Slakt och annan behandling av levande djur

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Trollmor » 2018-11-14 4:33:11

:!: Den här tråden är av naturliga skäl inte trevlig, men den som är känslig kanske inte bör läsa den. :!:

Jag tror inte att det finns någon tråd om detta förut. Så här skrev vi i en annan tråd:
Trollmor skrev:
ankhh skrev:
mondo beyondo skrev:Kockarnas kamp skulle visas på TV och jag läste Kvigans kamp, ett riktigt nedslående program tänkte jag.
:lol: Men, jag borde väl inte skratta när jag kan se det för mig. Stackars kviga!
Nej, jag har sett det på film, smygfilmat på ett så kallat halal-slakteri. :shock: :-)Raging (Om någon vill diskutera detta, så gör en ny tråd! Länka gärna till den, så att vi som är intresserade kan hitta den!)

kiddie skrev:Massuppfödning och slakt av svensk kyckling är intressant också. Rätt många får halsen avskuren levande eftersom de missar bedövningschocken.
Helt riktigt, kiddie! De hänger upp-och-ner i fötterna, fötter som efter avel för köttproduktion inte orkar bära kycklingen ens i upprätt ställning. Många drabbas dessutom av benbrott, men hängs upp ändå.

Moderator atoms - satte en triangel på tråden och flyttade varningstext.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Fabela » 2018-11-14 13:37:32

Mm, det här kan man diskutera länge. Och inte bara kan, utan borde.

Det gick ju en dokumentär på SVT om nån djurrättsorganisation (PETA?) för x antal år sen, den kanske nån råkade se.
En del av dem tog jobb på olika ställen, för att kunna smygfilma. Och det var inte vackert, det de kunde visa.

Bl.a. avsiktligt djurplågeri på slakterierna, som t.ex. en stor fet idiot till gubbe, som lägger en gås (?) långa hals över en betongkant (?, minns inte exakt), sätter sig på halsen så att fågelns kropp hamnar mellan hans ben, och sitter där och skrattar åt hur fågeln i panik sprattlar och sparkar med benen.

Och en pälsfarm, där rävar flåddes levande. De hängdes upp från sina hopbundna bakben, skars upp så huden gick att dra av i ett stycke, och slängdes sen i en stor hög.
När de filmade den där högen förstod jag först inte vad jag såg.
Sen insåg jag att det var ögonen som rörde sig i ansiktet på en flådd, levande räv som inte ens hade ögonlocken kvar. Annars låg den helt stilla, antagligen hade den hamnat i chock och/eller var paralyserad av skräck.
Den synen sitter inbränd i mitt minne för resten av mitt liv, tror jag.
Om jag minns rätt var det den farmen som fick stänga efter att det där kom ut, och då tyckte folk att djurrättsorganisationen var elaka terrorister, för de stackars ägarna hade ju förlorat sin inkomstkälla.
Men det kan ha varit nåt av de andra verksamheterna i programmet, men oavsett visar det principen för hur folk resonerar.

Det finns hur mycket material som helst om sånt.

Samtidigt börjar man kunna bevisa vetenskapligt hur lika oss djuren är.
Det är nåt att bita i, för varje tänkande människa.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav ankhh » 2018-11-14 13:52:01

Jag vill passa på och klargöra att jag inte såg för mig något så vidrigt som halal-slakt, och skrattade åt det. Jag tänkte mig en förmänskligad "Upp till kamp-kviga" som inte lyckades så bra i sitt kampande...
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav geocache » 2018-11-14 14:28:10

Fabela skrev::!: Den här tråden är av naturliga skäl inte trevlig, men den som är känslig kanske inte bör läsa det här inlägget. :!:

Det gick ju en dokumentär på SVT om nån djurrättsorganisation (PETA?) för x antal år sen, den kanske nån råkade se.
En del av dem tog jobb på olika ställen, för att kunna smygfilma. Och det var inte vackert, det de kunde visa.

