dansktalande guide. Men de kanske stoppade in det svenska ordet också i sitt tal, när detta var väldigt olikt det danska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Miche » 2014-03-19 11:15:23

Bläh, jag avskyr när danskar pratar skandinaviska, det är bara jobbigt.

Håller med TS om det där med förpackningar, vissa blir larvigt jobbiga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav MissN » 2014-03-19 11:37:52

Åååh jag hatar det! Blir så himla förvirrad och hakar upp mig på orden och måste börja om när det kommer ett ord på annat språk.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Savanten Svante » 2014-03-19 12:14:16

När jag är i sådana sammanhang att man skulle behöva tala "skandinaviska" brukar jag tala svenska, och se till att välja så få ord som möjligt som är false friends eller helt annorlunda.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav dasunbedingte » 2014-03-19 12:19:55

I Sverige brukar vi svenska.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav slackern » 2014-03-19 12:30:48

dasunbedingte skrev:I Sverige brukar vi svenska.


Tror även att tornedalsfinska, samiska, jiddisch och romani är minoritetsspråk. Finns säkert något mer som jag har glömt. :)

Så det är inte så svart och vitt som du påstår. ;)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-19 12:32:36

Det är väl inget att hänga upp sig på!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav marxisten » 2014-03-19 12:50:48

slackern skrev:Tror även att tornedalsfinska, samiska, jiddisch och romani är minoritetsspråk. Finns säkert något mer som jag har glömt. :)

Ja, du glömde finska! :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav slackern » 2014-03-19 13:24:10

marxisten skrev:
slackern skrev:Tror även att tornedalsfinska, samiska, jiddisch och romani är minoritetsspråk. Finns säkert något mer som jag har glömt. :)

Ja, du glömde finska! :mrgreen:


Går ju förfan in i tornedalsfinskan. ;)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Tiblan » 2014-03-19 16:11:04

Visst kan det vara irriterande men om alternativet är att produkten blir dyrare för att det behövs olika förpackningar till olika länder så tycker jag att hellre det än att det blir dyrare. Man kan ju alltid sluta läsa innehållsdeklarationerna eller nöja sig med att läsa den en gång.

Personligen ser jag det som en möjlighet att bibehålla de kunskaper jag har i andra språk även om det kan vara irriterande ibland.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav kullan » 2014-03-19 16:13:07

Finska innehållsdeklarationer kan vara rent av underhållande.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav River » 2014-03-19 16:17:00

Vokt deg for din neste, om du vet ditt beste, neste vil ta fra deg stund, til beste i den grønne lund.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-19 17:01:12

Jeg har en flaske med handtvål her og på den står det:

Liquid handwash - Handseife - Jabòn liquido - Savon liquide por les mains - Detergente per le mani - Vloeibare handzeep - Sabonete liquido - Flytande handtvål - Nestesaippua - Ypò k*%bmv#fkv


Denne er kjøpt i Norge men det står ikke noe på norsk! :lol: Så mange språk men ikke norsk.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Huggorm » 2014-03-19 18:39:22

Svorsk är en grei språk som jeg snakker hele dagene. Men til slutt begynner man å tenke på svorsk og da er det lit skummelt. Men det hade hållt med de språket for hele skandinavia.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-19 18:42:40

Huggorm skrev:Svorsk är en grei språk som jeg snakker hele dagene. Men til slutt begynner man å tenke på svorsk og da er det lit skummelt.



