Slakt och annan behandling av levande djur

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Freedrone » 2019-04-01 22:08:00

Bara ett litet trist påpekande: Logik är inte en synonym till "bra", "smart", "rationell" etc. Logik är en slutsats som följer premisserna.

Om premissen är att det är jobbigt att behöva konkurrera med maten om mat så är det logiskt att ha ett tabu mot fläskkött. Om premissen är att det är jobbigt att de fyrfota arbetskamraterna även är mat så är det logiskt att ha ett tabu mot att äta sina arbetskamrater osv.

Och innan någon nämner dödsstraff och tortyr så rekommenderar jag denne att läsa George Orwells essä Hängningen. Nyckelord: Regnpöl.
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Inläggav Lissås » 2019-04-01 22:23:35

Trefjorton skrev:änniskor är mycket

Jag säger inget om att djurens värde är noll. För om djurens värde var noll så skulle ingen bry sig om de led eller inte. Om ingen brydde sig om djur- och växtlivet så skulle vi alla vara totalt utdömda, men det kanske vi är ändå. Jag värderar djuren lika högt som människor. Jag anser att man ska ha respekt för allt levande, ingen ska behöva lida i onödan och utan syfte.

Vi har djurskyddslagar i Sverige
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1988-534

Nu återigen till frågan. Du besvarar inte mina frågor, du ställer nya påståenden. Du som är köttätare och likställer slakt med att tortera djur. Torterar du själv djur?
Lissås

Anslöt: 2018-12-15

Inläggav Trefjorton » 2019-04-01 22:36:13

Lissås skrev:Nu återigen till frågan. Du besvarar inte mina frågor, du ställer nya påståenden. Du som är köttätare och likställer slakt med att tortera djur. Torterar du själv djur?

Jag torterar inte djur personligen då det inte ger mig glädje, fast jag äter kött, så jag främjar deras lidande på så sätt.

Om du värdesätter djur lika högt som människor, skulle det då vara okej att föda upp människor, för att sedan slakta dom och äta. Våra mål med deras liv är att äta dom. Är det då okej?

För det är det du säger. Du säger att vi bryr oss om djuren, fast om vi föder upp dom för att ätas, då är det okej att slakta dom.

Du har "respekt" för djuren för att du ska äta dom? Om en människa slaktar dig, och sedan säger att han har respekt för dig, är det då ok?

Det är bara en tankeställare. Tycker inte logiken finns för det du säger.
Trefjorton

Anslöt: 2018-07-14

Inläggav Lissås » 2019-04-01 23:14:56

Trefjorton skrev:
Lissås skrev:Nu återigen till frågan. Du besvarar inte mina frågor, du ställer nya påståenden. Du som är köttätare och likställer slakt med att tortera djur. Torterar du själv djur?

Jag torterar inte djur personligen då det inte ger mig glädje, fast jag äter kött, så jag främjar deras lidande på så sätt.

Om du värdesätter djur lika högt som människor, skulle det då vara okej att föda upp människor, för att sedan slakta dom och äta. Våra mål med deras liv är att äta dom. Är det då okej?

För det är det du säger. Du säger att vi bryr oss om djuren, fast om vi föder upp dom för att ätas, då är det okej att slakta dom.

Du har "respekt" för djuren för att du ska äta dom? Om en människa slaktar dig, och sedan säger att han har respekt för dig, är det då ok?

Det är bara en tankeställare. Tycker inte logiken finns för det du säger.

Du och jag kommer inte längre i denna diskussionen. Vi tycker olika helt enkelt. Det jag inte kan acceptera är när ens åsikter, om de verkställs, är brottsliga handlingar.

Om jag tolkat dig korrekt är det enda som hindrar dig från att tortera djur är att du inte finner någon glädje i att göra det, men fann du en glädje i det så skulle inget hindra dig. Jag kan inte alls stå för dina värderingar och jag upplever att du saknar sympati för andra varelser vilket jag finner mycket sorgligt. Många personer som har asperger har svårt att känna empati för andra, d.v.s. sätta sig in i hur det känns för en annan person, men att känna sympati, att känna med någon annan är inget kriterie för personer med asperger. Jag hoppas att mina ord åtminstone har väckt en tanke hos dig, även om du inte kan känna att det är rätt.