Bl.a. avsiktligt djurplågeri på slakterierna, som t.ex. en stor fet idiot till gubbe, som lägger en gås (?) långa hals över en betongkant (?, minns inte exakt), sätter sig på halsen så att fågelns kropp hamnar mellan hans ben, och sitter där och skrattar åt hur fågeln i panik sprattlar och sparkar med benen.

Och en pälsfarm, där rävar flåddes levande. De hängdes upp från sina hopbundna bakben, skars upp så huden gick att dra av i ett stycke, och slängdes sen i en stor hög.
När de filmade den där högen förstod jag först inte vad jag såg.
Sen insåg jag att det var ögonen som rörde sig i ansiktet på en flådd, levande räv som inte ens hade ögonlocken kvar. Annars låg den helt stilla, antagligen hade den hamnat i chock och/eller var paralyserad av skräck.
Den synen sitter inbränd i mitt minne för resten av mitt liv, tror jag.
Om jag minns rätt var det den farmen som fick stänga efter att det där kom ut, och då tyckte folk att djurrättsorganisationen var elaka terrorister, för de stackars ägarna hade ju förlorat sin inkomstkälla.
Men det kan ha varit nåt av de andra verksamheterna i programmet, men oavsett visar det principen för hur folk resonerar.

Det finns hur mycket material som helst om sånt.

Samtidigt börjar man kunna bevisa vetenskapligt hur lika oss djuren är.
Det är nåt att bita i, för varje tänkande människa.

Det var när jag såg en liknande film, om hur det går till på ett slakteri, som fick mig att bli vegan (vegetarian är jag redan, sedan 30 år)... :-)004 :-)060
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Fabela » 2018-11-15 16:21:11

geocache skrev:Det var när jag såg en liknande film, om hur det går till på ett slakteri, som fick mig att bli vegan (vegetarian är jag redan, sedan 30 år)... :-)004 :-)060

Det är bra att sån information har effekt på några iaf, även fast de flesta antingen inte ens ser sånt eller om de gör det, inte tar in det de ser.

För mig började det på ett helt annat sätt, nämligen att jag redan som barn tyckte illa om kött. Inga ädla motiv alls, alltså, bara en mat-kinkig unge.
Att se mina kompisar, kalvarna, gå till slakt gjorde sitt till, liksom att se en ko nödslaktas och flås på gårdsplanen.
Men det dröjde tills jag var vuxen, innan jag till slut skippade animalier.

Jag är också snudd på vegan numera, det hade jag inga planer på utan det har bara blivit så.
Mjölkprodukter kan jag inte lägga bort helt har jag märkt, jag mår för dåligt då. Kanske jag hittar en lösning på det i framtiden.
Läder använder jag bara i skor, men handlar då second hand åtminstone.

Men det där med djur är ju större än bara vad vi stoppar i oss, människan gör stor skada även på andra områden.
Som t.ex. avel. T.ex. kycklingar, som redan nämnts, som inte kan stå på sina ben. Belgian Blue är lika groteska, liksom mjölkkornas juver som är så stora att de måste bindas upp.

Inom sällskapsdjuren är det inte bättre. Man avlar in/vidare på defekter bara för att det anses gulligt etc, att djuret lider finns liksom öht inte med i ekvationen.

Jag kan hålla på hur länge som helst om sånt här, men ska inte ta över hela tråden :oops: :-)002
Fabela

Inläggav antonius » 2018-11-15 19:05:00

Travhästar på Bodentravet som inte var fogliga, tog man ut till Pagla (avskilt område utanför Boden) och slog med kättingar så dom hade knytnävsstora bulor i långa rader efter kroppen, så ni som spelar på hästar vet vad det handlar om... :-)051
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Trollmor » 2018-11-16 11:20:13

Fabela skrev::!: Den här tråden är av naturliga skäl inte trevlig, men den som är känslig kanske inte bör läsa det här inlägget. :!:

Ja, det är därför jag startade tråden. Tack för ditt inlägg!