Svorsk skulle vært et eget, offisielt språk. Det kan være veldig morsomt å høre på. Og svensk er et pent språk, litt mykere enn norsk, behagelig lyd og morsomme ord.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-19 19:05:54

slackern skrev:
marxisten skrev:
slackern skrev:Tror även att tornedalsfinska, samiska, jiddisch och romani är minoritetsspråk. Finns säkert något mer som jag har glömt. :)

Ja, du glömde finska! :mrgreen:


Går ju förfan in i tornedalsfinskan. ;)


Nix, meänkieli är ett eget språk! Säg inte till en tornedalsfinne att han snackar finska, då tar han fram puukko. :wink:
(Jag pratar inte någotdera, men jag vet att en skillnad är ordet bil, som heter biili på meänkieli och auto på finska.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav slackern » 2014-03-19 19:17:38

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
marxisten skrev:Ja, du glömde finska! :mrgreen:


Går ju förfan in i tornedalsfinskan. ;)


Nix, meänkieli är ett eget språk! Säg inte till en tornedalsfinne att han snackar finska, då tar han fram puukko. :wink:
(Jag pratar inte någotdera, men jag vet att en skillnad är ordet bil, som heter biili på meänkieli och auto på finska.)


Jag skojade. Vet att det är ett litet och unikt språk eller har sin särart. Eller kanske trodde att det var någon form utav dialekt som skiljer sig markant från finskan.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav dasunbedingte » 2014-03-19 22:00:48

Svärje åt svänskarna juh! I Svärje talar vi svänska, enget anat! Porr Patraskia.
Det är onödigt att skriva två/tre olika varianter i innehållsförteckningen när det gäller språken svenska, norska och danska. Visst finns det skillnader mellan språken, i mitt tycke försumbara.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Alien » 2014-03-19 23:47:17

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
marxisten skrev:Ja, du glömde finska! :mrgreen:


Går ju förfan in i tornedalsfinskan. ;)


Nix, meänkieli är ett eget språk! Säg inte till en tornedalsfinne att han snackar finska, då tar han fram puukko. :wink:
(Jag pratar inte någotdera, men jag vet att en skillnad är ordet bil, som heter biili på meänkieli och auto på finska.)


Intressant, ingår ljuden b, d, f och g i tornedalsfinskan?, det gör de inte i den vanliga finskan (utom i lånord). T ex heter bank "pankki" och gata "katu".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Alien » 2014-03-19 23:54:25

Jeopardy Lane skrev:Jeg har en flaske med handtvål her og på den står det:

Liquid handwash - Handseife - Jabòn liquido - Savon liquide por les mains - Detergente per le mani - Vloeibare handzeep - Sabonete liquido - Flytande handtvål - Nestesaippua - Ypò k*%bmv#fkv


Denne er kjøpt i Norge men det står ikke noe på norsk! :lol: Så mange språk men ikke norsk.


Ni i Norge förstår ändå både svenska och engelska, så det behövs inte.

Undrar vilket språk Ypò k*%bmv#fkv är. Vad för språk har procenttecken och tecknet # i alfabetet? Nej, det måste vara något annat än latinska alfabetet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-20 0:30:51

Alien skrev:
Ni i Norge förstår ändå både svenska och engelska, så det behövs inte.

Undrar vilket språk Ypò k*%bmv#fkv är. Vad för språk har procenttecken och tecknet # i alfabetet? Nej, det måste vara något annat än latinska alfabetet.



Jeg tastet noen tilfeldige tegn, det står Ypò + flere tegn som jeg ikke har på tastaturet.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav kvicksilver » 2014-03-20 0:51:32

slackern skrev:Jag skojade. Vet att det är ett litet och unikt språk eller har sin särart. Eller kanske trodde att det var någon form utav dialekt som skiljer sig markant från finskan.


I Finland räknas det som en dialekt till finskan, i Sverige som ett eget språk. Är dock för oinsatt för att ha en egen uppfattning kring det.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav slackern » 2014-03-20 0:53:48

kvicksilver skrev:
slackern skrev:Jag skojade. Vet att det är ett litet och unikt språk eller har sin särart. Eller kanske trodde att det var någon form utav dialekt som skiljer sig markant från finskan.


I Finland räknas det som en dialekt till finskan, i Sverige som ett eget språk. Är dock för oinsatt för att ha en egen uppfattning kring det.


Tack är säkert någon pidgin variant.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in