Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-20 18:54:58

Dette er off-topic, men det snakkes om språk og jeg synes denne er fin, her er det svensk, norsk, dansk og litt av hvert. :) Jag trivs bäst i öppna hönshus.


Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-20 22:02:45

Alien skrev:
Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Går ju förfan in i tornedalsfinskan. ;)


Nix, meänkieli är ett eget språk! Säg inte till en tornedalsfinne att han snackar finska, då tar han fram puukko. :wink:
(Jag pratar inte någotdera, men jag vet att en skillnad är ordet bil, som heter biili på meänkieli och auto på finska.)


Intressant, ingår ljuden b, d, f och g i tornedalsfinskan?, det gör de inte i den vanliga finskan (utom i lånord). T ex heter bank "pankki" och gata "katu".


Oj, ingen aning. Känner ingen jag kan fråga, tyvärr.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sluta/slutte använda/bruke flera språk/sprog i samma mening!

Inläggav kvicksilver » 2014-03-22 5:20:01

slackern skrev:
kvicksilver skrev:
slackern skrev:Jag skojade. Vet att det är ett litet och unikt språk eller har sin särart. Eller kanske trodde att det var någon form utav dialekt som skiljer sig markant från finskan.


I Finland räknas det som en dialekt till finskan, i Sverige som ett eget språk. Är dock för oinsatt för att ha en egen uppfattning kring det.


Tack är säkert någon pidgin variant.


Till viss del. Meänkieli har tagit en stor del låneord från svenskan (likt finlandssvenskan gjort från finskan), men inte mycket skiljer sig från den finska dialekten på andra sidan gränsen.

Mer som serbiska/kroatiska snarare än pidgin (som är blanding mellan två språk).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Språket



Logga in