Din varning kanske jag bör be Moddis sätta in överst även i mitt inlägg.

ankhh skrev:Jag vill passa på och klargöra att jag inte såg för mig något så vidrigt som halal-slakt, och skrattade åt det. Jag tänkte mig en förmänskligad "Upp till kamp-kviga" som inte lyckades så bra i sitt kampande...
Självklart begrep jag det, ankhh! :-)Hug

Tack allihop för era seriösa inlägg! (Fabela, diskussionen vinner kanske på att vi tar lite i taget, inte alla aspekter på en gång?) Idag vill jag bara nämna att jag slaktar själv, och då försöker jag aktivt hitta på metoder för att göra djuret så lyckligt som möjligt den sista stunden. Det räcker alltså inte för mig att inte plåga!

Jag hoppas på en fortsatt konstruktiv diskussion i denna tråd! :-)Happy
Trollmor

Inläggav kiddie » 2018-11-16 12:50:29

antonius skrev:Travhästar på Bodentravet som inte var fogliga, tog man ut till Pagla (avskilt område utanför Boden) och slog med kättingar så dom hade knytnävsstora bulor i långa rader efter kroppen, så ni som spelar på hästar vet vad det handlar om... :-)051

Mycket misshandel inom travsporten fortfarande. Tyvärr. Det är en trevlig och väldigt svensk sport.

En bieffekt är iofs att travhästar ofta inte passar som ridhästar och många travhästar duger inte på banan. Du kan få en dåligt travare för slaktvärdet, så lite är de värda. Har iofs ridit en riktigt trevlig fd travhäst men då är ju problemet att det mest är smala tjejer som kan rida dem, är man lite tjock eller väger som en man, är man för tung för deras kroppsbyggnad.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2018-11-16 12:53:26

Tycker det är märkligt att man får suga in kycklingar i en kycklingsug för transport där de hamnar huller om buller sedan på väg till slakt. Men för mig är det olagligt att använda metoden jag använde för att döda, när jag hade slaktkaniner. Smällde till dem i tinningen med en hammare, sedan var de döda.
kiddie

Inläggav atoms » 2018-11-16 15:04:43

Trollmor skrev:

Moderator:

Flyttade varningen till TS och märkte tråden med en varningstriangel.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Trollmor » 2018-11-17 13:22:32

atoms skrev:
Trollmor skrev:

Moderator:

Flyttade varningen till TS och märkte tråden med en varningstriangel.
Jättefint! Om du hinner, så får du gärna ändra "det här inlägget" till "den här tråden".
Trollmor

Inläggav Trollmor » 2018-11-17 13:33:12

kiddie skrev:Tycker det är märkligt att man får suga in kycklingar i en kycklingsug för transport där de hamnar huller om buller sedan på väg till slakt. Men för mig är det olagligt att använda metoden jag använde för att döda, när jag hade slaktkaniner. Smällde till dem i tinningen med en hammare, sedan var de döda.
Menar du att man inte får drämma till en kanin i huvudet med en hammare? Om man träffar rätt, så är det ju skonsamt. (Om man träffar fel blir det förstås inte bra. Själv siktar jag så embarmligt dåligt, att jag alltid använder min bultpistol, för att vara säker.)

Detta påminner mig om förbudet mot att tatuera kaniners öron för att märka dem. Har man många i ett hägn, så måste man ju märka dem för att kunna hålla reda på dem. Men för kor, grisar med flera är det TVÅNG på att bonden MÅSTE sätta ett plast- eller metallmärke i örat på djuren, det gör ont, och ibland blir det infektioner. Lika märklig logik som kycklingsugen!

