Slakt och annan behandling av levande djur

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Fabela » 2019-10-16 22:18:27

Micke skrev:Vi kommer att kunna återskapa idag utdöda arter, och sannolikt kommer vi också att ta fram helt nya.
/.../
Det här kanske inte var några konkreta svar men det är dom svar jag kan ge från mitt perspektiv sett.

Jag kan komma med nåt mer konkret angående det där.
Men jag är osäker på om du vill läsa det, Micke.

Så av respekt för din vision lägger jag det här:

Spoiler: visa
Det där har ju redan börjat.

Människan kommer att manipulera allt till oigenkännlighet.
Helt utifrån sitt eget huvud, utan respekt för evolutionen eller andra arters rättigheter att få vara det de är.
Det kommer att krävas miljoner labbdjur att utföra experiment på, för att komma dit.

En präst sa en gång åt mig att dämpa min ångest genom att måla en fin bild, och gav mig en bit text ur bibeln om hur lejon och lamm vilar sida vid sida (eller hur den nu går).
Jag frågade honom om han trodde på det ordagrant, eller som i symbolisk mening, och han svarade "Ordagrant.".
Det gick kalla kårar utmed ryggraden på mig, för jag såg bara alla djuren på laboratorier, som experimenterades bekymmerslöst i, för att komma fram till de där genmanipulerade varelserna.

Och eftersom det är just människans maktmissbruk jag är emot, så är det där ett skräckscenario för mig.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Micke » 2019-10-17 0:02:43

Jag vet inte varför jag inte skulle vilja läsa det Fabela. Jag gillar inte själv att man experimenterar med djurs DNA i dagens läge, och jag har ingen uppfattning om hur vägen fram till att man eventuellt skulle kunna ta fram nya arter på ett fullkomligt, kärleksfullt och ändamålsenligt sätt skulle komma att se ut. Men jag tror iaf inte att det blir så illa som du befarar.

Min vision och vad jag tror behöver förresten inte respekteras. För egen del tycker jag det är bättre om man ifrågasätter det jag skriver. :-)Happy
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Fabela » 2019-10-17 3:34:43

Micke skrev:Jag vet inte varför jag inte skulle vilja läsa det Fabela.

Jag tänkte att det kanske var för obehagligt.
Du har skrivit nånting nånstans om nåt sånt. Men som du märker minns jag inte var eller om vad. :oops:
Men det handlade alltså bara om att min beskrivning kanske kan uppfattas som rätt brutal.
Inte om att du skulle banga diskussionen - det vet jag att du inte gör. :-)Happy
Fabela

Inläggav Micke » 2019-10-17 7:40:53

Fabela skrev:Jag tänkte att det kanske var för obehagligt.
Du har skrivit nånting nånstans om nåt sånt. Men som du märker minns jag inte var eller om vad.

Okej jo det stämmer det, fast det är väl mest när det är bilder också. Min inlevelseförmåga är nog inte lika bra som din.
Micke

Inläggav Micke » 2019-10-28 21:40:57

Vegetariskt kan sälja lika mycket som kött 2030

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... kott-2030/
Micke

Inläggav Fabela » 2019-11-05 20:41:02

Hittade nåt som är lite kul till den där artikeln ovan:

P1, Vetenskapsradion Historia, 45 min:

De första vegetarianerna

Ät inte kött och skippa kaffet, alkoholen och kryddorna! Det var stridsropet för de tidiga vegetarianerna, som hoppades att fruktdieten kunde ge fred på jorden. Tobias Svanelid bekantar sig med dem.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1365971

De pratar bl.a. om Svenska Vegetariska Föreningen. Den bildades 1903, så vego är ingen ny idé ens i Sverige (den har ju varit vanligare på andra håll, menar jag).
Och om hur det tänket förändrats genom åren.
Kul program tyckte jag, även fast den inte ger nån direkt praktisk kunskap.
Fabela

Inläggav Micke » 2019-11-05 23:18:23

Fabela skrev:De första vegetarianerna

Ät inte kött och skippa kaffet, alkoholen och kryddorna! Det var stridsropet för de tidiga vegetarianerna, som hoppades att fruktdieten kunde ge fred på jorden. Tobias Svanelid bekantar sig med dem.