Nu sätter vi punkt för denna diskussion.
Lissås

Inläggav Micke » 2019-04-02 0:16:13

Att växa upp i fångenskap för att i unga år bli slaktad och uppäten, vad är det för ett liv? Är det ett trevligt bemötande på planeten jorden av den härskande 'djurarten' människan? Som oftast inte ens behöver köttet för att upprätthålla en god hälsa, utan som tänker mer på sina egna smaklökar än på djurens rätt till sina egna kroppar. Och som gärna intalar sig att djuren har det bra i sin fångenskap här i Sverige, och att dom inte alls kan känna på sig eller ha någon aning om vad som väntar dom.

Nej någon gång i framtiden kommer man inte att äta kött överhuvudtaget, och man kommer att undra hur vi kunde vara så barbariska som vi är idag när det gäller den här saken. Om detta hyser jag inget som helst tvivel.

(Jag dömer ingen, jag har själv varit köttätare och är tyvärr inte vegan.)
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Freedrone » 2019-04-02 0:30:39

Micke skrev:Att växa upp i fångenskap för att i unga år bli slaktad och uppäten, vad är det för ett liv? Är det ett trevligt bemötande på planeten jorden av den härskande 'djurarten' människan? Som oftast inte ens behöver köttet för att upprätthålla en god hälsa,
Finns inga vettiga substitut till kött.
Micke skrev:utan som tänker mer på sina egna smaklökar än på djurens rätt till sina egna kroppar.
Till skillnad från t.ex. katter?

Micke skrev:Och som gärna intalar sig att djuren har det bra i sin fångenskap här i Sverige, och att dom inte alls kan känna på sig eller ha någon aning om vad som väntar dom.
Kom att tänka på en autistisk kvinna som uppfinner riktigt bra slakterier. De minskar stressen genom att inte djuren kan se så mycket vad som skall hända. Men hon bor ju i USA.

Micke skrev:Nej någon gång i framtiden kommer man inte att äta kött överhuvudtaget, och man kommer att undra hur vi kunde vara så barbariska som vi är idag när det gäller den här saken.
Eller så slutar vi skämmas så mycket för oss och fokuserar på bättre saker.

Micke skrev:Om detta hyser jag inget som helst tvivel.
Ok.

Micke skrev:(Jag dömer ingen, jag har själv varit köttätare och är tyvärr inte vegan.)
Vad är dina skor gjorda av? Vad har man gjort för att tillverka dem?
Freedrone

Inläggav Micke » 2019-04-02 8:58:16

Freedrone skrev:Finns inga vettiga substitut till kött.

Fast det tycker ju jag att det finns numera. Varierar man mellan quorn och sojaprodukter t ex så får man i sig fullgott protein.

Micke skrev:utan som tänker mer på sina egna smaklökar än på djurens rätt till sina egna kroppar.

Vi människor har ju möjlighet att agera lite mer medvetet och omtänksamt mot andra än vad andra djurarter/djuren har, så jag vet inte om vi bör jämföra våra kostvanor med djurens.

Kom att tänka på en autistisk kvinna som uppfinner riktigt bra slakterier. De minskar stressen genom att inte djuren kan se så mycket vad som skall hända. Men hon bor ju i USA.

Temple Grandin måste du syfta på. Ja kan man minska djurens lidande så är ju det alltid bra. Men jag tycker fortfarande att dom ska ha rätt till sina egna kroppar.

Eller så slutar vi skämmas så mycket för oss och fokuserar på bättre saker.

Bättre saker för vem?

Vad är dina skor gjorda av? Vad har man gjort för att tillverka dem?

Hur är detta relevant? Tänker du att vi måste föda upp slaktdjur för att kunna tillverka skor att gå i?
Micke

Inläggav Lissås » 2019-04-02 17:06:27

Micke skrev:Att växa upp i fångenskap för att i unga år bli slaktad och uppäten, vad är det för ett liv? Är det ett trevligt bemötande på planeten jorden av den härskande 'djurarten' människan? Som oftast inte ens behöver köttet för att upprätthålla en god hälsa, utan som tänker mer på sina egna smaklökar än på djurens rätt till sina egna kroppar. Och som gärna intalar sig att djuren har det bra i sin fångenskap här i Sverige, och att dom inte alls kan känna på sig eller ha någon aning om vad som väntar dom.

Nej någon gång i framtiden kommer man inte att äta kött överhuvudtaget, och man kommer att undra hur vi kunde vara så barbariska som vi är idag när det gäller den här saken. Om detta hyser jag inget som helst tvivel.