Tack alla för seriösa inlägg! Den här tråden börjar bli verkligt läsvärd, tycker jag. I morgon ska jag läsa hela igen! :-)Happy Återkommer om travet.
Trollmor

Inläggav Trollmor » 2018-11-17 19:23:15

Fabela skrev:Om jag minns rätt var det den farmen som fick stänga efter att det där kom ut, och då tyckte folk att djurrättsorganisationen var elaka terrorister, för de stackars ägarna hade ju förlorat sin inkomstkälla.
Och ingen tänkte på hur enkelt det är att döda rävarna först? Då både tiger de och ligger still medan man flår dem, vilket underlättar både jobbet och nattsömnen! :-)051
Trollmor

Inläggav Fabela » 2018-11-18 18:35:25

Trollmor skrev:Och ingen tänkte på hur enkelt det är att döda rävarna först? Då både tiger de och ligger still medan man flår dem, vilket underlättar både jobbet och nattsömnen! :-)051

Det var ju ett antal år sen jag såg det där, är inte säker på detaljerna längre.

Men har för mig att rävarna nog skulle dödats eller knockats på nåt sätt, men personalen sket i antingen att öht göra det, eller kolla om rävarna fortfarande var vid liv/medvetande.

De plågades på andra sätt också, helt medvetet och som "tidsfördriv". Som t.ex. en stor, vuxen man som ställde sig på en rävs huvud med hela sin tyngd. Det började rinna blod ur nosen på den, så nånting måste ha gått sönder inuti (han stod alltså inte på nosen, utan på skallen-nacken).

Ren, utstuderad grymhet bara, helt enkelt.
Han lär inte ha haft några problem med nattsömnen, folk på det stället var nog bortom begrepp som samvete och empati.

Kollade om jag kanske skulle lyckas hitta den biten på nätet, men jag minns ju inte ens om det var just PETA det gällde, så jag kammade noll.
Däremot hittade jag en video från Kina, där det precis i början går till på väldig lika sätt som det jag såg. Klarar inte av att se mer, så jag vet inte vad mer som händer.
:!: :!: Avråder känsliga att titta, det är riktigt grymma, brutala scener. :!: :!:
https://www.youtube.com/watch?v=sLcgxIGTFRs
Fabela

Inläggav kiddie » 2018-11-18 20:01:08

Trollmor skrev:Menar du att man inte får drämma till en kanin i huvudet med en hammare? Om man träffar rätt, så är det ju skonsamt. (Om man träffar fel blir det förstås inte bra. Själv siktar jag så embarmligt dåligt, att jag alltid använder min bultpistol, för att vara säker.)

Säljer man är det ju alltid slaktmask som gäller (förutom i enskilda fall då det inte lämpar sig). Det har spillt över för de som bara har kanin till husbehov vilket iofs är bra. Bultpistol är skitbra.

Läs inte:
Spoiler: visa
Jag har aldrig velat ha en för jag får för mig att jag ska skjuta mig själv med den.

Ska man slå kaninen ska man slå från nacken i en exakt vinkel som är skitsvår, de som bestämt det verkar inte fatta att kaniner är starka och vissa inte är oaggressiva, hur ska man hålla kaninen för att få in det slaget? Har jag aldrig fattat. Men det verkar det enda som är tillåtet. Sedan är kaninen är död eller bedövad så ska man sticka den helst i aortan.

Jag säger bara blä och blurk till detta. Jag har lagt ner kaninen på sidan så att slagytan inte ska flytta på sig. Sedan har jag klippt till i ena tinningen. Detta har ALLTID renderat död eller väldigt djupt medvetslös döende kanin. Finns det minsta liv i den så slår jag igen. Det är väl inte svårt att bedöma om den lever eller är död? Sticka i den tänker jag inte göra.

Den enda olyckan jag råkat ut för var när kaninen var helt borta, helt medvetslös men inte helt död i kroppen (dock säkert rätt hjärndöd). Då slog jag till och lyckades flytta min egen hand så att jag precis nästan slog mig på fingret, korrigerade i sista ögonblicket och det dödande slaget även skiftade kaninens öga eftersom det inte blev en hundraprocentig träff. Den kan inte känt av det. Men snyggt var det inte och jag skäms fortfarande för att jag nästan slog ögat ur huvudet på den (lite överdrivet).

Ingen kanin har någonsin återfått medvetandet efter första slaget varvid jag anser för egen del avblodning är onödigt för min metod.

Så ja, jag bröt mot lagen genom att inte avbloda och inte slå i nacken.