Vilka förelöpare!

Nu har jag inte lyssnat på programmet för jag kan inte behålla fokuset om jag enbart lyssnar på något. Jag undrar ju lite vad kaffe och kryddor har med saken att göra. Jag har iofs själv länge haft uppfattningen att det är bra att undvika kaffe (och förstås alkohol) men även kryddor av de starkare slagen. Kanske hade dom influerats av samma 'andliga strömningar' som jag själv, eller iaf något liknande. Intressant i vart fall. :-)Happy
Micke

Inläggav Fabela » 2019-11-06 17:29:52

Micke skrev:Nu har jag inte lyssnat på programmet för jag kan inte behålla fokuset om jag enbart lyssnar på något. Jag undrar ju lite vad kaffe och kryddor har med saken att göra.

Jaha, vad synd. Sorry, visste inte det.

De ansåg kött vara gift, på samma sätt som kaffe, alkohol mm.

De tidiga svenska vegoidéerna var medel- och överklassaktiviteter, och handlade främst om hälsa. De byggde på en romantiserad bild av bondelivet, och hängde ihop med tanken att det var skadligt för människan att packas ihop i städer.
Men redan då fanns även funderingar kring resursslöseriet i att odla vegetabilier till boskapsföda, istället för att skippa mellanledet och själv äta vego.
Sen kom även tankarna kring att om man äter vackra, rena, naturliga vegetabilier, så blir man en vacker, ren, naturliga människa. Kött, kaffe, tobak mm var gift och retningsmedel som bl.a. kunde trigga aggressivitet, och därigenom t.o.m. skapa krig.

Ska väl inte gå in på det så mycket mer här, blir OT i den här tråden.
Men den tidens tankar var iaf rätt långt från dagens.
Idag handlar det mer om etiska skäl, på den tiden mest om individens egen vinning i form av bättre hälsa och skönhet.

Men det finns också mycket vegetarianism som hör ihop med religion.
Rastafarianismens ital food t.ex. - som förresten är lik den tidiga svenska vegorörelsen. Inte skälen bakom alltså, men vad som anses vara nyttigt för människan.
Fabela

Inläggav kiddie » 2019-11-06 17:46:50

Är väl lite som gubben Kellogg som började med att folk skulle sluta äta bacon till frukost och äta flingor. Han var religiös. De ansåg att äta kött ledde till drifter, t ex sex men även aggressivitet.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Fabela » 2019-11-06 18:10:58

Han nämns i programmet. :-)Happy

Liksom gubben Banting, fast han var ju inte alls för vego, utan tvärtom flödade det av biffar och sprit i hans bantningsidéer.
Men det kom att bli vego, när kvinnor hakade på bantningstrenden några decennier senare.
Fabela

Inläggav kiddie » 2019-11-06 18:48:14

Manligt att äta kött! Därför männen står vid grillen?

Offtopic som sjutton nu.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav snurrikolan » 2019-11-14 9:40:24

jag läste en studie , (kan försöka hitta den igen om någon vill studera) där man hade märkt upp de kända delarna av hjärnan på djurens receptorer (könslocentran) och analyserat vid olika slakt metoder och en äkta Halal slakt (ta djuret mata det klappa det så det är avslappnat o.s.v) och sen snabbt och aningslöst snitta halspulsådrorna visade sig ha det minst stressande och minst ångestfyllda döden för djuret (enligt receptor analysen) har själv höns , mest för ägg , tar bort djuret och äter det när det blivit någon form av defekt (att djuret inte klarar att anpassa sig till detta klimat) men då kör jag med enligt svenskt påhitt klubba och huggkubbe och yxa , oftast för att min kompanjon ska slippa lida
snurrikolan

Anslöt: 2019-11-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in