(Jag dömer ingen, jag har själv varit köttätare och är tyvärr inte vegan.)

Ja, egentligen när man ser det som så är det kanske inte värst roligt att växa upp i fångenskap, men dessa djur skulle heller inte klara sig på egen hand. Det är faktiskt synd att dem får leva så kort tid här på jorden.

Ja, visst kan det vara så att människan i framtiden slutar äta kött. För om man tänker på hur folk agerade förr i alla möjliga frågor kan vi många gånger idag knappt föreställa oss, eller bara hur man agerar i andra länder. Vissa saker var bättre förr, andra är det inte. Om vi skulle backa bandet 100 år och folk hade fått veta att i framtiden kommer vi att kasta mat som är fullkomligt ätbar, då skulle de troligen ha tänkt att så idiotisk kan inte framtidsmänniska bli, men så blev det tyvärr. Sedan finns det folk i andra länder, men även familjer i Sverige som svälter. Att ta fram mat är också en process som tär på miljön och så pratar vi om hur miljövänliga vi önskar vara, och känner oss stolta för den miljöhjälte vi ser oss som då vi just införskaffat oss den senaste modellen av den miljövänliga elbilen på marknaden, å sedan kastar vi fullt brukbar mat för att en dum regel säger att vi ska göra det.
Lissås

Inläggav Freedrone » 2019-04-02 18:43:05

Micke skrev:Fast det tycker ju jag att det finns numera. Varierar man mellan quorn och sojaprodukter t ex så får man i sig fullgott protein.
Inklusive B12?

Micke skrev:Vi människor har ju möjlighet att agera lite mer medvetet och omtänksamt mot andra än vad andra djurarter/djuren har, så jag vet inte om vi bör jämföra våra kostvanor med djurens.
Varför inte? Vi projicerar ju oss på djuren. De skall respekteras som oss, förutom att de inte är så medvetna och omtänksamma. Men om man nu skulle bevisa att kor är världens mest omedvetna och oomtänksamma varelser, vad skall vi göra då?

Micke skrev:Temple Grandin måste du syfta på. Ja kan man minska djurens lidande så är ju det alltid bra. Men jag tycker fortfarande att dom ska ha rätt till sina egna kroppar.
Men när de kränker varandras rättigheter?

Micke skrev:Bättre saker för vem?
Tja, olika miljöfrågor, storpolitik, bostads-, utbildnings- och arbetsmarknaden som går sådär i väst.

Micke skrev:Hur är detta relevant? Tänker du att vi måste föda upp slaktdjur för att kunna tillverka skor att gå i?
Eller ha oljeindustri.
Freedrone

Inläggav Micke » 2019-04-02 21:55:08

Freedrone skrev:Inklusive B12?

Om man använder mejeriprodukter så får man i sig det också. Annars är det väl lite knepigare förstås.

Varför inte? Vi projicerar ju oss på djuren. De skall respekteras som oss, förutom att de inte är så medvetna och omtänksamma. Men om man nu skulle bevisa att kor är världens mest omedvetna och oomtänksamma varelser, vad skall vi göra då?

Det lär inte ske. Jag är tämligen övertygad om att kor är hyfsat medvetna varelser jämfört med andra djur.

Men när de kränker varandras rättigheter?

Hur djur behandlar varandra, det är deras ansvar och karma och inte vårt (normalt sett).

Tja, olika miljöfrågor, storpolitik, bostads-, utbildnings- och arbetsmarknaden som går sådär i väst.

Saker som förefaller viktigare för oss själva ja. Jag tror dock att det slår tillbaka på oss själva om vi ignorerar den etiska aspekten av vårt leverne. Vad gäller miljön förresten så är ju köttätandet en riktig miljöbov har det visat sig.

Eller ha oljeindustri.

Det finns säkert andra lösningar också.
Micke

Inläggav Freedrone » 2019-04-02 22:08:21

Micke skrev:Om man använder mejeriprodukter så får man i sig det också. Annars är det väl lite knepigare förstås.
Hur får man mjölk? Alltså inte varifrån det kommer, utan hur får man det hela tiden?

Micke skrev:Det lär inte ske. Jag är tämligen övertygad om att kor är hyfsat medvetna varelser jämfört med andra djur.
Forskningen kring kors inre liv är ganska begränsad.