Tänker inte ha fler kaniner såvida jag inte flyttar till landet någon gång. Det blev för kort tid för dem ute vid stugan, de trivdes förvisso utmärkt i hägn på min jättebalkong i stan men man blir ju knäpp på att städa, man vill helst ha gräs eller mark under tycker jag.

Det enda som jag tycker är jobbigt är att när jag skinnat ner till tassarna så tar jag av dem så att skinnet slutar där.

Spoiler: visa
Jag får alltid för mig att det är hundtassar jag skär av... ja jag är sjuk i huvet på något sätt.

De kaninerna jag hade fick alltid gott om plats, inga småboxar att bo i. De fick bra mat. Däremot kelade jag aldrig med andra än mamma kanin och pappa kanin. För mig har det varit viktigt att veta från första början vilka som ska bort och vilka som blir kvar.

Ett litet ps. Ibland blir jag knäpp på stadsbor. En jag känner vill flytta till landet. Hon vill ha höns. Inget fel på det. Många goa ägg vid bästa värpsäsongen. Det tycker hon med. Vi pratade lite om om man ska ha tupp eller inte. Det beror ju lite på flockens storlek och hur mycket de är ute om tupp passar. Hon tyckte ändå att det var bra med tupp när hon fattade att ett befruktat nyplockat ägg inte är något annorlunda än ett sterilt ägg.

Då sa jag att då kan du ju slakta de bebisar när de blir lite större och käka upp. Men det gick inte hem. Hon äter kyckling som är tillverkad i frysdisken... Jag frågade då vad hon skulle göra med tuppkycklingarna, om det inte skulle vara gott att äta upp dessa. Då ville hon plötsligt inte ha höns alls. Hon hade föreställt sig att nuckhönsen skulle leva och värpa i all evighet (iofs har jag hört om vissa som faktiskt värper högt upp i åren). Och att hon skulle sitta i en solstol medan hönsen idylliskt sprang fritt runt henne på tomten.

Bara som OT vill hon ha en stor vakthund på landet med trots att hon inte är van vid hundar och den hunden skulle bli alfa över henne... suck.
kiddie

Inläggav Trollmor » 2018-11-19 12:40:20

kiddie skrev:Hon äter kyckling som är tillverkad i frysdisken...
:mrgreen: :mrgreen: Ja, det missförståndet lär vara utbrett. Här har vi nog ett riktigt problem! Hur ska vi komma någon vart med djurskydd och miljövård när folk tror att maten finns i affären? :shock:
kiddie skrev:Bara som OT vill hon ha en stor vakthund på landet med trots att hon inte är van vid hundar och den hunden skulle bli alfa över henne... suck.
Lika OT: Då föreslår jag en Berner Sennen. De är stora, gillar att ha koll på reviret, säger till om någon kommer - och är bland de snällaste hundar man kan tänka sig! Även om en Berner Sennen blir alfa över sin människa, så lär det ändå inte bli några personskador eller andra stora problem.

Jag fortsätter att njuta av era sakliga inlägg, och ämnar fortsätta svara lite i taget! :-)Happy
Trollmor

Inläggav Fabela » 2018-12-07 10:17:55

Det här är kanske OT, men vet inte var jag annars ska lägga det, och tror inte det är värt en egen tråd.
Men flytta, dela av eller nåt, om ni tycker det är bättre.

Varg.
Det funderar jag på.

Såg nämligen det här
https://www.svtplay.se/video/20263802/i ... start=auto
Precis i början intervjuas Helena Backius, som är fårägare i område med varg och säger att hon varit besiktningsman för rovdjursrivna djur.

Hon har bara vanlig "fjösstängsel" till sina får, men även elstängsel.
Plus lamor som vaktdjur.

Och hon säger att det räcker för att hålla vargen borta.

Men många andra djurägare hatar och vill gärna utrota vargen igen, för att den enl. dem är en urskillingslös mördarmaskin.
Och de tycker så väldigt synd om sina rivna djur.