Micke skrev:Hur djur behandlar varandra, det är deras ansvar och karma och inte vårt (normalt sett).
Gäller det även för människor som inte har samma vett som den genomsnittliga människan?

Micke skrev:Saker som förefaller viktigare för oss själva ja. Jag tror dock att det slår tillbaka på oss själva om vi ignorerar den etiska aspekten av vårt leverne. Vad gäller miljön förresten så är ju köttätandet en riktig miljöbov har det visat sig.
Knappast värre än alla de där gröna öknarna som bara är till för att västerlänningar inbillat sig att palmolja är bra. Och så är det svårt att återskapa traditionell ängsmark med mycket blommor om man inte har någon djurhållning. Det blir väldigt många blomsterrabatter i quornåkern för att få det.

Micke skrev:Det finns säkert andra lösningar också.
Trä- och näverskor?
Freedrone

Inläggav Micke » 2019-04-02 23:25:57

Freedrone skrev:Hur får man mjölk? Alltså inte varifrån det kommer, utan hur får man det hela tiden?

Ja du man borde väl vara vegan, men det tycker jag verkar betydligare omständligare än att bara välja bort kött så det har inte blivit än. Men är man det kan man ju få i sig B12 genom kosttillskott om inte annat.

Forskningen kring kors inre liv är ganska begränsad.

Tyvärr är det väl inte så högt prioriterat nej.

Gäller det även för människor som inte har samma vett som den genomsnittliga människan?

Det där är en komplex fråga och lite långt från ämnet för den här tråden.

Trä- och näverskor?

Du får fråga någon annan som kan det där bättre.
Micke

Inläggav Freedrone » 2019-04-03 0:05:35

Micke skrev:Ja du man borde väl vara vegan, men det tycker jag verkar betydligare omständligare än att bara välja bort kött så det har inte blivit än. Men är man det kan man ju få i sig B12 genom kosttillskott om inte annat.
Man får mjölk genom att kor kalvar regelbundet. Vad gör man med kalvarna?

Micke skrev:Tyvärr är det väl inte så högt prioriterat nej.
Men om det skulle nu visa sig svart på vitt att nötboskap har obefintligt känsloliv osv, då är det väl ok att äta dem?

Micke skrev:Det där är en komplex fråga och lite långt från ämnet för den här tråden.
Det enklaste är ju att det är artillhörighet och inte kognitiva funktioner som avgör rättigheter.

Micke skrev:Du får fråga någon annan som kan det där bättre.
Enda som är kvar nu är väl naturgummi och tyg.
Freedrone

Inläggav Micke » 2019-04-03 0:50:12

Freedrone skrev:Man får mjölk genom att kor kalvar regelbundet. Vad gör man med kalvarna?

Jag har en känsla av att du gärna vill berätta det.

Men om det skulle nu visa sig svart på vitt att nötboskap har obefintligt känsloliv osv, då är det väl ok att äta dem?

Har vi inte kommit ifrån det stadiet för länge sedan då vi trodde att djur inte var medvetna varelser, utan bara fanns till för att nyttjas av människan?

Det enklaste är ju att det är artillhörighet och inte kognitiva funktioner som avgör rättigheter.

Enklast för oss människor ja. Och vi må styra på jorden, men inte över universums lagar. Som tur är.

Enda som är kvar nu är väl naturgummi och tyg.

Vi är bra på att ta fram olika material, så inte kan det hänga på att vi slaktar djur för att få fram dugliga skor? Och om man tvunget skall ha material från djur kan man kanske ta från naturligt döda sådana? Själv brukar jag köpa skor i sportaffärer men har dålig koll på materialet i dessa skall erkännas. Det är något jag vill bli mer medveten om, och överhuvudtaget när det gäller saker man köper.
Micke

Inläggav Fabela » 2019-04-18 20:32:45

Man jobbar på att odla kött i laboratorier, det är väl i dagsläget rysligt dyrt bara. Men tids nog kanske vi har det i butikerna.
Är inte insatt eftersom jag inte äter kött, men vad jag förstår ska det vara identiskt med "djurkött".

Freedrone skrev:

Nja, du missar en avgörande skillnad Freedrone: katter är utpräglade karnivorer. Det har inte ett spår med smaklökar eller annat tyckande eller val att göra, utan det är så de är skapta av evolutionen.
Vi människor däremot är inte beroende av kött, vi klarar oss utmärkt på vegetarisk och t.o.m. vegansk kost, om vi sätter ihop den rätt.

Det är poppis att jämföra oss människor med diverse djurarter, men jag har svårt att ta det seriöst.
Vi människor som lever i dagens moderna samhällen är på inget som helst sätt jämförbara med de vilda rovdjuren: hela deras existens hänger på att fånga och döda bytesdjur, med den enda metoden deras egna kroppar gör möjlig - nämligen att fånga och döda med sina klor och tänder.
Omnivorer som t.ex. björnar måste naturligtvis inte döda i samma utsträckning för att överleva, men jag är tämligen övertygad om att när de dödar så gör de det pga näringsbehov, och inte för att de bara råkar känna för den smakupplevelsen.
Jag tror inte heller att de kan fundera över etik och moral på samma sätt som människor, och det de inte har kan man inte begära. Och även om de kan det gör det ingen skillnad i praktiken, de måste iaf döda för sin överlevnad.

De tama djuren behöver inte nödvändigtvis döda själv, men annars är det ingen större skillnad, de kan inte ändra sina kroppars behov och funktioner mer än de vilda djuren.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Batte » 2019-04-18 20:56:21

Fabela skrev:De tama djuren behöver inte nödvändigtvis döda själv, men annars är det ingen större skillnad, de kan inte ändra sina kroppars behov och funktioner mer än de vilda djuren.
Der fikk du meg til å fundere på noe. Katter som går ute dreper mus og rotter, selv om de ofte ikke spiser dem, selv om de får nok kattemat.

Det ligger i katters natur og er ikke noe kattene styrer. Men en katt, hvis man velger å ha en, kan leve utendørs og innendørs eller utelukkende inne. Menneskets valg avgjør om rotter og mus tortureres av katter eller ikke. Er det uetisk av et menneske å velge å ha en katt og slippe den ut?
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Inläggav Fabela » 2019-04-18 22:00:42

Det där är en bra fråga, som ofta ställs.
Men den är svår, jag vet inte om den går att svara på på ett tillfredsställande sätt.

Hur mår en katt som aldrig får gå ut? Är det etiskt att ha katt på det sättet?
Det finns olika meningar om det, en del anser att det är helt okej, en del andra att det är djurplågeri.

Sen har vi ju katterna på landet, som hålls just för att fånga möss och råttor. Hur ska man tänka om dem, om man tycker att stadskatter ska hållas inomhus för att inte ta byten?
I städer finns å andra sidan massvis med råttor som man dödar med gift - är katten kanske ett bättre alternativ?

Så det är inte alldeles enkelt.
Jag har inget riktigt svar på vad som är mest etiskt godtagbart.

Men i praktiken skulle nog jag låta katten gå ut, om jag bodde så att det var möjligt mtp bilar mm.
Troligtvis skulle jag fästa en liten klocka i halsbandet, så att bytesdjuren blev varnade av ljudet.

Kanske nån annan har nåt mer intressant att säga om saken :-)Happy
Fabela

Inläggav Freedrone » 2019-04-19 0:57:49

Fabela skrev:

Man jobbar på att odla kött i laboratorier, det är väl i dagsläget rysligt dyrt bara. Men tids nog kanske vi har det i butikerna.
Är inte insatt eftersom jag inte äter kött, men vad jag förstår ska det vara identiskt med "djurkött".
Den som lever får se. Har svårt att tro att det blir lönsamt innan 40-talet.

Fabela skrev:
Freedrone skrev:

Nja, du missar en avgörande skillnad Freedrone: katter är utpräglade karnivorer. Det har inte ett spår med smaklökar eller annat tyckande eller val att göra, utan det är så de är skapta av evolutionen.
Vi människor däremot är inte beroende av kött, vi klarar oss utmärkt på vegetarisk och t.o.m. vegansk kost, om vi sätter ihop den rätt.
Nej, utan B12-tillskott eller tillsatser i maten går det ej.

Fabela skrev:Det är poppis att jämföra oss människor med diverse djurarter, men jag har svårt att ta det seriöst.
Vi människor som lever i dagens moderna samhällen är på inget som helst sätt jämförbara med de vilda rovdjuren: hela deras existens hänger på att fånga och döda bytesdjur, med den enda metoden deras egna kroppar gör möjlig - nämligen att fånga och döda med sina klor och tänder.
Vi människor har framåtriktad blick, en stor hjärna, känsliga händer med naglar, språk och är uthålliga långdistanslöpare. Allt detta gör oss till utmärkta jägare. Vi behöver inte ha klor och tänder.