Är det inte konstigt att det finns så olika uppfattningar och erfarenheter?

För mig verkar det relativt enkelt ändå att skydda tamdjuren.
En del har ju herdehundar som väktare också, men vill/kan man inte ha det finns ju lamor, som sagt. De ska tydligen vara väldigt effektiva - hon i programmet säger att de varnar och spottar, men vad jag hört går de också till attack och trampar och sparkar ordentligt.

Det känns som ett rätt sjyst och smidigt sätt att hålla sina får mm trygga, tänker jag, om man nu tycker så synd om dem. :-)Happy
Men det kanske finns en hake nånstans?
Fabela

Inläggav kiddie » 2018-12-07 15:06:15

Man måste ha speciella vargstängsel, annars täcker inte försäkringen. När man placerar ut vargar från gränsen i norr ner till södra Sverige får man veta om man bor i ett vargrevir. Staten kan stötta kostnad i inköp av stängsel men arbetet får man ordna själv.

När vargar placeras ut är det ofta i områden där man fått för sig att de ska trivas trots att tidigare försök misslyckas. Det slutar ändå bara med att vargarna flyttar till Värmland.
kiddie

Inläggav lynxor84 » 2018-12-07 15:23:40

kiddie skrev:Man måste ha speciella vargstängsel, annars täcker inte försäkringen. När man placerar ut vargar från gränsen i norr ner till södra Sverige får man veta om man bor i ett vargrevir. Staten kan stötta kostnad i inköp av stängsel men arbetet får man ordna själv.

När vargar placeras ut är det ofta i områden där man fått för sig att de ska trivas trots att tidigare försök misslyckas. Det slutar ändå bara med att vargarna flyttar till Värmland.

Varför just Värmland har det med att det måste finnas något motiverande där som lockar dem dit?
Nu har jag personligen inte följt Vargfrågan, men det är klart att eftersom där jag kommer ifrån är de nog tacksam att Värmland tar emot dessa flockar så frikostigt :D För en annan del har jag heller aldrig sett en vild varg i verkligheten, förmodligen skulle jag nog inte finnas mer då :cry:
Jag har för mig att det är ett väldigt skyggt djur som gärna inte vill visa sig för oss, helst vill den nog slippa oss skulle jag tro, ja rent hypotetiskt alltså!
lynxor84

Anslöt: 2018-08-29

Inläggav Trollmor » 2018-12-07 18:50:46

Fabela skrev:Det här är kanske OT, men vet inte var jag annars ska lägga det, och tror inte det är värt en egen tråd.
Men flytta, dela av eller nåt, om ni tycker det är bättre.

Varg.
Jag kan gärna prata om varg också, men med tanke på hur mycket känslor som brukar röras upp så fort någon nämner ordet, så kan det vara vettigt med en egen tråd.

Det blir mycket lidande för de djur som vargen dödar, och jag kan inte förstå varför det skulle vara skillnad mellan vilda och tama djur därvidlag.
Trollmor

Inläggav Trollmor » 2018-12-07 18:58:50

Jag såg också delar av programmet med lamorna (de var ju söta!). Jag vet att varken lamor eller boskapsvaktande hundar kan klara en målmedveten vargflock. Vargen är ett mäktigt djur.

I den här tråden vill jag helst prata om hur de djur känner det som blir utsatta för människors - eller andra djurs - aktiviteter. Vi har varit inne på bedövning vid slakt och livslångt lidande pga felavel. Så vargens bytesdjur får av mig det största intresset!
Trollmor

Inläggav _47x_ » 2018-12-17 9:05:47

Den slakt som jag kan ställa mig bakom är gårdsslakt eller hemma slakt. Där djuren inte blir transporterade långt eller inte alls. De lever och dör på samma gård. Och slakten är individuellt utförd. Du gasar inte ihjäl en hop med grisar eller dödar djur i grupp där risken är stor att en eller flera drabbas av panik eller lider extra i effektivitetens namn.