Och orkar vi inte jaga så kan vi göra fällor. Och även en ganska klen kvinna kan jaga småvilt med nät och klubba.

Fabela skrev:Omnivorer som t.ex. björnar måste naturligtvis inte döda i samma utsträckning för att överleva, men jag är tämligen övertygad om att när de dödar så gör de det pga näringsbehov, och inte för att de bara råkar känna för den smakupplevelsen.
Varför är det fel att vilja äta gott? Och även djur kan döda på skoj.

Fabela skrev:Jag tror inte heller att de kan fundera över etik och moral på samma sätt som människor, och det de inte har kan man inte begära. Och även om de kan det gör det ingen skillnad i praktiken, de måste iaf döda för sin överlevnad.
Jag vet att djur inte kan tänka några djupare tankar. De har inte pannlober nog.

Fabela skrev:De tama djuren behöver inte nödvändigtvis döda själv, men annars är det ingen större skillnad, de kan inte ändra sina kroppars behov och funktioner mer än de vilda djuren.
Och vi kan inte ändra på vårt behov av B12. Och jag kan inte ändra på att jag inte bör äta för mycket fibrer. Jag prolapserar bara jag ser denna matpyramid.

Fabela skrev:Men i praktiken skulle nog jag låta katten gå ut, om jag bodde så att det var möjligt mtp bilar mm.
Troligtvis skulle jag fästa en liten klocka i halsbandet, så att bytesdjuren blev varnade av ljudet.
Gör man så kommer den antingen att bli sönderstressad av frustration eller helbäng för att den stänger ned. Katten kan även behöva gömma sig och bör därför inte ha en bjällra som kan röja den. Och så är det ju något som ständigt för oljud under hakan på den med sin känsliga hörsel.
Freedrone

Inläggav Fabela » 2019-04-19 1:45:46

Du verkar ha missat min poäng, Freedrone.
Det här var pudelns kärna i det jag skrev:
Freedrone skrev:

Katter liksom många andra djur är utpräglade karnivorer, och har därför inget annat val än att äta kött.
De tar bytesdjur de klarar av att döda, och det är den ramen de har att nöja sig med vad gäller variation.

Vi däremot kan knalla in på affärn och på impuls handla och äta vad som faller oss in, från färdigdödade animalier till helveganskt till godis och med fyrtielva sorters dricka till. Ofta väljer vi bara efter vad vi tycker är gott, och handlar utan eftertanke fast vi har kapaciteten till det.

Därför haltar din jämförelse betänkligt.

Freedrone skrev:
Fabela skrev:Men i praktiken skulle nog jag låta katten gå ut, om jag bodde så att det var möjligt mtp bilar mm.
Gör man så kommer den antingen att bli sönderstressad av frustration eller helbäng för att den stänger ned. Katten kan även behöva gömma sig och bör därför inte ha en bjällra som kan röja den. Och så är det ju något som ständigt för oljud under hakan på den med sin känsliga hörsel.

Stämmer säkert på en del katter, men inte alla. Jag skulle nog prova iaf.
Fabela

Inläggav LordNelson » 2019-04-19 11:32:48

Slakt tycker jag är något nästan heligt. Låt det få vara det, men tyvärr inte.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Micke » 2019-04-19 11:47:59

LordNelson skrev:Slakt tycker jag är något nästan heligt. Låt det få vara det, men tyvärr inte.

Tror du att du skulle tycka det om du var slaktdjuret?
Micke

Inläggav Fabela » 2019-04-19 13:08:36

LordNelson skrev:Slakt tycker jag är något nästan heligt. Låt det få vara det, men tyvärr inte.

Hur menar du?

Undrar därför att jag själv tänkt en del på skillnader mellan olika kulturer (alltså även bakåt i tiden).

T.ex. indianer:
Native people believed that successful hunting always involved proper relations with the animal spirits that controlled the animals. Boys fasted many times to obtain a spirit helper to aid in hunting. Hunters held ceremonies to show respect to the animal spirits before going on a hunt, and hunters carried charms that symbolized their bond with their spirit helper. Often, men who had reputations for having especially powerful spirit helpers led deer and buffalo hunts.

https://publications.newberry.org/india ... t/hunting/
Har läst mer om det men det var inte på nätet, och minns inte tillräckligt för att ge mig in på det.
Respekten handlade iaf även om att be djuret om förlåtelse för att man tagit dess liv och tacka för att det gjorde det möjligt för människorna att överleva, och att inte döda i onödan.