Mina föräldrar har får, vi tar lamm på dem på våren och slaktar dessa senare under året och de lever ett fantastiskt liv på ängarna hemma. De transportsträckor vi har är om betet tagit slut och vi kör dem till sommarstugan eller andra betesmarker några mil bort. När de ska slaktas har de varit hemma i några veckor igen och vi tar ut de små liven och döden kommer i form av en slaktpistol. Vi tar sedan hand om styckningen hemma.

Jag önskar att människan skulle respektera djuren mer än vi gör idag. Där effektivitet är det vi fokuserar på. Om djuren lider eller inte är inte viktigt. Det viktigaste är att köttdisken är full året om.

Jag har turen att veta var mitt kött kommer från samt vilken livskvalitet dessa djur haft. Många har inte det och jag önskar att fler var mer selektiva när de väljer kött. Att kanske sluta köpa det billigaste köttet och istället äta vegetarisk mat några gånger i veckan och sedan köpa lite dyrare kött från djur som haft ett bättre liv alternativt bättre död.

(om den ekonomiska möjligheten finns förstås. Inget hat mot de som inte har möjlighet.)
_47x_

Anslöt: 2011-09-13

Inläggav Fabela » 2018-12-17 9:57:32

kiddie skrev:Man måste ha speciella vargstängsel, annars täcker inte försäkringen. När man placerar ut vargar från gränsen i norr ner till södra Sverige får man veta om man bor i ett vargrevir. Staten kan stötta kostnad i inköp av stängsel men arbetet får man ordna själv.

Har inte "hunnit" läsa på ordentligt, men det där stängslet verkar inte vara på avancerat? Alltså jämfört med andra, vanliga sorter?

Trollmor skrev:I den här tråden vill jag helst prata om hur de djur känner det som blir utsatta för människors - eller andra djurs - aktiviteter. Vi har varit inne på bedövning vid slakt och livslångt lidande pga felavel. Så vargens bytesdjur får av mig det största intresset!

Ja, det var just det som var min poäng: hur man skyddar sina tamdjur på bästa sätt, både vad gäller säkerhet och stress, bl.a.

Fast då utan att heller skada vargen, eller ännu mindre döda och t.o.m. utrota den.
Lev och låt leva åt alla håll, alltså.

Herdehundar t.ex. kan vara jättebra, men också en potentiell riskfaktor, eftersom de kan skydda även mot främmande människor. (Det finns ju många olika raser, en del tuffare och mer primitiva än andra.) Lamor är kanske mindre riskabla på det sättet, var min tanke.
Dessutom kan en del tamdjur bli stressade av hundar, då kanske laman också kan vara ett alternativ.
Alltså kombinerat med stängsel, menar jag.

För jag tänker att det är väl märkligt om människan kan åka till månen, men inte skydda sina tamdjur från nåt så förhållandevis enkelt som vargen :-)063
På andra håll i världen kommer de på lösningar för lejon och elefanter, så nog borde vi också klara av våra rovdjur.

Bara funderar, påstår ingenting egentligen.

(Förresten har jag lärt mig sen sist, att lamor t.o.m. dödar varg, genom att sparka och trampa ihjäl dem. Men hur många de klarar per lama framgick inte, inte heller hur ofta de själva blir skadade/dödade.)
Fabela

Inläggav kiddie » 2018-12-17 18:14:35

Fabela skrev:Har inte "hunnit" läsa på ordentligt, men det där stängslet verkar inte vara på avancerat? Alltså jämfört med andra, vanliga sorter?

Nej, det är bara robust, ordentliga stolpar och högt med typ 5 eltrådar. Men rätt jobbigt även om man fått bidrag till stängslet att sätta upp det själv. Många småbönder har ingen ekonomi att leja någon utan där får de lita på att kompisar hjälper dem att sätta upp dem gratis.

Vet inte ens hur effektiva de är, finns ju vargar som gått igenom sådana stängsel ändå. Tror inte man egentligen har lagt ner någon större tanke på hur ett sådant stängsel bör utformas.
kiddie

Återgå till Intressanta intressen

Logga in