Att jämföra med oss idag, i ett samhälle som anses djurvänligt med djurskyddslagar och hundar som sover bredvid oss i sängen:
Vi går till affären och plockar med oss en anonym vara, som slaktats på lika anonymt sätt under omständigheter vi inte vet nåt om, och hur det levt innan vet vi ännu mindre om. Eller rättare sagt: vi tänker inte ens på att det har levt.
Kanske äter vi inte ens upp köttet, utan det hamnar i soporna.
Vi visar ingen som helst respekt för djuret som slaktats.

Den där bristen på respekt är nästan svårare för mig, än själva dödandet.
Om vi "gjorde slakten helig" kanske vi skulle döda färre djur?
Fabela

Inläggav Freedrone » 2019-04-19 13:14:14

Fabela skrev:Du verkar ha missat min poäng, Freedrone.
Det här var pudelns kärna i det jag skrev:
Freedrone skrev:

Katter liksom många andra djur är utpräglade karnivorer, och har därför inget annat val än att äta kött.
De tar bytesdjur de klarar av att döda, och det är den ramen de har att nöja sig med vad gäller variation.
Nej, vi är utpräglade omnivorer. Om vi inte vore det, varför har vi då incisiver och caniner?

Fabela skrev:Vi däremot kan knalla in på affärn och på impuls handla och äta vad som faller oss in, från färdigdödade animalier till helveganskt till godis och med fyrtielva sorters dricka till. Ofta väljer vi bara efter vad vi tycker är gott, och handlar utan eftertanke fast vi har kapaciteten till det.
Eller färdigmjölkade.

Fabela skrev:Därför haltar din jämförelse betänkligt.
Om djur kunde så skulle de föredra att äta gott än nyttigt. Det är därför det finns olika djurmat för hur gammalt det är osv. Vi människor kan dock behärska oss och komma på maträtter som både är goda och nyttiga.

Fabela skrev:
Freedrone skrev:

Stämmer säkert på en del katter, men inte alla. Jag skulle nog prova iaf.
Å ena sidan säger du att det är i katters natur att jaga. Å andra sidan vill du "nerfa" din katt med en bjällra. :-)063
Freedrone

Inläggav Freedrone » 2019-04-19 13:19:10

Fabela skrev:

Hur menar du?

Undrar därför att jag själv tänkt en del på skillnader mellan olika kulturer (alltså även bakåt i tiden).

T.ex. indianer:
Native people believed that successful hunting always involved proper relations with the animal spirits that controlled the animals. Boys fasted many times to obtain a spirit helper to aid in hunting. Hunters held ceremonies to show respect to the animal spirits before going on a hunt, and hunters carried charms that symbolized their bond with their spirit helper. Often, men who had reputations for having especially powerful spirit helpers led deer and buffalo hunts.

https://publications.newberry.org/india ... t/hunting/
Har läst mer om det men det var inte på nätet, och minns inte tillräckligt för att ge mig in på det.
Respekten handlade iaf även om att be djuret om förlåtelse för att man tagit dess liv och tacka för att det gjorde det möjligt för människorna att överleva, och att inte döda i onödan.

Att jämföra med oss idag, i ett samhälle som anses djurvänligt med djurskyddslagar och hundar som sover bredvid oss i sängen:
Vi går till affären och plockar med oss en anonym vara, som slaktats på lika anonymt sätt under omständigheter vi inte vet nåt om, och hur det levt innan vet vi ännu mindre om. Eller rättare sagt: vi tänker inte ens på att det har levt.
Kanske äter vi inte ens upp köttet, utan det hamnar i soporna.
Vi visar ingen som helst respekt för djuret som slaktats.

Den där bristen på respekt är nästan svårare för mig, än själva dödandet.
Om vi "gjorde slakten helig" kanske vi skulle döda färre djur?
Inte nödvändigtvis. Djuroffer fyllde ofta funktionen att omfördela kött i utbyte mot högre status för de som tillhandahöll djuren. Antar att det var det fikonlöv som behövdes för att de med fler djur skulle gå med på det.
Freedrone

Återgå till Intressanta intressen

Logga in